Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- مجلس یازدهم در ادامه طرح‌های اقتصادی چون طرح مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی ثروت، طرح مالیات بر تراکنش‌های بانکی بیش از ۱۰ میلیون تومان، حالا به ارائه طرحی مبنی بر مالیات بر خانه‌های لوکس و گران‌قیمت پرداخته است.
به گزارش فرارو، در این طرح آمده است که همه مالکان حقیقی و حقوقی نسبت به جمع ارزش روز املاک با کاربری مسکونی (آپارتمان یا زمین) که ممکن است برای والدین یا فرزندان صغیر و تحت تکفل باشد در نظر گرفته شده و مقرر کرده در پایان هر سال و مجموع املاک بیش از ۵۰ میلیارد ریال (۵ میلیارد تومان) اخذ مالیات صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان هدف از ارائه این طرح «کاهش فاصله طبقاتی با اخذ مالیات از کاخ‌ها، قصرها، خانه‌های مجلل، املاک گران‌قیمت و لوکس در کشور و کم کردن فاصله دهک‌های بالای درآمدی و پایین درآمدی جامعه است.»
اما از نظر کارشناسان و فعالان مسکن، این طرح منطق درستی ندارد و باید در تصویب این طرح بازنگری شود.
چنین طرح‌هایی، هیچ پشتوانه نظری درستی ندارد
مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن در این باره به فرارو گفت: مشکل چنین طرح‌هایی در نوع نگاهی است که الان نسبت به مقررات مالیاتی وجود دارد. چون منابع کشور محدود شده، مجلس چپ و راست قوانینی می‌گذراند که از نظر خود با هدف کمک به تأمین این درآمد یا طوری که خودشان می‌گویند توزیع عادلانه‌تر ثروت و یا تنظیم بازار است، اما اگر این نگاه مالیاتی یک نگاه منسجم، دقیق و هماهنگی نباشد ممکن است این مالیات‌ها در کوتاه‌مدت درآمدی ایجاد بکنند؛ ولی در درازمدت، مشکلات شدیدتری در پی دارد. این‌که هر کس چیزی به ذهنش رسید برود براساس آن طرحی ارائه بدهد و مالیاتی را وضع بکند ممکن است در کوتاه‌مدت گرهی را باز کند، اما مشکلات عدیده‌ای در درازمدت به وجود می‌آورد. این‌ها باید همگی در چارچوب یک نظام کامل تدوین بشود و برمبنای تجربه دیگر کشور‌ها و مسائل ایران همچون توانایی‌های نظام مالیاتی، شناسایی و جمع‌آوری و در قالب یک طرح هماهنگ و پخته با هماهنگی دولت و وزارت مالیات که به کیفیت کار بیشتر آگاهی دارند ارائه شود.
وی افزود: با این روش، متأسفانه اغلب مالیات‌هایی تنظیم می‌شود که نه رویه‌هایش روشن است و نه اهدافش کاملاً تعریف شده است. این قبیل روش‌ها ممکن است پولی را در کوتاه‌مدت فراهم کند، ولی فعالان اقتصادی را دچار نگرانی و دردسر می‌کند و مردم از فعالیت اقتصادی سر باز می‌زنند. چون هر لحظه احتمال تعریف یک مالیات پیش بینی نشده می‌دهند. این نقدی است که به نگاه مجلس جدید در مورد مالیات‌ها وجود دارد.
این کارشناس مسکن اظهار کرد: چنین تصمیماتی از یک پشتوانه نظری روشنی محروم است. یک موقع براساس درآمد فرد مالیات می‌گیرید آن منطق دارد. گاهی بر مبنای مصرف فرد مالیات می‌گیرید آن هم منطقی دارد، اما این‌که شخص یک ثروتی از گذشته دارد و بخواهد بابت این ثروت هرساله مبلغی مالیات بدهد منطق ندارد. ممکن است این فرد درآمدی نداشته باشد. مگر این‌که آن را در قالب عوارض شهری نگاه بکنیم. دراین‌صورت، نوع نگاه متفاوت است. زمانی می‌گوییم هر کسی که در شهر زندگی می‌کند باید هزینه شهر را تأمین بکند. کاری که در همه جای دنیا مرسوم است. می‌توان در این باره، یک سیاست تعدیلی قائل شد و کسانی که خانه‌های بزرگ‌تر و بهره‌مندی بیشتر از مواهب شهری دارند آن‌ها عوارض بیشتری بدهند و بخشی از طبقات اجتماعی که خانه‌های کوچک و حداقلی دارند آن‌ها معاف باشند. یعنی نرخ مالیات برای همه مشابه نیست. اگر در این چارچوب باشد منطقی است، اما به این شکلی که ما بگوییم خانه بیشتر از این قیمت، باید مالیات بدهد همه تنظیمات اقتصادی را بهم می‌ریزد و منطق درستی هم ندارد.
سلطان‌محمدی اضافه کرد: این‌که این طرح را در ادامه طرح مالیات بر خانه‌های خالی عنوان کردند خودش مسئله است. چون این‌ها ربطی به هم ندارند که بخواهند در ادامه هم تلقی شوند. این اثبات این مدعاست که نظریه درستی پشت این طرح‌ها نیست و به طور اتفاقی هرچه به ذهنشان می‌رسد در قالب طرح، تنظیم می‌کنند. کار کارشناسی و مشورت از اقتصاددانان مجرب و متخصصان حوزه مالیات‌ها صورت نمی‌گیرد. از آنجا که این طرح‌ها درآمدزا هستند تصور می‌کنند مشکلات را حل می‌کنند غافل از این‌که ممکن است مشکلات عدیده بیشتری را ایجاد کند. این طرح‌ باید در چارچوب یک نظریه درست اقتصادی و یک نگاه درست نسبت به مسئله مالیات‌ها بازنگری شوند وگرنه اجرای این طرح‌ها به یک وضعیت حسینقلی‌خانی غیرقابل توجیهی منجر می‌شود و انبوهی از این طرح‌ها، کلاف سردرگمی برای کنش‌گر اقتصادی می‌شود که نمی‌داند در چه شرایطی هست و با چه مالیاتی مواجه خواهد شد و چند سال بعد در چه وضعیتی خواهد بود. افزایش ریسک‌ها، کاهش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد مشکلات پیش‌بینی‌نشده فراوان از تبعات این نوع نگاه ناسنجیده و غیرکارشناسی است.
این طرح بی‌منطق، باید کنار گذاشته شود
ایرج رهبر دیگر کارشناس مسکن در گفتگو با فرارو با توجه به مبنای ملک‌های بیش از ۵ میلیارد تومان در این طرح، بیان کرد: در حال حاضر، قیمت مسکن آنقدر بالا رفته است که این طرح اغلب خانه‌ها را در بر می‌گیرد. باید دید لوکس بودن مد نظر است یا مساحت واحد مسکونی یا خانه‌های لوکس فانتزی یا لاک‌چری. مسئله دیگر است که ممکن است که یک خانواری در پایین شهر بضاعت هم نداشته باشد، اما زمینی به ارث برده باشد که حالا ارزش پیدا کرده و بالای بیست سی میلیارد تومان است این‌ها باید چکار کنند؟ این موضوع خیلی پیچیده است و باید بیشتر روی آن کار کنند.
وی اضافه کرد: این‌که فردی که در یک خانه ساکن است باید سالیانه مالیات خانه را بدهد یا تنها یک بار یا در موقع خریدوفروش باید معلوم شود. قبلاً مجلس، مسئله مالیات بر عایدی ثروت را مطرح کرده بود که باز یک منطقی داشت. فردی خانه‌ای را می‌خرید و کمتر از یک سال می‌فروخت معلوم بود برای سرمایه‌گذاری خریده بنابراین بر تفاوت قیمت خرید و فروش این ملک، مالیات تعریف کردند. اما در این طرح، فردی ممکن است سال‌ها قبل خانه‌ای خریده باشد که حالا ارزش پیدا کرده و بیش از ۱۰ میلیارد شده باشد، اما او زندگی کارمندی و عادی داشته باشد و حقوق‌بگیر معمولی باشد حالا می‌خواهند بگویند، چون مالش ارزش پیدا کرده با این‌که نه خریدوفروشی کرده و نه قصد فروش دارد که عایدی نصیبش شده باشد فقط برای زندگی در این ملک، باید مالیات بدهد. این از لحاظ شرعی هم درست نیست. دارند به هر دری می‌زنند که خزانه را پر کنند. اما این مالیات‌ها ریشه ندارد و خیلی در جا‌های دیگر مرسوم نیست. این طرح باید کنار گذاشته شود، چون منطق ندارد.  

منبع: فرارو

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی مالیات بر مسکن مجلس یازدهم مالیات بر خانه طرح مالیات طرح ها مالیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۱۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران

در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه قیمت دلار، سکه و طلا ریزش کردند. در همین راستا فعالان بازار در خصوص نوسان کاهشی قیمت‌ها بر چند دلیل مهم تاکید دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری شاهد ریزش آبشاری قیمت دلار بود؛ در هرات قیمت دلار در حالی که در کانال ۶۲ هزار تومان شروع به کار کرده بود، در عصر امروز ۲ کانال عقب نشست و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

در تهران هم خبر‌های رسمی، قیمت دلار در کانال ۶۱ هزار تومان را تایید می‌کنند. آنطور که خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی با عنوان «تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار باز هم ریخت» آورده، «دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی بازگشته است.» البته این خبرگزاری نوشته که «برخی کانال‌های تلگرامی» تلاش دارند «قیمت دلار در محدوده ۶۲ـ۶۳ هزار تومان» حفظ شود. 

برخی فعالان بازار همچنان بر اثر ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز تهران تاکید دارند؛ ریسکی که این روز‌ها در خاورمیانه اندکی کمرنگ شده و به باور این گروه از معامله گران، همین موضوع کاهش تقاضا برای خرید دلار را به دنبال داشته است.

همچنین از نظر آنها دومین عامل نوسان کاهشی دلار ناشی از تزریق درهم است. گفتنی است قیمت حواله درهم امروز با افت تقریباً ۲۵۰ تومانی یک کانال سقوط کرده بود.

به باور معامله گران، سومین دلیل عقب نشینی دلار در تهران ناشی از نزولی شدن قیمت دلار در هرات بوده است. آن طور که این فعالان بازار ارز مدعی بودند، دلار هرات امروز با دنده معکوس خود بر روی سطوح مهم و حیاتی معامله شد. به‌این‌ترتیب هرات امروز شاهد سقوط یک هزارتومانی اسکناس آمریکایی بود.

فارغ از تمام موارد ذکر شده، بازار ارز‌های دیجیتال هم قرمز شده است. بر این اساس قیمت تتر در انتهای هفته گذشته با کاهش در کانال ۶۳ هزار تومان تثبیت داد و به کف این کانال رسید. روند نزولی ان در ابتدای هفته هم ادامه پیدا کرد و در زمان تدوین این گزارش در حول و حوش ۶۱ هزار و ۸۹۷ هزار تومان به فروش رسید.

البته در بازار امروز برخی از معامله گران به سفر فرزین به ریاض هم گوشه چشمی داشتند. به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، فرزین راهی عربستان شده است تا مناسبات پولی و بانکی ایران را با این کشور توسعه دهد. البته قرار است احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی در ریاض برای شرکت در جشن ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

معامله گران می‌گفتند عربستان برای بازار ارز مهم است. نگاهی به تاریخچه قیمت‌ها در گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در حالی که دلار روند صعودی داشت، از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در چین اعلام شد و همین اتفاق آب سردی بر آتش دلار شد. در شرایط کنونی هم معامله گران در انتظار نتایج این سفر هستند.

البته سفر فرزین به ریاض در شرایطی است که اختلاف مجلس و دولت بالا گرفته و دولت سکوت خود را در برابر اولتیماتوم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی شکست؛ اولتیماتومی که مجلسی‌ها به دولت هشدار داده بودند که «تا یکشنبه منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.»

این ضرب الاجل، به نامه رسمی معاون پارلمانی رئیس جمهوری به رئیس مجلس انجامید؛ سیدمحمد حسینی در بخشی از این نامه با لحنی کنایه آمیز بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و نوشت: «قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.»

این جدال در مسیر پاستور-بهارستان در حالی ادامه دارد که امروز در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی به‌نرخ ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش جزئی وارد کانال جدید شد و با ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان است.

همچنین امروز اثر کاهش قیمت دلار بر روی قیمت طلا و سکه مشهود بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال نوسانات کاهشی نرخ ارز دو فلز گران بهای داخلی هم جانی برای صعود نداشتند و از صبح امروز خریداران در لاک احتیاط فرو رفتند. قیمت طلا ۱۸ عیار در معاملات نقدی امروز تقریباً ۸۴ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شد و در حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، سکه امامی امروز به کانال ۴۱ میلیون تومان برگشت و با ۴۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. به‌این‌ترتیب سکه امامی در چند روز اخیر یک میلیون تومان ارزان شده است.

tags # طلا ، قیمت سکه و طلا سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • لحظه اصابت موشک یمن به پهپاد گران قیمت آمریکایی | ویدئو
  • قیمت تور لوکس استانبول در تابستان ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!