Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احمدرضا رییس‌زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: مناطق مختلف استان اصفهان قابلیت افزایش تعداد گلخانه‌ها و گسترش این صنعت را دارد و تجربه نشان داده می‌توانیم با حمایت بیشتر از بخش خصوصی به این مهم برسیم.

او اضافه کرد: کاهش منابع آبی کشاورزی در استان از جمله مهم‌ترین دلایلی است که توسعه بیشتر کشت گلخانه‌ای را گوشزد می‌کند، از سوی دیگر کیفیت بالای محصولات تولیدی در این شیوه، بهره وری و افزایش مشتریان را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به وجود افزون بر ۲ هزار هکتار گلخانه در استان اصفهان تصریح کرد: یکی از مزایای کشت گلخانه‌ای، استحصال محصولات در ایام مختلف سال و با شرایط آب و هوایی متنوع است و همین امر اشتغال دائم را هم به دنبال خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در سال‌های اخیر با رشد قابل توجه صنعت کشت گلخانه‌ای رو به رو بودیم بطوریکه در سال زراعی ۹۳-۹۲، افزون بر ۱۷۸ هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای در استان برداشت شد و این رقم در سال زراعی قبل به ۳۰۱ هزار و ۶۳۱ تُن رسید.

رییس‌زاده با اشاره به بیش از ۱۲۳ هزار تُن افزایش تولید اضافه کرد: خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای و همچنین گل زینتی، تولیدات گلخانه‌ای در این منطقه را تشکیل می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، برنامه ریزی مناسب، ارائه تسهیلات و مشارکت بیشتر بخش خصوصی را از دلایل افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای در استان دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های حمایتی این نهاد برای گسترش گلخانه‌ها در سطح استان ادامه خواهد یافت.

رییس‌زاده اظهارداشت: توسعه این صنعت نقش شایانی در افزایش صادرات به دیگر کشور‌ها و در جهش تولید در سالجاری و بهبود وضعیت اقتصادی در سال‌های آینده ایفا می‌کند.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی استان اصفهان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی افزایش کشت گلخانه ای محصولات گلخانه ای توسعه کشاورزی اصفهان کشت گلخانه ای استان اصفهان هزار ت ن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۳۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب سد سفیدرود رها سازی شد


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، استاندار گیلان روز یکشنبه با حضور در شهر رودبار از سد سفیدرود بازدید و بر چگونگی اجرایی شدن رهاسازی آب این سد همزمان با آغاز فصل زراعی نظارت و بر رعایت کامل تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران و اجرای کامل مصوبات ستاد مدیریت آب تأکید کرد تا با وجود خشکسالی های مداوم سال زراعی خوبی را در استان پشت سر بگذاریم.

اسدالله عباسی در حاشیه رهاسازی آب سد سفیدرود گفت: در حال حاضر حجم ذخیره آب پشت سد حدود ۷۰۲ میلیون متر مکعب است که پارسال در همین مقطع زمانی حدود ۷۲۰ میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود : سال گذشته بارش های خوبی داشتیم و مردم همکاری کردند و مردم و مدیران در تعامل و هماهنگی با هم و عمل براساس تقویم زراعی، آب کشاورزی را مدیریت کردند.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: امسال نیز تمهیدات لازم را فراهم و اعلام کردیم سردهنه ها و، نهرها و چاهها را آماده کنند؛ ضمن اینکه انتطار است کشاورزان نیز همچون پارسال نوبت بندی آب را رعایت و به مسئولان اعتماد و با آنها همکاری کنند و بر اساس تقویم زراعی کشت و کار خود را پیش ببرند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان به طور مستقیم از سد سفید رود مشروب می شود، اظهار کرد: امسال نیز اهتمام بر آن است همچون پارسال با همکاری کشاورزان از منابع آبی موجود در استان استفاده بهینه کرده و آنها را به زمین های کشاورزی برسانیم.
استاندار گیلان با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

  سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار