Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سرپرست اداره غله و بازرگانی استان فارس بازار شکر را در فارس متعادل خواند و گفت: مشکلی در زمینه تامین و توزیع شکر خانوار وجود ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در چند ماه اخیر کمبود، گرانی و آشفتگی در تامین کالای اساسی مثل روغن، گوشت مرغ و تخم‌مرغ به وضوح قابل لمس بود به طوری که هنوز بازار روغن در استان فارس به تعادل نرسیده است و مردم همچنان با قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها از روغن خوراکی روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگشت اتهام همه مسئولان برای ایجاد این کمبودها و گرانی‌ها در بازار به سمت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید بوده است. کارنامه واردات کالاهای اساسی در 9 ماهه سال 99 نشان‌ می‌دهد که حجم واردات کلیه اقلام اساسی به جز ذرت در سال 99 کاهش یافته، همچنین میزان تامین ارز برای کالاهای اساسی با کاهش 41 درصدی در 9 ماهه سال 99 روبه‌رو بوده است.

کارشناسان تصدی‌گری دولت، سیاست‌های تنظیم بازار، موانع در برابر تخصیص به موقع ارز، نبود شفافیت درباره میزان ذخایر استراتژیک، موانع در مقابل نقل و انتقالات ارزی، تورم و افت تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات نقدینگی برای تولید را از چالش‌های موجود در تامین کالاهای اساسی برای سال 1400 می‌دانند.

یکی از کالاهای اساسی شکر است که به گفته عبدالله‌رزاق‌منش، رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز در یک ماه اخیر نابسامانی در توزیع شکر رخ داده و اگر فکری برای آن نشود به سمت کمبود شدید در بازار خواهد رفت.

وی معتقد است که پس از یک دوره آرامش سه ماهه با اتمام چغندر داخلی، شروع فصل مصرف از دی‌ماه و شروع فعالیت بخش صنعت، چنانچه سریعا برای تامین شکر خام و توزیع آن اقدامی نشود بحران بعدی بازار، شکر و به دنبال آن گرانی شدید قند خواهد بود.

منصور جباری، سرپرست اداره غله و بازرگانی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم بازار شکر را در فارس متعادل خوانده و می‌گوید: مشکلی در زمینه تامین و توزیع شکر خانوار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تامین سهمیه صنوف و صنایع با سازمان صنعت، معدن و تجارت است، می افزاید: واحدهای صنفی و صنایع برای دریافت حواله شکر و معرفی به کارخانجات شکر یا انجمن صنفی کارخانجات شکر باید به سازمان صنعت و معدن مراجعه کنند.  

جباری با بیان اینکه برای تامین شکر مصرف خانوار به تعاونی‌ها و فروشگاه‌های سطح استان شرکت تحویل داده می‌شود و زنبوردارها نیز برای دریافت شکر سهمیه دارند، می‌گوید: هر کیلو شکر مصرف خانوار به قیمت 6 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/ 422/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی استان فارس توزیع شکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد

میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود.

برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد