Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، شاید برای شما سؤال باشد که چگونه کودکتان ساعت‌ها پای بازی ویدیویی یا برنامه تلویزیونی موردعلاقه خود می‌نشیند و تمرکز می‌کند اما وقتی از او می‌خواهید تکالیفش را انجام دهد، توجه او در عرض چند دقیقه پرت می‌شود؟
یادگیری تمرکز می‌تواند برای کودکان دبستانی کار دشواری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان معتقدند کودکان به‌طورمعمول هرسال که بزرگ‌تر می‌شوند به مدت سه تا پنج دقیقه تمرکزشان افزایش می‌یابد؛ بنابراین یک کودک پنج‌ساله می‌تواند حدود 15 دقیقه تمرکز کند درحالی‌که یک کودک 10 ساله می‌تواند در بهترین حالت ممکن یک ساعت در انجام وظایفش تمرکز داشته باشد.(1) بااین‌حال، تمرکز حواس برای بسیاری از کودکان دشوار است، به‌ویژه اگر به انجام کاری تمایل و علاقه‌ای نداشته باشند یا حواس‌پرتی‌های زیادی وجود داشته باشد اما با انجام روش‌های زیر می‌توانید توجه و تمرکز کودک 5 تا 10 ساله‌تان را بهبود ببخشید:

رنگ‌آمیزی و کپی کردن تصاویر

این تمرین به کودک شما کمک می‌کند تا در آرام نشستن و تمرکز روی کارهای پیش رو بهتر عمل کند. برای انجام این کار، یک عکس به کودک بدهید و از او بخواهید به کمک کاربُن، روی خطوط عکس را پررنگ کند تا عکس روی کاغذ زیرین کپی شود. برای کپی کردن تصویر ابتدا 30 ثانیه به او فرصت دهید، سپس از او بخواهید دستان خود تکان دهد تا انرژی مجددی کسب کند و سپس 30 ثانیه دیگر کپی کرده و این روند را ادامه دهد. بعد از اتمام نقاشی از او بخواهید نقاشی‌اش را با دقت کامل رنگ‌آمیزی کند. این کار علاوه بر این‌که باعث می‌شود قدرت تمرکز کودک افزایش یابد، سرعت عمل کودک در انجام کارها را هم ارتقا می‌دهد.

شمردن کلمات

این روش یک تمرین خوب برای آن دسته از کودکانی است که در تمرکز و توجه مشکل‌دارند. برای انجام این سرگرمی، یک کتاب را بردارید و یک پاراگراف از متن را انتخاب کنید و از کودک بخواهید تا به متن نگاه کند. هدف این نیست که آن را بخواند، بلکه هدف شمردن کلمات پاراگراف موردنظر است.

 

کارشناسان معتقدند کودکان به‌طورمعمول هرسال که بزرگ‌تر می‌شوند به مدت سه تا پنج دقیقه تمرکزشان افزایش می‌یابد


هنگامی‌که کودک کلمات را شمرد، از او بخواهید برگردد و دوباره کلمات را بشمارد. اگر تعداد کلماتی که کودک برای بار دوم شمرد با تعداد کلمات دفعه اول متفاوت بود از او بخواهید دوباره این کار را انجام دهد. با شمارش درست کلمات می‌توانید دفعه بعد پاراگراف طولانی و متفاوت‌تری را به او بدهید تا روی آن کار کند. این روش باعث می‌شود تا کودک شما با دقت بر جزییات، تمرکزش افزایش یابد و به سرعت حواسش پرت نشود.

بازی سینی

برای انجام این بازی، مجموعه‌ای از وسایل کوچک خانگی مثل قاشق چای‌خوری، گیره مو، کلید، خودکار و... را انتخاب کنید- در کل حدود 15 الی 20 عدد وسیله نیاز خواهید داشت-و آنها را در یک سینی قرار دهید. به کودک 30 ثانیه فرصت دهید تا اشیا را نگاه کرده و سپس روی سینی را پارچه بکشید.

دو روش برای انجام بازی وجود دارد: یا می‌توانید از کودک بخواهید که در عرض 30 ثانیه اشیا را نام ببرد و یا می‌توانید طوری که کودک متوجه نشود، یک وسیله را بردارید، سپس از کودک بخواهید وسیله‌ای که از داخل سینی برداشته‌شده است را شناسایی کند. همچنین بعد از چند بار بازی می‌توانید، مراحل بازی را سخت‌تر کرده و از کودک بخواهید تا وسایل را به ترتیب از چپ به راست، راست به چپ، ردیف آخر به اول و برعکس وسایل را به خاطر بسپارد و نام ببرد.

شناسایی تفاوت‌ها

تشخیص تفاوت‌ها یک سرگرمی عجیب‌وغریب برای افزایش توجه و تمرکز کودکان است. شما می‌توانید تفاوت‌ها را متناسب با سن و توانایی فرزندتان در چیزهای مختلف ایجاد کرده و از کودک بخواهید آنها تشخیص دهد. مثلاً ابتدا از کودک بخواهید داخل کمد را با دقت نگاه کند، سپس وسیله‌ای را در کمد جابه‌جا کنید و از او بخواهید تا تفاوت را شناسایی کند. علاوه بر این، بازی های موبایلی زیادی در این زمینه وجود دارد که به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر دانلود کنید.

شمارش رو به عقب

شمردن اعداد برای کودکان به خصوص کودکان 8-9 ساله کار چندان سختی نیست اما شمارش معکوس می‌تواند یک سرگرمی مفید برای کودکان باشد که به تقویت مهارت‌های تمرکز او نیز کمک می‌کند. برای انجام بازی یک عدد تصادفی به کودک بگویید مثلاً 147 و سپس از او بخواهید که در عرض یک دقیقه اعداد را رو به عقب، تا عدد100 بشمرد.

 بازی هُب

هُب، یک بازی زبانی و سنتی دسته جمعی، مناسب کودکان 7 سال به بالا است که تأثیر زیادی در افزایش تمرکز کودک دارد. برای انجام این بازی، حداقل 3 نفر باید دورهم بنشینند و یک نفر به عنوان سرگروه یک عدد مثلاً پنج را انتخاب می‌کند. بازیکن‌ها شروع به شمارش اعداد می‌کنند و به هر بازیکنی که عدد 5 برسد، باید به جای پنج بگوید: هُب. اعداد 10، 15، 20 و... هم چون مضاربی از 5 هستند به همین صورت است. این بازی نیاز به تمرکز بالایی دارد و باعث می‌شود تا کودک در حین بازی تمام توجه و تمرکز خود را به کار بگیرد.

بازی یک مرغ دارم...

این بازی قدیمی که کودکان امروزی چندان با آن آشنایی ندارند، یکی دیگر از بازی‌هایی است که باعث تقویت مهارت‌های ادراکی-حرکتی، گفتاری، اجتماعی و افزایش تمرکز و توجه کودک می‌شود. این بازی به گونه‌ای است که هر چقدر تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیزتر شده و به‌مراتب نیاز به تمرکز بیشتری دارد؛ بنابراین بهتر است که تعداد بازیکنان بیش از 5 نفر باشد. سرگروه، خودش را عدد یک می‌نامد و عددهای بعدی را روی بازیکنان می‌گذارد. بازی به این صورت است که سرگروه می‌گوید: یک مرغ دارم روزی 5 تا تخم میذاره، شماره 5 بلافاصله باید جواب دهد: چرا 5 تا، تا سرگروه بگوید: پس چند تا و یک عدد دیگر خوانده می‌شود و بازی به‌این‌ترتیب ادامه پیدا می‌کند. این بازی ازاین‌جهت که باید حواس کودک باشد تا شماره‌اش خوانده شود و جواب دهد، باعث بهبود تمرکز او می‌شود و زیبایی بازی آنجاست که فرد در موقعی که شماره‌اش خوانده می‌شود، حواسش نباشد و از دور بازی حذف شود و این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت دو نفر برنده خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خانواده بچه ها تمرکز کودک بخواهید برای انجام او بخواهید تمرکز کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۲۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاوی: تصمیم‌ به ماندن در بارسلونا ساده بود؛ همه باید در فصل آینده پیشرفت کنیم

سرمربی بارسلونا تاکید می‌کند که تراشتگن یک رهبر در تیمش است و او و بازیکنانش از دروازه‌بان آلمانی بلوگرانا کاملا حمایت می‌کنند.

طرفداری | بارسلونا در دیداری که حریفش یک نیمه را 10 نفره بازی می‌کرد، بازگشت خوبی به بازی داشت و برابر والنسیا در خانه به پیروزی رسید.

تیم‌های بارسلونا و والنسیا امشب در دیداری از چارچوب هفته سی‌وسوم لالیگای اسپانیا به مصاف هم رفتند که در پایان بارسلونا با نتیجه 4-2 برابر والنسیای 10 نفره به پیروزی رسید. ژاوی، سرمربی بارسلونا پس از پیروزی تیمش مقابل والنسیا در نشست خبری پس از بازی حاضر شد تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

بارسلونا 4-2 والنسیا؛ هت‌تریک لوانگُلفسکی بلای جان خفاش‌های 10 نفره! حفظ تمرکز و دوری از اشتباهات فردی

از عملکرد تیم در دفاع از ضربات ایستگاهی راضی نیستم. این موضوعی است که روی آن کار می‌کردیم و به یک مشکل تکراری تبدیل شده که امتیاز بازی را به حریفان واگذار می‌کند. باید در لحظات حساس بازی آرامش خودمان را حفظ کنیم و تمرکزمان را از دست ندهیم. اشتباهات فردی مشکلی است که باید حل شود. به نظر من این اشتباهات به خاطر نداشتن تمرکز کافی بازیکنان رخ می‌دهد.

فرمین لوپز

ز عملکرد فرمین لوپز در این بازی راضی و خوشحال هستم. او به خوبی فضاها را در زمین درک می‌کند و موقعیت‌های گلزنی خوبی خلق می‌کند.

تصمیم به ماندن در بارسلونا

تصمیم به ماندن‌ام در بارسلونا ساده است. احساس مسئولیت می‌کردم و معتقد بودم که بهتر است در آن مقطع زمانی از سرمربیگری تیم کناره‌گیری کنم. خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد اعتماد به نفس و انسجام در تیم بوده‌ام. از سوی باشگاه، رئیس باشگاه، دکو و بازیکنان حمایت کامل را دریافت کرده‌ام که این موضوع نقش اساسی در تصمیم من برای ماندن داشت.

تمرکز بارسلونا روی ضربات ایستگاهی

در تمرینات روی ضربات ایستگاهی، چه در فاز هجومی و چه در فاز دفاعی، تمرکز زیادی داشتیم. خوشبختانه بازیکنان ما از جمله گوندوعان، رافینیا، پدری، یامال و فرنکی در زدن ضربات ایستگاهی مهارت زیادی دارند.

کامبک بارسلونا

در بازی مقابل والنسیا تا قبل از گل تساوی حریف، بازی را تحت کنترل داشتیم اما مجبور شدیم برای جبران نتیجه تلاش کنیم.

اشتباه آرائوخو

آرائوخو در این بازی مرتکب اشتباه شد، اما در مواقع دیگر بارها ناجی تیم بوده است. آرائوخو و برخی دیگر از بازیکنان هنوز خیلی جوان هستند. آنها هنوز در یک فرآیند یادگیری به سر می‌برند. او باید برخی از جزئیات را کنترل کند، اما همانطور که گفتم او بارها ناجی تیم بوده است.

نیاز به پیشرفت در بارسلونا

همه ما باید در فصل آینده پیشرفت کنیم. این کاملا واضح است.

روبرت لواندوفسکی

در مورد آینده لواندوفسکی صحبت نمی‌کنم. این موضوع هیچ ربطی به اینجا ندارد. از عملکرد او راضی هستم. او میل، تعصب و شجاعت زیادی دارد.

حمایت هواداران بارسلونا

30 هزار نفر در شرایط فعلی ما به استادیوم می‌آیند، با این آب و هوا، نام بازیکنان را صدا می‌زنند، وقتی بازی مساوی است، حسابی تشویق‌مان می‌کنند و خب این فوق‌العاده است. ما بازیکنان زیادی در تیم داریم که سابقه کسب عناوین قهرمانی زیادی دارند. آنها از خودشان به خاطر اینکه تا آخر برای قهرمانی تلاش نکردیم، عصبانی هستند.

حمایت از تراشتگن

فضای رختکن تیم بسیار مثبت است. تراشتگن، با وجود اشتباهی که اخیراً مرتکب شد، بازیکنی محبوب و مورد حمایت هم‌تیمی‌هایش است. این موضوع نشان‌دهنده انسجام قوی در تیم است. من تأکید می‌کنم که تراشتگن روی کار تیمی تمرکز دارد و به همین دلیل است که پس از اشتباهش، تیم از او حمایت کرد. این موضوع نشان می‌دهد که تراشتگن یک رهبر است که موفقیت تیم را در اولویت قرار می‌دهد.

آمادگی جسمانی پدری

می‌خواهم به هواداران اطمینان دهم که پدری از نظر جسمانی در شرایط خوبی قرار دارد. تلاش دفاعی او پس از ورود به زمین به عنوان بازیکن تعویضی، نشان‌دهنده ریکاوری و اهمیت او برای تیم است.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • فرمول مالیات طلا، خودرو و مسکن را در این جدول ببینید
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • ژاوی: تصمیم‌ به ماندن در بارسلونا ساده بود؛ همه باید در فصل آینده پیشرفت کنیم
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • پیوس: تعویض‌های اشتباه، پرسپولیس را خلع سلاح کرد
  • آرزوی ستاره سیتی: آرسنال امتیاز بدهد، خوب می‌شود
  • فشنگچی: تمرکز تیم روی دیدارهای آتی باشد نه قرارداد اسمار
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد