Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:18:19 GMT

زمستان خود را چگونه به دور از بیماری بگذرانیم؟

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۹۹۷۹

زمستان خود را چگونه به دور از بیماری بگذرانیم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رژیم غذایی سالم نقش بسزایی در درمان انواع بیماری‌ها دارد، از منظر طب سنتی و علمی برای درمان بیماری باید تغذیه افراد نیز در کنار مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی اصلاح شود، همچنین باید باتوجه به فصول مختلف سال این تغذیه بنا بر شرایط اصلاح شود، زیرا بدن نسبت به فصول سرد و گرم سال واکنش‌های مختلفی از خود بروز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، همواره تغذیه نقش موثری در پیشگیری از امراض و بیماری‌های جسمی و روحی در انسان داشته است، اما متاسفانه بسیاری از افراد جامعه از مضرات مصرف برخی مواد غذایی در فصول مختلف سال اطلاعی ندارند، بنابراین مصرف این موادغذایی موجب می‌شود در طول فصول مختلف با عوارض جسمی مواجه شوند.

معمولا عادات غذایی ریشه در عوامل مختلفی از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی هر منطقه‌ای دارد و اما عادات غذایی گذشتگان با ماشینی شدن زندگی در طول دهه‌های اخیر تغییرات چشمگیری داشته است و شاهدیم که کودکان و جوانان تمایل چندانی به مصرف غذاهای سنتی ندارند.

این مسئله موجب بروز انواع بیماری‌ها نظیر فشارخون، دیابت، میگرن، انواع سرطان و ... در افراد به‌خصوص قشر جوان و حتی کودکان شده است، قطعا بی‌توجهی به تغذیه می‌تواند تاثیرات نامناسبی در بدن انسان داشته باشد.

شیوع کرونا اهمیت توجه به تغذیه را برای تقویت سیستم ایمنی بدن را در فصول مختلف سال به‌خصوص فصل پاییز و زمستان که افراد در معرض انواع بیماری‌های تنفسی قرار دارند، بیش‌تر از گذشته کرده است.

توصیه طب سنتی در فصل زمستان

سیدابوالحسن شیرمردی، محقق طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تغذیه مناسب برای فصل زمستان، اظهار کرد: طبع فصل زمستان سرد  و تر است، افراد باید در این فصل از غذاهای گرم و خشک استفاده کنند و از خوردن غذاهای با طبع سرد مانند ماست، دوغ، گوشت گوساله، ماهی و ترشی‌جات پرهیز کنند.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در فصل زمستان افراد وعده غذایی ناهار را سبک و وعده غذایی شام و صبحانه را کامل مصرف کنند، عنوان کرد: در دیدگاه طب سنتی مزاح اعضای داخلی بدن در طول روز سرد می‌شود و حرارت در سطح بدن قرار می‌گیرد و به دلیل سرد شدن معده و روده معمولا هضم غذا به‌خوبی انجام و جذب بدن نمی‌شود.

وی ادامه داد: کبد از ساعت یک تا سه صبح بهترین عملکرد را دارد، در شب حرارت بدن در عمق قرار می‌گیرد و اعضای داخلی بدن به خوبی کارشان را انجام می‌دهند، بنابراین اگر غذای شب بین ساعت هشت تا 9 شب مصرف شود تا صبح به‌خوبی هضم و مواد مفید آن جذب می‌شود.

شیرمردی با توصیه به مصرف غذاهای گرم از جمله گوشت گوسفند، شتر، ماکیان، بلدرچین، کبوتر و کبک در فصل زمستان، یادآور شد: همچنین افراد می‌توانند در این ایام از عسل، حلیم همراه با عسل، دمنوش گرم و خشک مانند اسطوخدوس، بادرنجویه، پر سیاوشان، چایی گل گاوزبان، سنبل لطیف، بانونه و ... استفاده کنند.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خواص یک نوع آش برای جلوگیری از بیماری‌ سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت تنفسی، توضیح داد: این آش از هویج، پیاز، کدو حلوایی، شلغم، به، سیب‌زمینی و برنج تهیه می‌شود، همچنین به این آش از داروهای گیاهی از جمله پر سیاوشان، بنفشه و نمک آبلیمو اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای سرد موجب تشدید میگرن و سردرد در افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد در هنگام مصرف برخی موادغذایی سرد مانند ماست، دوغ، ماهی و ... از مصلح این مواد غذایی مصرف کنند، برای مثال ماست به‌همراه شیره انگور و یا خرما مصرف شود.

شیرمردی گفت: در فصول سرد افراد شانه و قفسه سینه خود را با روغن سیاه‌دانه چرب کنند، همچنین خوردن نخودآب، زرده تخم‌مرغ، زیره، دارچین، میوه‌هایی مانند لیموشیرین و لیموی سنگی نیز توصیه می‌شود.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه احساس ضعف و گرسنگی در فاصله دو وعده غذایی شام و صبحانه در فصول زمستان و بیدار شدن از خواب بر اثر این احساس امری غیرعادی است، تصریح کرد: معمولا سردی معده، طحال و روده موجب این مسئله می‌شود، افراد قبل از خواب دمنوش اسطوخودوس، عسل و آب و عرقیجات گرم استفاده کنند.

یکی از راه‌های جلوگیری از این بیماری‌ در فصل زمستان مصرف آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است

تینا جعفری متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در فصل زمستان با مشکل سردی و آلودگی هوا مواجه هستیم، اظهار کرد: این مسائل مشکلات و بیماری‌های جسمی را برای فرد ایجاد می‌کند، بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن در این ایام اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

وی افزود: سردی هوا موجب ایجاد بیماری‌، عفونت تنفسی و سرماخوردگی در فرد می‌شود، یکی راه‌های جلوگیری از این بیماری‌ها مصرف ویتامین C است، افراد می‌توانند این ویتامین را از طریق خوردن غذا و مکمل‌های دارویی به بدن برسانند، اما مصرف ویتامین C از طریق موادغذایی هم مقرون به‌صرفه است و هم عوارض کمتری دارد.

جعفری با اشاره به اینکه ویتامین C در مرکبات و میوه‌های فصل زمستان به وفور یافت می‌شود، گفت: ترجیحا افراد میوه را به صورت کامل میل کنند تا فیبر درون مرکبات نیز به بدن آن‌ها برسد، اما در کودکان و سالمندان اگر امکان مصرف کامل میوه وجود ندارد، می‌توانند از آب مرکبات استفاده کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: همچنین افراد می‌توانند برای جلوگیری از عوارض ناشی از آلودگی هوا که خوشبختانه درچهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌های پرجمعیت کمتر است، آنتی‌اکسیدان مصرف کنند، این ماده در مرکبات و انار یافت می‌شود و مصرف آن توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه تحرک افراد در فصل زمستان به علت سردی هوا کم می‌شود، یادآور شد: این مسئله موجب به‌وجود آمدن مشکلاتی برای دستگاه گوارش از جمله  یبوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در فصل زمستان مصرف سبزیجات در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری بيماري سرماخوردگي زمستان تغذيه فصل زمستان استفاده کنند محقق طب سنتی فصول مختلف طب سنتی بیماری ها ویتامین C

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز :

محققان دانشگاه ساوت استرالیا با استفاده از داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار شرکت کننده از بیوبانک بریتانیا به بررسی رابطه بین مصرف قهوه و طیف وسیعی از بیماری‌ها پرداختند و دریافتند مصرف بیش از اندازه زیاد قهوه می‌تواند ریسک آرتروز، پوکی استخوان و چاقی را افزیاش دهد.

در تحقیق اولیه این محققان، نوشیدن شش فنجان قهوه در روز به عنوان حد آستانه مصرف ایمن قهوه در روز تلقی شد.

«الینا هایپونن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «روزانه حدود سه میلیارد فنجان قهوه در جهان مصرف می‌شود از اینرو ما درصدد بررسی فواید و مضرات آن بر روی سلامت برآمدیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در این مطالعه، ما از شیوه ژنتیکی موسوم به تحلیل MR-PheWAS برای تعیین تأثیرات واقعی مصرف قهوه در مقابل ۱۱۱۷ مشکل بالینی استفاده کردیم.»

به گفته هایپونن، «نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه عمدتاً ایمن است. اما مشخص شد عادت به مصرف قهوه ریسک سه بیماری را افزایش می‌دهد: آرتروز، پوکی استخوان و چاقی.»

وی تاکید می‌کند: «برای افراد دارای سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا آرتروز یا برای افرادی که نگران ابتلاء به این بیماری‌ها هستند، این نتایج می‌تواند هشداردهنده باشد.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند