Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:31:03 GMT

دفاعی که جهاد را رقم زد

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۵۲۵۱

دفاعی که جهاد را رقم زد

به گزارش ایرنا، ماه‌ها از شیوع کرونا می‌گذرد و این ویروس هربار چهره جدیدتری از خود به نمایش می‌گذارد، یک بار از آن به چینی و بار دیگر انگلیسی تعبیر می‌شود؛ هر چه که باشد کرونا همراه همیشگی زندگی انسان‌ها در این روزها شده و بسیاری از خانواده ها را داغدار کرده و آنهایی هم که مبتلا شده اند نگرانی بعدیشان درباره عوارضی است که شاید بعدها به سراغشان بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابله با کرونا از همان روزهای اول بصورت جدی در کشورآغاز شد و  کادر بهداشت ودرمان در صف اول ایستادند ولی در این راه تنها نبودند، همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و نهادها به کمک آنها آمدند تا یک بار دیگر به دنیا نشان دهند که در بحران‌ها هوای هم را دارند.

در این میان بسیجیان که خود را همواره آماده دفاع از میهن می‌بینند پا به عرصه گذاشتند و ابتدا با ضدعفونی معابر و خیابان‌ها، تولید و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و توزیع رایگان آن وبعدها هم در قالب کمک‌های مومنانه با توزیع بسته‌های معیشتی در بین اقشار آسیب دیده از کرونا، زیر پر و بال مردم را گرفتند.

روزهای سخت کرونا در کشور در حالی پا به مهر گذاشت که موج دیگری از بیماری کووید ۱۹  گسترش یافته بود ودر کردستان هم آمار روزانه مرگ و ابتلا به کرونا غوغا می کرد؛ بخش کرونا در بیمارستان‌ها یکی از پس  از دیگری پر شد و تخت‌های بخش ویژه هم می رفت که تکمیل شود.

محدودیت‌های ویژه کرونا آغاز و کمی از بار بیماری کاسته شد اما هنوز چرخه گردش ویروس در جامعه قطع نشده بود وبیماران کم علامت ویا فاقد علامت در حال گشت و گذار بودند و ناخواسته دیگران را مبتلا می‌کردند؛ واینجا بود که مدافعان سلامت بسیج به عرصه آمدند و طرحی به نام سردار شهید سلیمانی مانند دیگر مناطق کشور در کردستان هم آغاز شد و راه برای شیوع گسترده بیماری بسته شد.

جهاد در عرصه سلامت

این روزها اگراحساس بیماری کردید و توان مراجعه به مراکز نمونه گیری کرونا را نداشتید، کافی است تا با ۴۰۳۰ تماس بگیرید تا گروه‌های تست و نمونه گیری به درب منزل شما مراجعه کنند.

این گروهها برای خانوارهای پیر و بدون کمک وآنهایی که از نظر مالی ضعیف هستند، بسته های معیشتی و حتی غذای گرم هم می‌برند.

مسوول بسیج جامعه پزشکی کردستان  با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ تست کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی از مردم محلات مختلف این استان گرفته می‌شود اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد آنها مثبت است.

دکتر محسن رمضان‌زاده افزود: گروه‌های چهارگانه‌ای تشکیل شده که شامل ۴۰۰ گروه رصد و شناسایی، ۱۲۱ تیم مراقبتی پزشک و پرستار، ۱۴۰ تیم نظارتی و ۳۴۰ تیم حمایتی  است و درسطح استان در قالب طرح شهید سلیمانی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: پزشکان و پرستاران در تیم‌های مراقبتی کار تست و بررسی‌های ابتدایی را انجام می‌دهند، گروه‌های نظارتی به بررسی عملکرد کسبه و بازار می‌پردازند و کار گروه‌های حمایتی هم کمک به نیازمندان و تامین بسته‌های معیشتی است.

رمضان‌زاده با بیان اینکه‌ ۱۰ هزار تست سریع در استان تقسیم شده و در تمام مراکز موجود است، افزود: در نظر داریم تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده این طرح تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گروه رصد و شناسایی در ۸۰ پایگاه بسیج در شهر سنندج در قالب این طرح فعالیت می‌کنند، یادآور شد: گروه رصد یا سفیران سلامت می‌توانند افراد مشکوک را شناسایی و معرفی کنند و مردم هم می‌توانند با تماس با ۴۰۳۰، ثبت نام در پایگاه سلامت و از راه برنامه سیب اطلاع دهند تا تیم‌ها با حضور در منزل از آنها تست بگیرند.

مسوول بسیج جامعه پزشکی کردستان تاکید کرد: اگر تیم‌ها مشاهده کنند که خانواده‌ای از توان مالی مناسب برخوردار نیست بسته‌های حمایتی و حتی غذای گرم برای آنها تهیه می‌کنند تا در مدت قرنطینه نیازی به خروج آنها از منزل نباشد.

وی گفت: با اجرای این طرح و قرنطینه مبتلایان در منزل بار بیمارستان‌ها کم شده و از حضور این افراد و گسترش ویروس توسط آنها جلوگیری شده است.

کاهش آمار کرونا

تشبیه این روزها با روزهای جنگ و جهاد تشبیه مناسبی است چرا همه در کنار هم از دفاع دیروز در مرزهای جغرافیایی به جهاد امروز مدافعان سلامت به یک نقطه مشترک برسد که آن ایثار برای حفاظت از ملت است چراکه در دفاع مقدس و در عرصه مقابله با کرونا، این مردم هستند که حرف اول را می‌زنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بعد از اجرای طرح شهید سلیمانی در کردستان، شاهد افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در استان هستیم.

دکتر ابراهیم قادری افزود: متوسط شمار فوتی‌های کرونا قبل ازاجرای این طرح ۱۳.۹ بود که این آمار به ۶ مورد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این طرح در استان از اول آذر آغاز شده است، افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استان زیرپوشش طرح شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هشت اقامتگاه و ۶ نقاهتگاه با ۹۹ تخت فعال در استان راه‌اندازی شد تا در صورت لزوم به بیماران اختصاص یابد.

وی با اشاره به مطلوب بودن استقبال عمومی از طرح شهید سلیمانی در استان اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۶۰۰ مکان توسط تیم‌های نظارتی رصد شده که ۶۴ مکان پلمب و تعدادی نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

دکتر قادری درباره عملکرد فعالان در طرح شهید سلیمانی در استان گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون، ۵۴۳ مراقبت درون‌منزل انجام و وضعیت ۶ هزار و ۳۰۰ نفر بصورت حضوری بررسی شده است.  

از اول اسفند پارسال تاکنون کردستان ۲ موج شدید بیماری را تجربه کرده است که موج دوم (از اواسط مهر) شیب تندتری داشت و افراد بیشتری به کرونا مبتلا شده و یا جان خودرا از دست دادند و معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآوری کرد: طرح شهید سلیمانی سرعت کاهش بیماران را شدیدتر کرد و اکنون مرگ و میر روند کاهشی دارد و با افزایش بیماریابی  فعال، اهداف این طرح هم محقق می شود.

روزانه ۴۳۲ نمونه‌گیری PCR در استان انجام می‌شود و ۲۰ درصد نمونه ها در مثبت است در حالیکه در روزهای اوج بیماری در موج دوم، این میزان ۴۰درصد بود.

برچسب‌ها ویروس کرونا کردستان دفاع مقدس بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کردستان دفاع مقدس بهداشت و سلامت ویروس کرونا کردستان دفاع مقدس بهداشت و سلامت اخبار کنکور طرح شهید سلیمانی پزشکی کردستان تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید عبدالرضا هاشمی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با اشاره به نقش شهید مطهری در پیشبرد اهداف الهی انقلاب اسلامی افزود: شهید مطهری ایده پرداز بزرگ انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌های علوم عقلی و نقلی بود و در یک کلام پاره تن و ثمره عمر با برکت حضرت امام (ره) محسوب می‌شد.

سید عبدالرضا هاشمی با بیان اینکه شهید مرتضی مطهری فردی آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود اذعان کرد: این شهید والامقام کارگشایی قدر در پاسخگویی به شبهات معاندان نظام، شخصیتی انقلابی و مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود.

وی با اشاره به هدف از ترور شهید مرتضی مطهری به دست دشمنان انقلاب تصریح کرد: اقدامات شایسته‌ی این شهید والا مقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: علامه شهید مرتضی مطهری شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

کد خبر 6090992

دیگر خبرها

  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر