Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: امروزه طب سنتی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می‌کنند. 

اقلیم کوهستانی استان ایلام باعث رشد گونه گیاهی مختلفی شده که بیشتر آنها دارای خواص خوراکی، دارویی و... هستند.

کبیرکوه واقع در استان ایلام که از شهرستان ایلام، دره‌شهر تا آبدانان امتداد دارد، بزرگ‌ترین منبع گیاهان دارویی در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیش یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان ایلام، تاکنون یک هزار گونه گیاهی شناخته شده که طبق آخرین بررسی‌های انجام شده ۳۳۰ گونه از گیاهان موجود در استان خواص دارویی دارند.

تشنه داری، آویشن، هفت تخمه، په گل، گل گاوزبان، خارشتر و شیرین بیان از مهمترین گیاهان دارویی در استان هستند؛ می‌توان از این ظرفیت خدادادی گیاهان بومی برای اشتغال و رفع محرومیت استان استفاده کرد. 

به صورت آزمایشی- تحقیقاتی زیره کشت کردم

علی هاشمی کشاورز گیاهان دارویی در دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من از سال گذشته کار کشت گیاهان دارویی را شروع کرده‌ و به صورت آزمایشی- تحقیقاتی، زیره، مریم‌گلی و زلفا را کشت و قصد دارم برای سال‌ آینده به کشت و کارم رونق بیشتری دهم و به لیمو را نیز کشت کنم.

وی افزود: کار کشت را به این صورت انجام می‌دهم که ابتدا بذر مورد نظر را به گلخانه می‌دهم و سپس گیاه آماده کشت را می‌کارم.

این کشاورز دره‌شهری گفت: کاشت زیره سخت است چرا که به کمباین مخصوص احتیاج دارد اما در منطقه‌ی ما آن کمباین وجود ندارد و ما مجبور هستیم کارهای آن را به صورت دستی انجام دهیم؛ با این وجود سال گذشته نزدیک به 2 تن زیره را به یزد صادر کردیم که بعد از آزمایش‌هایی که انجام شد بهترین زیره ایران شناخته شد.

وی ادامه داد: زیره دره‌شهر خیلی با کیفیت است چرا که دره‌شهر دارای آب وهوای مطلوب و زمین‌های کشاورزی غنی است.

بعد از 35 روز بذر گیاه در گلخانه آماده کشت می‌شود

روح‌الله فیلی مسوول گلخانه‌ی گیاهان دارویی دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: کار ما در گلخانه به این صورت است که بذر را از کشاورزان تحویل می‌گیریم و بعد از 35 روز، بذر گیاه، آماده کشت در زمین می‌شود؛ آویشن، مریم گلی، به لیمو از گیاهان شاخص در گلخانه است.

وی افزود: زمین‌های دره شهر بسیار غنی است و همچنین آب و هوای مطلوبی دارد و مردم نیز به این کار روی آورده‌اند و باعث اشتغال تعدادی زیادی از مردم شده است.

این کشاورز گفت: جهاد کشاورزی از لحاظ مالی حمایت نمی‌کند و ما خیلی نیازمند به حمایتشان هستیم تا بتوانیم این حرفه را در استان رونق دهیم. 

امکان کشت تمام گیاهان دارویی در استان ایلام 

سعید یعقوبی کارشناس گیاه پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در استان ایلام نزدیک به 330 گونه گیاه دارویی وجود دارد که به اختصار به گیاهان شاخصی از جمله آویشن، هفت‌تخمه، گل‌گاوزبان، تشنه‌داری، خارشتر، شیرین‌بیان، بلوط، برزا، پسته وحشی، پونه، سقز( آدامس کردی) ، پیازوکه، کله شنگ، گیلاخه، بادام کوهی، زالزالک و...  می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: گیاهان دارویی در تمام شرایط آب و هوایی می‌توانند رشد کنند، البته هر گیاهی شرایط محیطی خود را می‌طلبد ولی استان ایلام با شرایط آب و هوایی خاصی که دارد امکان کشت تمام گیاهان در آن وجود دارد.

کارشناس گیاه پزشکی گفت: از جمله گیاهان دارویی که برای کنترل بیماری‌های عفونی مجاری تنفسی استفاده می‌شود، دم کرده پونه وحشی و آویشن است.

وجود 70 هکتار زمین کشت گیاهان دارویی در«دره‌شهر»

طیار فیلی مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در شهرستان دره‌شهر یک گلخانه احداث شده که در این گلخانه گیاهانی نظیر به لیمو، نعنا فلفلی، آویشن، مریم گلی و از همه مهم‌تر گیاهی دارویی مانند زیره نشاء کاری می‌شوند.

وی افزود: نشاء گیاه کوچکی است که قسمتی از دوره رشد خود را در محیطی با نور و دمای کنترل شده می‌گذراند و پس از مساعد شدن آب و هوا به زمین اصلی منتقل می‌شود؛ در واقع نشاکاری به عمل انتقال و کاشت نشاء در زمین اصلی گفته می‌شود.

وی افزود: در دره‌شهر 70 هکتار زمین کشت گیاهان دارویی وجود دارد؛ کشت گیاهان دارویی در گلخانه‌ها و کارخانه‌های فرآوری مربوطه برای 150 نفر ایجاد اشتغال کرده و تعدادی نیز به صورت سنتی و خانگی مشغول به این کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در ادامه تصریح کرد: بزرگترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در دره‌شهر احداث و گیاهی نظیر به لیمو به خارج استان نیز صادر می‌شود، در این دوره از زمان که به علت شیوع ویروس کرونا میزان مصرف داروهایی گیاهی نسبت به داروهایی شیمیایی بیشتر است، میزان صادرات نیز بیشتر شده است.

وی در پایان گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان سامانه سیتا برای ارائه تسهیلات را ایجاد کرده است که متقاضیان می‌توانند در حوزه گیاهان دارویی و کشت محصولات گلخانه‌ای از وام‌های کم بهره، بهره مند شوند.

انتهای پیام/ 9708

منبع: فارس

کلیدواژه: گیاهان دارویی ایلام گیاهان طب سنتی گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی استان ایلام دره شهر دره شهر گونه گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان در بازدید از مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد گفت:کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد ظرفیت سرمایه گذاری کلان در حوزه کاشت و عصاره‌گیری گیاهان دارویی را دارد.
ابوطالب شفقت افزود:مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می کنند که می تواند در سطح ملی و بین المللی پذیرای میهمانان مختلف باشد.
 استاندار لرستان بازدید دانشجویان و دانش آموزان از فجر صفا را اقدام مثبتی برای اشاعه فرهنگ « ما می توانیم » دانست و گفت:سرمایه گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و همه کارها از جمله واحد هیدروپونیک و درختچه های کشت بافت را ایرانی کرده است.
وی انجام کار پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از مزیت های این مجموعه برشمرد وافزود:نژاد دامی که وارد مجموعه شده بود، تغییر یافته و ایرانی شده است.
استاندار لرستان با تأکید بر ایجاد زنجیره ی ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم آباد گفت: با توجه به سطح اراضی این مجموعه،چنانچه گیاهان دارویی کشت و عصاره گیری شود مردم نیز می توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی هم بیشتر است.
شفقت افزود:بیش از ۵۰ نقطه ی استانظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد که جهاد کشاورزی باید در این  زمینه به صورت جدی اقدام کند.



دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یک سفر خبری خوشمزه!