Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مجتبی شجاعی فرماندار دلگان گفت: دلگان با اجرای حدود ۱۴ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری از سطح ۲۸ هزار هکتار کل اراضی شهرستان، ضمن اجرای این سامانه در بیش‌از ۴۰ درصد کل اراضی، حدود ۳۰ درصد کل عملیات اجرای کشاورزی نوین در استان را به خود اختصاص داده و حدود ۱۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: سرمایه گذاری بیش‌از ۱۳۰۰ میلیارد ریالی دولت از طریق اجرای ۱۳ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در دلگان طی سال‌های اخیر منجر به افزایش حداقل ۳۰ درصدی محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف کود و سم و کاهش حداقل ۲۵ درصدی انرژی و برگشت سریعتر سرمایه در بخش کشاورزی شده است.

فرماندار دلگان گفت: در سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید» نامگذاری شده اجرای این طرح‌ها باعث افزایش تولید به میزان حداقل ۴۰ درصد و افزایش راندمان آبیاری به بیش از ۹۰ درصد خواهد شد.

او ادامه داد: البته این مهم مستلزم همراهی وزارت نیرو، تداوم همت کشاورزان و تخصیص به موقع اعتبارات بوده که هم‌اینک طبق دستور العمل و بخش نامه با توجه به نوع و شیوه سامانه نوین آبیاری و نوع اراضی بین هشت تا ۱۳ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی دولت به ازای هر هکتار پرداخت شده است.

شجاعی اظهارداشت: رتبه نخست اجرای سامانه نوین آبیاری سیستان و بلوچستان با حدود ۱۴ هزار هکتار به شهرستان دلگان اختصاص دارد.

او با اشاره به بحران خشکسالی، کمبود آب و ضرورت تغییر و اصلاح الگوی کشت افزود: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

فرماندار دلگان افزود: سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

او بیان کرد: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی این سامانه را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

شجاعی ادامه داد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

او گفت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرمانداری دلگان آبیاری نوین کشاورزی سیستان وبلوچستان سامانه نوین آبیاری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در آستانه روز شورا‌ها گفت: امسال ۱۱۷۰ طرح عمرانی وخدماتی در این کلانشهر با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تصویب شده که تا پایان سال ۸۵۰ طرح آن به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


محمد نورصالحی افزود: خط دو قطار شهری اصفهان، تکمیل بخش شرقی رینگ چهار ترافیکی از پل راهداران در اتوبان دستجردی تا پل آفتاب در جاده فرودگاه، ساخت پارکینگ طبقاتی از مهمترین این طرح هاست.

دیگر خبرها

  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند