Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-، از روزهای ابتدایی کرونا بود که مدارس کشور تعطیل شد و پس از مدتی نیز بحث آموزش مجازی شروع و از نرمافزارهایی مانند شاد و دیگر برنامهها در سطح مدارس و دانشگاه‌‎ها استفاده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، از روزهای ابتدایی کرونا بود که مدارس کشور تعطیل شد و پس از مدتی نیز بحث آموزش مجازی شروع و از نرمافزارهایی مانند شاد و دیگر برنامهها در سطح مدارس و دانشگاهها استفاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سبک آموزشی در کشور ما سابقه نداشته و مشکلاتی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته که برخی از آنها حتی بعد از گذشت یکسال از شروع این نوع آموزش همچنان برقرار است.

آسیب شناسی این سبک آموزشی مقوله‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و دست اندرکاران حوزه آموزش با رفع نواقص زمینه تحصیل راحت‌تر برای دانش آموزان را مهیا کنند.

به سراغ یکی از معلمین گنابادی می‌رویم فردی که جدای از معلم بودن مادر یک دانش آموز و مددکار اجتماعی است که در این حوزه می‌تواند کمک زیادی کند.

فاطمه پیرنهاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد در زمینه مشکلات و آسیب شناسی سیستم آموزشی مبتی بر فضای مجازی اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات در سیستم آموزشی مجازی اصرار بر اجرا و پیاده سازی  قالب‌های آموزشی حضوری در فرآیند آموزش مجازی است یعنی کم و کیف محتواها و ارزشیابی‌ها و حتی سرفصل‌ها با کمی تعدیل طبق همان روش حضوری پیاده می‌شود که با محدودیت های آموزش فضای مجازی همخوانی ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از معضلات سیستم آموزشی مجازی عدم امکان انجام کارهای مشارکتی در کلاس‌ها است زیرا با وضعیت تفاوت دانش آموزان به لحاظ توان تعاملی و دسترسی به امکانات ارتباطی و اینترنت در نقاط مختلف دانش آموزان به یک اندازه امکان مشارکت ندارند و برای جبران این نقیصه معلم برای رعایت عدالت مجبور می‌شود بخش زیادی از کلاس را به شیوه سنتی اداره کند که به این ترتیب کلاس خسته کننده و غیرکارا می‌شود و در واقع برنامه زمان‌بندی شده اگر چه نتایج خود را دارد اما به دلیل محدودیت‌های فراوان گاهی معلم را مجبور می کند بخاطر وظیفه ای که دارد در کلاس  حاضر شود ولی کارایی آن چنانی ندارد. ضمن اینکه حتی گاهی دانش آموزان امکان استفاده از محتواهای تولید شده معلمان را نیز بخاطر حجم بسته مورد نیاز یا سرعت پایین اینترنت ندارند و به خیلی از محتواهای ارسال شده صوتی و تصویری دسترسی ندارند. 

این معلم گنابادی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی، یکی دیگر از نکات مهم در این نوع سیستم آموزشی است زیرا برخی از دانش آموزان شرایط آموزش مجازی برای آنها مهیا نیست و نمی‌شود با عدالت همه در این نوع سیستم آموزشی حضور داشته باشند.

این مادر دانش آموز بیان می‌کند: تفکیک کردن فضای آموزش،کار و خانه بسیار برای خانواده‌ها و معلمین سخت شده و خانه شرایط لازم مانند کلاس های حضوری را ندارد و این موضوع حتی باعث شده بین اعضای خانواده مشکلاتی به وجود بیاید مخصوصا بین نوجوانان در سن بلوغ و خانواده‌ها و همین طور کودکانی که تا پیش از این در مهدهای کودک نگهداری می‌شدند اما اکنون در ساعت‌های طولانی در منزل باید به اجبار به فراهم کردن سکوت و فضای مورد نیاز برای آموزش مجازی کمک کنند که این‌ها در آموزش مجازی دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی: حاج قاسم رمز موفقیت و ایستادگی ملت ایران استرئیس بسیج دانش آموزی در یاسوج: 24000 دستگاه تبلت و گوشی همراه بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع شدهیچ دانش آموز عشایر آذربایجان شرقی در شرایط کرونا از آموزش محروم نیست

وی خاطرنشان کرد: از طرفی ما شاهد هستیم که نقش والدین و به ویژه مادران در آموزش مجازی پر رنگ شده که استرس‌ها و عدم تسلط اغلب مادران سبب شده صدمات جدی به اصل رابطه والدین و فرزندان وارد شود. علاوه بر اینکه تفاوت توانایی خانواده‌ها نیز در مددرسانی در امر آموزش فرزندان باعث این اختلافات شده است. 

وی با اشاره به استفاده برخی از معلمان برای آزمون از سایت‌های مختلف عنوان کرد: معلمان دلسوزانه برای انجام ارزشیابی‌های عادلانه و علیرغم محدودیت‌های فضاهای رسمی مجازی به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند که استفاده از این گونه سایتها از لحاظ ایمنی در فضای مجازی ممکن است حریم خصوصی دانش آموزان را به خطر بیاندازد و این درحالی است که مقامات آموزش و پرورش نیز در این زمینه موضع روشنی نمیگیرند و این مسئله یکی دیگر از آثار تاکید بر برگزاری آزمون و سنجش دانشآموزان به شیوه حضوری است که آثار سوء زیادی چه به لحاظ روانی و چه اخلاقی در پی دارد و مشاهده میشود که برخی دانشآموزان با عضویت در گروه‌هایی در فضای اجتماعی برای تقلب دور هم جمع می‌شوند و متاسفانه این تعامل غیر اخلاقی پیامدهای زیان بار دیگری نیز دارد. 

این معلم گنابادی تصریح کرد: در این سیستم مجازی همانند سیستم حضوری باید معلم نمرات ماهیانه و  مستمر و پایان نوبت ارائه بدهد که بنظر می رسد با توجه به سطح دسترسی و امکانات هر دانش آموز دادن نمره عادلانه و نزدیک به واقعیت کار بسیار زمان بر و دشواری است و از طرفی دانش آموزان را نیز به سمت تجربه‌های غیر اخلاقی برای کسب نمره سوق می‌دهد و علاوه بر این هنوز دانش‌آموزانی وجود دارند که نه تنها کار با امکانات و قابلیتهای تکنولوژی‌های ارتباطی را بلد نیستند رفتار را به دلیل ناآگاهی  رعایت نمی‌کنند که گاها باعث سو تفاهم هایی بین معلم و دانش آموز می‌شود.

وی بیان کرد: در فضای مجازی هیچ کس مصون نیست، از سویی خانواده‌ها نیز امکان نظارت دقیق ندارند که این خود مشکلی اساسی در دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی در کنار آموزش‌های مجازی است.

پیرنهاد در زمینه سامانه شاد نیز اظهار داشت: سامانه شاد امکانات قابل قبولی دارد که در صورت ارتقاء بعضی نقاط ضعف و همین طور اختصاصی بودن آن در حوزه‌آموزش می‌تواند جزء دستاوردهای خوب آموزش و پرورش در حوزه آموزش مجازی و بعدا مکمل آموزش حضوری بکار گرفته شود ولی در حال حاضر سرعت و زیرساخت های فنی این سامانه باید تقویت شود تا مشکلات ناشی از آن سبب استفاده از فضاهای غیرتخصصی دیگر برای آموزش نشود.

این دبیر گنابادی اظهار کرد: البته کرونا سبب شده تا به این موضوعات فکر کنیم که اولویت‌ها و ضروریت‌های ما در این حوزه‌ها چیست؟ برخی معلمین حتی برای اداره کلاس و شیوه های برگزاری آموزش و ارزیابی الگویی ندارند و ببیشتر کارها براساس ابتکارات خود معلمین صورت می گیرد که ممکن است همراه با تجربه و خطاهایی همراه باشد که آسیب‌هایی به معلم و دانش آموز وارد کند و این در حالی است که آموزش و پرورش هم با گذشت یک سال از بکارگیری آموزش مجازی خیلی وقتها کمبودهای راهبردی و الگویی خود را به خلاقیت معلمان واگذار می‌کند. 

وی افزود: همه فکر میکنند دانش آموز و معلم با توجه به این سیستم بیکار شده و این در صورتی است که معلمان با صرف امکانات و هزینه شخصی برای اجرای مطلوب آموزش مجازی وقت بیشتری می گذارند و دانش آموزان نیز با توجه به اقتضائات و محدودیت‌های فضای مجازی باید وقت و توان بیشتری بگذارند که سبب شده روال روزمره و سبک زندگی خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمین عوض شود به ویژه زمانی که به دلایل محدودیت ترافیک اینترنت کلاس‌ها در ساعت‌هایی مانند ظهر و یا عصر برگزار می شود که سبب شده تا نظام خانواده هم دچار آسیب شود و بی‌نظمی و سردرگمی در خانواده‌ها به وجود بیاید که این موضوع هم خانواده و هم دانش‌آموز را تحت فشار قرار داده؛ در کنار همه اینها کم‌توجهی به مسائل تربیتی و پرورشی دانش آموزان نیز به ناچار شرایط را بغرنج تر کرده است. 

وی در پایان اضافه کرد: کرونا علیرغم محدودیت‌ها و آسیب‌هایی که داشته می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا برنامه‌های مدونی برای افزایش قابلیت‌های آموزش مجازی تهیه شود که یقینا برای موفقیت باید مبتنی بر تجارب معلمان دانش‌آموزان اولیا و کارکنان ستادی باشد و از شیوه های علمی برای بروزرسانی بهره ببرد.

نبود آموزش چهره به چهره یادگیری را کاهش می دهد

شیما یوسف پور یکی دیگز ار معلمین گنابادی در خصوص سیستم آموزش مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نوع ارتباط در فضای مجازی یک ارتباط مکانیکی است و در سیستم حضوری بسترهای انگیزشی زیادی وجو دارد که در سیستم آموزش مجازی این مهم نیست.

وی افزود: نبود ارتباط چهره به چره و عدم انگیزش باعش می شود میزان یادگیری دانش آموز نیز کاهش یابد که در این حوزه باید فکر اساسی کرد.

این دبیر گنابادی خاطرنشان کرد: دانش آموز در مدرسه انجام فعالیت‌های گروهی و تعملات اجتماعی را می‌آموزد که در سیستم آموزش مجازی جای این گونه فعالیت‌ها خالی است.

یوسف پور تاکید کرد: کنترل دانش آموزانی که انگیزه و میزان یادگیری کمی دارند در این سیستم مشکل است و ارزشیابی به عنوان ملاک میزان یادگیری‌های مستمره تکوینی و پایانی مباحث آموزشی در فضای مجازی مشکل و برمبنای ارزشیابی های انجام شده در این فضا نمی توان فرآیند یادگیری را تحلیل کرد.

وی ادامه داد: خود حضور بیش از اندازه در فضای مجازی می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی برای دانش آموزان به همراه داشته باشد گه خود عدم اطلاع کافی خانواده ها و مبرخی معلمین در این خصوص می تواند موثر نیز باشد.

وی به عنوان مادر یک دانش آموز بیان می کند: محتواهای کتب نیز باید براساس فراخور نوع آموزش تغییراتی داشته باشد.

خانواده‌ها در نقش معلم و مدرسه

مجید فدوی مهاون پرورشی اداره اموزش و پرورش گناباد درگفتگو با خبرنگار تسنیم در این زمینه اظهار داشت: حدود 100 سال از رونق مدارس نوین در ایران می‌گذرد و رابطه خانه و مدرسه همواره دستخوش تغییر بوده است.چه سال‌های ابتدایی که گاه عدم اعتماد والدین به  مدرسه،مانع حضور فرزندان در مدارس می شد و چه سال‌‍های اخیر که تمام امورات فرزند خود را به مدرسه می‌سپرند.

وی ادامه داد: کرونا که آمد، کار متفاوت شد. باید مدرسه در دل خانه شکل می‌گرفت.کار والدین سخت و سخت تر شد،آنان نه حوصله ی معلمان را داشتند و نه تخصص لازم در زمینه همراهی با فرزندانشان را در کنار همه این موارد، استرس و اضطراب ناشی از تبعات کرونا ویروس وزنه را به سمت والدین سنگین و سنگین‌تر کرد.

معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش گناباد عنوان کرد: تا قبل از کرونا ،والدین فقط نقش خودشان را پذیرفته بودند و از این پس باید بتوانند نقش عوامل مدرسه را نیز بپذیرند.به عنوان مثال پزشک خانمی را در نظر بگیرید که بچه اش دچار حادثه می‌شود. وی اگر در نقش مادر (با احساسات و عواطف مادری) کنار فرزندش حاضر شود قطعا بهبودی فرزندش دیرتر حاصل می‌شود تا زمانی که در نقش پزشک حاضر می شود(بدون احساسات مادری و در کمال خونسردی).اکنون پدر و مادر باید بتوانند در لحظه نقش جدیدی را بپذیرند. فرزند همواره اول صبح آماده می‌شد، لباس رسمی می‌پوشید، مسیر را طی می‌کرد، در صبحگاه مدرسه شرکت می‌کرد، بعد به کلاس می‌رفت و همه این موارد در دل خود انضباط‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، اجتماعی شدن را داشته؛ اکنون خانواده که گاه باید در نقش مدیر یا معاون انضباطی نقش ایفا کند.

معاون اداره آموزش و پرورش گناباد بیان کرد: به فردای پس از کرونا نیز نیم نگاهی داشته باشیم.جایگاه و شان مدرسه در نظر دانش آموز باید حفظ شود تا در آینده سهل انگار و بی تفاوت نسبت به این مهم نباشد. تعامل جدی و پایدار والدین با مدرسه باید برقرار باشد تا با الطاف الهی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی دوباره مدرسه و شور شوق انگیز آن در به روی فرزندانمان بگشاید. 

گزارش از یاسرسالاری گناباد

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان فضای مجازی آموزش و پرورش سیستم آموزشی سیستم آموزش آموزش مجازی خانواده ها محدودیت ها دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۰۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد

به گزارش قدس خراسان، سید امیر شوشتری روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج هزار نفر از این تعداد بازماندگان از تحصیل سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار اعلام شده اند.

وی با بیان اینکه شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر است، بیان کرد: علاوه بر این سه هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین شمار دانش آموزان با حدود ۹۰ درصد را دانش آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم تحت عنوان «همه مدیون تو هستیم» اعلام شده است، گفت: در قالب برگزاری آزمون‌های استخدامی مختلف برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این شمار به ۱۲ هزارو ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابد، بنابراین در سال تحصیلی آینده کمبود معلم نخواهیم داشت.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه بندی معلمان در خراسان رضوی نیز گفت: کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده است و احکام لازم برای معلمان استان صادر شد.

به گفته وی، کلیه معلمانی که احکام آنان تا پایان اسفند ماه پارسال صادر شده است، معوقات را دریافت کردند.

تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی در خراسان رضوی

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد افزایش دارد.

جاسم حسین پور افزود: سال گذشته پنج استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال نیز چهار استخر دیگر تحویل و برای چهار استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی در این زمینه است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی ۱۰۵ کلاس، بنیاد برکت ۱۷۷ کلاس، کمیساریای عالی ۴۰ کلاس، سازمان مسوولیت‌های اجتماعی ۷۰ کلاس و خیرین ۵۰۰ کلاس درس را در این استان ساختند.

وی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور پنج و ۲ دهم متر مربع است، در حالی که این رقم در خراسان رضوی چهار و سه دهم متر مربع است.

حسین پور با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش آموزی کشور است، گفت: هر چه جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سال گذشته این اداره کل سه هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم