Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@01:23:05 GMT

چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۸۰۶۶

چند میلیارد انسان واکسن کرونا نخواهند زد؟

 محققان دانشکده بهداشت عمومی «جان هاپکینز بلومبرگ» در این مطالعه متوجه شدند که بیش از نیمی از تمام واکسن‌های پیش سفارش شده به کشور‌های پردرآمد که تنها ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اختصاص دارد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این مطالعه نشان می‌دهد که اگر همه تولیدکنندگان واکسن بتوانند میزان تولید خود را افزایش دهند تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ٦ میلیارد دوز واکسن در دسترس خواهد بود که این موضوع باعث می‌شود، حدود یک چهارم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲، واکسن کووید-۱۹ نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان در این مطالعه، پیش سفارشات واکسن ویروس کرونا را در سراسر جهان قبل از هرگونه تایید عمومی آن‌ها، بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان)، چند کشور، ۷.۴۸ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ - که برای مایه کوبی ۳.۷۶ میلیارد نفر کافی است - از ۱۳ تولیدکننده واکسن سفارش داده اند. این تولیدکنندگان شامل شرکت‌های «آسترازنکا» و «نواواکس» دانشگاه آکسفورد، «فایزر» و «بایون تک»، «جانسون اند جانسون»، «مُدرنا» و چند شرکت دیگر هستند.

آن‌ها متوجه شدند که کمی بیش از نیمی از این سفارشات - یعنی ۵۱ درصد - به کشور‌های با درآمد بالا اختصاص دارد که ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. آمریکا کشوری است که بیشترین میزان دوز این واکسن را یعنی در مجموع ۸۰۰ میلیون دوز، ذخیره کرده است.

با این حال کانادا بیشترین میزان سرانه واکسن کووید-۱۹ را با حدود ۵ دوز برای هر نفر سفارش داده است و پس از آن استرالیا و انگلیس قرار دارند. در حقیقت، استرالیا، کانادا و ژاپن با وجود اینکه کمتر از یک درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در جهان تشکیل می‌دهند، اما بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را رزرو کرده اند.

این بدان معنی است که ۵.۶۶ میلیارد دوز از این واکسن - که برای مایه کوبی ۲.۸۳ میلیارد نفر کفایت می‌کند - برای کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط است که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

حتی اگر تولیدکنندگان واکسن بتوانند حداکثر ظرفیت تولید را داشته باشند، باز هم تقریباً یک چهارم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲ از دسترسی به واکسن بی بهره خواهند ماند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: این مطالعه نشان می‌دهد که کشور‌های با درآمد بالا از تأمین واکسن‌های کووید- ۱۹ در آینده اطمینان حاصل کردهاند، اما دسترسی به این واکسن‌ها برای سایر کشور‌های جهان نامشخص است.

آن‌ها می‌گویند: دولت‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند از طریق شفافیت و پاسخگویی بیشتر اطمینان لازم برای تخصیص عادلانه واکسن کووید-۱۹ را ارائه دهند.

این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.


   

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا پارسی خبر کووید19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور