Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:43:54 GMT

چغندرقند، از بهترین جایگزین‌های علوفه جیره

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۱۳۲۷

چغندرقند، از بهترین جایگزین‌های علوفه جیره

ایسنا/لرستان یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت : باتوجه به تحقیقات انجام شده می‌توان از برگ تازه چغندرقند به‌عنوان جایگزین علوفه جیره یا همان یونجه در تغذیه گاوهای شیری و دیگر نشخوارکنندگان استفاده کرد.

محمد دالوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس آمار موجود، میانگین برداشت چغندر قند در ایران به طور متوسط ۳۵ تُن در هکتار بوده و باتوجه به این‌که سالانه نزدیک به ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کِشت چغندر قند اختصاص دارد، میزان تولید این محصول حدود دو میلیون تُن برآورد می‌شود که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن‌را برگ و طوقه چغندر قند تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده اکثر دام ها چغندر قند را با میل و اشتها می‌خورند و نتایج نشان می‌دهد که می‌توان از چغندر علوفه‌ای به میزان ۸۱ تا ۹۱ درصد کنسانتره در جیره گوسفندان استفاده کرد.

دالوند بیان کرد: طوقه و برگ تازه چغندر به علت قابلیت هضم بالا، پروتئین مناسب و انرژی قابل متابولیسم می‌تواند در تغذیه نشخوارکنندگان مورد استفاده قرار بگیرند.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: امروزه باتوجه به محدودیت منابع تولید غذا و افزایش جمعیت، استفاده مطلوب از محصولات فرعی کشاورزی در تغذیه دام و طیور شتاب جدی گرفته است.

وی ادامه داد: استفاده از ضایعات دارای مزایایی شامل کاهش قیمت غذا، کاهش واردات مواد غذایی، کاهش رقابت بین غذای انسانی و دامی و کاهش آلودگی محیط زیست است.

دالوند تأکید کرد: باتوجه به تحقیقات انجام شده می‌توان از برگ تازه چغندر قند به‌عنوان جایگزین علوفه جیره یا همان یونجه در تغذیه گاوهای شیری و دیگر نشخوارکنندگان به میزان ۴۰ درصد ماده خُشک مصرفی بدون وجود عوارض مصرف برگ تازه، استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران لرستان چغندر قند برگ تازه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، زارع زاده در این زمینه اظهار داشت: مراحل اجرای پروژه مرمت بند تغذیه مصنوعی رحیم آباد ابرکوه (مرحله دوم) که از سال 1401 آغاز شده است، در مراحل پایانی به سر می برد. 

وی با بیان اینکه مرمت بند رحیم آباد ابرکوه تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: به منظور تکمیل فرایند مرمت این بند، عملیات اجرایی در جناح راست با عنوان مرمت بند رحیم آباد ( مرحله سوم) با انتخاب مشاور و پیمانکار آغاز شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد همچنین اظهار داشت:عملیات لایروبی سیل بند دم هفت اردکان و بند تغذیه مصنوعی رودخانه شور ابرکوه نیز شروع شده است. 

زارع زاده در پایان هدف از مرمت و نگهداری بندهای تغذیه مصنوعی استان را افزایش حجم مخزن به منظور کنترل سیلاب و افزایش نفوذ آب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی دانست.

دیگر خبرها

  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • درخشش تازه لیونل مسی در اینترمیامی؛ اینبار بریس!
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون