Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:51:54 GMT

درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر با جراحی و بدون جراحی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۷۱۶۳

درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر با جراحی و بدون جراحی

ایسنا/همدان یک متخصص ستون فقرات با بیان اینکه کمر در حالت معمول پنج مهره دارد که بین هر دو مهره بالشتکی دارای انعطاف به نام دیسک قرار دارد، مطرح کرد: دیسک نقش ایجادکننده انعطاف بین مهره ای و نیز بالشتکی ضربه گیر است.

دکتر عباس بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دیسک تشکیل شده از یک قسمت مرکزی ژلاتینی و نرم به نام نوکلئوس پولپوزوس و قسمت محیطی که سفت تر است و مانند کپسول قسمت مرکزی را احاطه می کند و از بالا و پایین به بدنه دو مهره محکم اتصال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بختیاری شرایط خاصی را برای دیسک درنظر گرفت و گفت: با برداشتن اشیاء سنگین وزن و انجام حرکات یا ورزش های نامناسب دیسک دچار تغییراتی می شود که نه تنها خاصیت عملکردی خود را از دست می دهد بلکه به علت پارگی انولوس قسمت مرکزی بیرون ریخته و روی بافت های عصبی فشار وارد می کند و همزمان به علت آزاد شدن مواد شیمیایی التهابی و اثر روی عصب مجاور ایجاد درد در ناحیه کمر، ناحیه لگن و پاها می کند.

وی تصریح کرد: تغییرات کاهش مایع قسمت مرکزی دیسک و کاهش استحکام قسمت محیطی آن با افزایش سن در بیشتر افراد ایجاد می شود و ممکن است این تغییرات هیچ گاه ایجاد علامت نکند و فقط در تصویربرداری هایی مثل ام.آر.‌آی دیده شود.

بختیاری بیرون زدگی دیسک را بیشتر در مهره‌هایی که پرتحرک هستند، دانست و بیان کرد: اینگونه دیسک که وزن بیشتری را متحمل می شود، شایع تر است که به عنوان مثال در بین مهره چهار و پنج و بین مهره پنج و نخستین مهره خاجی قرار دارد.

وی درباره علائم بیرون زدگی دیسک کمر گفت: به طور کلی درد پایین کمر، درد ناحیه لگن و درد انتشاری به اندام های تحتانی علائم شایع هستند و در صورتی که بیرون زدگی دیسک روی نخاع و ریشه های عصبی خارج شده از نخاع فشار بیاورد و به آنها آسیب وارد کند ممکن است ایجاد اختلال حسی(بی حسی و گزگز، مورمور، کرختی و سردی یا گرمی و سوزش) کرده و یا اختلال حرکتی مثل فلج انگشتان یا مچ پا و حتی کل اندام تحتانی را به دنبال داشته باشد و در موارد خاصی می تواند بی اختیاری ادراری و مدفوعی را ایجاد کند.

این متخصص ستون فقرات با اشاره به روش های تشخیص اظهار کرد: تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر مبنی بر نوع، مدت زمان، شدت و مسیر انتشار درد و سایر علائمی که از سوی فرد بیمار و همراهان بیان می شود، است همچنین با توجه به علائمی که می توان در معاینه مشاهده کرد، اعم از مشکل حسی و حرکتی و نیز انجام تست هایی مثل تست لازک(بالا آوردن پا در حد ۴۵ درجه که ایجاد درد انتشاری از پایین کمر و لگن به سمت پا در موارد مثبت خواهد شد) این مسئله قابل رؤیت است.

وی ادامه داد: بعد از شک بالینی برای تأیید تشخیص از روش های تصویربرداری از جمله گرافی ساده، میلوگرافی، سی تی اسکن، دیسکوگرافی، نوار عصب عضله و ام.آر.آی می توان استفاد کرد که بهترین روش تشخیص مشکل بیرون زدگی دیسک ام.آر.آی است که تغییرات دیسک، میزان بیرون زدگی و میزان اثر فشار روی بافت عصبی را نشان می دهد.

بختیاری در بخش دیگری گفت: بعد از بررسی و تشخیص دقیق به اقدامات درمانی می رسیم که شیوه هایی درمانی مختلفی وجود دارد و بر حسب مورد بیماری و نوع و شدت علائم می توان از آنها استفاده کرد. به طور کلی درمان به دو دسته تقسیم می شود که شامل درمان جراحی و غیرجراحی است و در اغلب موارد ابتدا درمان غیرجراحی را باید انجام داد که تنها در صورت عدم پاسخ به این درمان طی چهار تا شش هفته و یا اینکه از ابتدا شخص دچار نقص عصبی مثل اختلال اسفنکتر مثانه و روده باشد و یا اختلال حرکتی و کاهش قدرت پاها را داشته باشد، روش های جراحی باید به کار برده شود.

وی درباره روش های درمانی غیرجراحی مطرح کرد: در ابتدا باید اصلاح نوع کار و فعالیت مثل پرهیز از خم و راست شدن مکرر، نشستن یا ایستادن طولانی مدت، رانندگی طولانی به ویژه رانندگی با ماشین آلات سنگین و دارای لرزش زیاد مثل تراکتور، پرهیز از برداشتن اجسام سنگین صورت گیرد.

این متخصص ستون فقرات با بیان اینکه درمان دارویی شامل استفاده از مُسکن های غیراستروئیدی، آسپرین و استامینوفن، استفاده از استروئیدها و شل کننده های عضلانی و گاهاً مخدرها است، ادامه داد: استراحت مطلق کوتاه مدت در حد دو سه روز از دیگر روش های درمان است که نباید دوره استراحت مطلق طولانی باشد.

وی با اشاره به انجام فیزیوتراپی اظهار کرد: در این روش می توان از مدالیتی های مختلف فیزیوتراپی مثل دیاترمی و لیزر می توان استفاده کرد و بهتر است فیزیوتراپی و به ویژه حرکات ورزشی پس از آن در شرایط شدت درد شروع نشود.

بختیاری با بیان اینکه روش های کایروپرکسی(دستکاری ستون فقرات)، طب سوزنی، هومیوپاتی و ماساژ در موارد خاصی می تواند کاربرد داشته باشد، اضافه کرد: تزریق استیروئید(کورتون) و مواد بی حس کننده در فضای اپی دورال و در مواردی روی مفصل فاست مهره از دیگر روش های درمان است.

وی خاطرنشان کرد: روش پایانی درمان غیرجراحی مهندسی بافت دیسک است که روش های عمدتاً تحقیقاتی شامل مولکول تراپی، سل تراپی(سلول های بنیادی)، اسکافولدها و ژن تراپی است و این روش ها در حال حاضر به صورت گسترده استفاده نمی شود.

این متخصص ستوان فقرات در ادامه به روش های جراحی(روش های تهاجمی تر) اشاره کرد و گفت: یکی از روش های جراحی بسته ازون تراپی است که در آن گاز ازون(O۳) که در واقع توسط دستگاه ویژه از اکسیژن به دست می آید، تزریق شده و تحت بی حسی موضعی سوزن دیسکوگرافی با کنترل فلوروسکوپ وارد فضای دیسک موردنظر می شود.

وی با اشاره به تزریق دیسکوژل بیان کرد: این ژل حاوی الکل، سلولوز و تنگستن بوده و مراحل تزریق مشابه تزریق ازون است که موجب تغییر ساختار مولکولی، کاهش آب دیسک و در نهایت کاهش فشار داخل فضای دیسک می شود.

بختیاری درباره جراحی لیزری دیسک نیز توضیح داد: با استفاده از سوزن ویژه تحت فلوروسکوپ وارد فضای دیسک مورد نظر شده، فیبر لیزر وارد فضا شده و لیزر تابانده می شود، لیزر موجب تبخیر آب دیسک و نیز حرارت آن موجب تقلیب پروتئین داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک را کاهش داده و این خود فرصت مناسب ترمیم را می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دیسک کمر بيماري ستون فقرات كمر درد استانی علمی و آموزشی بیرون زدگی دیسک ستون فقرات قسمت مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طارمی با گل و پاس گل بیرون رفت!

به گزارش "ورزش سه"، در مهم‌ترین مسابقه هفته سی و یکم لیگ برتر پرتغال، تیم فوتبال پورتو که مهدی طارمی را در لیست بازیکنان خود دارد، از ساعت 23 امشب (به وقت ایران) در ورزشگاه دو دراگائو به مصاف تیم صدرنشین اسپورتینگ لیسبون خواهد رفت.

مهدی طارمی که پس از حضور تعویضی و گلزنی مقابل فامالیکائو، در دو دیدار اخیرشان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی و مسابقه لیگ برتر پرتغال مقابل تیم‌های ویتوریا گیمارش و کاسا پیا به ترکیب رسید و در این دو بازی هم یک گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد، امشب از جمع 11 نفر اصلی در جدال با اسپورتینگ خارج شده است.

ستاره ایرانی پورتو علی‌رغم آمادگی بالایی که در سه مسابقه اخیرشان داشت و دو گل به ثمر رسانده و یک پاس گل داده بود، با نظر سرخیو کونسیسائو از ترکیب بیرون رفته و اوانیلسون به تنهایی در راس خط حمله اژدها برابر اسپورتینگ لیسبون دیده می‌شود.

مهدی طارمی که تجربه درخشش و گلزنی مقابل اسپورتینگ لیسبون را دارد، در فصل جاری لیگ برتر پرتغال 19 بازی انجام داده و چهار گل به ثمر رسانده و دو پاس گل داشته است.

تیم فوتبال پورتو با 19 پیروزی، 5 مساوی و 6 شکست در فصل جاری لیگ برتر پرتغال 62 امتیازی و تیم سوم جدول این رقابت‌ها است که برای کسب برد مقابل اسپورتینگ و حفظ این جایگاه تلاش می‌کند.

دیگر خبرها

  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • فرار مهره کلیدی سپاهان قبل از دیدار با پرسپولیس! | تصاویر
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • بنی گانتز تحت عمل جراحی قرار گرفت
  • طارمی با گل و پاس گل بیرون رفت!
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید