Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:05:09 GMT

لوله مانیسمان کربن استیل چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۴۹۰۲

لوله مانیسمان کربن استیل چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در ادامه به روش ساخت لوله مانیسمان کربن استیل (Carbon Steel Seamless Pipe) اشاره شده است.

در این روش یک ورق پس از گرمادهی و فشار به صورت یک میله در می آید و سپس در حالتی که این میله خیلی داغ است یک میله با قطر کمتر به درون آن فشار داده می شود. با این کار یک لوله توخالی بدون هیچ درزی تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این لوله ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ، کربن استیل آلیاژی یا خود فولاد ساخته شود. به این نوع از لوله به احترام اولین تولید کننده آنکه یک آلمانی به نام مانیسمان و همکارش بودند لوله مانیسمان نیز گفته می شود.

فروشنده، تامین کننده و انباردار لوله مانیسمان کربن استیل:

گروه مهندسی صنایع فرادستی پترو کالوج انباردار و وارد کننده لوله مانیسمان کربن استیل اروپایی و چینی به عنوان تامین کننده ای معتبر عضو فهرست منابع معتبر وزارت نفت و دارای تاییدیه صلاحیت از بسیاری از ارگان ها و پیمانکاران بزرگ کشور است.

انواع لوله مانیسمان کربن استیل بر اساس مواد تشکیل دهنده و استانداردهای API و ASME:

۱. لوله مانیسمان کربن استیل A۱۰۶

لوله A۱۰۶ یکی از انواع لوله کربن استیل است که به دو صورت بدون درز یا همان لوله مانیسمان و درزدار یا جوشی ERP ساخته می شود و برای استفاده در دماهای بالا خیلی مناسب است. به این نوع لوله و مشابه های آن اصطلاحاً لوله آتشخوار اطلاق می شود. لوله A۱۰۶ Grade B برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا بسیار مناسب هستند و از همین رو در صنایع مختلف مرتبط با نفت و گاز و همچنین انتقال سیالاتی مانند بخار و بویلرهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند از این لوله ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار می توان برای انتقال آب و فاضلاب هم استفاده کرد، ولی محل اصلی استفاده از این لوله ها در پالایشگاه ها، انواع نیروگاه های بخار یا سیکل ترکیبی و خطوط انتقال کارخانه های شیمیایی می باشد.

لوله A۱۰۶ برای خم کردن، ساختن فلنج و دیگر عملیات های تغییر شکل مناسب هستند.

لوله A۱۰۶ معمولاً در سه گرید A , B ,C ساخته می شد که گرید B از بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله مانیسمان A۱۰۶ Grade B از نظر ترکیبات شیمیایی معادل لوله استاندارد ASTM A۵۳ Grade B و API ۵L B می باشد.

۲. لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L :

پرکاربردترین نوع لوله مانیسمان کربن استیل در واقع لوله API ۵L است که در بسیاری از صنایع از جمله نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود. لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L بر اساس استاندارد NACE ساخته می شود که یکی از استانداردهای اروپایی مورد پذیرش در تمام دنیا است.

لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L که آن را با نام L۲۴۵ هم می شناسیم دارای دو نوع خاص است که عبارتند از PSL۱ و PSL۲. اولی در صنایع مختلف کاربردهای خیلی گسترده ای دارد، در حالی که PSL۲ بیشتر در صنایع پرفشار یا صنایعی که با سیال های خورنده یا ترش سر و کار دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. لوله PSL۲ از نظر طراحی دقیق تر و از نظر مقاومت در برابر فشار و تغییرات محیطی مقاوم تر است.

۱. لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳

لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ یکی از انواع لوله مانیسمان کربن استیل می باشد که عموماً ضخامت بیرونی متوسطی دارد. لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ مناسب برای فضاهای با دمای خیلی پایین است. دلیل مناسب بودن این نوع لوله مانیسمان کربن استیل برای دماهای پایین ضخامت بیرونی آن است. چنان که می دانیم هرچقدر ضخامت بیرونی یک لوله قطورتر باشد برای دماهای پایین نامناسب تر است.

تولید لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ تنوع زیادی دارد و ممکن است مانیسمان یا جوشی باشد و می تواند کربن استیل یا آلیاژی نیز ساخته شود. ولی نوع مانیسمان آن بسیار پرطرفدار است.

در مورد گریدهای مختلف لوله A۳۳۳ باید اضافه کنیم که این نوع از لوله در ۹ گرید متفاوت تولید می شود. این ۹ گرید عباتند از گریدهای :۱,۳,۴,۶,۷,۸,۹,۱۰,۱۱

از لحاظ ابعاد هم این لوله ها تنوع نسبتاً زیادی دارند و از ۱/۴” تا ۲۴” ساخته می شوند. محدوده ضخامت در تولید لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ می تواند از ۱۰ تا ۱۶۰ باشد.

با توجه به اهمیت این لوله و شرایط کاری سخت آن، تست های متنوعی معمولاً روی آنها انجام می شود. این تست ها غالباً تست بررسی رفتار مواد، تست همیدگی، تست کششی، تست سختی، تست کشش عرضی و طولی را شامل می شوند. همچنین مقاومت لوله در دماهای مختلف نیز باید تایید شود و به این منظور از تست ضربه ای هیدرومکانیکی استفاده می شود.

کاربرد لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳

لوله مانیسمان A۳۳۳ در صنایع مختلفی استفاده می شود که می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

* پتروشیمی ها

* صنایع شیمیایی

* پالایشگاه های نفت و گاز

* صنایع خودروسازی

* خطوط آب و گاز طبیعی

* خطوط بخار

۲. لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A۵۳

لوله مانیسمان کربن استیل A۵۳ یکی از انواع لوله مانیسمان کربن استیل است که تحت استاندارد ASME تولید می شود. لوله کربن استیل A۵۳ دارای سه مدل مختلف است که E, F, S نام دارند:

۱- لوله کربن استیل A۵۳ نوع F معمولاً به صورت جوشی تولید می شود و فقط دارای یک گرید A می باشد.

۲- لوله کربن استیل A۵۳ نوع E از نوع جوشی قوس الکتریکی (ERW) است که دو گرید A,B را شامل می شود.

۳- لوله کربن استیل A۵۳ نوع S به صورت مانیسمان تولید می شود و دارای دو گرید A,B است:

* لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A۵۳ Type S GR A -

* لوله مانیسمان کربن استیل ASTM A۵۳ Type S GR B -

این نوع از لوله مانیسمان کربن استیل عموماً برای کاربردهای تحت فشار و مکانیکال تولید می شود. از این نوع لوله مانیسمان کربن استیل برای مصارف عمومی مانند جابجایی بخار، آب و گاز در خطوط لوله نیز استفاده می شود.

لوله مانیسمان کربن استیل A۵۳ در واقع یکی از انواع لوله کربن استیل با کربن پایین است که دارای ۲۵ درصد کربن و ۰.۹۵ درصد منگنز می باشد.

این نوع لوله مانیسمان کربن استیل که آن را لوله میلد استیل نیز می نامند، درواقع یک لوله کم کربن است، بنابراین سطح آن را فقط با افزودن کربن می توان سخت کرد. لوله مانیسمان کربن استیل A۵۳ برای خم کردن و تغییر شکل دادن و حتی ساختن فلنج می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5091557

منبع: مهر

کلیدواژه: لوله واحدهای صنعتی فولاد گروه صنعتی ایران خودرو فروشگاه زنجیره ای کسب و کار بانک قرض الحسنه مهر ایران گروه خودروسازی سایپا ویروس کرونا بیمه رژیم غذایی قیمت خودرو بهداشت دهان و دندان بانک تجارت واحد صنعتی ساختمان سازی بانک گردشگری مورد استفاده قرار استفاده می شود تولید می شود نوع لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه قطع آب در شهر لیکک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ اداره آب فاضلاب شهرستان بهمئی اطلاعیه‌ای مبنی بر قطع آب در شهر لیکک صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به منظور راه اندازی خطوط جدید آب شهر لیکک، اصلاح شبکه فرسوده و پایداری آب، آب شهر لیکک از ساعت ۱۲ ظهر امروز جمعه تا ۱۲ شب همین تاریخ قطع خواهد شد. بر همین اساس از همه همشهریان درخواست می‌شود نسبت به ذخیره آب مصرفی مورد نیاز اقدام کنند. در این اطلاعیه تاکید شده مشترکان در زمان قطع آب، شیر فلکه ورودی منزل را بسته و پمپ‌های آب خانگی را خاموش کرده و بعد از ساعت یاد شده و برقرارشدن آب شهری، برای مدت ۵ دقیقه لوله‌های آب را باز گذاشته تا آب مانده در لوله‌ها خارج شود.

دیگر خبرها

  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • اطلاعیه قطع آب در شهر لیکک