Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماجرای احداث گرمخانه ویژه زنان در منطقه ۱۶ تهران و محله باغ آذری مدتی است که تبدیل به چالشی میان شورایاری محله و تعداد از مردم محل با سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران شده است. درحالی که برخی از مردم محله و به‌ویژه برخی از اعضای شورایاری محله فکر می‌کنند که احداث گرمخانه برای زنان بی‌سرپناه دراین محل به معنی تجمع زنان سکس ورکر و آسیب‌دیده اجتماعی در این منطقه است، اما فعالان اجتماعی منطقه نظر دیگری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرمخانه‌ای که برای این منطقه در نظر گرفته شده است ظاهرا در منطقه‌ای واقع شده است که تا شعاع ۲ کیلومتری آن هیچگونه بافت مسکونی وجود نداشته و اطراف آن زمین‌هایی با کاربری‌های غیر مسکونی وجود دارد.
اختلاف نظر درباره احداث گرمخانه برای زنان بی‌پناه منطقه ۱۶ به قدری عمیق بود که هفته گذشته جلسه‌ای با حضور دبیر شورایاری محله و مسئولان کلانتری منطقه تشکیل شده و در آن جلسه نیروی انتظامی اعلام می‌کند که در کنار مردم محروم باغ آذری و بازاریان بازار بزرگ شوش قرار دارند در این جلسه یکی از مسئولان کلانتری محل تاکید می‌کند که ما در کنار مردم محروم باغ آذری وبازاریان بازار بزرگ شوش قرار داشته و باهر حرکتی از جمله گرمخانه یا مواردمشابه مخالف هستیم به دلیل اینکه آمار انواع جرائم دراین محله آسیب پذیر بالا می‌برد.
این مناقشه تا آنجا پیش می‌رود که اعضای شورایاری باغ آذری طی نامه‌ای به رهبر انقلاب درخواست می‌کنند که جلوی احداث این گرمخانه گرفته شود. آن‌ها علت این درخواست خود را روانه شدن معتادان متجاهر به محله باغ آذری و تبدیل شدن اطراف ترمینال جنوب و بخش‌های دیگری از این محله به مرکز آْسیب‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند. با این حال برخی از مردم محله احداث گرمخانه را در جهت ارتقا به نظم و امنیت این منطقه مثبت ارزیابی می‌کنند.
یکی از مردم محله که نگاهی اجتماع محور به این ماجرا داشته و نمی‌خواهد نامش فاش شود به رویداد ۲۴ می‌گوید: سال‌هاست که زنان و مردان معتاد و بی‌خانمان در اطراف ترمینال جنوب و پارک روبه‌روی راسته بلور فروش در منطقه حضور دارند و حتی در ملاعام اقدام به مصرف مواد می‌کنند. این افراد در تمام محلات منطقه پراکنده هستند. به نظر من وجود یک گرمخانه می‌تواند این افراد را جمع‌آوری کرده و به جایی اینکه در سطح محله حاضر باشند به گرمخانه مراجعه کنند.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر افراد شورایاری محله صاحبان متمول کسب و کار در راسته بلورفروش‌ها هستند و خود ساکن مناطق دیگر شهر هستند. جالب است که این افراد با وجود اینکه تنها در این محله کار می‌کنند نسبت به احداث گرمخانه و جمع‌آوری این افراد زیر یک سقف مشخص معترضند. این افراد ناآگاه بوده و نگاه و شناخت لازم را از محله ندارند.
به نظر او نزدیک شدن به انتخابات شورایاری محلات و تلاش در جهت نشان دادن خود و جذب آراء مردم محله می‌تواند یکی از دلایل برخی از افراد معترض در شورایاری محله باشد.

سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی به رویداد ۲۴ می‌گوید: برای اجرای هر پروژه‌ای مجموعه‌ای از مطالعات اجتماعی، ترافیکی، زیست محیطی را انجام داده و ملاحظات لازم را در نظر می‌گیریم تا مبادا پروژه‌ای در منطقه و یا محله محل اجرا ایجاد ناسازگاری کند. برای پروژه ایجاد مددسرا (گرمخانه) در منطقه ۱۶ نیز این مطالعات انجام شده است.
وی با تاکید براینکه آسیب‌های شهر تهران مربوطه به تمامی این شهر است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر ما در منطقه یک تهران هم مددسرا (گرمخانه) داریم، در منطقه ۲ هم در حال ایجاد مددسرا هستیم و در سایر مناطق تهران هم مددسرا و مراکز بهاران -مرکز صیانت از بهبود یافتگان - را داشته‌ایم به جز ۴ منطقه ۲، ۳ و ۷,۱۰ که با دستور شهردار تهران در حال پیگیری هستیم که در فاز اول همه این‌مناطق هم در کنار ۱۸ منطقه دیگر تهران مددسرا ایجاد کنند. در واقع این‌مناطق پیش‌تر هم مددسرا یا مرکز نگهداری از معتادان بهاران را داشته‌اند؛ لذا ما در تمامی مناطق تهران درحال حاضر گرمخانه داریم و حتی چند منطقه بیش از یک مددسرا (گرمخانه) و زیرساخت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی را میزبانی می‌کنند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه ایجاد این مراکز در هر منطقه با توجه به نیاز آن منطقه است، عنوان می‌کند: ما تکلیف نکرده‌ایم که حتما باید درتمامی مناطق تهران مددسرا باشد مساله آن است که افراد بی‌سرپناه در تمامی شهر حضور دارند. به عنوان مثال یکی از مناطقی که در روز‌های سرد سال گرمخانه سیار مستقر می‌کنیم میدان تجریش است که این منطقه جزو مناطقی است که بیشترین جذب افراد بی‌سرپناه در قالب گرمخانه‌های سیار را داریم.
وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه آْسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف تهران شدت و ضعف دارد، اما تمامی پایتخت تحت تاثیر آن قرار دارد. این مساله هم مانند سایر مسائل شهر تهران نیاز به چاره‌اندیشی دارد. معمولا وقتی می‌خواهید مددسرا یا مراکز بهاران را در نزدیکی یک محل سکونتگاهی احداث کنید، مردم محله معترض می‌شوند که چرا این محل؟ نکته آن است که اگر بخواهیم از این منظر به مساله نگاه کنیم نمی‌توانیم در هیچ کجای تهران زیرساختی در حوزه آسیب ایجاد کنیم.
حسینی با اشاره به این رویکرد که مراکز مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را در خارج از شهر مستقر کنیم، اظهار می‌کند: ایجاد مراکز اقامتی برای افراد بی‌سرپناه تابع تقاضا و نیازی است که وجود دارد، یعنی اگر در منطقه‌ای مددسرا ظرفیت ۱۵۰ نفر را دارد و در منطقه دیگر ظرفیت مددسرا ۵۰ نفر است به دلیل نیاز منطقه و تراکم و فراوانی افراد بی‌خانمان در آن منطقه است؛ لذا این تفکر که مددسرا‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم پذیرفته شده نیست و در هیچ جای جهان چنین تجربه‌ای به عنوان تجربه مثبت و موفق ثبت نشده و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این اقدام منجر به شکست می‌شود.
وی می‌گوید: از میان مردان بی‌سرپناهی که به مددسرا‌ها (گرمخانه‌ها) مراجعه می‌کنند به صورت تقریبی ۶۰ تا ۷۰ درصد را افراد دارای اعتیاد تشکیل می‌دهد، این درحالی است که در میان زنان بی‌پناهی که این مراکز می‌کنند میزان اعتیاد بسیار کمتر بوده و کمتر از ۵۰ درصد این زنان بی‌خانمان دارای اعتیاد یا تجربه مصرف مواد مخدر هستند. زنانی که به گرمخانه‌های ما مراجعه می‌کنند بعضا دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و بنا به یک اتفاق سر پناه خود را از دست داده و حامی و پشتیبان هم ندارند که بتواند برای آن‌ها سرپناه تهیه کند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی می‌گوید: چند روز گذشته به من گزارش دادند که یک خانم میانسال و آبرودار به دلیل شرایط بدی که دچار شده خانه خود را از دست داده و در تهران هم هیچ خانواده، حامی و آشنایی ندارد و اگر جایی برای اسکان وی که تمکن مالی هم ندارد تامین نشود شب را مجبور است در خیابان بماند. ما موارد مشابه این اتفاق را هر چند بسیار نیست، اما با آن مواجه می‌شویم و اگر نبود زیرساخت‌هایی مانند مددسرا (گرمخانه) قطعا افرادی از این دست با یک شب بیرون خانه ماندن به احتمال بسیار و به اجبار وارد چرخه کارتن خوابی خواهند شد. تعداد این طیف زنانی که مشکل اعتیاد یا هیچ نوع آسیب دیگری نداشته و تنها مشکلشان نداشتن سرپناه است کم نیست.
حسینی اضافه می‌کند: افرادی که به گرمخانه مراجعه می‌کنند یا مصرف کنندگان مواد هستند یا دچار آْسیب‌های دیگری هستند یا اینکه سرپناه نداشته و پشتوانه‌ای هم برای تامین آن ندارند. برخی از این افراد دستفروش یا کارگر روزمزد هستند به عبارت دیگر حداقل‌هایی را برای تامین زندگی دارند، اما توان تهیه مسکن ندارند؛ بنابراین تصور اینکه تمامی افراد پذیرش شده در مددسرا‌ها دارای آسیب اجتماعی یا اعتیاد هستند، برداشت درستی نیست.
او عنوان می‌کند: بنابراین عدم امکان استقرار گرمخانه در خارج از شهر به این دلیل است که یا مراجعه‌کنندگان به این مراکز معتادانی هستند که در همان محله پاتوق دارند یا افرادی که محل تامین بخشی از هزینه معاششان در همان منطقه است؛ بنابراین اگر مدسرا یا همان گرمخانه درخارج از شهر مستقر شود این افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به چنین مددسرایی در گوشه پارک یا خیابان شب را صبح کند، زیرا جدا از دور بودن محل، هزینه رسیدن به مددسرا نیز بسیار زیاد بوده و امکان‌پذیر نیست.
حسینی درباره مددسرا درنظر گرفته شده برای منطقه ۱۶ تهران در محله باغ آذری تاکید می‌کند: برای این مددسرا جانمایی مناسبی صورت گرفته است. یکی از نگرانی‌های برخی مردم محله آن است که افراد آسیب‌دیده اجتماعی از سایر محلات و مناطق تهران به آن مراجعه کرده و وارد محله شوند. این درحالی است که ما افراد بی‌پناه را از گرمخانه یک منطقه به منطقه دیگر منتقل نمی‌کنیم. البته ماجرا درباره مددسرا‌های بزرگ مقیاس کمی متفاوت است و در برخی موارد اگر مددسرا کوچک مقیاس ظرفیت‌شان پر شود آنوقت افراد را به مددسرا‌های بزرگ مقیاس ارجاع می‌دهیم؛ که این موارد جا به جایی بسیار محدود بوده و آن‌ها که به مددسرا‌ها مراجعه می‌کنند معمولا افرادی هستند که سال‌هاست در همان محله و منطقه حضور دارند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید براینکه در مناطقی که با آسیب‌های جدی مواجه نیستند گرمخانه ایجاد نمی‌کنیم، می‌افزاید: ما گرمخانه‌هایی ویژه مردان و زنان در پارک شوش داریم. تا پیش از احداث گرمخانه پارک مذکور محل استقرار شبانه‌روزی افراد دارای اعتیاد بود، اما بعد از احداث مددسرا (گرمخانه) این افراد که ممکن بود حتی آسیب‌هایی را برای مردم محله داشته باشند یا در فضای عمومی مشکلاتی برای مردم ایجاد کنند به جای حضور در خیابان‌ها و بوستان‌ها در مددسرا حضور پیدا می‌کنند و در بازه‌های زمانی که نیاز به استراحت داشته باشند به جای حضور در سطح محله‌ها برای داشتن جایی امن و غذای گرم به مددسرا مراجعه کرده و در فضای عمومی محله‌ها نیستند. اما هر فرد بی‌خانمان ازمددسرامحل استقرار خود استفاده می‌کند.
وی با تاکید براینکه شورای شهر بر اساس نیاز شهر تهران تکالیفی را برعهده شهرداری گذشته است، عنوان می‌کند: براساس برنامه سوم توسعه شهر تهران ما باید در ۵ پهنه، ۵ مددسرا (گرمخانه) فرامنطقه‌ای داشته باشیم، که یکی از آن‌ها ویژه زنان است، همچنین درحال حاضر ما در شمال غرب، شمال و شرق تهران گرمخانه برای زنان احداث کرده ایم به علاوه گرمخانه‌ای که در شوش قرار دارد. در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت این ۴ گرمخانه زنان در زمستان‌ها خالی می‌ماند؛ لذا تعداد زنانی که نیاز به سرپناه دارند در حدی نیست که بافت محله و شرایط آن را به هم بریزد.
حسینی خاطرنشان می‌کند: احداث گرمخانه در منطقه ۱۶ کمک به این منطقه است تا افراد آسیب‌دیده‌ای که بدون وجود مددسرا نیز سال‌هاست در این منطقه حضور دارند، به جای حضور در فضای محله در محیط مددسرا بمانند. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به مددسرا‌های تهران در طول روز هم در این مراکز می‌مانند که این موضوع هم کمک می‌کند که این افراد در محلات حاضر نشده و ایجاد مزاحمت هم نکنند.
وی تصریح می‌کند: متاسفانه نگاه منفی نسبت به احداث گرمخانه در محلات وجود دارد، اما به صورت طبیعی درباره احداث گرمخانه برای زنان حساسیت‌ها کمی بیشتر است. دغدغه مردم در منطقه ۱۶ قابل احترام و مورد توجه جدی ماست و ما باید طی کار مشارکتی با مردم محله و ارائه تضمین‌هایی به آن‌ها همراهی شان را جلب کنیم. بر اساس این تضمین‌ها به آن‌ها اطمینان خاطرمی‌دهیم که شرایط به‌گونه‌ای نخواهد شد که تجمع زنان آسیب دیده در محل افزایش یافته و فضای محله دچار اختلال شود. ما چنین نگاهی نداریم و تعداد زنانی که نیاز به سرپناه دارند هم آنقدری نیست که نظم محله را به هم بریزد.

به گزارش رویداد۲۴، زنان و مردان کارتن‌خواب نیز به اندازه هر انسانی دیگری از حق حیات و سلامت برخوردار هستند، حقوقی که از لوازم حق بزرگ‌تری به نام حق حیات است و هیچکس نمی‌تواند صرف صلاحدید شخصی خود این حق را از افراد دیگر بگیرد. صد البته که در این بین زنان نیازهای ویژه‌تری داشته و حضورشان در خیابان سلامت آنها را از ابعاد مختلف با خطرات بیشتری مواجه می‌کند.

اینکه افراد بی‌پناه شب تا صبح در خیابان‌ها بمانند یا از سرما یخ بزنند و جان خود را از دست بدهند یا اینکه از شدت گرما و گزمازدگی سلامت‌شان به خطر بیفتد، اینکه این افراد جایی برای شست و شو و اندکی نان برای خوردن نداشته باشند تنها به این دلیل که ما نمی‌خواهیم شاهد رفت و آمد این افراد در دل محله‌ها باشیم نه عقلانی و نه منطقی است. اگر ما می‌خواهیم زنده بمانیم و خوب زندگی کنیم برای دیگران هم باید چنین حقوقی را بپذیریم. 

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، کارتن خواب ها ، گرمخانه زنان ، محله باغ آذری سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 کارتن خواب ها گرمخانه زنان محله باغ آذری ویروس کرونا در ایران خدمات و مشارکت های اجتماعی مدیرعامل سازمان رفاه مراجعه می کنند شورایاری محله محله باغ آذری مددسرا ها مناطق تهران مردم محل منطقه ۱۶ حضور دارند گرمخانه ها آسیب دیده بی سرپناه شهر تهران بی خانمان مردم محله حال حاضر افراد بی زنان بی بی پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

همزمان با تشدید مشکلات اقتصادی دهه هفتادی‌ها پیشتاز رحم اجاره‌ای شدند.

به گزارش تجارت نیوز، اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سود‌های کلانی هم به دست می‌آورند.

وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روز‌ها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ...

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه‌ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می‌توانند، اما به دلایلی نمی‌خواهند باردار شوند و از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند نیز می‌گوید: متاسفانه این مساله طی سال‌های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل‌های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • دستگیری شروری که در BRT مردم را با زنجیر کتک می‌زد | تنها اظهارات او را ببینید! | فیلم
  • خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • ماجرای عجیب سارقی که با پابند الکترونیکی به سرقت می‌رفت
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران