Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‎ها- عدم تحقق کامل وعده‌های دولت برای مناطق سیل‌زده پلدختر سبب شده تا مردم این منطقه از باران و سیل دوباره هراس داشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر،21 ماه از غم‌ها و دردهای سیلی که شیرینی بهار 98 را به کام پلدختری‌ها تلخ کرد می‌گذرد، بعد از گذشت    21 ماه از کابوس سیل با وجود تلاش‌های انجام گرفته ولی دولت در بخش‌های مختلف به وعده‌های خود به صورت نصفه و نیمه عمل کرده و هنوز برخی مشکلات در حوزه‌های راه و پل‌های روستایی، جاده پلدختر به خرم‌آباد، دایک حفاظتی معمولان، دیواره ساحلی شهر پلدختر، اجرای خیابان‌های ساحلی در شهر پلدختر،کشاورزان سیل‌زده، خودروهای خسارت دیده از سیل  وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 21 ماه از سیل ویرانگری که بیش از 5000 هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهرستان پلدختر وارد کرد می‌گذرد و اکنون راهی سایت چهار هکتاری که سیل‌زدگان در آن استقرار پیدا کردند می‌شوم، بیشتر از 50درصد سیل زدگان در منازل خود مستقر شدند و مابقی منازل هم بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بوستان خبرنگار در سایت چهار هکتاری به بهره‌برداری رسیده و 95درصد خیابان‌های این سایت آسفالت شده است، مشکلی که در سایت چهار هکتاری وجود دارد کانال خاکی کنار سایت است که سیل‌زدگان بهار 98 را دوباره در معرض آبگرفتگی قرار داده و باید در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

بلاتکلیفی خیابان‌های ساحلی شهر پلدختر 

با گذشت 21ماه از سیل 12 فروردین 98 در شهرستان پلدختر و روند خوب بازسازی در حوزه‌های مختلف شهری عمده‌ترین مشکل بازسازی در شهر پلدختر اجرای خیابان‌های ساحلی شرقی و غربی در شهر است و مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در بحث رفع معارضان ارگان‌های دولتی و غیردولتی در خیابان ساحلی هنوز اجرا‌ نشده است.

روایت تسنیم از آخرین وضعیت بازسازی پل‌های مناطق سیل‌زده پلدختر+تصاویرسوز سرما در همسایگی چاه‌های نفت و گاز / وعده‌های گازرسانی به روستاهای پلدختر یخ زد+تصاویرجاده خرم‌آباد - پلدختر لغزنده است؛ استقرار اکیپ‌های راهداری در جاده‌های استان لرستان

با اتمام ساخت دیواره ساحلی در دو ضلع شرقی و غربی شهر، نقاط حادثه خیزی در انتهای خیابان معلم جنوبی سازمانی‌‌ها، مناطق انتهای خیابان هفت تیر و کوچه‌های رسالت 11 تا 14 به عنوان آخرین نقطه انتهایی شهر باقی مانده است از آنجا که این نقاط در سیلاب سال گذشته دچار آبگرفتگی صدرصدی شدند  انتظار می‌رود با تامین اعتبار از سوی دولت توسط سامان محیط احداث شود تا با احداث آن ضلع غربی شهر پلدختر از هر نظر در برابر سیلاب‌های احتمالی ایمن شود.

در حوزه بازسازی پل‌های روستایی دولت ضعیف عمل کرده و پل ارتباطی برخی روستاهای پلدختر از جمله پران پرویز، بابازید، تودار شاکرمی، دارباغه، دو پل نیله چولهول، مونه بن لار، برگلان سوخته و ابراهیم آباد معمولان هنوز بازسازی نشده تا روستائیان نگران‌تر از همیشه باران باران را تماشا کنند که نکند راه ارتباطی موقت و امدادی آنها با بارش‌های زمستانه مسدود شود.

سایت‌های سیل‌زدگان در روستاهای چم مهر و بابازید مشکلاتی دارند و برخی سیل زدگان هنوز نتوانستند در منازلشان مستقر شدند ولی دایک حفاظتی در این دو روستا تکمیل شده و در صورت بارش شدید باران و وقوع سیل خطری این روستاها را تهدید نمی‌کند.

لزوم دایک حفاظتی در روستاهای همجوار کشکان

روستاهای سیل زده چم گرداب، خرسدر و چم گز به سبب همجواری با رودخانه کشکان و خسارت سیلاب سال گذشته به  این روستاها نیاز به دایک حفاظتی دارند ولی تاکنون اقدام خاصی برای آنها انجام نشده است.

در بخش معمولان سیل زدگان سایت 10هکتاری این شهر هنوز نتوانستند منازل خود را تکمیل کنند و بعد گذشت 21 ماه از سیل بیشتر منازل مسکونی این سایت بین 50تا 70درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سیل زدگان برای تکمیل منازل خود نیازمند نگاه خیرین و دولت هستند.

دایک حفاظتی یک هزار و 800 متری این شهر هم فقط 850 متر آن احداث شده و بعد از حدود سه ماه تعطیلی به سبب نبود اعتبار طی هفته گذشته با بازدید و پیگیری مدیر کل مدیریت بحران استانداری شروع به کار کرده ولی روند آن بسیار کند است و ساکنان ضلع غربی شهر معمولان همچنان در خطر سیلاب قرار دارد.

با اولین بارش‌های زمستانه راه ارتباطی روستاهای پلدختر قطع خواهد شد و در صورت بارندگی شدند احتمال ورود آب به داخل شهرهای پلدختر و معمولان و برخی روستاهای بخش مرکزی پلدختر به سبب اجرا نشدن دایک حفاظتی وجود دارد.

جاده پلدختر به خرم‌آباد بعد گذشت 21 ماه ار سیل یک جاده موقتی است و با هر بار بارندگی این جاده دچار آبگرفتگی شده و مسدود می‌شود، به سبب خالی شدن زیر آسفالت، نزدیکی به رودخانه  کشکان، عدم اجرای دیوار حائل تردد در این جاده ایمنی لازم را ندارد و به گفته مسئولان راهداری یک جاده محلی برای تردد مردم است و مابقی رانندگان باید از جاده‌های جایگزین دهلیج آزادراه و یا چولهول تردد کنند که جاده چولهول هم دارای مشکلات زیادی است و تردد در آزاده راه خرم‌آباد پل زال هم داری عوارض زیادی برای رانندگان است.

حدود 700 خودرو سبک وسنگین بر اثر سیل 98 پلدختر خسارت دیدند که شاید با توجه به حجم خسارت پنج میلیارد تومانی زیرساخت‌ها کمتر به چشم بیاید اما برخی از صاحبان این وسایل نقلیه از خودروهای خود برای امرار معاش استفاده می‌کردند که بعد گذشت 21ماه از سیل هنوز بلاتکلیف هستند و گویا دولت هیچ برنامه‌ای برای کمک به صاحبان این خودروها ندارد.

شروع ساماندهی خیابان‌های ساحلی پلدختر

غلامرضا نصیری رئیس شورای شهر پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر با بیان اینکه کار ساماندهی خیابان‌های ساحلی شرقی و غربی شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفته اظهار داشت: این اقدام مستلزم همکاری ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در رابطه با رفع مشکل معارضان باقی مانده است.

وی افزود: نیاز است اداره آبفا کار ساماندهی شبکه آب و فاضلاب را در خیابان‌های ساحلی شرقی و غربی انجام دهد. بنا داریم بعد از بازسازی منطقه سازمانی‌ها که مراحل پایانی خود را طی می‌کند کار ساماندهی شبکه معابر را در مناطق کوی بسیجیان و کوی هواشناسی انجام دهیم.

رئیس شورای شهر پلدختر با اشاره به اینکه کماکان مشکل دفع آب‌های سطحی را در کوی بسیجیان و سایت چهار هکتاری داریم که نیازمند تخصیص اعتبار است که انتظار داریم در این رابطه همکاری های لازم صورت بگیرد عنوان کرد: سه پارک در سطح شهر احداث کردیم و جهت توسعه و افزایش فضای سبز شهری نیازمند همکاری هستیم.

تکمیل دایک حفاظتی چم مهر

بابک امرایی بخشدار مرکزی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل روستای سیل‌زده چم مهر جداول داخل این روستاست، برخی جداول تخریب شده هنوز بازسازی نشده و برخی به سبب کار عمرانی پُر شده و پل‌های داخل روستا هم هنوز بازسازی نشده است، به خاطر عدم همکاری مردم روستا اجازه نمی‌دهند که جدول بزنیم تا آب‌های سطحی را به رودخانه هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت دایک حفاظتی روستای چم مهر به اتمام رسیده افزود: مگر سیلابی یک ونیم برابر سیل سال 98 رخ بدهد که سیل وارد روستای چم مهر شود افزود: خوشبختانه با احداث دایک حفاطتی مشکلی از لحاظ آبگرفتگی در این روستا وجود ندارد .

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه در روستای سیل‌زده بابازید مردم تسهیلات و بلاعوض‌ها را گرفته ولی همراهی نمی‌کنند و برخی زمین‌های دولتی را تصاحب کردند عنوان کرد: در روستای بابازید اختلاف بین بنیاد مسکن و راهداری برای تعیین حریم جاده وجود دارد که فعلا برطرف نشده است.

عدم تکمیل روشنایی روستای بابازید

وی بیان کرد: با توجه به اینکه روستای بابازید در مسیر جاده اصلی قرار دارد هنوز روشنایی داخل روستا تعمیر نشده و اداره راه که باید بخشی از هزینه آن را تامین کند می‌گوید اعتبار ندارد.

امرایی با اشاره به اینکه آنچه تعهد دولت، بنیاد مسکن و خیرین بوده انجام شده گفت: سایت سیل‌زدگان روستای بابازید تکمیل شده و برای سیل زدگان در منازل خود مستقر شدند.

وی تصریح کرد: دایک حفاظتی روستای بابازید تکمیل شده است و پل این روستا هم یکی از بهترین و فعال ترین پیمانکاران را داردکه با قدرت تمام در حال فعالیت و کار است و اگر با این روند ادامه داشته باشد تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه صورت بارندگی مشکل خاصی برای روستای بابازید به وجود نمی‌آید خاطر نشان کرد: راهداری در انجام کارهای پل پران پرویز خلف وعده کرده و خوب کار نکرده است، بارندگی‌ها شروع شده ولی پل هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: طبق گفته مسئولان راهداری عرشه پل پران پرویز که 70 درصد کار این پروژه آماده است ولی ما می‌گوییم پایه‌های پل را آماده کنید تا ما خیالمان راحت شود.

بخشدار مرکزی پلدختر با اشاره به اینکه با اولین بارش باران راه ارتباطی روستای هزار و200 نفری پران پرویز قطع می‌شود که این از دغدغه مهم ما است عنوان کرد: روستاهای چم گرداب، خرسدر و چم گز در جوار رودخانه کشکان قرار دارند که نیاز به دایک حفاظتی دارند که ما بنیاد علوی را پای کار آورده و قرار است دایک حفاظتی برای این روستاها زده شود.

لزوم رفع مشکل جاده روستای میدان بزرگ و چم مهر

وی افزود: جاده پلدختر به روستای میدان بزرگ و چم مهر که یک جاده پدافندی است مشکل دارد که پیگیر هستیم مشکل این جاده هم برطرف شود.

امرایی درباره آخرین وضعیت روستای ملاوی افزود: بنیاد مسکن آمادگی واگذاری زمین به اهالی ملاوی را دارد، مردم باید مالکیت زمین‌های ملاوی را به بنیاد مسکن داده و زمین در روستای سراب حمام تحویل بگیرند.

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه سایت جدید سیل‌زدگان چم مهر مشکلی ندارد و فقط کانال کنار آن در صورت بارندگی شدید ممکن است به داخل جداول روستا سرریز شود عنوان کرد: در قسمت قدیمی روستا طی بارندگی هفته‌های گذشته شاهد آبگرفتگی معابر بودیم که سیل‌زدگانی که در منازل قدیم مستقر هستند تسهیلات و زمین معوض گرفته و منازلشان در سایت سیل زدگان است و باید به سایت جدید منتقل شوند تا واحدهای قدیمی که در متعلق به بنیاد مسکن و امور آب است تخریب شود تا بنیاد مسکن مشکلات را برطرف کند.

تردد موقت اهالی برگلان سوخته

نادیا امرایی معاون عمرانی فرمانداری پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر با بیان اینکه کوله‌های پل طاق عباسعلی به پایان رسیده و عرشه پل بر روی کوله‌ها مستقر و اتصالات در حال اجرا هستند وی اظهار داشت: روند ساخت پل طاق عباسعلی نسبت به قبل بهتر شده و مشکلی در راستای عملیات پروژه عمرانی در این پل وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه کوله غربی پل پران پرویز 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود دو سوم بتن ریزی پایه میانی اجرا شده است و افزود: در صورت مساعد بودن هوا این هفته مابقی بتن پایه میانی ریخته خواهد شد همچنین تاکنون دو محموله از قطعات عرشه پل پران پرویز به محل پروژه منتقل شده است.

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر درباره آخرین وضعیت بازسازی پل بابازید عنوان کرد: پل بابازید دارای سه کوله است که بتن ریزی هر سه کوله انجام و نمای سنگی و قالب سازه های قوسی هم همزمان در حال اجراست.

وی بیان کرد: پل بابازید پیشرفت فیزیکی نسبتا مناسبی دارد و انتظار داریم با توجه محل قرارگیری پروژه در جوار رودخانه و احتمال سیلابی شدن آن سرعت اجرا افزایش یابد.

امرایی با بیان اینکه برای اجرای کوله‌های پل برگلان سوخته تاکنون کار خاصی صورت نگرفته و تردد مردم به صورت موقت برقرار است گفت: علی‌رغم پیگیری‌های زیاد، اقدام خاصی توسط پیمانکار اداره راهداری صورت نگرفته است.

عدم بازسازی برخی پلهای پلدختر

وی تصریح کرد: پلهای برگلان سوخته، مونه بن لار، نیله چولهول و تودار شاکرمی دارای اهمیت زیادی هستند اما علی رغم پیگیری و مکاتبات فراوان تاکنون کاری برای آنها صورت نگرفته است و عمدتا تردد به صورت موقت برقرار است.

معاون عمرانی فرمانداری پلدخترگفت: در صورت وقوع بارندگی و قطع راه ارتباطی موقت پران پرویز مجبور هستیم راه موقت از روستای تیمور آباد که ناایمن هم است را برای آنها بازگشایی کنیم، البته راه موقت فعلی که ازعرض کشکان می‌گذرد تاکنون چندین مرتبه دچار مشکل شده که توسط عوامل زحمتکش راهداری شهرستان رفع شده است.

وی افزود: راهداری شهرستان پلدختر با وجود امکانات و تجهیزات کم، کارهای قابل تقدیری انجام داده است و اداره کل نباید نسبت به راه‌های روستایی از جمله راه‌های چولهول، واشیان و آمیران کوشکی بی توجه باشد.

 گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/646/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بخشدار مرکزی پلدختر خیابان های ساحلی روستای بابازید پیشرفت فیزیکی پل پران پرویز سیل زدگان دایک حفاظتی راه ارتباطی شرقی و غربی بنیاد مسکن شهر پلدختر ماه از سیل منازل خود خرم آباد غربی شهر سیل زده چم مهر گذشت 21

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها در سنندج اظهار کرد: موضوع شورا از مهمترین مباحثی است که در ادبیات و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده و از ارکان و وجوه حکمرانی مردمی امام و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در قانون اساسی تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی و مهمترین ویژگی امام و رهبری توجه و اتکا به نیروی مردمی بوده و هست، افزود: نوع رفتار و مسلک امام نشان می‌دهد اتکای اصلی به مردم داشتند.

استاندار کردستان ایجاد حساب ۱۰۰ امام، راه‌اندازی کمیته امداد امام و تشکیل بسیج مستضعفین در راستای توجه به محرومان و مردم را از دستاوردهای امام راحل در اوایل شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: معتقدم خدمات شهری و روستایی در چهارچوب مدیریت و شوراها باید تعریف شود و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از زیرمجموعه شورا تعریف شوند.

وی به شکل گیری مجلس جدید اشاره کرد و گفت: نمایندگان منتخب مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افرادی توانمند و مجرب هستند و باید در جایگاه خود اثرگذار باشند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در طول ۲ سال اخیر در استان ۱۴۰ سفر شهرستانی و روستایی داشته‌ام، افزود: در این سفرها مشکلات مردم از نزدیک شنیده شد و معتقدم باید با حضور در میان مردم مشکلات احصا و رفع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای شهرداری‌ها ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و قیر تأمین شد که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به یک‌هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کمک دولت به دهیاری‌ها نیز در سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

زارعی‌کوشا به رویدادهای فرهنگی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: رویداد هزار دف در پالنگان با پیش بینی پنج هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شد اما به رویداد منحصربفردی تبدیل شد که جمعیت بی‌شماری به این روستا مراجعه و در رویداد شرکت کردند.

وی اضافه کرد: اینگونه رویدادها در سایر روستاهای استان نیز برگزار شده و مورد استقبال مردم بوده است.

وی مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای استان و بازگشت ۴۰ هزار نفر مردم از روستا به شهر، اجرای راههای روستایی را از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خواند و گفت: باید با همدلی و برادری بتوانیم برای خدمت به مردم گام برداریم.

کد خبر 6090695

دیگر خبرها

  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است