Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@22:36:36 GMT

دیابت و چاقی آسیب‌پذیری کرونا را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۰۴۸۴

دیابت و چاقی آسیب‌پذیری کرونا را افزایش می‌دهد

یک متخصص غدد و دیابت گفت: دیابت و چاقی باعث می‌شود در کرونا آسیب‌پذیری و بیماری‌زایی کرونا افزایش پیدا کند و توصیه می‌کنیم که بیماران دیابتی حتماً دیابت را کنترل کنند چرا که خطر مرگ و میر بیمار دیابتی در کرونا قریب به ۶/۲ درصد افراد عادی است.

منصور خالقی، متخصص غدد و دیابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: نمی‌توان گفت تنها یک فاکتور در ایجاد دیابت دخیل بوده بلکه بیماری چند عاملی است و فاکتور ارث، افزایش وزن و چاقی، کم تحرکی در بروز دیابت مؤثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرس از مهم‌ترین فاکتورهاست و باعث می‌شود از طریق تأثیرگذاری بر روی هیپوتالاموس، هیپوفیز و غده آدرنال ایجاد کورتیزول شود و کورتیزول با دو علت می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

وی افزود: دیابت در سطح سلول‌ها مقاومت به جذب انسولین را بالا می‌برد و دوم اینکه مزاحم سلول‌های وبتا می‌شود و روی سلول‌های وبتای پانکراس که تولید انسولین می‌کند تأثیر گذاشته و آنها را کم فعال و غیر فعال کرده که این موضوع گاهی اوقات موقت و گاهی اوقات به صورت دائمی است.

خالقی تصریح کرد: علاوه بر این به علت اینکه کورتیزول ناشی از استرس، اسیدهای چرب و تری گلیسیرید را به داخل بافت‌ها شیفت می‌دهد ایجاد چاقی به خصوص در ناحیه شکم می‌کند و حتی یکی از علل عمده چاقی‌های شکمی استرس‌ها هستند. بنابراین بیماری بروز دیابت وابسته به یک علت نیست و فاکتورهای مختلفی دارد و ژنتیک و ارث، چاقی و کم تحرکی، رژیم غذایی نامطلوب و بهم ریختن عادت غذایی و استرس از علل مهم آن است.

انجام غربالگری دیابت از ۱۸ سالگی

این پزشک دیابت خاطرنشان کرد: دیابت مانند یک کوه یخی است که شخص بیمار پیکره آن است و دو سوم این کوه یخی را در اقیانوس نمی‌بیند و فقط نوک قله را می‌بیند که کف این کوه یخی از افزایش وزن، چاقی، عادت بد غذایی و استرس‌ها شروع می‌شود تا اینکه مقاومت به انسولین ایجاد شده و لوزالمعده خسته شده و تولید انسولین پایین آمده و دیابت که همان نوک کوه بوده ظاهر می‌شود.

وی گفت: غربالگری دیابت از سن ۴۰ سال به بالا بود و بعد از مدتی از سن ۳۵ سال به بالا غربالگری‌ها انجام می‌گرفت و در حال حاضر متأسفانه فاکتورها و زمینه‌ها برای دیابت آماده شده که از سن ۱۸ سالگی هم غربالگری صورت می‌گیرد. به خصوص افرادی که از کودکی چاق بودند یا در خانواده دیابتی متولد شدند و یا رژیم بد غذایی و عادت بد تغذیه‌ای دارند.

خالقی افزود: بروز بیماری دیابت نوع دو در کودکان هم شیوع پیدا کرده است و این اتفاق به دلیل افزایش وزن کودکان در هنگام تولد، کودکانی که از مادران دیابتی به دنیا آمدند و یا اینکه مادر در دوران بارداری دیابت داشته است و همه این موارد باعث می‌شود کودکان دچار دیابت نوع دو شوند.

شیوع اپیدمی کرونا و خطرپذیری بیشتر بیماران دیابتی

این پزشک دیابت با اشاره به اینکه با توجه به شیوع اپیدمی کرونا خطرپذیری و ابتلاء به این ویروس در بیماران دیابتی بالاست، اظهار کرد: دیابت و چاقی باعث می‌شود در کرونا آسیب پذیری و بیماری‌زایی کرونا افزایش پیدا کند و توصیه می‌کنیم که بیماران دیابتی حتماً دیابت را کنترل کنند چرا که خطر مرگ و میر بیمار دیابتی در کرونا قریب به ۶/۲ درصد افراد عادی است.

خالقی گفت: اگر افراد چاق و دیابتی دچار بیماری کرونا شوند، در صورت پیشرفت کرونا نجات آنها بسیار سخت است. بنابراین قند در ریه و دستگاه تنفسی تجمع پیدا می‌کند و اگر کسی مبتلا به ذات‌الریه میکروبی، ویروسی و کرونا شود قندی که در دستگاه تنفسی جمع می‌شود به تکثیر و رشد بهتر عامل‌های پاتوژن کمک می‌کند.

کد خبر 462261

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دیابت چاقی ویروس کرونا کنترل دیابت تست غربالگری کرونا غربالگری دیابت متخصص غدد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماران دیابتی باعث می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان

مسئولان وزارت صحت عامه طالبان در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با بیماری مالاریا در کابل گفتند: درسال ۲۰۲۳ بیش از ۱۸۰هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا در کشور ثبت شده است.

به گفته مسئولان این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، افغانستان از نظر شیوع مالاریا پنجمین کشور حوزه مدیترانه است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان