Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ضعف نگاه های علمی و کارشناسی و مشارکت ضعیف مجموعه های دانشگاهی و به بیانی واضح تر نبود  توجه به پیوست ها و نگرش های کارشناسانه در برنامه ها، تصمیم گیری ها و مسیر توسعه ای لارستان در قالب موضوعات مختلف از نظر صاحب نظران و به اذعان خود دانشگاهیان قابل محسوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فقر نگاه های علمی و کارشناسی در بسیاری از مقوله ها و حوزه های مختلف نمود و ظهورعینی داشته تا جایی که این ضعف محسوس حتی گاه در ارائه یک گزارش خبری و تحلیلی به رسانه ها که بارها به دنبال استفاده از نظریات علمی و کارشناسی در غنا بخشیدن به مطالب و تحلیل محتوای مسایل هستند نیز بارها بروز یافته و کمترین همکاری و مشارکت در این مورد از سوی افراد دانشگاهی را شاهد بودیم.

مقوله ارتباط دانشگاه با صنعت و در ابعاد وسیع تر آن با جامعه و حوزه های مختلف دیگر امری پذیرفته شده و قابل درک و تصور است و بنابراین نه می توان و نه شایسته است که در مقابل این پدیده به جای تقویت و قوت بخشیدن آن به برخی حصارکشی ها و محدودیت ها روی بیاوریم.

جهت دهی دانشگاه ها و مراکز علمی نشان می دهد که با نگاه های تک محوری و تنها در اندیشه رشد علمی و افزایش تعداد مقالات و برخی پژوهش های غیرکاربردی به آینده و جایگاه این مراکز نیز خدشه وارد می شود.

در این رهگذر و اینکه دانشگاه و مراکز علمی لارستان با وجود صرف هزینه های هنگفت تنها به مسیر رشد علمی و پژوش های بعضا غیرکاربردی یا به سمت متورم کردن و افزایش فضاهای فیزیکی و ساختار ظاهری خود می اندیشند و کمتر با اجتماع پیوند خورده اند و بیگانه از جامعه ، بدون کمترین نقش و کارکرد مناسب هستند، گرچه واقعیتی تلخ و عینی است اما  رفع این چالش نیز در آینده دور از دسترس نیست. 

این در حالی است که رویکرد و نگرش وزارت علوم ظرف سال های اخیر به مقوله رتبه بندی دانشگاه ها تفاوت فاحش یافته و  از قضا یکی از مهمترین فاکتورهای مهم و تحول آفرین در  دانشگاه ها و مدل های رتبه بندی آنها  نقش آفرینی، تاثیرگذاری و نگرش های اجتماع محور این مراکز است.

مجتمع آموزش عالی لارستان را شاید بتوان مصداق عینی از این منظر دانست که این مجتمع هرچند از نظر شکل و ساختار و فضاهای فیزیکی و حتی ظرف یک سال اخیربا ورود به حوزه های شرکت های دانش بنیان و کارهای فناورانه رشد قابل ملاحظه ای داشته اما از سوی دیگر کارکرد و ارتباط این مجموعه با جامعه و میزان تاثیرگذاری و نقش آفرینی آن در سیر تحولات این شهرستان چندن قابل دفاع نیست.

کشش جامعه برای ارتباط با دانشگاه نیز مهم است

علی طاهری رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، گفت: اگرچه به این ضعف مشهود و ارتباط ضعیف مراکز علمی و دانشگاهی با جامعه اذعان دارد و در عین حال خواهان استقبال و ارتباط بوده اما معتقد است که باید جامعه و نهادهای تصمیم ساز و حوزه صنعت نیز کشش و تعامل لازم را برای ایجاد این ارتباط داشته باشند.

او، بیان کرد: مجتمع آموزش عالی لارستان با حضور و ارتباط هر بخشی از جامعه به ویژه صنعت استقبال می کند و با تمام ظرفیت های موجود علمی و تحقیقاتی آماده همکاری با نهادهای مختلف تصمیم ساز و سایر حوزه های اجرایی است.

طاهری، ایفای نقش و ارتباط مستمر و معنا دار دانشگاه و مراکز علمی با صنعت و سایر حوزه ها و موضوعات را به عنوان یکی از رسالت ها و ماموریت های مهم این مجتمع دانست و تصریح کرد: جامعه و بخش صنعت و یا دستگاه های مختلف اجرایی نیز باید آمادگی پذیرش برای استفاده از نظریه های کارشناسی و ورود دانشگاه به حوزه های خود را داشته باشند.

رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، ادامه داد: چنانچه این استقبال از سوی جامعه و حوزه صنعت ضعیف باشد، تلاش دانشگاه ها و مراکز علمی در این زمینه برای برقراری ارتباط و انجام کارهای مشترک تحقیقاتی با این حوزه ها نیز بی ثمر است.

او، اعتقاد دارد به همان میزان که اندیشه جدا انگاری علم و دانشگاه با صنعت خطا مواجه بوده  و تقویت آن ضرورتی اجتناب ناپذیر، محدود کردن مقوله ارتباط بین دانشگاه با صنعت نیز اشتباهی بزرگ تر به ویژه در شرایط موجود و با وجود تحولات روزافزون علمی و تحقیقاتی است.

طاهری، افزود: ‌اکنون با توجه به راه اندازی و ایجاد بیش از ۳۰ آزمایشگاه و ظرفیت بالای تجهیزات آزمایشگاهی آماده همکاری، ارتباط و پذیرش درخواست ها از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف هستیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، اضافه کرد: اعتقاد دارم که ورود و ایفای نقش دانشگاه و حوزه های علمی و پژوهشی باید در همه بخش های مختلف  دیده شود و  تنها در ارتباط صرف دانشگاه با صنعت نیز خلاصه نشود.

او، تاکید کرد:  پذیرفتنی است که امروز  مسیر ارتباط دانشگاه ها با صنعت و سایر حوزه های اجرایی و تصمیم ساز در بخش های مختلف شهرستان لارستان در ضعیف ترین سطح پیش می رود و پرداختن به این موضوع مجال و بررسی های موشکافانه بیشتری را می طلبد.

طاهری، با استقبال از دغدغه همیشگی این مجموعه با نهادهای برون دانشگاهی، گفت: آماده هستیم تمام ظرفیت های علمی، تجهیزاتی و آزمایشگاهی را در مسیر توسعه این شهرستان و منطقه به کار ببریم و از هیچ تلاشی در زمینه حمایت و ارتباط با صنعت و سایر بخش های اجرایی دریغ نخواهیم کرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، بیان کرد: دانشگاه ها به همان میزان که خود را  موظف به ارائه خدمات علمی و دانش روز به جامعه در ابعاد و گسره وسیع آن می دانند و در جامعه نیز انتظار و توقع درک این مهم را بیش از پیش دارند.

اخذ مجوزهای لازم برای انجام قراردادی برون دانشگاه

او، تصریح کرد: از پارسال اقدامات قابل توجهی نیز در زمینه  فعالیت های پژوهشی و همکاری های برون دانشگاهی با سایر دستگاه ها و دانشگاه ها شروع شده و مذاکراتی نیز با برخی دستگاه ها به ویژه مجموعه  وزارت نفت انجام شده است.

طاهری، ادامه داد: این اتفاقات نیازمند یک پیش شرط و اخذ مجوز از سمت وزارت علوم بود که این مجوزها نیز گرفته شده و هم اکنون  قراردادهای تحقیقاتی با دستگاه های اجرایی دولتی و به ویژه وزارت نفت در دستور کار مجتمع آموزش عالی لارستان با همکاری مسئولان اجرایی شهرستان لارستان قرار گرفته است.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان، افزود: ظرف روزهای گذشته نیز تفاهم نامه مشترک سه جانبه بین مجتمع آموزش عالی و مرکز رشد لارستان  و همچنین شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی استان فارس منعقد شد.

او، اضافه کرد:  یکی از عناصر اصلی واساسی امروزه در زمینه پیوند دانشگاه با صنعت ، اقتصاد و اجتماع بر محور شرکت های دانش بنیان و خلق ایده های فناورانه بوده که این مجتمع با تمام توان و همکاری با شرکت های دانش بنیان، مرکز رشد لارستان و حمایت مسئولان امر با قوت و جدیت به این حوزه وارد شده است.

راه اندازی مرکز محاسبات سریع در مجتمع آموزش عالی لارستان

طاهری، اظهار کرد: مجمتع آموزش لارستان به رغم نوپا بودنش اما ظرف سال های اخیر توانسته جهشی چشمگیر در حوزه های مختلف پژوهشی و ورود به شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، دستیابی به سیستم های سریع محاسباتی نیاز ضروری برای انجام تحقیقات کاربردی دانست و گفت: با توجه به انجام طرح های تحقیقاتی متعدد در دانشگاه، پردازش محاسبات توسط سیستم‌های عادی بسیار زمان‌بر بوده و در مواردی ممکن بود چندین روز و هفته زمان نیاز باشد، که با استفاده از مرکز محاسبات سریع این مدت زمان به چند ساعت کاهش یافته است.

چاپ مقاله علمی

او، با بیان اینکه کلاس ها و آموزش های غیرحضوری در این مجتمع نیز در جریان است، بیان کرد: با توجه به تحولات و توسعه زیرساخت های آموزشی و آزمایشگاهی کمترین خللی در حوزه آموزشی این مجتمع برای هیچ  یک از دانشجویان که عمده آن ها نیز غیربومی هستند ، وجود ندارد.

طاهری، تصریح کرد: تعداد اعضای هیات علمی و همچنین شمار دانشجویان و رشته های موجود در مجتمع آموزش عالی لارستان را به ترتیب ۱۳عضو هیات علمی، ۸۰۰ دانشجو و در قالب هفت رشته شامل برق، مکانیک، کامپیوتر، مهندسی شیمی، صنایع، شهرسازی و روان شناسی در مقطع کارشناسی برشمرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی شهرستان لارستان، با تاکید بر اینکه مجتمع آموزش عالی لارستان دارای سه دانشکده علوم انسانی ، فنی و مهندسی بوده، ادامه داد: ارتقای مجتمع آموزش عالی به دانشگاه نیازمند مکانیسم ها و شرایطی  از جمله داشتن حدود ۱۰۰ عضو هیات علمی و برخی زیرساخت های پژوهشی و یا تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی معتبر است.

او، افزود: در حال حاضر بیش از صدها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات علمی و معتبر دنیا به چاپ رسیده که حدود ۲۰ مورد آن ظرف کمتر از یک سال گذشته بوده است.

فعالیت مجتمع آموزشی لارستان از سال ۹۲ آغاز شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار و با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتر جنوب شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشجویی برنامه توسعه دانشگاه ها جنوب فارس شهرستان لارستان مجتمع آموزش عالی لارستان شرکت های دانش بنیان دانشگاه با صنعت مراکز علمی دانشگاه ها دستگاه ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت انجمن علمی معماری و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، همایش «آینده معماری، هوش مصنوعی در معماری + BIM» با حضور رئیس و اعضای هیئت رئیسه، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در سالن فرهیختگان این واحد دانشگاهی برگزار شد.

استاد گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این نشست با تشریح «نقش هوش مصنوعی در معماری آینده» گفت: هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری نوآورانه، می‌تواند به معماران در زمینه بهبود فرآیند طراحی با خودکارسازی وظایف تکراری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، به تسریع و ارتقای دقت فرآیند طراحی کمک کند.

محمد امان‌زادگان متذکر شد: هوش مصنوعی با شبیه‌سازی عملکرد ساختمان در شرایط مختلف و ارائه راه‌حل‌های جایگزین، به طراحی ساختمان‌هایی هوشمندتر، پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست منجر می‌شود.

وی، بهینه‌سازی مصرف انرژی را یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی در معماری یاد کرد و افزود: هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل الگو‌های مصرف انرژی و ارائه راه‌حل‌های مناسب، به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک می‌کند.

استاد گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به عنوان گامی به سوی یکپارچگی در معماری پرداخت و توضیح داد: BIM با ایجاد مدل‌های سه‌بعدی دقیق از ساختمان، مدیریت اطلاعات مربوط به مصالح، تجهیزات و سیستم‌های ساختمانی، شبیه‌سازی عملکرد ساختمان در شرایط مختلف، هماهنگی بین بخش‌های مختلف پروژه و کاهش دوباره کاری و خطا، تحولی شگرف در صنعت معماری رقم خواهد زد.

این استاد دانشگاه، ترکیب هوش مصنوعی و BIM را طلوع دورانی نو در دنیای معماری را نوید نامید و ادامه داد: با اتکا به این فناوری‌های نوین، می‌توان شاهد طراحی ساختمان‌هایی ایمن‌تر، پایدارتر، سازگارتر با محیط زیست، با مصرف بهینه‌تر منابع، فضایی دلنشین‌تر و فرآیند ساخت‌وسازی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر بود.

وی به کاربرد‌های مختلف AR و VR در معماری اشاره و تبیین کرد: واقعیت مجازی و افزوده، دو فناوری نوظهور هستند که انقلابی در نحوه تجربه و درک معماری ایجاد می‌کنند که با استفاده از VR، معماران و طراحان می‌توانند مدل‌های سه‌بُعدی کاملاً واقعی از ساختمان‌ها را ایجاد کنند که به مشتریان امکان می‌دهد قبل از ساخت، در داخل و خارج ساختمان قدم بزنند و با آن تعامل داشته باشند و AR نیز به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات دیجیتال را بر روی دنیای واقعی خودروی خود اعمال کنند و می‌تواند برای تجسم چگونگی قرارگیری مبلمان یا عناصر طراحی در یک فضا بسیار مفید باشد.

استاد گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان به نقش هوش مصنوعی در BIM، کاربرد هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف معماری و چالش‌ها و چشم‌انداز‌های استفاده از هوش مصنوعی در معماری اشاره کرد.

سعید پرهوده مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این گروه آموزشی به تشریح عملکرد علمی و عملی استادان و دانشجویان این گروه پرداخت.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس توسط مهدی زارع رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان به استادان گروه معماری و دانشجویان برتر این رشته از آنان تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • مسابقات فوتسال دانش آموزان ابتدایی جنوب فارس
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است