Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با مهدی چمران، فعال سیاسی و رئیس سابق شورای شهر تهران درباره چالش‌های انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در خرداد ۱۴۰۰ انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

طیفی از مردم دل و دماغی برای شرکت در انتخابات ندارند

شرایط کنونی متاسفانه شرایطی نیست که به‌سادگی بتوانیم مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌نظر می‌رسد حالت ‌ناراحتی از دولت و بخش‌هایی از حکومت در جامعه و میان مردم وجود دارد لذا برای طیفی از مردم دل و دماغی برای شرکت در انتخابات نیست.

امروز شاهد نتیجه انتخابات هیجانی هستیم

در اینجا بحثی وجود دارد که باید برای مردم باز شود و آن اینکه علت این مشکلات به‌دلیل همان مساله انتخاب و کیفیت آن است.

انتخابات درواقع برای این هدف برگزار می‌شود که مشکلات مردم رفع شود. در واقع برای رفع این مشکلات باید از انتخابات کمک گرفت و به‌عبارت دقیق‌تر و بهتر باید از انتخاب خوب کمک گرفت. در این میان اما یک‌بار این انتخابات هیجانی و احساسی انجام‌شده و اکنون هم نتیجه آن را شاهد هستیم.

با نیامدن پای صندوق، وضع اصلاح نمی‌شود

با نیامدن پای صندوق و قهر با انتخابات این وضع اصلاح نمی‌شود بلکه با انتخاب اصلح و بهتر است که می‌توان این وضع را درست کرد.

تداوم تلقی کنونی میان بخشی از جامعه چیزی است که شاید دشمنان از آن استفاده می‌کنند تا از این فشارها بهره ببرند و مردم رای ندهند.

اگر یک‌سال به عقب برگردیم مشاهده می‌کنیم در انتخابات مجلس آن‌طور که باید مشارکت عمومی شکل نگرفت گرچه اصولا میزان مشارکت در انتخابات مجالس در ادوار مختلف همین حدودها یا قدری بالاتر بوده است.

دولت باید با راه‌حل‌هایی سلامتی مردم در انتخابات را تضمین کند

طبیعتا شرایط کرونا باعث می‌شود مردم کمتر در انتخابات شرکت کنند. با توجه به همین مساله هم دولت باید در این زمینه راه‌حل‌هایی را پیش‌بینی کند تا صف‌های طولانی و تجمعات در فرآیند برگزاری انتخابات زیاد نباشد و مردم بتوانند در کمال اطمینان از سلامتی خود در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند.

الزامی بر همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر نیست

انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاباتی سراسری و ملی است، درمقابل اما انتخابات شوراها درواقع یک انتخابات محلی است که امروز سراسری برگزار می‌شود درحالی که می‌تواند محلی باشد. شورای شهر تهران و شورای شهر اصفهان و... هیچ ارتباطی با هم ندارد که الزاما مجبور باشیم همه آنها را در یک‌روز برگزار کنیم. 

در انتخابات ریاست‌جمهوری مردم یک نفر را انتخاب می‌کنند لذا برای شرکت در فرآیند فرصت کمی لازم است ولی در انتخابات شوراها مثلا در یک کلانشهر باید ۲۱نفر را انتخاب کنند که همین هم زمانبر است.

البته همین هم نیازمند قانون است و باید اصلاح شود ولی می‌توان در زمان طولانی‌تری مثلا در یک هفته انتخابات شوراها برگزار شود.

ممکن است بگویند مردم یک‌بار پای صندوق بروند بهتر است تا دوبار برای دو انتخابات اما باید این را هم ببینیم که تجمع کمتر می‌شود. این تهدید هم وجود دارد که انتخابات شوراها تضعیف‌شده و تعداد کمتری پای صندوق رای بروند.

معتقد به اجرای هر ایده‌ای برای افزایش مشارکت عمومی هستم

بنده معتقد به اجرای هر ایده‌ای برای افزایش مشارکت عمومی هستم که تبدیل به قانون شود. در این میان شورای نگهبان به‌عنوان ناظر باید نظر کارشناسی خود را بدهد.

هنوز مساله برگزاری انتخابات الکترونیکی حل نشده و باید تلاش‌های بیشتری درخصوص آن صورت پذیرد. بنابراین درخصوص همه ایده‌ها و نظرات باید شورای نگهبان مطمئن باشد انتخابات درست انجام می‌شود و بعد مغایرت قانونی نداشته باشد.

اگر این روش‌ها طی‌شده و سیستم جدیدی ایجاد شود، هیچ ایرادی ندارد چراکه قانون لازم‌الاجراست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی چمران مشارکت شورای شهر تهران انتخابات انتخابات شوراها ریاست جمهوری شورای شهر پای صندوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم

به گزارش قدس آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره گیری از مشارکت اقشار مختلف مردم، خصوصا فرهنگیان عزیز به انجام می رساند.

ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان عزیز از معلمانی که در فرایند نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان را یاری می‌کنند، قدردانی می‌کنم.»

روز گذشته نیز معلمان و فرهنگیان در آستانه روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، در دیدار با سخنگوی شورای نگهبان به بیان مهمترین مسائل و مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است
  • خطوط مقدم جبهه مقاومت به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گسترش یافته است
  • رگبار و رعد و برق، عصر امروز در قم 
  • در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد
  • جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم