Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@10:27:54 GMT

کشاورزان نباید از چرخه اقتصادی خارج شوند

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۳۵۱۲

کشاورزان نباید از چرخه اقتصادی خارج شوند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید به کشاورزان کمک کنیم تا از چرخه اقتصادی خود بیرون نروند.

«محمدجواد تشکری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: مهم ترین مشکل کشاورزی، در بازار است که باید تامین نیاز داخلی داشته باشیم و به بحث صادرات توجه کرد چرا که کشاورزی به عنوان بخش اقتصادی به سمت تعادل است و کشاورزان باید بهره اقتصادی خوبی ببرند زیرا هزینه های آنان بسیار افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورز به عنوان یک فعال اقتصادی و سرمایه گذار باید در این بخش بماند و کار خود را توسعه کیفی دهد و در این بخش سرمایه گذاری کند که این خود انگیزه می خواهد، روند کشاورزی با توجه به تصمیمات صورت گرفته روند رو به رشدی است که بسیار مهم است کشاورز با خیال راحت سرمایه گذاری کند.

 

 

تشکری افزود: با افزایش قیمت کود شیمیایی، کشاورزان نباید نگران باشند و کود مصرف نکنند، هیچ زراعتی نباید بدون مصرف کود داشته باشیم زیرا که بهره وری کاهش پیدا می کند.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سایر مسائل در تولید لازم است که از جمله آن مبارزه به موقع با آفات است که کشاورز باید هزینه و سرمایه گذاری کند و بازار به سمتی می رود که می توانند محصول خود را به خوبی و با قیمت مناسب عرضه کنند.

 

 

تشکری بحث آب را یکی دیگر از مهم ترین مشکلات کشاورزی عنوان کرد و افزود: برای این کار دولت اعتبارات را بدون هیچ گونه حد و مرزی پرداخت می کند که برای اجرای سیستم های نوین آبیاری پرونده های آنان بلافاصله پرداخت می شود و در اراضی که کشاورزان خرده مالک هستند در صوررت تجمیع اراضی ۱۰۰ درصد هزینه های آبیاری تحت فشار را دولت پرداخت می کند و هیچ هزینه ای لازم نیست کشاورز پرداخت کند.

 

 

وی در بخش دیگر،  درباره تعیین قیمت تضمینی جدید گفت: این موضوع باید به صورتی باشد که به نفع کشاورزان باشد، اینک قدرت خرید کشاورزان در چانه زنی تعیین قیمت مناسب، افزایش پیدا کرده است که امید است سال آینده قیمت ها به موقع و قبل از کشت اعلام شود تا کشاورز بتواند با قیمت مناسب برای کشت خود تصمیم بگیرد.

 

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید برای کشاورز انگیزه ایجاد کرد که با توجه به اقلیم منطقه و کاهش سطح زیر کشت(پیاز و گوجه فرنگی) گیاهانی کشت کنیم که برای کشور بیشتر نیاز داریم و مانند دانه روغنی کاملینا، قند و سایر موارد مصرف داخلی خود کشور است.

 

 

تشکری تصریح کرد: هدف دولت و قانون گذار این بوده که الگوی کشت بهبود پیدا کند و مصرف آب و نهاده ها به اندازه صورت گیرد، بهره وری بالا برود و از مازاد تولیدی که ممکن است باعث ضایعات شود جلوگیری شود، باید تولید با کم ترین نهاده ها و حفظ محیط زیست صورت گیرد و بیشترین محصول را برداشت کنیم که برای غذای کشور تامین شود و محصول تولیدی ضایعات نداشته باشد و به مصرف کامل برسد.

 

 

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابلیت ذخیره سازی، نگهداری و فراوری دارد.

 

 

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

 

 

 

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند و بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

 

 

حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

 

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: آبیاری نوین شیروان کشاورزی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی بین کشاورزان شالیکار استان خبر داد.


رضا افراسیابی افزود: برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.


وی ادامه داد: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بین ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی وارد استان شده و از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه بین کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • ۴۸۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی به چرخه آموزش برگشتند