Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: المان‌ها اغلب در هر شهر نماد و یا بخشی از هویت آن منطقه را در قالب‌های مختلف به تصویر می کشند.

نمادها و دیوارنگاری هایی که با زیباسازی شهری پیوند خورده تا رخ یک شهر از ریتم تکراری فارغ شده و بر اساس زیبایی‌های ساختاری آن رشد یابد.

نقش‌ها و نگاره‌هایی که روح را جلا داده و گاهاً امید را در غوغای زندگی ماشینی به بدنه جامعه تزریق می‌کنند، نباید در سایه بی مبالاتی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زخم بدنگاری بر پیکره شهر

اما در کنار هزاران نفر، پیدا می‌شوند افرادی که این المان‌ها را با دفتر خاطرات خود اشتباه گرفته و بر روی بدنه آن اقدام به یادگار نویسی می‌کنند. اقدامی که نه تنها نمی‌توان از آن به عنوان یادگار نام برد، بلکه یک نگاه به شدت اشتباه و زخم بدنگاری بر پیکره شهر در برخورد با بافت‌های این چنینی است.

به یقین نام نگاری‌های اینچنینی از المان‌های شهری آغاز و تا بافت‌های تاریخی چند هزار ساله، زخمی به قدمت تاریخ می‌شوند.

همچنین بی توجهی به حفظ ظرفیت‌های شکل گرفته، هجمه به سمت حقوق شهروندی است.

شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد

در همین راستا مشاور شهردار یاسوج از جولان نام نگاری و پوسترها بر دیوار چندین منطقه شهری خبر داد و گفت: علیرغم همه اقدامات و تلاش‌های شکل گرفته، هستند افرادی که حتی بر روی دیوار نگاری‌های شهر نیز نسبت به نصب پوستر و تبلیغات اقدام می‌کنند.

جمشید ارجمند در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد و تبیین این مهم می‌تواند آسیب‌های مختلف فرهنگی را به نقطه پایان و یا کاهش نزدیک کند.

ارجمند تصریح کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای زیباسازی شهری با تکیه بر ظرفیت هنرمندان، فعالین گرافیک و توسعه المان‌ها شکل گرفته، که هدفگذاری ها در این راستا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همکاری با دستگاه‌های فرهنگی مانند حوزه هنری استان نقطه عطفی در شکل گیری این جریان هنری کارشناس محور بوده است.

ارجمند برگزاری جشنواره دیوار نگاری یاسوج، جلسات متعدد با هنرمندان و بخش‌های مختلف را گامی مؤثر در بهبود فضا سازی های شهری دانست و گفت: فرهنگ حفظ زیباسازی شهر با الگوهای مختلف به سمت نقطه مطلوبی حرکت کرده، اما جای کار دارد.

مشاور شهردار یاسوج یکی از مهمترین مشکلات پس از نصب المان‌ها، دیوار نگاری‌ها و توسعه میادین را تخریب آثار با چاشنی عدم توجه به اصول حفظ و حریم آثار توسط برخی شهروندان دانست و بیان کرد: نام نگاری، زدن تبلیغ در محدوده المان‌ها برای توجه بیشتر و چسباندن پوسترها بر پیکره و هارمونی این آثار تأثیر بسیار منفی دارد.

ارجمند به وضعیت دیوار نگاری‌های شهر اشاره کرد و گفت: گاهاً دیده می‌شود که هنری که یک سال است بر بدنه دیواره‌های شهر نقش بسته با تبلیغی ذوق عابرین را به تلخی گرایش می‌دهد.

ارجمند تصریح کرد: نگاه شهرداری یاسوج هارمونی بخشی کارشناسی شده به بافت و بدنه شهر بوده تا با الهام گرفتن از زیبایی‌های پایتخت طبیعت رشد کرده و رخ نمایی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امید است نگاه‌ها به نگهداری از المان‌های شهری با مسئولیت پذیری بهتری توسط بدنه جامعه شکل گرفته تا هویت نمادها و دیوار نگاری‌ها با یک حرکت اشتباه ما دست مایه تغییرات ظاهری نشود.

کد خبر 5094724

منبع: مهر

کلیدواژه: مبلمان شهری شهرداری یاسوج زیباسازی شهری حقوق شهروندی ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا کرمانشاه شهرکرد آلودگی هوا گرگان شهرستان کرج تبریز محدودیت های کرونایی لیگ برتر فوتبال ایران دفتر تبلیغات اسلامی دیوار نگاری ها نام نگاری المان ها بر پیکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی در حاشیه جلسه پاسخگویی به مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مرحله دوم انتخابات گفت:در مرحله اول انتخابات، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و ۴۵ نماینده برای انتخاب باقی مانده‌اند. انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه و بالغ بر ۱۱۰۰۰ شعبه صورت می‌گیرد. انتخابات در ۸ حوزه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد.

بنابر روایت ایسنا، وی افزود: در این حوزه‌ها علاوه بر این‌که احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم مردم در دور دوم نیز حضور پرشور و ارزشمندی را رقم بزنند.

وزیر کشور همچنین با ارائه توضیحاتی درباره بودجه اختصاص یافته به دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این طرح در گذشته تصویب شده بود که رئیس جمهور دستور آن را صادر کردند البته این منابع مربوط به یک سال نیست بلکه مربوط به کل طرح می‌باشد. یکی از موضوعات مهم ما انسداد مرزهاست و با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور بر این موضوع دارند، دستور آن را صادر کرده و کارهای آن در حال انجام است.

وحیدی تاکید کرد: این اتفاق قرار است در تمام مرزهای کشور بیفتد اما با توجه به حساسیت، مرزهای شرق و غرب به ویژه مرزهای شرقی اولویت دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900673

دیگر خبرها

  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • ماشین مغزشویی صهیونیست‌ها به دیوار خورد!
  • (عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج