Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان چندین دهه است که مدل‌های آب و هوایی ایجاد می‌کنند تا چگونگی روند گرمایش در کره زمین را پیش بینی کنند. این مدل‌ها تا چه حد دقیق هستند؟

مدل‌های اقلیمی نمی‌توانند آینده را به طور دقیق پیش بینی کنند، اما دانشمندان در حال تدوین  روش‌های جدیدی هستند که کمک می‌کنند با اطمینان بیشتری به آینده نگریسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدل‌های آب و هوایی بر اساس محاسبات ریاضی و مدل سازی عوامل مختلف به هم پیوسته همچون جو، اقیانوس، یخ، زمین و خورشید استوار شده است. اگرچه چنین پیش بینی‌هایی مبتنی بر سیستم‌هایی است که دانشمندان آن‌ها به خوبی می‌فهمند، هنوز هم در این  راهکار نوعی ابهام وجود دارد.

پژوهشگران بیان می‌کنند، پیش بینی‌های موجود در مورد گرم شدن کره زمین غیر قابل اعتماد هستند و به این دلیل به رویکرد‌های جدید نیاز است. یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از مدل‌های کلاسیک وجود دارد، دامنه وسیع پیش بینی است.

نکته این است که وقتی دانشمندان پیش بینی می‌کنند، برای مثال، بسته به غلظت CO۲ (گاز کربنیک) در جو، چقدر دمای کره زمین افزایش می‌یابد، آن‌ها در مورد چنان افزایش صحبت می‌کنند که هم مقادیر متوسط ​​و هم مقادیر فاجعه بار را در بر می‌گیرد. مثلاً گفته می‌شود اگر مقدار CO۲ دو برابر شود، میانگین دمای جهانی یه میزان  ۱.۹ تا ۴.۵ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد اما مطالعات با چنین پیش بینی‌های گوناگونی بسیار دشوار است.

رویکرد جدید  ارائه شده توسط دانشمندان در آلمان، مدل‌های آب و هوایی را بر اساس داده‌های تاریخی ارائه می‌دهد تا وابستگی‌های نظری. این روش امکان ارزیابی حساسیت آب و هوا و ابهام در آنرا بر اساس مشاهدات فراهم می‌کند.

دانشمندان روش خود را با پیش بینی دما در سیاره ما تا سال ۲۱۰۰ آزمایش کردند و نشان دادند که دقیقاً چه زمانی باید انتظار افزایش دمای هوا  را داشته باشیم. در حال حاضر، دانشمندان نقطه بحرانی را در ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی تخمین زده اند.

مدل‌های قبلی نشان می‌دهد که بشر بین امروز وسال  ۲۰۵۲ این درجه گرم شدن به میزان  ۱.۵ درجه سانتیگراد را تجربه خواهد کرد. مدل جدید به طور قابل توجهی این فاصله را کاهش می‌دهد و دوره سال‌های ۲۰۲۷ – ۲۰۴۲ را نشان می‌دهد. محققان همچنین دریافتند که گرمایش مورد انتظار ۱۰-۱۵ درصد کمتر از آنچه پیش بینی شده بود، خواهد بود.

بیشتر بخوانید

گام دیگر ناسا برای بازگشت انسان به ماه ثبت اولین تصاویر از خورشید در نزدیکترین فاصله ممکن

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره خورشید پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، گزارش‌های مربوط به نشانه‌های حیات که در جو سیاره فراخورشیدی «کی‌۲-۱۸بی» شناسایی شده‌اند، ممکن است درست نباشد و در ارائه اطلاعات خطا صورت گرفته باشد.

نتیجه تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید شرح می‌دهد، گزارش‌های اخیر از تلسکوپ فضایی جیمز وب که نشانه‌هایی از حیات را در سیاره‌ای دوردست و خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده، عجولانه بوده است. 

پژوهشگران می‌گویند، رد کردن یافته‌های اخیر جیمزوب اگرچه همه مشتاقان به تأیید حیات فرازمینی را ناامید می‌کند، اما به این معنی نیست که این تلسکوپ در آینده آثاری از حیات در جو یک سیاره فراخورشیدی پیدا نمی‌کند.

دانشمندان ناسا حدود شش ماه پیش از وجود یک اقیانوس آب احتمالی در سیاره فراخورشیدی «کی‌۲-۱۸بی» (K۲-۱۸ b) خبر دادند و گفتند، سیاره مذکور، سیاره فراخورشیدی «هایسین» است که احتمالا جوی غنی از هیدروژن و سطحی پوشیده از اقیانوس را دارد؛ درواقع هیجان اخیر درباره کشف بالقوه علائم حیات در این سیاره فراخورشیدی از این قسمت کلید خورد.

به گفته آنها، اگرچه بسیاری از سیارات فراخورشیدی ممکن است ویژگی‌های قابل توجهی داشته باشند و نشانه‌هایی از حیات در آنها دیده شود، اما کشف و بررسی سیاره «کی‌۲-۱۸بی» از آنجایی که تقریباً شبیه سیاره زمین است، هیجان‌انگیز شد.

تلسکوپ فضایی جیمزوب یکی از پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های فضایی است که به منظور بررسی اجرام فضایی و شناسایی علائم حیات خارج از زمین استفاده می‌شود. داده‌های این تلسکوپ مورد بررسی و تحلیل دقیق دانشمندان و محققان قرار گرفته و در حالی که تلسکوپ جیمز وب نتایج بسیار دقیق و جالبی از اجرام فضایی و سیارات دیگر به دست آورده است، اما هنوز شواهد قاطع برای وجود حیات فرازمینی ارائه نشده است. محققان و دانشمندان بر این باورند که برای تایید وجود حیات خارج از زمین نیاز به شواهد و اطلاعات بیشتری دارند.

از این رو، می‌توان گفت که تلسکوپ ناسا هنوز نتوانسته است اطلاعات کافی و قطعی در مورد وجود حیات فرازمینی به دست آورد. این تحلیل‌ها و ادعا‌ها نیازمند بررسی دقیق‌تر و داده‌های بیشتر از سوی دانشمندان و متخصصان است تا در تصمیمات قطعی و دقیق‌تر در این زمینه نقش موثر داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد