Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) گفت: ما باید به تأسی از کلام و سیره حضرت فاطمه(س)، به دنبال تقویت محبت و عاطفه در کانون خانواده باشیم. 

سیده زهرا حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که یکی از آسیب‌های جدی دنیای معاصر و ارتباطات نوین، ناظر به مساله کاهش روابط عاطفی در خانواده هاست، اظهار داشت: جذبه بالای شبکه های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی باعث ایجاد فاصله بین افراد خانواده شده که این موضوع به شکاف بین نسلی نیز دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این بین یکی از دغدغه های مادران به عنوان کانون محبت‌ورزی و مدیر داخلی خانواده، حفظ روابط عاطفی و تقویت محبت و گرمابخشی به محیط خانه در راستای استحکام بخشی به کانون خانواده است که در این باره لازم است از تعالیم و آموزه های ناب قرآن و اهل بیت(ع) به خصوص سیره نورانی و راهگشای حضرت زهرا(س) مدد بگیریم.

وی همچنین گفت: طبق نظر اندیشمندان و روانشناسان، یکی از مهمترین نیازهای انسان نیاز به محبت است. اگر فرد در کودکی از محبت سیراب نشده باشد، مراحل رشد و تعالی روحی او با مشکل روبرو خواهد شد و با توجه به تأثیر پذیری جسم از روح، در روند رشد جسمی نیز دچار مشکل خواهد شد؛ در واقع سیراب شدن کودک از محبت سبب رشد و خلاقیت کودک و کسب اعتماد به نفس و عزت نفس می گردد، لذا  روش محبت از مهم‌ترین مباحث تربیتی محسوب می‌شود.


استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: خانواده به عنوان اولین محیطی که کودک در آن حضور دارد، مهمترین نقش را در تأمین این نیاز برعهده دارد و در این بین مادر، نقش محوری و مرکزی در سیراب نمودن فرزندان از محبت و برآورده کردن این نیاز کودکان را عهده دار است.

وی افزود: البته باید توجه داشت علاوه بر این که محبت یک نیاز ضروری برای انسان محسوب می شود، روش محبت‌ورزی سبب می‌شود رابطه قلبی و عاطفی بین فرزندان و مادر برقرار شده  و در نتیجه اطاعت پذیری و تربیت سهل الوصول گردد.

حسینی در ادامه با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین علی (ع) در حکمت ۴۷ نهج البلاغه مبنی بر این که "قلب‌های انسان‌ها، وحشی است هر کس به آنها محبت کند به او روی خواهد آورد"، ابراز داشت: بی شک با محبت‌ورزی و ایجاد کانون گرم عاطفی و روابط متقابل، زمینه برای گفتگوی صمیمی فراهم شده و این مساله سبب خواهد شد تا فرزندان از خطر انحراف و جذب در گروه‌ها و همنشینی با دوستان ناباب در امان باشند و در دام محبت‌های ناسالم افراد ناشناس گرفتار نشوند.

وی افزود: بنابر این مسلم است که محبت از اولویت خاصی برخوردار می باشد که این موضوع را ما در زندگی سراسر عشق، سادگی، خلوص و بندگی حضرت زهرا (س) مشاهده می نماییم. برای نمونه با مراجعه به حدیث شریف کساء، می‌توان  نحوه صحبت کردن و پاسخگویی سراسر از عشق و عاطفه‌ی آن حضرت را با حسنین (علیهم السلام) مشاهده نمود که با الفاظی مثل یا "ثمره فؤادی" (ای میوه دلم) و یا "قرة عینی" (ای نور چشمم) فرزندان عزیزش را مورد خطاب قرار می‌دهند که این نمونه‌ برجسته ای از ابراز محبت و عاطفه به فرزندان است.

وی بیان داشت: در روایت دیگری، سلمان فارسی می گوید:" فاطمه(س) نشسته بود. دستاسی در مقابلش قرار داشت که با آن جو آسیاب می کرد. از دسته آن دستاس، خون جاری بود و حسین(ع) در یک گوشه خانه می گریست. سلمان گفت: من بنده آزادشده‌ای هستم. اجازه بده یا جو آسیاب کنم و یا حسین(ع) را برای شما ساکت نمایم. فاطمه(س) فرمود: من برای ساکت کردن بچه بهتر هستم و تو جو را آسیاب کن"

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: از بیان این داستان می توان نتیجه گرفت که وظیفه مادر در ابراز محبت و تربیت فرزند بسیار مهم است و لذا فرد دیگری نمی‌تواند جایگزین این نقش باشد و این مادران زهرایی هستند که باید برای تربیت نسل صالح و یاوران مهدی موعود (ع) تلاش کنند.
 

وی گفت: البته باید توجه کرد همان گونه که در همه امور اعتدال و میانه روی شرط موفقیت است، در محبت ورزی نیز باید از افراط و تفریط پرهیز شده و اعتدال در محبت ورزی حفظ شود تا به این وسیله بتوان کودکانی صالح و سالم از نظر روحی و جسمی تربیت کرد.

حسینی در خاتمه افزود: البته این محبت باید در مسیر محبت الهی باشد و مراقب بود که سبب وابستگی و دلبستگی در مقابل خداوند تبارک و تعالی نگردد. همان گونه که شیر زنان فاطمی با عشق و محبت، مردانی را پرورش دادند که در زمانی که نیاز بود برای حفظ اسلام جان خود را فدا کرده و با تأسی به سیره اهل بیت (ع) از عزیزترین افرادشان گذشتند تا اسلام باقی بماند.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: سبک زندگی فاطمی حضرت فاطمه س ایام فاطمیه محبت ورزی زهرا س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: نقش روانشناسان در مراحل زندگی انسان‌ها کاملا مشهود است و بحران ها و حوادث سبب افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی، خشونت، خودکشی‌ و غیره می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روانشناسان در جامعه سالم نقش بسزایی دارند، اظهار داشت: کمک روانشناسان به افراد جامعه برای مهار احساسات و رفتارهای خود و مدیریت رفتارها سبب می‌شود اقشار جامعه زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران از اهداف سازمان بهزیستی را برنامه‌ریزی جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه بیان و عنوان کرد: 212 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه فردی و خانوادگی خدمات ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: مشاوران روانشناسی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره تحصیلی، ازدواج، ارتقاء توانمندی معنوی ورود می‌کنند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

بریمانی خدمات مشاوره حضوری را بخش دیگری از اقدامات روانشناسانه دانست و گفت: 166301 نفر سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی را بخش دیگری از اقدامات در مراکز مشاوره اعلام کرد و افزود: در یک سال اخیر  194568 نفر در تماس با خط 1480 "صدای مشاور"، خواستار برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه کودک و نوجوان، فردی و خانوادگی، مشاوره شغلی و تحصیلی، مشاوره قبل از ازدواج، توانایی تصمیم گیری صحیح و تقویت مهارت  زندگی شدند.

بریمانی با تاکید بر اینکه به تقویت مهارت  بین فردی نیاز داریم گفت: با مشاوره تلفنی موضوعات مختلف دریافت و خدمات مشاوره ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به ارائه آموزش به بیش از هشت هزار و 300 نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مشاوره قبل ازدواج در پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین نقش دارد و با آموزش پیش از ازدواج توانمندی فردی در انتخاب همسر افزایش می‌یابد.

وی تشکیل خانواده موفق جهت ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج را موثر در تحکیم خانواده عنوان کرد.

بریمانی تاکید کرد: سال گذشته 14099 زوج مازندرانی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت داشتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارتقای سلامت روانشناختی زوجین، تحکیم خانواده، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی را از اهداف برنامه پیشگیرانه سازمان بهزیستی در حوزه خانواده دانست.

 وی گفت: 15411 نفر نیز تاکنون از آموزش زندگی خانواده بهره‌مند شدند و 44099 نفر هم از آموزش‌های مهارت زندگی استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به انتخاب همسر و مقوله مهم ازدواج اظهار کرد: 9680 نفر سال گذشته در مراکز مشاوره استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره دریافت کردند.

بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی را نیز بخش دیگری از اقدامات بیان کرد و افزود: 46361 زوج سال گذشته در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کردند که بیش از 23 درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است .

وی از دلایل طلاق را عدم مسوولیت پذیری، کمبود مهارت‌های زندگی، خیانت، اعتیاد، دخالت و خشونت عنوان کرد.‌

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا