Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:17:16 GMT

گام‌ بلند زنجان در توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۰۱۵۵

گام‌ بلند زنجان در توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی

کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتن  ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

اکنون نزدیک سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که به گفته کارشناسان با اجرای اجرای طرح های بهره ورانه این میزان تولید می تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان از جمله دغدغه های عمده مسوولان است به طوری که استاندار زنجان در این خصوص می گوید: با وجود بالا بودن میزان اشتغال در بخش کشاورزی این استان نسبت به ۱۸ درصد میانگین کشوری، ارزش افزوده با میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش متناسب نیست.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه برای ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاوورزی استان باید به سمت روش های نوین حرکت کنیم، خاطرنشان می کند: ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی، موضوع اصلی در کیفی‌سازی و ارتقای بهره‌وری است.

وی تصریح می کند: باید تلاش کنیم تولید کشاورزی از شکل سنتی آن خارج شود و برای این منظور حتما باید حرکت ما به سمت روش های نوین برای ایجاد ارزش افزوده در کشاورزی باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود، می گوید: سال گذشته با میزان فرآوری ۵۰ درصدی محصولات کشاورزی در این استان، زنجان در این زمینه رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

جواد تاراسی می افزاید: زیتون، انگور، حبوبات، جو، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سیر عمده محصولات کشاورزی قابل فراوری استان محسوب می‌شوند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، کشاورزان این استان، تولید کننده ۶۰ نوع محصول باغی و زراعی هستند که برای ارتقای بهره وری و ارزش افزوده در زمینه تولیدات، توسعه صنایع تبدیلی جزو برنامه های مهم در استان به شمار می رود و بر همین اساس نیز برنامه ریزی خوبی برای اجرا در دستور کار قرار دارد.

 تاراسی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی در گرو بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و ایجاد تسهیلگری‌های لازم است، می گوید: با گسترش صنایع تبدیلی عواید بیشتری از تولید در مقایسه با خام فروشی، نصیب کشاورزان می‌شود.

وی خاطرنشان می کند: با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق توسعه صنایع تبدیلی، از هدر رفت بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان جلوگیری می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می گوید: تا کنون جهت فرآوری محصولات باغی، زراعی، دامی، طیور و شیلات برای بیش از هزار عنوان فعالیت در استان مجوز صادر شده است.

بهاره دادلویی ادامه می دهد: طی چند سالهای متمادی در استان زنجان بیش از ۲ برابر میزان برنامه ابلاغی در زمینه افزایش جذب مواد خام کشاورزی برای فرآوری، محقق شده است.

وی می گوید: در زمان حاضر ظرفیت واحدها و کارخانه های صنایع تبدیلی در استان زنجان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماده خام کشاورزی در سال است که ایجاد چنین ظرفیتی سبب کاهش ۱۲۰ هزار تن ضایعات محصولات کشاورزی در سال می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان می کند: برنامه تدوین شده به منظور توسعه بیشتر صنایع تبدیلی و متعاقباً کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در استان بر توسعه سردخانه ها، فرآوری میوه و سبزی و بسته بندی آن، فراوری گیاهان دارویی  و حمایت از زنجیره های تولید و عرضه متمرکز است.

دادلویی به چالش های پیش روی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره می کند و می گوید: برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری لازم است ثبات بیشتری بر قوانین حاکم شود و اعتبارات بانکی کم بهره به این حوزه اختصاص یابد.

وی به لزوم ایجاد شهرک های تخصصی صنایع تبدیلی اشاره و اظهار می کند: ایجاد بسته های حمایتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده بخش صنایع تبدیلی و غذایی که بی شک نقش آن در ایجادامنیت غذایی و سلامت جامعه غیرقابل انکار است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به ظرفیت ها  و موفقیت هابی این استان در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی اشاره می کند و می گوید: بر اساس آمار آمایش منطقه‌ای کشور درسال۱۳۹۵، استان زنجان در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال در این بخش، رتبه نخست را به دست آورد.

وی همچنین یادآور می شود: استان زنجان در زمینه فرآوری محصول زیتون، رتبه اول و در فرآوری محصول کشمش، رتبه چهارم را در کشور دارد.

برچسب‌ها صنایع تبدیلی کشاورزی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع تبدیلی کشاورزی زنجان صنایع تبدیلی کشاورزی زنجان اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان محصولات کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی ارزش افزوده صنایع تبدیلی فرآوری محصول بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ موسوی با بیان اینکه سالانه هفت هزار تن آثار مسی در استان تولید می‌شود، گفت: این میزان تولیدات توسط سه هزار هنرمند فعال در حوزه مسگری انجام می‌شود و همچنین سه هزار هنرمند نیز در زمینه چاقوسازی و دیگر رشته‌ها فعال هستند.

وی در ادامه به فعالیت حدود چهار هزار گیوه دوز در استان اشاره کرد و افزود: هنرمندان گیوه دوز به صورت خانواری در امر تولیدات این هنر دستی فعال هستند که مشارکت قشر‌های مختلف مردم در حوزه صنایع دستی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است، گفت: هم اکنون مواد اولیه رشته‌های هنری نظیر مس و ملیله، گران بوده که در حد توان خود حمایت‌های لازم را برای تهیه آنها در دستور کار قرار داده ایم.


وی با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان صنایع دستی پرداخت کرد، افزود: در مجموع با احتساب اعتبارات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، این تسهیلات به حدود ۸۰۰ متقاضی اعطاء شد.

موسوی با تأکید بر اینکه پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی در راستای رونق بخشی به کار آنها و تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات انجام می‌شود، گفت: ایجاد اشتغال در بخش صنعت هزینه‌های بالایی دارد، اما در حوزه صنایع دستی با مبلغ کمتری می‌توان اشتغالزایی کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه سود بانکی تسهیلات پرداختی چهار درصد و به نوعی قرض الحسنه است، ادامه داد: این نوع تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی صنایع دستی نقش اساسی دارد و می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در تحقق نامگذاری شعار سال بسیار موثر است، افزود: طبق پیش بینی‌ها اشتغال صنایع دستی استان طی امسال به حدود ۷۰۰ نفر خواهد رسید.

موسوی با بیان اینکه مهمترین عامل رونق صنایع دستی، توجه به صادرات است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما طی امسال صادرات محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه مس، چاقو و ملیله از طریق گمرک استان است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هدف این اداره کل صادرات تجمیعی محصولات مختلف صنایع دستی استان است و برنامه ریزی‌ها بر این موضوع مهم بیشتر متمرکز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم