Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۴ سال است موسیقی پاپ ایران از وجود یکی از بهترین و متفاوت‌ترین خواننده‌های پاپ پس از انقلاب محروم است و اهالی موسیقی پاپ شب یلدای دیگری را بدون حضور خواننده‌ای سپری می‌کنند که از هیچ کس تقلید نمی‌کرد.

۱۴ سال پیش در چنین روزی بود که در فضای مصلای قدس بندرعباس چیزی جز حزن و اندوه دیده نمی‌شد؛ مشتاقانی که از گوشه گوشه کشور برای آخرین وداع با صدای ماندگار جنوب، خود را به بندرعباس، دیار همیشگی ناصریا رسانده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کودک و پیر، از زن و مرد، دانشجو و کارمند و... کنار هم، با چشمانی خیس از دست دادن ناصر عبداللهی را باور نداشتند.

این هنرمند بامداد سوم آذرماه ۸۵ در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس به علت از کار افتادن کلیه بستری شد و سپس به کما رفت. پس از چند روز هم به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بخش ICU این بیمارستان بستری شد و سرانجام یک هفته بعد به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد و ظهر روز ۲۹ آذرماه در حالی که تنها ۳۷ سال داشت به دیار باقی شتافت و در زادگاهش بندرعباس به خاک سپرده شد.

محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت که زنده‌یاد عبداللهی از اشعارش بسیار خوانده بود، همان سال در پی درگذشت ناصر عبداللهی درباره فعالیت هنری این خواننده و آهنگساز گفته بود شناخت او از شعر، خوب و عجیب بود و این واقعیتی است که باید به آن اعتراف کرد.

بهمنی خاطرنشان کرده بود او انسانی بود که موسیقی را خوب می‌شناخت، صدای خوبی داشت و حیف شد؛ می‌توانست این صدا رساتر بماند، اما دریغ!

محمدعلی بهمنی چندی پیش هم در جمعی خصوصی درباره آن زنده‌یاد چنین گفت: سر اجرای ترانه «دل من یه روز به دریا زد و رفت» بار‌ها ناصر از من اجازه خواست آن را اجرا کنم. اجازه ندادم. یک روز زنگ زد و گفت استاد آن اثر را بدون اجازه شما خواندم و منتشر کردم. زنگ زدم حلالیت بگیرم! و من بغض کردم و از صداقتش خوشم آمد.

* ناصریا را برای مظلومان جهان خواندم

اما شاید در این میان بازخوانی بخشی از آخرین مصاحبه زنده‌یاد ناصر عبداللهی خالی از لطف نباشد. وی در یک مصاحبه کمتر خوانده‌شده، درباره قطعه مشهور «ناصریا» گفته بود: همه می‌گویند «ناصریا» کاری اسپانیولی است و از ملودی‌های جیپسی کینگ برگرفته شده است، در حالی که واقعیت غیر این است و «ناصریا» به هیچ وجه تعلقات اسپانیایی ندارد. این کار ریتم عربی دارد، ریتمی که بار‌ها توسط عود، دهل و دف عربی نواخته شده و تاکنون هیچ‌گاه توسط گیتار نواخته نشده بود، اما من این کار را انجام دادم. ملودی ترانه «ناصریا» سال ۱۳۶۷ ساخته شد. آن سال من به کنکاشی درباره ظلم رسیده بودم؛ ظلمی که در دنیا وجود داشته و دارد و برای همدردی با مظلومان جهان این کار را ساختم. در متن شعر «ناصریا» می‌گویم اگر کسی به اسم ناصر قصد یاری مظلومی را داشت باید سختی بسیاری را متحمل شود و مبارزات بسیاری با نفس خویش داشته باشد و در نهایت در سایه توجهات پروردگار پیروز خواهد شد.

زنده‌یاد ناصرعبداللهی در بخشی از این گفتگو که در «کتاب ستارگان موسیقی پاپ» آمده است، درباره موسیقی پاپ اظهارنظر قابل توجهی داشته است. عبداللهی معتقد بود «موسیقی پاپ ایرانی، حرکت نوین و تازه‌ای است که پویایی دارد و به جرأت می‌توان اذعان کرد روند این حرکت تا بدین جا خوب بوده و توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان جوان‌ها ایجاد کند. این حرکت در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی موفق بوده است و امیدوارم سیر صعودی این هنر، خدای ناکرده به حرکتی نزولی بدل نشود».

* مرا به شبیه‌خوانی متهم می‌کنند

وی همچنین درباره سبک کاری‌اش گفته بود: من را هم به «شبیه‌خوانی» متهم کرده‌اند! می‌گفتند لحظاتی از صدای تو شبیه فلان خواننده است، بعضی وقت‌ها نیز از فلان خواننده تقلید می‌کنی و مواقعی هم کارهایت شبیه کار‌های نعیم افغانی است. در مقابل این اتهامات شروع به تحقیق کردم و نهایتا به این موضوع پی بردم که چرا برخی اینگونه درباره صدای من می‌اندیشند. من اساسا دنبال حرف‌های تازه و کار‌های نو هستم و از تقلید و شبیه‌خوانی خوشم نمی‌آید.

* به سطحی نرسیدم که اشعار حافظ و مولانا را بخوانم

اشعار ترانه‌هایم را بر اساس مطالعاتم انتخاب می‌کنم. در میان شعرای معاصر آثار محمدعلی بهمنی و پروین اعتصامی را خوانده‌ام. در بین شعرای قدیمی نیز عاشق آثار حافظ و مولانا هستم. تا به امروز سطح معلوماتم ایجاب نمی‌کرد از اشعار این ۲ بزرگوار استفاده کنم. اما از امروز به بعد به طور قطع گریز‌هایی به دیوان شاعران عارفی که بر تارک تاریخ ادبیات ایران قرار دارند، خواهم زد.

* اصالت مردم جنوب به معنویت ختم می‌شود

به‌عنوان یک بندرعباسی از اهالی این شهر می‌خواهم «جنوبی» زندگی کنند؛ با راستی و به دور از دوز و کلک، مردم جنوب از اصالت واقعی برخوردارند، اصالت‌هایی که پرورش آن‌ها می‌تواند ختم به راه معنویت شود. همچنین دعا کنند بتوانم در مسیر ارتقا و تقویت روحی باقی بمانم تا روزبه‌روز بیشتر و بهتر خدمتگزار خلق باشم.

* کسی برای شهرت خواننده نشود

جوان‌های علاقه‌مند به کار در عرصه موسیقی پاپ، ابتدا باید مطمئن شوند که آیا واقعا به این نوع موسیقی علاقه‌مند هستند یا فقط برای رسیدن به شهرت و معروفیت قصد فعالیت در این سبک از موسیقی را دارند. اگر صرفا به مورد دوم (شهرت) علاقه‌مند هستند، بهتر است به دنبال این کار نیایند، چرا که به بیراهه خواهند رفت، اما اگر واقعا به این نوع موسیقی علاقه دارند، ابتدا باید با پشتکار، عزمی قوی و شکیبایی بسیار گام به جلو بگذارند.

مهرداد نصرتی از چهره‌هایی است که سال‌ها در کنار ناصر عبداللهی زندگی کرد و ۷ قطعه را برایش آهنگسازی کرد. شاخص‌ترین آن‌ها قطعه «راز» است که پس از درگذشت ناصر شنیده شد، اما یکی از قطعات هیت او به شمار می‌رود. نصرتی درباره زنده‌یاد عبداللهی گفت: همیشه با تمام میل و علاقه دوست داشت برای مسائل اعتقادی‌اش، قطعاتی را بسازد و بخواند همچنین ارادت خاصی به حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) داشت.

باور‌های مذهبی در زندگی او جاری بود و خدا را به معنای واقعی دوست داشت. اما عجیب‌ترین نکته درباره ناصر این بود که از همان روز اول که او را شناختم به من می‌گفت من مرگ زودی خواهم داشت. همیشه می‌گفت در جوانی می‌میرم و تو این خاطرات و جملات و یادگاری‌های من را حفظ کن، البته خاطرات و حرف‌های زیادی هم از او دارم که نزد من به امانت است و هیچ‌گاه بیان نخواهم کرد.

نصرتی درباره روز تلخ فوت عبداللهی گفت: زمانی که ایشان در بندرعباس بستری شد من نتوانستم به آن شهر بروم، اما از لحظه‌ای که او را به تهران منتقل کردند تقریبا تا آخرین روز نزد او بودم. به همراه سایر دوستان برایش دعا می‌کردیم، یک شب دلم طاقت نیاورد و به مشهد رفتم. در حرم امام رضا (ع) یک شب تا صبح دعا کردم و حال پریشانی داشتم. آنجا کمی آرام شدم و همان لحظه حس کردم باید حال ناصر خوب شده باشد. چند لحظه بعد با من تماس گرفتند و گفتند که ناصر از دنیا رفت.

دکتر پیروز ارجمند، آهنگساز و از مدیران باسابقه موسیقی کشور در گفتگو با «وطن امروز» درباره نقش ناصر عبداللهی در جریان موسیقی زمان خود گفت: با شکل‌گیری جریان جدیدی از موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی، شاهد حضور خواننده‌های مختلفی در عرصه موسیقی کشور بودیم که بدون شک ناصر عبداللهی یکی از بهترین و متفاوت‌ترین این خواننده‌ها بود که در کنار رضا صادقی، غلامرضا صنعتگر و سهیل نصیری به نمایندگی از خوانندگان موسیقی جنوب در سطح اول موسیقی پاپ پس از انقلاب می‌درخشید.

آهنگساز اثر «سفر به چذابه» تصریح کرد: یکی از نقاط مشترک این ۴ خواننده جنوبی نسل اول موسیقی پاپ پس انقلاب، تحت تاثیر قرار گرفتن آن‌ها از ابراهیم منصفی (شاعر و آهنگساز پرآوازه جنوبی) است که همگی در خطه هرمزگان به تبعیت از ابراهیم منصفی فعالیت حرفه‌ای خود را انجام می‌دادند.

وی در ادامه درباره وجه متمایز موسیقی ناصر عبداللهی گفت: عبداللهی یک نمونه جدید و قابل توجه از موسیقی جنوب به مخاطبان ارائه می‌داد، زیرا در لحن خواندن وی از گویش رایج جنوبی میان خواننده‌ها خبری نبود و ناصر با صدای بکر و خاص خود به متفاوت‌ترین خواننده جنوبی کشور بدل شد و در این باره اوج شکوفایی استعداد‌های هنری عبداللهی ترانه «ناصریا» بود؛ شعر این آهنگ به گویش بندری است و به گفته خودش هدف از ساخت آن اعتراض ضد ظلم در جهان و همدردی با ستمدیدگان جهان بود. ارجمند ادامه داد: زنده‌یاد عبداللهی بسیار به انتخاب اشعار و ملودی آثار حساس بود به طوری که مانند اغلب خوانندگان صرفا با یکی دو ترانه‌سرا و آهنگساز محدود همکاری نمی‌کرد و با آهنگسازان مختلفی همکاری کرده است که این موضوع از روحیه مردمی عبداللهی نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: شاید اگر زنده‌یاد محمود جهان را نمونه موفق خواننده‌های بااصالت موسیقی جنوب بدانیم، ناصر عبداللهی را باید خواننده‌ای پیشرو در میان هنرمندان جنوبی دانست که سبک جدیدی از ترکیب لهجه جنوبی و سازبندی موسیقی مدرن ارائه داد. مدیر کل سابق دفتر موسیقی ارشاد درباره ویژگی‌های فردی ناصر عبداللهی گفت: ناصر فردی خونگرم و بسیار مهربان بود و به جرات می‌توان گفت در میان اهالی موسیقی با هیچ کس تنش و مشکلی نداشت. شخصیت بزرگ عبداللهی در کنار هنر بالای موسیقایی‌اش کاری کرده که هنوز پس از ۱۴ سال از درگذشت ناصر، خواننده‌های جوان خطه جنوب با الگوبرداری از این هنرمند پا به عرصه موسیقی می‌گذارند و در مجموع با اعتماد به نفس بالایی فعالیت هنری خود را آغاز می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم تقلید، ملودی و صدایی منحصر به فرد، از مهم‌ترین ویژگی‌های این خواننده جنوبی بود و این مساله موجب شده بود تا علاقه‌مندان و هواداران زیادی داشته باشد همچنین اخلاص ناصر عبداللهی موجب شد که وی در مدت فعالیت هنری خود از تمام توانش استفاده کند و با همین ویژگی به شایستگی لقب صدای ماندگار جنوب را از مردم گرفت.

گفتنی است، آلبوم‌های بوی شرجی، هوای حوا، عشق است (همراه با پرویز پرستویی و محمدعلی بهمنی)، دوستت دارم و کودکان خیابانی از جمله آثار مطرح و شناخته شده ناصر عبداللهی است و «ناصریا» هم یکی از معروف‌ترین آثار این خواننده جنوبی است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناصر عبداللهی ناصر عبدالهی موسیقی پاپ ناصر عبداللهی خواننده جنوبی محمدعلی بهمنی عبداللهی گفت موسیقی پاپ خواننده ها زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی بعد از حذف پرسپولیس: هنوز کار خاصی نکرده‌ایم

سرمربی آلومینیوم اراک معتقد است تیمش با حذف پرسپولیس تنها به جمع هشت تیم برتر جام حذفی راه پیدا کرده و دستاورد خاصی نداشته است.

به گزارش ایسنا، مجتبی حسینی، سرمربی آلومینیوم اراک در نشست خبری پس از بازی مقابل پرسپولیس اظهار کرد: همانطور که ملاحظه کردید بازی خیلی جذاب و خوبی از آب در آمد. چیزی که خیلی ما را خوشحال کرده، فقط بحث صعود تیم ما به هشت تا نیست چون حذفی تا قهرمان نشوی، سودی ندارد. ما خوشحالیم به هشت تا تیم آمدیم. دو مسئله ما را خیلی خوشحال کرد. یکی شکل بازی تیم‌مان است که واقعا خیلی شکیل و زیبا بازی می‌کنند و سعی می‌کنند فارغ از نتیجه فوتبال خیلی خوبی ارائه بدهند، دوم خوشحالی هواداران و مردم خوب اراک است.

او ادامه داد: درمورد بازی هم همانطور که دیدید هر دو تیم فوتبال خوبی انجام دادند و ما واقعا در دو غافلگیری دو گل خوردیم ولی به بچه‌ها ایمان داشتیم و علی‌رغم باخت در دو بازی گذشته لیگ که حق‌مان هم نبود، می‌دانستیم یک جایی این داستان قطع می‌شود. خوشبختانه موقعش این بازی بود و بچه‌ها توانستند با یک نیمه دوم خیلی خوب و خیلی مسلط بازی را برگردانند.

سرمربی آلومینیوم درمورد اتفاقات وقت‌های اضافه همچنین عنوان کرد: روی غافلگیری عقب افتادیم و باز هم بچه‌ها توانستند فوتبال خوبی ارائه بدهند. تعویض‌های‌مان در این بازی خوب و اثرگذار بودند. خدا را شکر توانستیم از این مرحله و از این حریف سرسخت عبور کنیم اما بچه‌های ما باید بدانند که مسئله اصلی الان ما لیگ است‌. حذفی را فعلا به هشت تیم رفتیم و اتفاق خاصی نیفتاده است.

او درباره حمایت هواداران اراکی در این بازی حساس همچنین گفت: اتفاق خاص این است که تیم‌مان خوب بازی می‌کند و هواداران‌مان از این قضیه خوشحال هستند. جا دارد از هواداران خوب و خونگرم‌مان که ما را در روزهای سخت تنها نگذاشتند و به ما دلگرمی می‌دادند تشکر کنم. این برد خیلی خوب را به همه مردم اراک و کارگران زحمتکش آلومینیوم تبریک می‌گویم و این برد را به آن‌ها تقدیم می‌کنم.

حسینی درخصوص اینکه تیمش روحیه بسیار خوبی نشان داد و مشخص کرد که نمی‌خواهد شکست بخورد، عنوان کرد: ما به این بچه‌ها و کاری که شده، ایمان داریم. ما نیم فصل دوم تا این لحظه به نسبت نیم فصل اول امتیاز کمتری جمع کردیم اما نوع فوتبال‌مان در نیم فصل دوم بهتر بوده است. متاسفانه ما در نیم فصل دوم فقط چهار پنج گل در وقت‌های اضافه خورده‌ایم، چه وقت اضافه پایان بازی و چه وقت اضافه پایان نیمه اول. من می‌دانستم کار خوب یک روزی جواب می‌دهد. امیدوارم این بازی برای تیم اراک یک شروع باشد که هم بتواند خوب بازی کند و هم خوب نتیجه بگیرد؛ یعنی فوتبال خوبش همراه با نتیجه باشد. بچه‌های ما بایستی بدانند و به این بلوغ برسند که ما فعلا فقط به جمع هشت تا تیم رفته‌ایم. قضیه حذفی را باید کنار بگذاریم و تمام فکر و ذکرمان لیگ باشد، جایگاه‌مان را بهتر کنیم که ان‌شالله به امید خدا امسال را با یک نتیجه خوب تمام کنیم.

او درباره اینکه بیشتر هواداران پرسپولیسی جو ورزشگاه را در اختیار داشتند، گفت: هواداران ما همیشه سعی کردند به ما انرژی خوب بدهند. به هر شکل دو تیم استقلال و پرسپولیس در شهرستان‌ها طرفداران خودشان را دارند اما جو استادیوم بسیار جو خوبی بود و اتمسفر خوبی داشت. خیلی خوشحالم که این بازی واقعا بازی هیجان‌انگیزی شد، علاوه براینکه کیفیت خوبی داشت و صحنه‌های زیادی داشت از نظر خلق موقعیت و ۸ گلی که رد و بدل شد، خیلی خوشحالم که مردم از این قضیه لذت بردند و در نهایت هم برنده ما شدیم.

از مجتبی حسینی درمورد عدم حضور بانوان در بازی امروز سوال شد و او گفت: ان‌شالله که ما بتوانیم مقررات را رعایت کنیم و به هرشکل ورود بانوان عزیز خودش یک اتفاق خوبی بود. امیدوارم کسی وارد حاشیه نشود و تمام این عزیزان چه بانوان و چه آقایان بتوانند از فوتبال خوبی که در شهرشان انجام می‌شود لذت ببرند و یک تفریح سالم داشته باشند.

سرمربی آلومینیوم در سوالی پیرامون مقایسه بازگشت در این بازی با بازی گذشته تیمش با استقلال بیان کرد: هر بازی شرایط خودش را دارد. ما مدل فوتبال‌مان تغییر کرده و مدل فوتبال‌مان خوب شده است. اگر یادتان باشد نیمه دوم بازی با استقلال هم کل بازی دست ما بود و به هر شکل اتفاقات در فوتبال است و اگر آن توپ در ثانیه آخر با سر جبیره به گل رفته بود ما دوباره کامبک می‌زدیم که در آن بازی اتفاق نیفتاد و خوشبختانه در این بازی اتفاق افتاد.

حسینی درمورد عملکرد شروین بزرگ در خط حمله آلومینیوم گفت: او قبلا هم با من همکاری داشته و هیچ وقت ناامید نشد، هیچ وقت از انتقادات دلخور نشد و همیشه به دور از حاشیه در اختیار بود. مزد و پاداش این تمرینات، صبر و در حاشیه نرفتن را در این بازی گرفت. من برای او و تیم خیلی خوشحالم که توانستیم یک مهاجم جدید دیگر پیدا کنیم.

حسینی اضافه کرد: آن موقع که ما با آقای گل محمدی بودیم و دو دفعه قهرمان حذفی شدیم، از این بردها داشتیم. من بیشتر از همه برای مردم عزیز اراک و شکل فوتبال‌مان بدون تحقیر مربی مقابل و کری‌خوانی خوشحالم. ما فقط به کار خودمان فکر می‌کنیم. اینکه در کنفرانس‌ سوال‌هایی کنیم و طرف مقابل را تحقیر کنیم، اشتباه است. این توصیه را به عزیزانی که همکار من هستند می‌کنم، سرشان در کار خودشان باشد و بتوانند با کار کردن پیشرفت کنند و وارد حاشیه نشوند.

سرمربی آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مربیان خارجی در ایران فعالیت کرده‌اند اما تیم‌های ملوان و آلومینیوم با مربیان ایرانی به موفقیت رسیده‌اند، گفت: به هرشکل آدم باید در کارش تداوم داشته باشد. ما عاشق فوتبالیم و هر مدل تیمی به من بدهند سعی می‌کنم با آن تیم کار کنم. ان‌شالله اگر عملکرد ما خوب باشد و خودمان در حاشیه نرویم، قدر هرجایی که به ما می‌دهند را بدانیم، سرمان در کار خودمان باشد و کار خودمان را خوب انجام بدهیم این تابو یک روزی شکسته می‌شود. به نظرم ماها باید بیشتر تلاش کنیم. من به عنوان مربی اراک، مربی پیکان، سرمربی مسجد سلیمان همیشه قدر آن تیم‌ها را می‌دانستم و چشمانم دنبال جای دیگر نبوده و همیشه سعی کردم کارم را خوب انجام بدهم. ان‌شالله ما و تمام بچه‌هایی که دارند زحمت می‌کشند با عملکرد خوب خودمان این تابو را می‌شکنیم و شایسته سالاری می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • نصرتی: با استقلال خیلی راحت‌تر بازی می‌کنیم
  • نصرتی: می‌توانیم به آسیا برسیم
  • حسینی بعد از حذف پرسپولیس: هنوز کار خاصی نکرده‌ایم
  • واکنش شاعرانه محمد مهدی عبداللهی به شعر رهبر انقلاب