Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا رئیس جمهوری روز دوشنبه هفته جاری افزود: اولین باری که ما گفتیم یک سفیر زن اعزام می‌شود، خیلی بحث بود که مگر می‌شود یک زن سفیر شود؟ این کار شد و الان چندین سفیر ما زن هستند. چند خانم دیگر هم در نوبت هستند که در فرمانداری، بخشداری، معاونت‌ها و در سمت مدیرکل، سمت معاونین وزیر، در سمت معاون رییس جمهوری و خیلی از جاهایی که قبلا بودند و الان هم هستند، بعضی جاها که قبلاً نبودند، امروز این شرایط برای فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برنامه ششم توسعه سهم پیش بینی شده برای مشارکت زنان در پست های مدیریتی ۳۰ درصد است. به همین منظور رئیس جمهوری ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ یعنی تنها چند روز پس از آغاز دولت دوازدهم دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد تا پایان این برنامه را ابلاغ کرد.

ناظران و فعالان سیاسی معتقدند که وعده دولت برای رسیدن به این میزان به رغم بسیاری از محدودیت ها و چالش ها تا حد زیادی محقق شده است. در این  زمینه «فاطمه ذوالقدر» نماینده مجلس دهم در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر افزایش حضور زنان در دولت­های یازدهم و دوازدهم در پست های مدیریتی، گفت: با حمایت دولت خانم­هایی با توانمندی و تخصص­های لازم توانستند  بدون هیچگونه تبعیض برای گرفتن پست های مدیریتی با آقایان رقابت کنند و چنانچه شایستگی آنها بیشتر باشد در الویت قرار گیرند.

رئیس مجمع بین­المجالس آسیایی در مجلس دهم درگفتگو با پژوهشگر ایرنا همچنین افزود: به طور کلی در زمینه اشتغال و آزمون­های استخدامی دیدیم که تبعیض­های که قبلا وجود داشت سعی شد برطرف شود. در واقع برای خیلی از شغل ها که اولویت با مردان بود این موضوع از اولویت افتاد.

ذوالقدر با اشاره به اینکه در کابینه یازدهم ،حضور بانوان در پست های معاونت ، مدیرکل و ... ادارات و سازمان های مختلف با توجه به آئین نامه  رئیس ­جمهوری برای استفاده ۳۰ درصدی از زنان در این مسئولیت ها تقویت شد،گفت: با پیگیری مشخص شد که این آئین­نامه تاحد زیادی در وزارتخانه­ ها  اجرایی شده  و به نسبت قبل آمار مشارکت زنان در جایگاه مدیریتی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وی یادآور شد:  در فراکسیون زنان مجلس دهم یکی از مطالبات جدی از دولت و مخصوصا  وزیران هنگام گرفتن رای اعتماد،  استفاده از زنان توانمند و متخصص در جایگاههای مدیریتی بود. به طور مشخص تاکید بر این بود  در پنج معاونت اصلی به ویژه معاونت­های اجتماعی فرهنگی از بانوان استفاده بشود. البته  در دولت دوازدهم توقع  حضور وزیر زن در کابینه را داشتیم که این موضوع محقق نشد اما در عوض معاونت زنان در حوزه ریاست جمهوری و وزارتخانه ها داریم و یا ریاست برخی از سازمان­ها مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی  به زنان تعلق گرفت که از اقدامات مثبت در دولت دوازدهم محسوب می شود. البته به نسبت کشورهای دیگر حتی در منطقه که  هنوز آمار مشارکت زنان دراین امور در کشور کافی نیست و باید تلاش­ های بیشتری در این زمینه انجام شود.

ذوالقدر توصیه کرد: وقتی در ورودی دانشگاهها تبعیضی وجود ندارد و فرصت های برابر برای کسب علم و دانش و همچنین آموزش­‌های لازم  برای ارتقای توانمندی‌­ها و تخصص زنان وجود دارد، قطعا باید بانوان فرهیخته و توانمند در کشور بتوانند به سطوح عالی مدیریتی دست یابند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از این که ابتازگی از سوی دیوان عدالت اداری دستوری صادر شده مبنی بر حذف مصوبه ۳۰ درصدی زنان، تاکید کرد: این یک فرصتی است برای بانوان که بتواننددر امور مختلف جامعه مشارکت داشته باشند.باتوجه به این موضوع به نظر می رسد باید دراین زمینه تجدید نظر شود و دولت هم سعی کند با رایزنی­های خود از اجرایی شدن این دستور جلوگیری کند تا ثمرات این قانون در جامعه ماندگار شود.

ذوالقدر با بیان اینکه اگر حمایت سه قوا باشد قطعا چشم­انداز آینده مشارکت زنان در امور مختلف جامعه روشن خواهد بود، افزود: اکنون بسیاری از بانوان درحال طی مدارج بالای علمی هستند،کسب تخصص­های لازم و سایر توانمند­ها همچون تسلط به زبان­های خارجی هستند که باید از ظرفیت آن­ها برای رسیدن به جامعه مطلوب و ایده­آل استفاده بشود.

زمینه های مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی

 مشارکت زنان در امور سیاسی به عنوان یکی از مهم ترین معیارها و شاخصه های توسعه یافتگی جوامع و از جلوه های تحقق دموکراسی است.   به طوری که عدم مشارکت سیاسی زنان، به عنوان یکی از نشانه‌های عقب‌ماندگی نظام های سیاسی و ناتمامی دموکراسی درنظر گرفته می‌شود.

در ایران نیز نقش و تاثیر زنان در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی منجر به آن شد که بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و با حمایت های مستمر مقام معظم رهبری این روند فرصت و امکانات جدیدی برای حضور زنان در سیطره زندگی جمعی و سیاسی مهیا شود. هرچند که این حضور بیشتر در حوزه هایی چون قانونگذاری تجلی یافت و کمتر در مدیریت های عالی اجرایی حاصل شد.

تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب بر نقش زنان در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی خود حاکی از اهمیت این مشارکت و لزوم تداوم آن است.  امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب را مرهون حضور زنان در صف اول مبارزات دانسته و فرمودند: زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند(۱) و حضرت آیت الله خامنه ای نیز که همواره از فداکاری ها و ازخودگذشتگی های زنان در انقلاب و جنگ تقدیر کرده اند، تاکید می کنند: انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد. (۲)

در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز که نسبت به قانون اساسی مشروطه و سنن فقهی گذشته بسیار مترقی و نواندیشانه است حقوق سیاسی زنان در اکثر موارد به رسمیت شناخته شده و یا از نظر قانونی مشکلی برای احقاق آن ها وجود ندارد. در این میثاق ملی کسب مناصب سیاسی و حکومتی به جز در چند مورد خاص و در مواردی پرمناقشه چون عبارت رجل سیاسی» برای زنان بلامانع است.

لازم به ذکر است که در قانون اساسی مشروطه(۱۲۸۵) به رغم مشارکت فعالانه زنان در به نتیجه رساندن این جنبش نهایتا آنان در کنار مهجوران و مجرمان از حق رای محروم شدند.

نگاهی بر پیشینه حضور زنان در دولت های پس از انقلاب اسلامی

برخلاف حضور زنان در قوه مقننه که از همان اولین مجلس شورای اسلامی امکان پذیر شد، راهیابی آنان به حلقه مدیریت دولتی، تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌ها تاخیری بیش از یک دهه داشت.به طوری که  نخستین گام ها در این مسیر در دولت سازندگی برداشته شد. زمانی که در سال ۱۳۷۰ «شهلا حبیبی» با ۳۳ سال سن به عنوان اولین مشاور زن رئیس جمهوری پس از انقلاب در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی منصوب شد و مسئولیت «دفتر امور زنان» را در نهاد ریاست جمهوری برعهده گرفت. این دفتر بعدها در دولت اصلاحات به «مرکز امور مشارکت زنان» و در دولت محمود احمدی نژاد به «معاونت امور زنان و خانواده» ارتقاء یافت.

در دولت اصلاحات بود برای اولین بار پای زنان به جلسات هیات دولت باز شد؛ «معصومه ابتکار» به عنوان رئیس سازمان محیط زیست و «زهرا شجاعی» به عنوان معاون زنان ریاست جمهوری در این جلسات شرکت می کردند.

در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای حضور بیشتر زنان در دولت به جز واگذاری برخی معاونت ها به زنان گامی به پیش برداشته نشد، اما در دوره دوم با انتخاب «مرضیه وحید دستجردی» به عنوان وزیر بهداشت و درمان، اولین وزیر زن بعد از انقلاب اسلامی انتخاب شد. هرچند که این مسئولیت تا پایان دولت داوم نیافت و سرانجام احمدی نژادی وی را در روز ۷ دیماه ۱۳۹۱ عزل کرد.

در دولت یازدهم نیز اگرچه زنی به عنوان وزیر وارد کابینه نشد اما در مجموع این دولت در مقایسه با دولت های پیش از خود آمار بیشترین تعداد مدیران زن را به خود اختصاص داد. همچنین در این دولت برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب یک زن به عنوان سفیر جمهوری اسلامی انتخاب شد. «مرضیه افخم» پیش از تصدی این سمت به عنوان نخستین سخنگوی زن در وزارت امور خارجه مشغول بود. پس از آن در دولت دوازدهم تعداد سفیران زن به ۴ نفر افزایش یافت.

 طبق آماری که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در اول مهر امسال اعلام کرد: انتصاب مدیران زن در همه سطوح از ۱۲.۷ درصد در سال ۹۶ به ۲۲.۶ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. از میان ۸۴۸۸ زن که به عرصه مدیریت اضافه شده یک درصد در پست عالی، ۱۵ درصد در پست میانی و ۸۴ درصد در پست پایه بوده است.

تعداد مدیران زن از ۱۱ هزار و ۱۰۹ نفر در سال ۹۶ به ۱۹ هزار و ۵۹۷ در سال ۹۹ رسیده که در مجموع رشد ۷۶.۴ درصدی انتصاب مدیران زن در سه سال اخیر را نشان می دهد. درصد مدیران زن در سطح عالی از ۱.۶ در سال ۹۶ به ۷.۸ در سال ۹۹، در سطح میانی از ۸.۱  به ۱۴.۳ و در سطح پایه از ۱۴.۵ به ۲۵.۴ رسیده است. 

علاوه بر این آمار مدیران زن در استانداری ها از ۸.۳ درصد در سال ۹۶ به ۱۵.۹ درصد در سال ۹۹ افزایش یافت که از ۲۹۲ مدیر زن به ۵۵۴ رسیده و رشد ۸۹.۷ درصدی انتصاب مدیران زن در استانداری، فرمانداری و بخشداری ها در سه سال اخیر را نشان می دهد. قابل توجه اینکه ۱۶ مدیر زن در پست های عالی به عنوان معاون استاندار منصوب شده اند.
منابع :

۱- صحیفه امام خمینی(ره) جلد۶

۲- بیانات رهبر انقلاب در جمع زنان شهر ارومیه؛ ۲۸ شهریور ۱۳۷۵

برچسب‌ها مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دولت دوازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دولت دوازدهم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دولت دوازدهم اخبار کنکور مشارکت زنان انتصاب مدیران جمهوری اسلامی ریاست جمهوری دولت دوازدهم زنان در دولت حضور زنان مدیران زن سال ۹۶ درصد در سال امور زنان سال ۹۹ ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۰۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهددر جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروزه این نگرانی وجود دارد که فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به ویژه نسل جوان توسط دشمن کمرنگ شود گفت:ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های عملیات وعده صادق و نمایش اقتدار نیرو‌های مسلح کشورمان افزود: اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل افزود: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در بین مسئولان هستیم. 
ایت الله علم الهدی افزود:جذب حداکثری که یکی از راهبرد‌های مقام معظم رهبری و به این معنااست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند.

دیگر خبرها

  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است