Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رستگاری با اشاره به اینکه افزایش دی‌اکسید گوگرد تنها مربوط به مصرف سوخت مازوت نیست، گفت: افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله برخی فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌ها باشد اما علت قطعی افزایش دی‌اکسید گوگرد باید بررسی و مطالعه شود. با این حال براساس گشت و پایش‌های مستمری که از تمام نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مقیاس اطراف شهر تهران داشته‌ایم باز هم تاکید می‌کنیم که هیچ یک از این واحدها طی ماه‌های اخیر از جمله آبان و آذر اقدام به مصرف سوخت مازوت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به‌سر می‌برد، اظهار کرد: آلاینده شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم می‌زند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که گاهی در برخی از ایستگاه‌ها عدد آن به ۱۶۰ تا ۱۷۰ نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: مساله اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به انتشار و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم همچنین طبق مطالعات شهرداری تهران، خودروهای دیزلی نقش اصلی را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند و یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکاری کاهش غلظت این آلاینده نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌های شرکت واحد است که متاسفانه طی سال‌های گذشته به آن توجه کافی نشده است.

رستگاری خاطرنشان کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و باید به این مساله توجه بیشتر و در این زمینه اقدامات موثرتر و جدی‌تری انجام شود.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طی گشت و پایش‌های انجام شده برخی از کارخانه‌های جنوب و جنوب غرب تهران اخطاریه دریافت کرده‌اند، گفت: انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد می‌تواند در برخی موارد مربوط به فرایند کارخانه‌های تولیدی باشد. کارخانه‌های اطراف تهران و جنوب و جنوب غرب تهران را رصد کرده‌ایم و به برخی از این واحدها که میزان انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود، اخطار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی فارغ از اینکه چه نوع سوختی را مصرف کنند، در فرایند تولید یک سری گازهایی را تولید می‌کنند که دی‌اکسید گوگرد نیز می‌تواند یکی از آن‌ها باشند. از این رو افزایش میزان انتشار دی‌اکسید گوگرد در خروجی این واحدها صرفا دلیل بر مصرف سوخت مازوت این واحدها نیست. با این‌حال کارخانه‌هایی که میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را بررسی کرده و به آن‌ها اخطاریه‌ داده‌ایم و تاکنون در هیچ یک از آن‌ها سوخت مازوت مصرف نشده است.

رستگاری در پایان صحبت‌های خود گفت: در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخص کرد که چه میزان سوخت مازوت توزیع می‌کند که این میزان بسیار کم و ناچیز بود.

 طی سال ۹۷ اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع "خرید فیلتر دوده " از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها سبب می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این نیز اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است. 

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1470261

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا آلودگی هوای تهران دی اکسید گوگرد فیلتر دوده سوخت مازوت کارخانه ها اتوبوس ها شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۲۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طبق اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های استانداری و نیوساید اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ و خرمشهر ۱۱۱ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، ایستگاه حفاری و پست برق شماره سه اهواز، بهبهان، حمیدیه، دزفول، شوش، شوشتر، کارون، ماهشهر، مسجدسلیمان و هندیجان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای رامشیر و شادگان با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان در شرایطی که هوا " ناسالم" است، باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز باید این گونه فعالیت‌ها را کاهش دهند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس