Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از حدود دو ساعت و نیم دقایقی پیش پایان یافت و در پایان آن بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

۱. نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست به ریاست آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد.

٢. اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­‌ها و پرداختن به چالش‌­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

٣. وزرا  بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین­‌المللی مستقل و بی­طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم­ اشاعه هسته­‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی­ آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

۴. وزرای خارجه خاطرنشان کردند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم­ اشاعه هسته­‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید کردند. آنها تاکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم الاجرا است.

۵. وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه اول دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ ساعت ۱۱:۳۰ امروز دوشنبه به وقت تهران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود و به موضوعات خاص ویژه برجامی به صورت خاص تمرکز نخواهد داشت و بیشتر مجموعه تحولاتی است که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاده است. در نشست هفته قبل کارشناسی تصمیم گرفته شد این نشست غیررسمی امروز برگزار شود.

معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه مذکور روز چهارشنبه ۲۶ آذر ماه در نشست کمیسیون مشترک برجام در این زمینه توافق کردند و در بیانیه روز چهارشنبه هلگا اشمید هماهنگ کننده کمیسیون مشترک که متعاقب برگزاری این نشست مجازی صادر شد، عنوان شد که «مشارکت کنندگان در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی وزاری امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی ۱۳۹۹ (دوشنبه/ ۲۱ دسامبر) به صورت ویدئو کنفرانس، توافق کردند.»

کد خبر 574440 برچسب‌ها هسته‌ای - برجام محمدجواد ظریف

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای برجام محمدجواد ظریف نشست غیررسمی تاکید کردند امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات

بلینکن و رئیس جمهور چین بر اهمیت مدیریت مسئولانه اختلافات بین آمریکا و پکن تاکید کرده و درباره یک سری مسائل از جمله امور جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه صحبت داشتند.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوها بین دو کشور در ماه‌های اخیر و در حالی افزایش یافته که اختلافات نیز همچنان زیاد است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین نگرانی خود را درباره حمایت پکن از روسیه و حمله به اوکراین و همچنین مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی، حقوق بشر و تولید و صادارت مواد مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی ابراز داشت.

بلینکن همچنین گفت در یک سری موارد همکاری دوجانبه با چین پیشرفت‌هایی داشته که شامل ارتباطات نظامی، مقابله با مواد مخدر و هوش مصنوعی می‌شود و دو طرف همچنین توافق کردند تا مذاکراتی را درباره کاهش خطرات ناشی از این فناوری هوش مصنوعی آغاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما به حفظ و تقویت خطوط ارتباطی برای پیشبرد در این حوزه و دستیابی به توافقی برای رسیدگی به اختلاف‌نظرها به منظور اجتناب از هرگونه سوءتعبیر، برداشت‌های نادرست و ارتباطات اشتباه ادامه می‌دهیم و متعهدیم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد: «با اینکه ما به دنبال تعمیق همکاری هستیم که به نفع دو طرف است، آمریکا درباره چالش‌هایی که توسط چین ایجاد شده، به شدت هوشیار است. واشنگتن همیشه از منافع اصلی و ارزش‌های خود دفاع می‌کند.»

وی همچنین به‌ویژه نگرانی خود را درباره تامین قطعاتی از جمله ابزارآلات و قطعات میکرو الکترونیک برای مسکو ابراز داشت و پس از دیدار با رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: «روسیه بدون حمایت‌های چین برای حفظ حملاتش علیه اوکراین به مشکل برمی‌خورد. تامین صنایع دفاعی روسیه هم تهدیدی علیه اوکراین و هم تهدیدی علیه امنیت اروپاست.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین با شی جین‌پینگ درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی صحبت و بر حمایت قاطع آمریکا از فیلیپین تاکید کرد.

رئیس جمهور چین نیز تاکید کرد که چین و آمریکا باید به جای دخیل شدن در رقابتی شرورانه به دنبال همکاری در مسیری مشترک باشند.

وی افزود: «چین از دیدن یک آمریکای مطمئن، باز، موفق و پر رونق خوشحال می‌شود. ما امیدواریم که آمریکا هم به دنبال توسعه چین در مسیری روشن و مثبت باشد. این یک مساله نهادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

دیدار بین بلینکن و رئیس جمهور چین در پایان سفر سه روزه وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان