Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: طبق دستورالعمل بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای بهمن‌ماه سه گروه از دانش آموزان به مدرسه می‌روند.

حسنعلی اصغری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازگشایی مدارس در ایام کرونا، تصریح کرد: از اول بهمن‌ماه سه گروه از دانش آموزان به مدرسه می‌روند، در مقطع ابتدایی‌ها صرفاً دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق آبی و زرد به‌صورت گروه‌بندی به مدرسه می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دانش آموزان هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای نیز برای دروس شایستگی‌های فنی و مهارتی به‌صورت حضوری در مدارس حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر به‌ جز قزوین و تاکستان همه شهرستان‌های استان آبی هستند، در مناطق آبی نیز دانش آموزان مدارسی که تعداد دانش آموزان آن ۱۵۰ نفر هستند به‌صورت گروه‌بندی بازگشایی می‌شود، در حال حاضر ۱۸۰ مدرسه در سطح استان قزوین این شرایط رادارند.

وی تأکید کرد: رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی و دستورالعمل بهداشتی مدارس در آموزش حضوری الزامی است و مسئولیت مدیریت و نظارت بر اجرای دستورالعمل بهداشتی بر عهده مدیر و کادر اداری و اجرایی مدرسه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بازگشایی مدارس در شرایط کرونا همه باهم علیه کرونا مدرسه می روند دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه نبض آینده هر جامعه‌ای به دست آموزش‌وپرورش آن است، گفت: اگر بخواهیم دانشگاه مطلوب، مدیران آینده‌ساز و جامعه‌ای متعالی داشته باشیم، باید مدارس خوبی داشته باشیم که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، می‌توانیم بگوییم حال آموزش‌پرورش خوب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ابراهیمی صبح امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری که به منظور هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم و لزوم تشریح عملکرد و ارائه برنامه‌های پیش‌رو آموزش‌وپرورش استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که سالروز گرامیداشت مقام شامخ معلم به مناسبت روز شهادت استاد مطهری نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: روز معلم مزین به نام استاد فرزانه، شهید مرتضی مطهری است که عالمی جامع‌الشرایط با تسلط و احاطه بر مباحث عقلی، فلسفی و علمی در همه سطوح بود و تمام آثار و کتب او بعد از گذشت نیم قرن، هنوز طراوت و تازگی دارد و برای جوانان بسیار مفید و موثر است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت و تاثیرگذاری آموزش‌وپرورش بر کسی پوشیده نیست، افزود: اگر بخواهیم آینده جامعه‌ای را متصور شویم، باید بنگریم که در مدارس آن جامعه چه می‌گذرد، چراکه نبض آینده هر جامعه‌ای به دست آموزش‌وپرورش آن است و دانش‌آموزان زمان حال، نقش‌آفرینان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آینده هستند و برای تعالی هر جامعه‌ای باید بر روی دانش‌آموزان آن جامعه سرمایه‌گذاری کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه رشد و تعالی آموزش‌وپرورش یعنی رشد و تعالی در تمام سطح جامعه، عنوان کرد: اگر بخواهیم دانشگاه مطلوب، مدیران آینده‌ساز و جامعه‌ای متعالی داشته باشیم، باید مدارس خوبی داشته باشیم که با اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم، مجلس و همکاری قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف حاکمیتی، می‌توانمی بگوییم حال آموزش‌پرورش خوب است، اما برای تعالی‌بخش جامعه بودن کافی نیست‌، با این حال پس از دورانی که مقداری به آموزش‌وپرورش کم‌توجهی می‌شد، اقدامات تاثیرگذاری در بعد نیروی انسانی، محتوای آموزشی و توجه بیشتر به جایگاه معلم در این دوره انجام شده است.

ابراهیمی در خصوص اهمیت فعالیت و اثرگذاری رسانه‌ها ادامه داد: رسانه یک نهاد فعال و عنصر اثرگذار در آگاهی‌بخشی عموم مردم در جامعه است که می‌تواند با تعمیق آگاهی‌بخشی، بستر متعالی شدن جامعه را فراهم کند، همچنین یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها، واسطه‌گری میان مردم و مسئولان است که اصحاب رسانه باید زبان مردم برای مسئولان و زبان مسئولان برای مردم باشند، اینکه دستاوردهای سازمان یا نهادی توسط رسانه‌ها عرضه و معرفی شود و مورد نقد قرار می‌گیرد، مشکل‌گشای افراد جامعه است.

کاهش کیفیت آموزشی با تعطیلی مدارس و مجازی شدن فرایند آموزش

وی در خصوص آلودگی آب‌وهوای استان اصفهان و تعطیلی ۱۱ روزه مدارس یا مجازی شدن آن خاطرنشان کرد: تربیت و آموزش حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفته است و آموزش استان کم‌رمق‌تر شد، چراکه با وجود تلاش‌های معلم و دانش‌آموزان، کیفیت آموزش کاهش می‌یابد، بنابراین رسیدگی به مشکل آلودگی هوا می‌تواند مانع کاهش کیفیت آموزشی شود، وظیفه خود می‌دانیم که معلمان خوبی برای فرزندان و دانش‌آموزان آینده تربیت و سازماندهی کنیم، در تلاش هستیم دو واژه مقدس تعلیم و تربیت را عمق بخشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص تنوع در مدارس دولتی و مدارس خاص اضافه کرد: بیش از یک سال است که کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است تا بتوانیم تنوع مدارس را کاهش دهیم، اما به صفر رساندن این تنوع امکان‌پذیر نیست، چرا که در راستای عدالت آموزشی نیاز به وجود مدارس خاص داریم، اگرچه در چندسال اخیر به مدارس دولتی عادی توجه ویژه‌ای داشتیم و نتیجه این اقدامات در خردادماه سال گذشته نمایان شد که دو نفر از افراد رتبه برتر از مدارس عادی بودند، در تلاش هستیم تا در راستای عدالت آموزشی با حفظ این رتبه بتوانیم به رتبه نخست دست پیدا کنیم.

ابراهیمی در خصوص آسیب‌های وارده بر مدارس بر اثر حادثه فرونشست تاکید کرد: چندسالی است که شاهد حادثه فرونشست در اصفهان هستیم که حدود ۱۵۰ مدرسه را تحت تاثیر خود قرار داده است، بخش عمده‌ای از این مدارس با اقدامات فنی و مهندسی مجدد مورد استفاده قرار گرفتند و نزدیک ۴۰ درصد آن جایگزین شد، در برخی ناحیه‌ها نیز مانند ناحیه ۴، ۵ و برخوار شاهد فرونشست بیشتر بوده‌ایم، با این حال مطالعاتی انجام شده است تا بتوانیم با استفاده از سازه‌هایی مانع بروز این حادثه در سال‌ها و دهه‌های آینده باشیم.

وی در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا در چندسال گذشته بر مجازی شدن آموزش مدارس با بیان اینکه تمام جهان از این پدیده تاثیر گرفتند و هنوز آثار آن برجای مانده است، گفت: تلاش‌هایی در جهت بازگشایی سریع‌تر مدارس و حضوری شدن کلاس‌ها صورت گرفت و باعث شد در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس به صورت رسمی و همگانی کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنند، همچنین ستادی به نام ستاد پساکرونا مبنی بر پیگیری مسائل تربیتی، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و بهبود کیفیت آموزشی شکل گرفت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: کیفیت آموزش در مدارس خوب بوده، اگرچه سبک و نوع آموزش متناسب با دانش‌آموزان تغییر پیدا کرده است که در همین راستا از امکانات فضای مجازی به عنوان مکمل آموزش استفاده می‌کنیم و پیامرسان دانش‌آموزی تحت شبکه مجازی شاد ایجاد شد تا مورد استفاده معلمان، دانش‌آموزان و والدین قرار گیرد، اگرچه تنها به این اتفاق مثبت اکتفا نمی‌کنیم و در حال توسعه و گسترش بسترهای آموزش مجازی هستیم.

اقدامات مطلوبی جهت کاهش ناترازی نیروی انسانی انجام شده است / ‏افزایش حقوق معلمان حق‌التدریس

ابراهیمی در خصوص چالش کمبود معلم در بعضی از مدارس عنوان کرد: توانستیم با جذب ۲۳۰۰ دانشجومعلم ورودی سال ۱۴۰۱ در استان، این ناترازی نیروی انسانی را جبران کنیم که در سال ۱۴۰۲ آمار جذب به حدود ۲۷۰۰ دانشجومعلم رسید، بیشترین جذب معلمان توسط ماده ۲۸ صورت گرفت که حدود ۷۰ هزار نفر در کشور جذب آموزش‌وپرورش شدند و استان اصفهان نیز سهمیه قابل توجهی در این خصوص داشت‌.

وی افزود: نزدیک به ۳۸۰۰ نیرو از طریق ماده ۲۸ در حوزه آموزش ابتدایی و دبیرستان، مشاور تحصیلی، مربی تربیت بدنی و مربی بهداشت و پرورشی جذب شدند که برخی از آن‌ها نیروی چندمهارتی بودند؛ امکان دارد این آمار به دلیل به حد نصاب نرسیدن برخی کدرشته‌ها، انصراف یا اشکال در فرایند گزینش کاهش یابد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به ویژگی‌های استخدام معلمان در سال جاری عنوان کرد: سعی شده است تا جذب نیروها زودتر و سریع‌تر باشد تا بتوانیم در زمان مناسب این ناترازی نیروی انسانی را جبران کنیم، چراکه با بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان و تاخیر در جذب دانشجو معلمان در سال گذشته با کمبود معلم در نظام آموزشی مواجه شدیم، به همین سبب به جذب معلمان حق‌التدریس توجه ویژه‌ای داشته‌ایم، زیرا معلمان بازنشسته شاغل از تجربه کافی برخوردار هستند و می‌توانند کمک شایانی به بهبود و تقویت کیفیت آموزشی داشته باشند، به همین سبب شیوه‌نامه‌ای برای افزایش حقوق معلمان حق‌التدریس به‌ویژه معلمان مناطق محروم در حال تصویب است.

در سال جاری با بهبود کیفیت آموزشی، شاهد رشد دانش‌آموزان بوده‌ایم

ابراهیمی در خصوص رشد علمی و تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود کیفیت آموزشی مدارس ادامه داد: تعداد پایگاه‌های نوروزی نسبت به سال گذشته رشد دو و نیم برابری داشته است، همچنین در چندسال اخیر مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای کشوری افزایش ۶۱ درصدی در استان داشته است و برخی رتبه برترهای تک رقمی و دو رقمی کنکور در استان اصفهان بیان کردند که تنها با محوریت کتب درسی و تدریس معلم توانستند عملکرد خوبی در آزمون کنکور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به هنرستان‌ها داشته‌ایم و به نسبت درصد توزیع متناسب رشته‌ها در هنرستان‌ها در رتبه نخست کشور قرار داریم، خاطرنشان کرد: در دوره ششم هدف‌گذاری بر این بود که ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و ۵۰ درصد در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای مشغول به تحصیل شوند که این آمار در استان اصفهان ۴۷/۶ است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درخصوص تفاوت در آمار رتبه‌برتران کنکور سراسری از مدارس عادی و مدارس ویژه اضافه کرد: در سال گذشته تغییرات اصلی در رویکرد جذب دانشجویان داشته‌ایم که سبب شد دانش‌آموزانی از مناطق محروم در آزمون سراسری رتبه‌های برتر را کسب کنند و این آمار تنها به چند استان محدود اختصاص نداشته باشد، در سال گذشته بر اساس تاثیر ۴۰ درصد معدل نهایی در ورودی دانشگاه‌ها، استان اصفهان رتبه دوم را کسب کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه در سال گذشته اصفهان توانست رتبه نخست در بازگشت افراد بازمانده از تحصیل را کسب کند، تاکید کرد: طبق آمار سازمان‌های مربوطه ۸۰۳۰ دانش‌آموز به عنوان بازمانده از تحصیل وجود داشت که ۹۸ درصد آن‌ها به مدرسه بازگشتند و دانش‌آموزان دیگر هنوز جذب نشده‌اند.

وی در خصوص افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: با صنعتی شدن جوامع، آسیب‌های اجتماعی در مدارس راه پیدا کردند و با شیوع کرونا این آسیب‌ها تشدید شد، در این راستا اقداماتی انجام شد، اما نیاز به همکاری نهادهای مختلف با آموزش‌وپرورش داریم، همچنین طرحی تحت عنوان نماد انجام شد تا از این آسیب‌ها جلوگیری شود و در سال جاری ظرفیت پذیرش متخصصان و مشاوران تحصیلی در آموزش‌وپرورش افزایش یافت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص فراهم کردن امکانات برای آموزش کودکان با نیازهای خاص به ویژه اوتیسم افزود: فضای فیزیکی و تجهیزات دانش آموزان با نیازهای ویژه بهبود یافته است، در خصوص سایر نیازها نیز برای اغلب مدارسی که کمبود امکانات داشتند، تجهیزات مناسب فراهم شد و مکان‌هایی برای آموزش این افراد اختصاص یافت‌، همچنین برای تعریف کدرشته‌هایی در پایه دهم برای این دانش‌آموزان در تلاش و پیگیری هستیم.

ابراهیمی در خصوص آمار دانش‌آموزان اتباع عنوان کرد: کمتر از پنج درصد و در حدود ۵۰ هزار نفر از دانش آموزان مدارس اتباع هستند که ۲۰ هزار نفر از آن‌ها به شهر اصفهان اختصاص دارد که این فراوانی در برخی شهرستان‌ها کمتر و در برخی بیشتر است، در سال گذشته طرحی اجرایی شد تا تلاش شود میزان ورودی اتباع در مدارسی که انبوه دانش‌آموز اتباع دارند، لغو شود و میزان متناسب و تراز در بین مدارس باشد.

وی در خصوص اختصاص دادن شیر رایگان به دانش‌آموزان در مدارس افزود: علاوه بر فرهنگ‌سازی این موضوع توسط رسانه‌ها، باید یارانه‌هایی در این خصوص به آموزش‌وپرورش اختصاص داده شود.‌

کد خبر 749425

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت