Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییکه پیرامون جذب نیرو در آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در گذشته ۷۰ درصد جذب معلمان از جلوی در مجلس صورت گرفته است! یعنی به مجلس‌های دوره قبل فشار آوردند و قانون نگذاشتند، این مسئله باعث شده کیفیت آموزش‌وپرورش ما هر روز پایین‌تر بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما معلم تربیت نکردیم. یعنی در آموزش‌وپرورش کسی را  که معلم نبوده آوردیم و بعدا گفتیم حالا به عنوان معلم بپذیریم. در حال حاضر رتبه تعلیم و تربیت ما در سطح جهانی، رتبه ۲۱ است!

* کمبود 250 هزار نیرو در آموزش‌وپرورش

این نماینده مجلس تاکید کرد: منابع انسانی آموزش‌وپرورش تا به امروز ۲۵۰ هزار کمبود نیرو دارد. همین الان برای تامین این تعداد، حدود ۱۳۷ هزار نفر از طریق معاونین و مدیران و ... که خیلی از آن‌ها با ساختار آموزش‌وپرورش هم سازگار نیست در حال تامین هستند. تا سال ۱۴۰۴ کمبود نیرو معلم ما به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد. البته دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر کمیتش را جبران کرده، و قول داده این فاصله را کم کند.

فلاحی ادامه داد: ما یک زمانی دانش سراهای تربیت معلم داشتیم، تربیت معلم‌ها را داشتیم. این کمبود نیروها را به این صورت جبران می‌کردیم. اما الان جذب آموزش‌وپرورش صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان است و این مشکل را ایجاد کرده‌است.

وی گفت: بخش دیگر نیروها، نیروهای نهضتی هستند که چند روز پیش جلو در مجلس تجمع داشتند. یک طرحی هم پیشنهاد شده‌است، با عنوان طرح حذف آزمونی که برای استخدام نیروهای حق التدریسی و نهضتی و.... گرفته می‌شود. یعنی همه افراد باید به نوعی جذب شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما در بین افراد، آدم‌های باسواد داریم، ارشد داریم، بین آن‌ها افرادی هم هستند که نمره آزمونشان یک و نیم است. قرار شد یک ساز و کاری در کمیسیون طراحی بشود که سوابق معلمین حق التدریسی در نظر گرفته شود و اگر قرار باشد جذب بشوند، براساس آن سوابق و توانمندی‌هایشان باشد، که این کار در دستور کار دوستان کمیته آموزش‌وپرورش است.

فلاحی یادآور شد: زمانی که در حال پیگیری مشکلات بودیم یک بار هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بحث ساماندهی نیروی آموزش‌وپرورش نه ساماندهی منابع انسانی، یعنی فقط معلمها، به آن ۵۰۰۰۰ نفری که کمبود داریم، اشاره نشد.

* مسائل در آموزش‌و‌پرورش سیاسی شده‌است

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا مجلس نظارت نمی‌کند که سازمان برنامه و بودجه، بودجه بیشتری برای فرهنگیان اختصاص بدهد که دانشگاه فرهنگیان خود را توسعه دهد و ظرفیت بیشتری جذب کند؟ گفت: مجلس یازدهم شش ماه است آغاز شده و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. مجلس هیچ تقصیری در این ماجرا ندارد. تمام مشکلاتی که وجود دارد به این دلیل است که مسائل در آموزش‌وپرورش سیاسی شده‌است.

فلاحی تصریح کرد: از دوران دولت سازندگی که آقای نجفی وزیر شدند، آموزش‌وپرورش به عنوان یک ابزار سیاسی دیده شد و نه یک مرکز آموزش و پرورش که متکی به مقام معظم رهبری است. مشکلاتی برای مجلس درست کردند. این‌ها رفتند معلم جذب کردند؛ حتی بعضی‌هایشان گزینش هم کردند، به طمع اینکه فردا استخدام می‌شوند. نهضتی‌ها، پیش دبستانی، معلم‌های قرآن، غیرانتفاعی‌ها و... همه آمدند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بعد که این‌ها به مشکل استخدام برمی‌خوردند؛ می‌فرستادند جلوی مجلس که تجمع کنید تا برایتان قانون درست کنند. در استخدام که گیر کردند به  مجلس فرستادند. اصلا مجلس قبلی جایی را  برای تجمعات طراحی کرده بود. الان هر روز جلوی مجلس تجمعات را داریم. که البته الان بیشتر هم شده‌است. یک روز نهضتی‌ها، یک روز غیرانتفاعی‌ها و مسائل مختلف دیگر. بنابراین مشکل الان، مشکل مجلس نیست.

* 70 درصد جذب معلمان از جلوی در مجلس صورت گرفته!

وی گفت: در آزمون استخدامی که امسال برگزار شد، حدود ۵-۶ هزار نهضتی رد شده در آزمون داریم، که برخی می‌گویند کرونا بود اصلا شرکت نکردیم، بعضی‌هایشان هم صحبت می‌کنیم می‌گوییم چند گرفتی؟ می‌گوید یک ونیم گرفتم! بنابراین مشکل را مجلس درست نکرده، آموزش‌وپرورش درست کرده‌است که حالا گردن مجلس انداخته‌است. متأسفانه در دوره‌های مختلف با تجمع در هر دوره یک قانون تصویب کردند و یک الحاقیه با آن قانون زدند و عده‌ای را جذب کردند.

فلاحی اظهار داشت: ۷۰ درصد جذب معلمان از جلوی در مجلس صورت گرفته است! به مجلس‌های دوره قبل فشار آوردند و قانون نگذاشتند، این مسئله باعث شده کیفیت آموزش‌وپرورش ما هر روز پایین‌تر بیاید. معلم تربیت نکردیم. یعنی در آموزش‌وپرورش کسی را  که معلم نبوده آوردیم و بعدا گفتیم حالا به عنوان معلم بپذیریم. در حال حاضر رتبه تعلیم و تربیت ما در سطح جهانی، رتبه ۲۱ است!

* تشکیل کمیته ساماندهی در مجلس یازدهم

وی گفت: من دانشجویان عزیز را به آن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می‌دهم و  شما بروید آن را ببینند. ولی مجلس همانطور که عرض کردم کمیته‌ای را تشکیل داده و آن کمیته ساماندهی است.

فلای ادامه داد: در کمیته ساماندهی، سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم هست و تقریباً در آن کمیته از آن‌ها قول گرفتیم که، ردیف استخدام آموزش و پرورش را بیشتر کنند. ضمن اینکه این تعدادی که الان استخدام شدند، این‌ها برای بودجه ۱۳۹۹ هستند. برای بقیه این‌ها باید در بودجه ۱۴۰۰ ردیف دیده بشود. اگر در بودجه ۱۴۰۰ برای بقیه نیروهای بلاتکلیف، یعنی نیروهای بعد از ۹۱، بقیه این‌ها تعیین تکلیف شوند.

* دانشگاه فرهنگیان باید کیفی سازی شود

نماینده همدان در مجلس گفت: تاکید مقام‌ معظم‌ رهبری بر این است که باید از دانشگاه‌ فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی نیرو گرفته ‌شود اما هفته گذشته رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان را آوردیم و در این ‌رابطه از او گزارش خواستیم و ایشان وضعیت فعلی دانشگاه ‌فرهنگیان را برای ‌ما ترسیم کرد. عرض کردم که الان تعداد جذب دانشگاه فرهنگیان، سالانه  تقریباً به ۲۰ هزار نفر رسیده است.  الان باید دانشگاه فرهنگیان به سمت کیفی‌سازی برود.

فلاحی افزود: ما در دانشگاه ‌فرهنگیان مشکلات ‌‌سخت ‌افزاری داریم، مثل کمبود ساختمان و غیره که تلاش می‌شود این‌ها حل‌شود. ما الان ساختمان‌هایی داریم که کد تخریب خورده‌اند. دانشجویان الان دارند در یک مخروبه درس می‌خوانند. حالا در بعضی از استان‌ها هم خیرین ساختمان‌های خوبی ساخته‌اند.  بعضی دیگر از استان‌ها را هم ما داریم دنبال می‌کنیم مثل همدان.

* دولت مخالف دانشگاه‌ فرهنگیان است

وی در پاسخ به این سوال که آیا الان دولت بودجه‌ای برای این کار اختصاص نمی‌دهد؟ گفت: ببینید ما قانون گذاریم و ناظر. اما پول در دست دولت است.

فلاحی گفت: دولت آمار درست را به ما نمی‌دهد. مثلا می‌گوید ۵ هزار میلیارد سرمایه دارم. ما هم می‌گوییم کالا برگ تصویب می‌کنیم به قشر کم‌درآمد جامعه نفری ۱۲۰ تومان می‌دهیم. برای چند نفر؟ ۶۰ میلیون نفر. دولت بالافاصله می‌آید مجلس را دور می‌زند از طرفی می‌گوید این را تصویب نکنید، من پول ندارم. از طرف دیگر کالابرگ ۱۰۰ تومنی تصویب می‌کند، برای چقدر؟ ۳۰ میلیون نفر. بعد به دولت می‌گویی درآمدت چقدر بوده است ‌می‌گوید ۵ هزارتا.  اما وقتی منابع‌ مالی را بررسی می‌کنی می‌بینی ۳۰ هزارتا بوده است.

وی افزود: ما عدم‌ صداقت و همکاری را در مسئولین اجرایی داریم و متاسفانه ۹۶ درصد منابع کشور هم دست دولت است. شما همین نامه‌ی وزیر ‌علوم راببینید که البته ایشان بعدا گفتند که اشتباه کردند، اما با تمام تاکیدی که مقام ‌معظم‌ رهبری بر دانشگاه‌ فرهنگیان داشتند، آن‌ها خواستار حذف دانشگاه‌ فرهنگیان شدند و این حذف یعنی فقط ضمن‌خدمت نه تربیت‌معلم.

* جذب ‌نیرو از طریق ماده‌۲۸ اساسنامه دانشگاه ‌فرهنگیان

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس میانجی‌گری نمی‌کند تا دانشگاه فرهنگیان طبق ماده ۲۸ از ظرفیت‌های دانشگاه‌های وزارت علوم و حوزه استفاده کند؟ گفت: ماده ۲۸ اختصاص به رشته‌هایی دارد که امکان توسعه آن در دانشگاه فرهنگیان نیست. یعنی محدود است. دانشگاه فرهنگیان در غیر رشته‌هایی که آنجا وجود ندارد باید خودش نیرو تربیت کند.

فلاحی ادامه داد:ماده ۲۸ را گرفتند و استفاده عمومی کردند. بحث ماده ۲۸ که دوستان آموزش‌وپرورشی می‌گویند این است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر، حتی اگر استاد تمام و فیلسوف هم باشند، به درد ما نمی‌خورد تا در دانشگاه فرهنگیان هیئت علمی ما شود.

وی گفت: ما کسی را می‌خواهیم که در دانشگاه فرهنگیان معلم تربیت کند. این‌ها یک‌ سری نیروی علمی‌اند اما با این رویکرد تربیت نشده‌اند که برای ما دانش آموز تربیت کنند، ما این مشکل را داریم. این‌ها ماده ۲۸ را محدود کردند و از ماده ۲۸ سوء استفاده کردند. از طرفی دانشگاه فرهنگیان را محدود کردند از طرف دیگر آمدند ماده ۲۸ را گرفتند و توسعه دادند.

* دانشگاه فرهنگیان خودش باید تلاش کند!

نمانیده مردم همدان در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های وزارت علوم و حوزه‌های علمیه میانجی‌گری نمی‌کند تا بتوانند از ظرفیت‌های این دو استفاده کند؟ اظهار داشت: چرا الان مجلس هم این کار را می‌کند. جلسات مشترک متعددی بین وزارت علوم و دانشگاه فرهنگیان گذاشته می‌شود، حضوری هم برگزار کردیم. چندین بار آن‌ها را با هم به مجلس آوردیم. البته وزیر علوم یک مدتی مریض بود و قرار بود امروز هم در مجلس بیایند اما نیامدند. ولی جلسات مشترک را برگزار کردیم.

وی افزود: یکی از چیزهایی که هفته گذشته ما پیگیر شدیم، داد زدیم، خود دانشگاه فرهنگیان هم تلاش می‌کرد، همین سهمیه هیئت علمی‌ش بود.

فلاحی ادامه داد: امسال در کل کشور ۲۰۰ تا‌ سهمیه هیئت علمی داده شد. به دانشگاه فرهنگیان می‌گویم چند تا سهمیه شما بوده؟ می‌گوید ۱۶ تا. پیگیر شدم می‌گویم چرا به دانشگاه فرهنگیان سهمیه کم دادید؟ می‌گویند ما ۵۵ تا سهمیه دادیم، تازه اگر دانشگاه‌های دیگر جذب نکنند دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از سهمیه آن‌ها جذب کند.

وی افزود: دوباره به فرهنگیان زنگ می‌زنم می‌گویم این‌ها به شما ۵۵ تا سهمیه دادند، شما چرا نتوانستید جذب کنید؟ ۴۰۰ تا هم از قبل بوده که به قول رئیس دانشگاه فرهنگیان ۱۶۰ تا مصاحبه کرده، بقیه‌شان مانده‌اند. ما مشکلی که داریم این است که خود این ها هم باید پیگیری شوند.

فلاحی در پاسخ به این سوال که آیا یعنی پیگیری از سمت مجلس صورت گرفته اما کافی نبوده؟ گفت: ببینید این اصلا وظیفه من نیست که بروم برای دانشگاه فرهنگیان تلاش کنم هیئت علمی بگیرم، بگویم آقا توسعه بده، خودش باید تلاش کند! اگر فرهنگیان در جایی گیر می‌کند از لحاظ قانونی و نظارت باید به ما بگوید. آن‌ها خودشان باید انجام بدهند. کاری، حرکتی باید انجام شود.

* جذب‌نیرو‌های حق‌التدریسی

در ادامه یکی از دانشجویان پرسید: شما معتقدید اولویت جذب با نیروهای حق التدریسی است. آیا فکر نمی‌کنید اولویت جذب باید با نیروهای جوانی باشد که آزمون داده‌اند و از فضای رقابتی و گزینش سخت عبور کردند و جذب دانشگاه فرهنگیان شدند؟

فلاحی گفت: الان مثلا موردی بوده که نیروی حق التدریسی با سن ۴۵ سال استخدام کردند! من دارم عرض می‌کنم به نیروهای حق التدریسی که سال‌ها تلاش کردند، سرما و گرما را تحمل کرده‌اند باید اهمیت داده شود اما همه یکسان نیستند. 

وی افزود: ما در آزمون، معلم دارای مدرک ارشد و دکتری داریم، معلمی هم هست که می‌گوید در آزمون نمره یک و نیم گرفته‌ام! یعنی شاید اگر شما این معلم را سرکلاس بفرستید، نتواند پاسخگوی سوال‌ها باشد. ما نمی‌توانیم یک معلم را بفرستیم به مدرسه و بگوییم از پایه اول تا ششم را، همه را می‌توانی درس بدهی!

این نماینده مجلس اضافه کرد:  مشکلاتی که ایجاد شده، من یک بار هم در یک برنامه رادیویی عرض کردم. همین سوالی که اینجا نوشته شده است که چرا باید قبل ۹۱ بدون آزمون جذب داشته باشیم بعد ۹۱آزمون باشد؟ چرا تصویب کردند که از بین چهار گروه فقط یک گروه آزمون‌بدهد؟ خیر کسی که می‌خواهد بیاید باید آزمون بدهد، باید ارزیابی بشود، دوره ببینند و از لحاظ علمی سنجش شوند.

وی گفت: با این حال حالا آقایان آمده‌اند بخاطر اینکه در حوزه‌های انتخابی شهرشان به آن‌ها گفته‌شود باریکلا این آدم یک کاری انجام داده است و دوره بعدی هم رای بیاورد، حذف ‌آزمون را مطرح‌کرد، بنده هم به عنوان سخنگو مقاومت نکردم و یک حجمه پیامکی و تلفنی ایجاد شد.این طرحی بود که مجلس کلی برای ‌آن زحمت کشیده‌بود ولی آقایان آمدند واین زحمت‌ها را بر باد دادند.

* دولت در زمینه بودجه، مدیریت ‌درستی ندارد

در ادامه دانشجوی دیگری گفت: سوالی که در بین‌ گفت‌و‌گو به آن پاسخ‌دقیقی داده‌نشد را دوباره مطرح می‌کنم. آیا مجلس نمی‌تواند برای دانشگاه‌فرهنگیان که خودتان هم گفتید خیلی از ساختمان هایش کدتخریب خورده‌است بودجه بگیرد و خودمجلس کاری انجام‌دهد؟

فلاحی در پاسخ تاکید کرد: ببینید کار اجرایی در دست ‌مجلس نیست. الان بودجه ۱۴۰۰ قرارهست که بیاید. کارمجلس این است که اگر قسمتی از مخارج در بودجه نبود مجلس پیشنهاد دهد که در بودجه آورده‌شود.

وی ادامه داد: هر قانونی که درمجلس تصویب می‌کنیم یکی از مبانی‌ که جلوی‌ما هست اصل ۷۵می‌باشد یعنی بارمالی؛ شورای نگهبان می‌گوید که باید بارمالی و منابع مالی را ببینیم، ما می‌گوییم اقای ‌دولت منابع‌مالی می‌دانید چیست؟ تمام اقساط‌ ‌مسکن‌ مهر که از مردم می‌گیرید باید برای توسعه دانشگاه‌فرهنگیان خرج کنید. اما دولت زیرحرفش می‌زند که من ندارم‌ خرج ‌کنم حتی آمار درست هم نمی‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به‌ شهادت ‌شهید فخری‌زاده گفت: دولت دیپلماتش رفته‌ مقابل دشمن مذاکره می‌کند و وسط‌ مذاکره، دولت پیام خالی بودن ‌خزانه‌اش را صادر می‌کند! آیا واقعا خزانه خالی بود؟ اگر خالی بود چگونه حقوق‌ها را دادید. این است که دولت، دولت‌ همسویی نیست، دولتی نیست که مدیریت‌ درست داشته باشد.

* وضعیت حق‌التدریسی‌های قبل ‌از سال‌ ۹۱ و بعداز سال ۹۲ و نیروهای‌ مدارس ‌غیرانتفاعی

وی در این باره که وضعیت‌غیرفعال‌های قبل‌‌از سال۹۲ چه می‌شود؟ اظهار داشت: قبل از ۹۱ ها غیرفعال‌هایی می‌باشند که خارج از قانون هستند. آن‌ها به صورت حق‌التدریس ادامه بدهند؛ اما نیرو‌های بعدازسال۹۲ باید براساس بودجه‌ی ۱۴۰۰ تعیین‌تکلیف شوند. اگر در بودجه‌ی‌سال‌جدید برای آن‌ها بودجه‌ای اختصاص داده‌شود، باید سازمان‌اداری‌استخدامی به اندازه‌ی‌ آن به آموزش‌وپرورش ردیف‌استخدامی بدهد و غیرفعال های بعدازسال۹۲ نیز استخدام‌شوند.

فلاحی درباره طرح‌ مجلس برای نیروهای آموزش و پرورش قبل‌ از سال۹۱ گفت: چون بودجه برای این‌ها اختصاص داده‌شده باید براساس ردیف ‌استخدامی تعیین ‌تکلیف شوند.

این نماینده مجلس درباره وضعیت غیرانتفاعی‌ها هم افزود: در مدارس‌غیرانتفاعی که مانند شرکت‌های‌خصوصی است، مجلس و آموزش‌وپرورش درآن دخالت ‌ندارند. می‌توان از معلمان باتجربه‌ی مدارس‌غیرانتفاعی استفاده‌کرد تا مشکل‌کمبود نیروی‌دانشگاه‌فرهنگیان هم ازاین طریق رفع‌شود.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس را دور زده

حجت الاسلام فلاحی ادامه داد: چند روز است خیلی به من توهین کردند، خیلی بد و بیراه گفتند. در پیامک‌ها، تلفن‌ها. تلفن می زدند، جوری که مثلا شما گفتید که این‌ها را استخدام نکنند و...من سخنگوی کمیسون آموزش مجلس هستم، موظف هستم تصمیم کمیسیون را بیان کنم. از من سوال می‌کنند، من باید بگویم که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کرده و مجلس را دور زده است. این چیزی نیست که مجلس نخواسته باشد، نه اینجوری نیست.

وی افزود: شورا عالی انقلاب فرهنگی  می‌آید سیاست گذاری می‌کند. تنها نهاد قانون گذاری در کشور باید مجلس باشد. و الا آن‌ها هم می‌آیند قانون گذاری می‌کنند. برای همین وضعیت اینجوری به هم می‌خورد. لذا همه‌ آن‌هایی که برایشان اشتباه اطلاع رسانی کرده‌اند، ما اصلا مخالفتی برای استخدام این‌ها نداریم. پول باشد، دولت همکاری کند، سازمان اداری و استخدامی کشور هم همکاری کند، آموزش پرورش هم زمینه را فراهم کند تا بتوان این‌ها را استخدام کرد.

فلاحی تاکید کرد: ما دوست داریم تمام جوانان بیکار کار پیدا کنند، استخدام بشنوند. شب و روز داریم تلاش می‌کنیم. بخش دولتی دست ما نیست. بخش دولتی عملا دست دولت است. ما دوست داریم آن‌هایی که در بخش خصوصی هستند مشغول به کار شوند. یعنی دغدغه اشتغال چه معلمان و چه غیر معلمان دغدغه ماست. صدها نفر به ما پیامک  می‌زنند. ما مخالفتی با این کار نداریم و داریم تلاش می‌کنیم. ما داریم سعی می‌کنیم، به آموزش‌وپرورش فشار می‌آوریم، به وزارت علوم هم می‌گوییم همکاری بکن تا این مشکلات حل بشود.

وی درباره وضعیت خرید خدماتی‌ها هم گفت: خرید خدماتی یک سری نیرو هستند که از سایر دانشگاه‌ها یا از بیرون به کار گرفته شده‌اند. این‌ها می‌شوند مثل همین ماده ۲۸ها، مثل غیر انتفاعی‌ها، فرقی ندارد، هر موقع آن‌ها تعیین تکلیف شدند، این‌ها هم وضعیتشان مشخص می‌شود.

فلاحی درباره طرح حذف  آزمون استخدامی اظهار داشت: در طرحی که آقای علیزاده مطرح کردند و به اسم خودشان هم معروف شده، طرحی است که در آن می‌گوید آزمون استخدامی را حذف کنیم. این طرح در امسال زمانی مطرح شد که آزمون استخدامی برگزار شده بود.

وی گفت: برای بررسی این طرح هم یک کمیسیونی در مجلس برگزار شده تا این طرح را بررسی کنیم و در آن‌جا گفته شد که سوابق نیروهای باسابقه‌مان به عنوان یک گزینه مثبتی در استخدام آن‌ها در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس آموزش معلم دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ به این سوال دانشگاه فرهنگیان نماینده مجلس مجلس صورت حق التدریسی آموزش وپرورش فلاحی ادامه آزمون استخدامی جلوی در مجلس آموزش و پرورش کمبود نیرو دانشگاه ها وزارت علوم هیئت علمی برگزار شد ماده ۲۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش نصب کولر صنعتی آبی

 

یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های سرمایشی صنعتی، کولر صنعتی میباشد که در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال آموزش نصب کولر صنعتی آبی هستید، مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود. در اینجا، ما روش نصب کولر صنعتی و نکات ایمنی مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد.

 

برخلاف برخی سیستم‌های خنک‌کننده دیگر، نصب کولر صنعتی چندان پیچیده نیست و با رعایت اصول ایمنی و داشتن کمی دانش فنی، می‌توانید این دستگاه را بدون مشکل نصب کنید. البته همیشه باید ایمنی را در اولویت قرار دهید و تمام احتیاط‌های لازم را رعایت کنید. در صورتی که امکان‌پذیر باشد، توصیه می‌شود نصب کولر صنعتی توسط شرکت سازنده یا تکنسین‌های حرفه‌ای انجام شود.

 

انواع کولر صنعتی

اگر هنوز کولر صنعتی نخریده‌اید یا قصد خرید آن را دارید، باید بدانید که کولرهای صنعتی در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند، و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در اینجا، دو نوع اصلی از کولرهای آبی صنعتی را معرفی می‌کنیم:

 

کولر صنعتی آکسیال و کولر صنعتی سانتریفیوژ، دو نوع مختلف از تجهیزات خنک‌کننده هستند که بر اساس نیازهای متفاوت کاربران طراحی شده‌اند. کولرهای آکسیال، جریان هوای قوی را بدون نیاز به کانال‌کشی فراهم می‌کنند، در حالی که کولرهای سانتریفیوژ، با فن‌های قدرتمند خود، امکان خنک کردن فضاهای بزرگ را با استفاده از کانال‌کشی ارائه می‌دهند.

 

هر دو نوع کولر برای محیط‌های صنعتی و تجاری قابل استفاده هستند، اما نحوه نصب و استفاده از آنها متفاوت است. کولرهای آکسیال معمولاً به‌راحتی نصب می‌شوند و برای فضاهای باز یا مناطقی که نیاز به کانال‌کشی ندارند، مناسب هستند. این کولرها برای گلخانه‌ها، سالن‌های تولید کوچک و فضاهای باز ایده‌آل‌اند.

 

در مقابل، کولر سانتریفیوژ به دلیل قدرت بیشتر و امکان کانال‌کشی، برای صنایع بزرگ، کارگاه‌ها و فضاهایی که به خنک‌سازی دقیق‌تر نیاز دارند، طراحی شده‌اند. نصب این کولرها معمولاً نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای کانال‌کشی و تعیین مسیر جریان هوا است.

 

در انتخاب بین این دو نوع کولر، باید به نیازهای محیط و ظرفیت مورد نظر دقت کرد. کولرهای آکسیال برای فضاهای کوچک‌تر با نیاز به جریان هوای قوی مناسب هستند، در حالی که کولرهای سانتریفیوژ برای فضاهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر که نیاز به توزیع هوا از طریق کانال دارند، بهتر عمل می‌کنند.

 

برای انتخاب صحیح، توصیه می‌شود قبل از خرید، تحقیقات کافی انجام دهید تا کولر مناسبی برای نیازهای خود انتخاب کنید. همچنین، قبل از نصب، باید اطمینان حاصل کنید که محیط برای نوع کولر انتخابی مناسب است و مسیرهای کانال‌کشی و نصب به‌درستی تعیین شده‌اند.

 

برای اطلاعات بیشتر، توصیه می‌شود به نکات مهم خرید کولر صنعتی را مطالعه کنید.

 

هنگام انتخاب مکان مناسب برای نصب کولر صنعتی، اولین گام اغلب شامل اندازه‌گیری دقیق منطقه‌ای است که قصد دارید کولر را در آن نصب کنید. بسته به نوع کولری که مد نظر دارید، لازم است بهترین محل ممکن را پیدا کنید.

 

در این فرآیند، مهم است اطمینان حاصل کنید که مکان انتخابی، به منابع برق و آب دسترسی آسانی دارد؛ این امر نه تنها نصب را ساده‌تر می‌کند، بلکه در آینده عملیات نگهداری را نیز آسان‌تر خواهد کرد.

 

نکته دیگر این است که مکان مورد نظر باید فضای کافی برای جریان هوا داشته باشد، زیرا جریان هوای مناسب عملکرد کولر را بهبود می‌بخشد. در صورت محدودیت جریان هوا، کولر ممکن است به درستی عمل نکند و کارایی آن کاهش یابد.

 

در نظر داشته باشید که وجود سایه در محل نصب کولر، مزیتی است که به کارایی بیشتر و افزایش عمر دستگاه کمک می‌کند. اگر چنین سایه‌ای به‌طور طبیعی وجود ندارد، می‌توانید از یک سایه‌بان یا پوشش مناسب برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر برای کولر استفاده کنید.

 

نکات ایمنی هنگام نصب کولر صنعتی بسیار مهم هستند. قبل از شروع کار، مطمئن شوید که همه ابزارها و وسایل لازم را دارید. ابتدا جریان برق را کاملاً قطع کنید و اطمینان حاصل کنید که دستگاه به هیچ منبع برقی متصل نیست. همچنین، بررسی سیم‌کشی‌ها برای اطمینان از صحت آنها و دور بودن محیط از رطوبت بیش از حد، بسیار مهم است. اتصالات الکتریکی باید به صورت امن و مطمئن انجام شوند.

 

هنگام نصب کولر صنعتی، همیشه از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک ایمنی و لباس محافظ استفاده کنید تا از حوادث جلوگیری کنید.

 

پیش از شروع به کار با کولر صنعتی، آن را تحت آزمایش فشار و بررسی عملکرد قرار دهید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند. برای تنظیمات یا تعمیرات تخصصی، بهتر است از تکنسین‌های مجرب استفاده کنید تا از عملکرد صحیح و ایمنی کولر مطمئن شوید. بهترین روش این است که کار نصب را به تیم حرفه‌ای یا شرکت فروشنده بسپارید.

 

اگر قصد دارید یک کولر صنعتی دست دوم را نصب کنید و تخصص فنی کافی ندارید، حتماً از یک فرد ماهر کمک بگیرید تا مراحل نصب به درستی انجام شود و ریسک‌های ایمنی به حداقل برسد.

 

یک نکته نهایی مهم این است که کولر را از مواد قابل اشتعال و شیمیایی دور نگه دارید. این کار نه تنها در زمان نصب، بلکه در طول زمان بهره‌برداری از کولر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا از بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی یا انتشار مواد سمی جلوگیری می‌کند.

 

راهنمای نصب کولر آبی صنعتی

نصب کولر صنعتی آبی یک فرایند نسبتاً ساده است که با دنبال کردن چند مرحله قابل انجام است. در ابتدا باید مکانی مناسب برای نصب انتخاب شود که از استحکام و توانایی تحمل وزن کولر اطمینان داشته باشید. سپس، اتصالات را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی متصل شده است. در نهایت، دریچه‌ها را تنظیم کنید تا هوای خنک به درستی جریان یابد. در ادامه، مراحل نصب کولر صنعتی آبی را مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم.

 

 ۱. نصب سیستم آب‌رسانی کولر صنعتی

برای اتصال کولر به منبع آب، از لوله‌های پلاستیکی استفاده کنید. ابتدا از سلامت لوله‌ها مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که هیچ ترک یا پوسیدگی‌ای در آن‌ها وجود ندارد. استفاده از لوله‌های پلاستیکی با کیفیت و شیرفلکه مناسب، ضامن عملکرد درست کولر است.

ابتدا یک سر لوله پلاستیکی را با استفاده از مهره و بوش به شیرفلکه وصل کنید و سپس انتهای دیگر را به ورودی شناور کولر متصل نمایید. شیرفلکه را موقتاً بسته نگه دارید تا از نشت آب جلوگیری شود.

 

۲. نصب و تنظیم شناور کولر آبی

پس از اتصال سیستم آب‌رسانی، وقت آن است که شناور را نصب و تنظیم کنید. شناور مسئول کنترل سطح آب در کولر است. مطمئن شوید که شناور به درستی نصب شده و به خوبی کار می‌کند. اگر سطح آب کم است، شناور را به سمت پایین تنظیم کنید تا آب بیشتری وارد کولر شود. اگر سطح آب زیاد است، آن را به سمت بالا تنظیم کنید تا سطح آب کاهش یابد.

 

3. نصب پمپ آب و سایر تجهیزات

بعد از نصب و تنظیم شناور، نوبت به نصب پمپ آب می‌رسد. شیلنگ پمپ را به ورودی آن وصل کنید و سپس پمپ را در محل مشخص‌شده قرار دهید. پس از این مرحله، مطمئن شوید که شیلنگ‌ها به درستی متصل شده و هیچ نشتی‌ای وجود ندارد.

 

۴. نصب و راه‌اندازی موتور کولر صنعتی

بعد از اتمام نصب سیستم آب‌رسانی، حالا وقت نصب موتور کولر است. ابتدا مطمئن شوید که موتور به طور کامل در جای خود قرار گرفته تا از هرگونه نشت آب روی آن جلوگیری شود. سپس سیم‌های برق را به ترمینال‌های موتور وصل کنید. اگر کولر شما از تسمه و پولی استفاده می‌کند، تسمه را روی پولی قرار داده و سپس پولی را به موتور متصل کنید.

 

۵. اتصال به برق و راه‌اندازی کولر

در این مرحله، سیم‌کشی برق انجام می‌شود. اطمینان حاصل کنید که تمامی اتصالات به‌درستی انجام شده و هیچ‌گونه اتصال اشتباهی وجود ندارد. سپس کلید کولر را به سیم‌کشی مربوطه متصل کنید.

 

بعد از طی کردن این مراحل، کولر صنعتی آبی آماده راه‌اندازی است. با این حال، همیشه توصیه می‌شود پس از نصب، کولر را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند و هیچ نشتی یا مشکلی وجود ندارد. اگر هر گونه مشکلی مشاهده کردید، فوراً آن را برطرف کنید یا با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید.

 

چطور می‌توان از کولر صنعتی به بهترین شکل نگهداری کرد؟

 

نکات کلیدی در حفظ و نگهداری کولر صنعتی

برای اینکه کولر صنعتی‌ کارایی بهتری داشته باشد و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری کنید، رعایت چند نکته کلیدی ضروری است. پس از یادگیری نحوه نصب کولر صنعتی، باید به روش‌های نگهداری صحیح توجه کنید. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا عمر دستگاهتان افزایش یابد و از خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری شود.

 

اولین نکته، پایبندی به دستورالعمل‌های تولیدکننده است. هر شرکت سازنده کولر، دستورالعمل‌های مخصوصی برای نگهداری ارائه می‌دهد که دانستن آن‌ها برای استفاده بهینه و طولانی‌مدت ضروری است. هر مدل ممکن است دستورالعمل‌های ویژه‌ای داشته باشد، بنابراین بهتر است همواره دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

 

یکی دیگر از اقدامات مهم، بازبینی دوره‌ای است. کولرهای صنعتی به‌طور مداوم در حال کار هستند، بنابراین ممکن است مشکلات جزئی یا عمده‌ای در طول زمان ایجاد شود. با انجام بازدیدهای منظم، می‌توانید خرابی‌های احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی شناسایی و رفع کنید.

 

اگر متوجه هرگونه خرابی یا نشتی شدید، به‌سرعت اقدام به تعمیر کنید. کولرهای صنعتی از چندین بخش تشکیل شده‌اند که به‌طور هماهنگ عمل می‌کنند. پس اگر یکی از بخش‌ها دچار مشکل شود و به‌موقع رسیدگی نشود، می‌تواند به سایر قسمت‌ها آسیب بزند و حتی به خرابی موتور کولر منجر شود.

 

هنگام تعویض قطعات، از قطعات باکیفیت استفاده کنید. قطعات ارزان‌تر ممکن است در کوتاه‌مدت هزینه‌ها را کاهش دهند، اما در بلندمدت باعث افزایش خرابی‌ها و کاهش عمر مفید دستگاه می‌شوند. همیشه انتخاب یک قطعه باکیفیت ارجح است و از خرید مکرر قطعات ارزان‌قیمت جلوگیری می‌کند.

 

انتخاب کولر صنعتی مناسب برای کسب‌وکارتان بسیار مهم است. این انتخاب باید بر اساس شرایط محیطی و نوع فعالیت‌های شما باشد. کولرهای مخصوص گلخانه و کولرهای مناسب برای سوله، از جمله انواع رایج هستند.

 

در نهایت، نصب صحیح کولر صنعتی نیز بسیار مهم است. این مرحله شامل انتخاب مکان مناسب، نصب درست دستگاه، اتصالات الکتریکی و لوله‌کشی آب به‌صورت صحیح، تنظیمات متناسب با محیط، تست عملکرد برای اطمینان از کارایی درست، و رعایت نکات نگهداری و تعمیرات می‌شود. برای هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر، همیشه می‌توانید از متخصصان مجرب کمک بگیرید.

 

اگر قصد خرید کولر صنعتی را دارید، می‌توانید آن را در شهرهای مختلف از جمله تهران و اصفهان تهیه کنید. برای خرید، بهتر است با متخصصان معتبر و شرکت‌های معروف مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 آیا به دنبال راه‌حلی مؤثر برای سیستم سرمایشی محیط خود هستید؟ تیم مهندسین ما در "سرما نوین" با تخصص و تجربه فراوان، آماده است تا خدمات نصب و اجرای کولر صنعتی را به‌صورت رایگان برای شما فراهم کند.

 کیفیت و کارآیی تضمین‌شده:
با همکاری مهندسین مجرب و متخصص، ما تضمین می‌کنیم که نصب کولر صنعتی شما با بالاترین استانداردهای کیفیت و کارآیی انجام شود. هدف ما اطمینان از عملکرد مطلوب سیستم سرمایشی شماست.

 مشاوره رایگان:
تیم ما با ارائه مشاوره رایگان، شما را در انتخاب بهترین کولر صنعتی متناسب با نیازها و فضاهای شما همراهی می‌کند.

 نصب رایگان:
پس از انتخاب کولر صنعتی مناسب، فرآیند نصب به‌صورت رایگان توسط تیم حرفه‌ای ما انجام می‌شود تا شما نگران هیچ‌چیز نباشید.

 پشتیبانی و خدمات پس از فروش:
ما پس از نصب هم با شما خواهیم بود و با ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی مداوم، عملکرد بهینه سیستم سرمایشی‌تان را تضمین می‌کنیم.

 برای دریافت مشاوره و نصب کولر صنعتی، همین حالا با 02176213408 تماس بگیرید و از فضای خنک و دلپذیر لذت ببرید!

دیگر خبرها

  • اجرای طرح هویتی در خیابان معلم
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • استخدام دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش/جزییات طرح راتبه معلمی
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • آموزش نصب کولر صنعتی آبی
  • فعالیت ۶۸ دانشجو معلم جهادگر به مدت ۱۷ روز در ارومیه و خوی