Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@15:03:58 GMT

تفرج در باغ «بزرگ آقا»

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۵۲۸۷

تفرج در باغ «بزرگ آقا»

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: آن زمان بیشتر وسعت دولاب(منطقه ۱۴) زمین‌های کشاورزی بود و تا چشم کار می‌کرد کشترازهای گندم دیده می‌شد و صیفی کاری. به مرور زمان با گسترش شهرنشینی، کم‌کم زمین‌ها جای خود را به ساختمان‌های بلند و کوتاه دادند و از بین آن همه خانه و زمین، تنها باغ و عمارت وثوق‌الدوله باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باغ، تا همین یکی ۲ سال پیش در تملک یکی از بنیادها بود و شهروندان اجازه ورود به آنجا را نداشتند تا اینکه شهرداری تهران برای حفظ این بنای تاریخی همت گمارد و آن را خریداری کرد. عملیات بهسازی‌اش را هم به دست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران سپرد هفته پیش اقدامات عمرانی بوستان به پایان رسید و باغ وثوق‌الدوله یا بوستان سلیمانیه با حضور جمعی از مسئولان شورای شهر، شهرداران تهران و منطقه ۱۴ به‌طور رسمی افتتاح شد.  

باغ وثوق‌الدوله که امروز به بوستان سلیمانیه تغییر نام یافته است در همسایگی بوستان سهند قرار دارد. برای رفتن به آن کافی است خیابان نبرد را به سمت میدان نبرد طی کنید و بعد از آن وارد خیابان قائمی راسخ شوید. درست روبه‌روی کلانتری سلیمانیه باغ وثوق‌الدوله را می‌توانید ببینید.

از حصار و دیوار بلندی که دور آن را پوشانده بود و امکان ورود یا حتی نگاه کردن به داخل باغ را نمی‌داد خبری نیست و به جای آن راه پله سنگی دیده می‌شود که شهروندان را به داخل باغ هدایت می‌کند. آنچه به چشم می‌آید فقط زیبایی است و بس. با اینکه فصل زمستان است و درختان عریان از برگ و شکوفه ولی فضای سبز اینجا خوب جلوه‌گری می‌کند. مهم‌تر از آن هویت و قدمت کهن این مکان است که برگی از تاریخ طهران قدیم به شمار می‌آید.

قدم زدن در باغ وثوق‌الدوله، هر انسان خوش‌ذوقی را به سال‌های دور می‌برد؛ دورانی که میرزاحسن خان وثوق‌الدوله برای تفرج همراه خانواده‌اش به این عمارت ییلاقی می‌آمد. حالا می‌توان صدای خنده و شادی بچه‌ها، بازی کردن‌شان در حوض آب و رفت‌وآمد خدمه برای رتق و فتق کردن امور و... و. را خوب تصور کرد.  

عمارت قجری

فاصله ورودی باغ تا عمارت زیاد است و در این مسیر پیاده‌راه زیبایی ایجاد شده است. میانه راه و ۲ طرف پیاده‌راه باغچه پرگلی است که قطعاً در فصل بهار زیبایی‌اش دوچندان می‌شود. پایه چراغ‌ها با فاصله مساوی از هم در خاک جاخوش کرده‌اند و در کنار هرکدام از آنها یک نیمکت چوبی قرار دارد. در ضلع جنوبی باغ سردری مرمرین دیده می‌شود با حوضی که در دل خود جا داده است.

دور تا دور این طاق‌نما یا سردر نورپردازی شده که شب هنگام جلوه منحصربه‌فردی را از خود به نمایش می‌گذارد. اما عمارت در ضلع شمالی باغ قرار دارد. بنایی ۲ طبقه با معماری قجری. با اینکه سال‌ها از قدمت آن می‌گذرد اما نمای آجری آن هنوز رنگ و رخ خود را حفظ کرده است. عمارت ۲ ورودی دارد، که برای تسهیل رفت‌وآمد افراد، جلو هر کدام‌شان سنگفرشی است که به محوطه باغ باز می‌شود.

ورودی اصلی عمارت ۳ طاق‌نما دارد با در و پنجره‌های چوبی. فضای طبقه اول نسبتاً بزرگ است و شاید به‌عنوان تالار یا فضای نشیمن از آن استفاده می‌شده است. اما برای رفتن به طبقه دوم که زیبایی‌اش به مراتب از طبقه اول بیشتر است باید از راه پله آجری استفاده کرد. راه پله‌ای با نرده چوبی. طبقه اول تالار بزرگی دارد با ارسی‌های چوبی مشبک و شیشه‌های رنگی که با تلالو نور به اندرونی رنگین کمانی را ایجاد  می کند. دیوارها مزین به آینه‌کاری و نقاشی‌های گل و مرغ و مقرنس و سقف آن بلند و پر از نقش و نگار است.  

خانه بزرگ آقا 

طبقه دوم به ایوانی راه دارد و شاید خیلی از روزها که میرزا حسن خان برای تفریح به اینجا می‌آمده از داخل همین ایوان فضای باغ را نظاره می‌کرده و شاهد بازی و شیطنت بچه‌هایش بوده است. اما نکته‌ای که باید گفت و جای تأسف دارد، کهنگی و فرسوده شدن این عمارت قدیمی است. ایوان این بنا در حال ریزش و دیوارهای آن بر اثر رطوبت تبله کرده است. دیگر اینکه این عمارت در برهه‌ای از زمان محل فیلمبرداری سریال شهرزاد (خانه بزرگ آقا) بوده و به دلیل کم لطفی برخی دست‌اندرکاران حوزه فیلم و سینما آسیب جدی به ساختمان وارد شده است. به گونه‌ای که می‌توان رد ریل دوربین فیلمبرداری را در جای جای این عمارت دید.  

وثوق‌الدوله صدراعظم ناصرالدین شاه

«میرزا حسن خان وثوق‌الدوله» فرزند ارشد «میرزا ابراهیم خان معتمدالسلطنه» و خواهرزاده «میرزاعلی خان امین‌الدوله» صدراعظم مشهور مظفرالدین شاه بود. تاریخ تولد او را فروردین ۱۲۵۴ هجری شمسی نوشته‌اند. میرزا حسن خان از ۷ سالگی به فراگرفتن درس فارسی و مقدمات عربی پرداخت و در جوانی برای تحصیل به مدرسه مروی رفت.

او قسمتی از فلسفه را نزد «شیخ علی نوری» و قسمتی از فقه را نزد «سید عبدالکریم لاهیجی» یاد گرفت. سپس به آموختن زبان فرانسه و تتبع در ادبیات فارسی پرداخت. میرزا حسن خان در سن ۲۰ سالگی همراه پدرش برای دست بوسی نزد ناصرالدین شاه رفت. معلومات و استعداد او مورد توجه شاه قرار گرفت و همین باعث شد، ناصرالدین شاه لقب وثوق‌الدوله را به او اعطا کند. وثوق‌الدوله از آن زمان در شمار مستوفیان قرار گرفت و با پدرش که همین عنوان را داشت همکاری می‌کرد. میرزا حسن خان سپس با دوشیزه مریم دختر آصف‌الدوله ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۸ دختر و یک پسر بود.

افسر، همسر دکتر امیراعلم، عشرت، همسر امیراکرم، توران، همسر نظام‌الدین امامی، قمرتاج، همسر دکتر جواد آشتیانی، منصوره، همسر دکتر معاون، بتول، همسر دکتر امینی، مهین، همسر دکتر طبا و پسرش علی وثوق که در دوره نخست وزیری دکتر امینی مدتی معاون نخست وزیر بود.

این‌طور که روایت شده، وثوق‌الدوله در اواخر عمر با یک خانم جوان ازدواج کرده و از او هم ۲ فرزند داشته است. اما در مورد زندگی سیاسی او نوشته‌اند وثوق‌الدوله نخست وزیر ایران و از دولتمردان تأثیرگذار اواخر دوره قاجار بود. شهرت او در تاریخ ایران به سبب عقد قرارداد ۱۹۱۹ است که همه امور کشوری و لشکری ایران به مستشاران انگلیسی داده می‌شود. این قرارداد باعث شد همیشه در اذهان عمومی چهره منفوری داشته باشد. او همچنین رئیس هیأتی بود که حکم اعدام شیخ فضل‌الله‌نوری را صادر کرد. بعد از فتح تهران به دست مشروطه خواهان و خلع محمدعلی شاه، هیأتی ۲ نفره تشکیل شد که قدرت آن را به دست گرفت و در کاخ شمس‌العماره شروع به کار کرد. این رجل سیاسی سرانجام در سال ۱۳۰۴ در سن ۸۰ سالگی‌دار فانی را وداع گفت. مقبره او در شهر قم است.  

محمدحسن فصیح، معاون امور شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۴ /امکانات ویژه برای مکان گردشگری ویژه محمدحسن فصیح /معاون امور شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۴


افتتاح بوستان سلیمانیه یکی از اتفاق‌های مهمی است که اخیراً در منطقه ۱۴ رخ داده و با انجام آن علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز، مکانی برای گردشگری ایجاد شده است. «محمدحسن فصیح» معاون امور شهری و فضای سبز منطقه در این باره می‌گوید: «قدمت این باغ و عمارت درون آن به دوره قاجار برمی‌گردد. زمینی است به مساحت ۱۸ هزارمتر که ۵۰۰۰‌متر آن به ابنیه و پیاده‌راه تعلق دارد.

این باغ در محدوده محله شاهد و ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۴ واقع شده است.» این باغ تا سال ۹۷ در تملک بنیاد مستضعفان قرار داشت و بعد از آن توسط شهرداری تهران خریداری شد. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای بهسازی آن اقدام کرد و این فضا را با توجه به طراحی اسلامی ایرانی تبدیل به یک باغ ایرانی کرد که زیبایی آن در نوع خود بی‌نظیر است. فصیح ادامه می‌دهد: «در ضلع جنوب و شمال باغ پیاده‌راه ایجاد و درختچه‌های بلند و کوتاهی در مسیر کاشته شده است.

مبلمان شهری و آبخوری در جای جای آن ایجاد شده است. ۸ سرویس بهداشتی برای آقایان و بانوان و افراد کم‌توان ایجاد شده است. همچنین ۹۵‌متر پیاده‌راه برای نابینایان و رمپ، آبخوری و سرویس بهداشتی از جمله امکاناتی است که برای معلولان در نظر گرفته شده است.  

حفظ هویت باغ ایرانی 

بوستان سلیمانیه داشته‌های فراوانی دارد. فصیح با یادآوری این موضوع، به دیگر داشته‌های این بوستان اشاره می‌کند: «این باغ یک کوشک در ضلع شمالی دارد که همان عمارت وثوق‌الدوله است. فیلم شهرزاد را در آن بازی کرده‌اند و از این‌رو به خانه بزرگ آقا هم معروف است. ضلع جنوبی آن سردر زیبایی احداث شده و در همسایگی بوستان سهند یک بنای کبوتر خانه و یک بنای مراکشی ایجاد شده است. برای اینکه شهروندان لذت کامل را از بودن در این فضا تجربه کنند، فضای بازی کودکان هم در نظر گرفته شده که البته در لچکی کنار باغ است و هویت باغ را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.»

به گفته این مسئول برای نگهداشت عمارت وثوق‌الدوله، شهرداری منطقه ۱۴ در حال رایزنی با میراث فرهنگی است تا آن را به‌عنوان ابنیه تاریخی و ملی به ثبت برساند. فصیح می‌گوید: «برای حفظ امنیت در آن چند نگهبان و کارگر فضای سبز در نظر گرفته شده که هم به امور باغ رسیدگی کنند و هم مانع از آسیب رسیدن به عمارت و مبلمان شهری شوند.» از دیگر ویژگی‌های این باغ وجود آبنمایی است که در امتداد آبنمای بوستان ایرانی سهند واقع شده است. این ۲ آبنما در امتداد هم قرار دارند و هویت ایرانی باغ‌ها را تداعی می‌کنند.  

کامبیز مصطفی‌پور شهردار منطقه ۱۴ /جبران کسری سرانه فضای سبز با ایجاد بوستان سلیمانیه کامبیز مصطفی پور /شهردار منطقه ۱۴


«کامبیز مصطفی پور» شهردار منطقه ۱۴ افتتاح بوستان سلیمانیه را یکی از اتفاقات مهم در حوزه شهری می‌داند و بر این باور است، این باغ می‌تواند به غنای فرهنگی و گردشگری منطقه کمک کند. او می‌گوید: «همسایگی این باغ با آرامستان‌های دولاب(ارامنه) خود جذبه گردشگری ایجاد می‌کند و می‌تواند منطقه ۱۴ را به‌عنوان قطب فرهنگی جنوب تهران قلمداد کند.

می‌توان بین این ۲ مکان گذرگاه فرهنگی ایجاد و هویت از یاد رفته دولاب را دوباره زنده کرد.» به گفته شهردار منطقه ۱۴ از دیگر ویژگی‌های این باغ، قرینه‌سازی آن است و اینکه عمارت در مرکز قرار گرفته است. او ادامه می‌دهد: «هدف از تملک باغ وثوق‌الدوله حفظ و ارتقای کمی و کیفی فضاهای واجد هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران است. برای بهسازی این باغ و تبدیل آن به بوستان عمومی اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.» ایجاد فضای سبز وگونه‌های ارزشمند گیاهی در باغ و همچنین همسایگی آن با بوستان سهند تا حد قابل توجهی می‌تواند کسری سرانه فضای سبز ناحیه ۲ را جبران کند.  
 

کد خبر 577544 برچسب‌ها سفر - گردشگری همشهری محله تاریخ - آثار باستانی منطقه ۱۴ شهردار تاریخ عمومی ایران معماری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری همشهری محله تاریخ آثار باستانی منطقه ۱۴ شهردار تاریخ عمومی ایران معماری بوستان سلیمانیه باغ وثوق الدوله شهردار منطقه ۱۴ میرزا حسن خان ایجاد شده همسر دکتر پیاده راه فضای سبز بزرگ آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز

آیین بهره برداری از پروژه «تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان» و «تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری» صبح امروز -۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳- در قالب یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار با حضور هادی حق‌بین معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ و سید ابوالفضل موسوی‌پور رییس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

در این مراسم مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تاکید کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود از نظر وسعت آنچنان ارقام بالایی ندارد، اما واقعیت این است یک معضل بزرگ ترافیکی را حل کرده است.

وی ادامه داد: این گلوگاه باعث پس زدن ترافیک به چند نقطه می‌شد و مضاف بر این موضوع این نقطه نا ایمن بود. این چند موضوع کار را به یک کار مهم و اثرگذار تبدیل کرد.

صداقتی با بیان اینکه تحکیم بستر بزرگراه ازادگان به طول ۱۲ کیلومتر کار اثرگذاری است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باز شدن محور ترافیکی فتح به ابوسعید که دو کیلومتر طول دارد، ناایمنی که به دلیل تنگ بودن مسیر در گذشته بود را حل کرد. این سه موضوع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهرداری تهران هم درخصوص جزییات افتتاح این پروژه گفت: ابعاد و بزرگی پروژه‌ها برای ما مهم نیست بلکه نیاز شهروندان و ایمنی شهر برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه پروژه امروز به لحاظ ابعاد جزو کوچک‌ترین پروژه هاست، اما انجام آن ویژه و پیچیده بود، خاطرنشان کرد: در منطقه ۲۱ تعداد پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۳ تعریف شده بزرگ مقیاس و اثرگذار است و ظرف شش ماه اول سال تکمیل فاز دوم فتح-باغستان را داریم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: این تقاطع تاثیر فوق العاده زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به آزادگان خواهد داشت. پروژه دیگری که برنامه ریزی شده و فاز تجهیز و عملیات اجرایی آن آغاز شده پروژه دوگاز است که سال‌ها متوقف مانده بود و فاز اول پروژه تا پایان سال تحویل شهروندان خواهد شد.

دسترسی کرمان خودرو به شهید متوسلیان شرق تکمیل می‌شود

پوریافر هم درباره جزییات این افتتاح گفت: این نقطه یکی از نقاطی بود که به چند دلیل ازجمله باریک بودن تقاطع باعث نارضایتی مردم به ویژه در ترافیک صبحگاهی می‌شد. درخواست پلیس حل و فصل این موضوع بود. نکته دیگر بحث ایمنی این نقطه بود که باعث اهمیت پروژه می‌شد.

شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه پروژه چند سالی بود که متوقف مانده و باعث نارضایتی مردم شده بود، خاطرنشان کرد: با ورود معاونت فنی و مهندسی و همکاری منطقه و پلیس در کمترین زمان ممکن پروژه تقدیم مردم شد. معارض اصلی این پروژه مسائل ترافیکی بود.

وی ادامه داد: اتمام دسترسی کرمان خودرو به شهید متوسلیان شرق در این محدوده نیز در برنامه ما قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • خدمتگزاری به مردم افتخاری بزرگ برای نیروهای مسلح است
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز