Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:26:18 GMT

شمه‌ای از خدمات فکری فرهنگی استاد مصباح یزدی

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۸۴۵۴

شمه‌ای از خدمات فکری فرهنگی استاد مصباح یزدی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین شرف‌الدین استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در یادداشتی به شمه ای از خدمات فکری فرهنگی استاد مصباح یزدی پرداخته است:

استاد مصباح یزدی ره، به حق از معدود استوانه‌های سترگ حوزه معارف اسلامی در دوره معاصراست که به رغم اقتضائات معمول رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی خود (فلسفه، کلام، عرفان، فقه، تفسیر، اخلاق) و مشرب و مرام غالب فرهیختگان حوزوی، بیشترین اهتمام را به اندیشه ورزی، نظام سازی، شاگرد پروری، جریان سازی و گفتمان سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی همسو با نیازها و ضرورت‌های ناشی از انقلاب اسلامی مبذول داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد اگرچه خود به دستاوردهای این سلوک علمی و عملی چندان راضی به نظر نمی‌رسید و افق‌های بسیار دوردستی را در کانون توجه داشت اما منصفانه باید گفت که ثمرات به ظهور رسیده چند دهه مجاهدت خستگی ناپذیر به رغم همه محدودیت‌ها و کاستی‌ها، بسیار شایان توجه و درخور تحسین است.

شمه ای از اقدامات استاد در تحقق اهداف فوق در ضمن گزاره‌های ذیل انعکاس یافته است:

۱) طرح مباحث فرهنگی اجتماعی نوپدید در ضمن کلاسهای معارف قرآن (در مؤسسه درراه حق)؛

۲) نقد درون گفتمانی اندیشه‌های اجتماعی متفکرانی همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری ره؛

۳) نقد برون گفتمانی برخی اندیشه‌های جامعه شناختی در مناظرات علمی با برخی اساتید جامعه شناسی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در مراحل آغازین تشکیل (دهه ۶۰)؛

۴) راه اندازی رشته‌های متعدد علوم اجتماعی (جامعه شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، مدیریت، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق) در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع) و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره؛

۵) طرح مواضع اجتماعی اسلام در تریبون‌های عمومی مثل سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نمازجمعه تهران و صدها جلسه و محفل دیگر؛

۶) کنشگری اجتماعی فعال بویژه در نقد قاطع جریانات فکری فرهنگی انحرافی و مواضع ناهمسو با اصول بنیادین اسلام و انقلاب اسلامی؛

۷) تعامل وثیق با نیروهای بسیجی فعال و مؤثر در رده‌ها و عرصه‌های مختلف؛

۸) تألیف آثاری گران سنگ در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی (که در جای خود باید به معرفی آنها پرداخت)؛

۹) تربیت صدها نیروی انسانی در رشته‌های متعدد علوم اجتماعی، در مقاطع مختلف تحصیلی؛

۱۰) بسترسازی جهت اسلامی سازی این علوم یا نقد مبانی آنها بر پایه جهان بینی و حکمت اسلامی؛

۱۱) تولید و نشر مستمر کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد در این حوزه‌ها به همت تربیت یافتگان مکتب ایشان (اساتید و دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی ره)؛

۱۲) عضویت چند ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

امید آنکه فرزندان معنوی و میراث داران آن استاد بزرگ، این تکاپوی تعالی جویانه و کمال خواهانه را تا حصول کامل منویات معظم له استمرار بخشند.

کد خبر 5121059

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله مصباح یزدی درگذشت چهره ها قاسم سلیمانی معرفی کتاب نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترجمه تازه های نشر اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش عبدالکریم سروش رایزنی فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آیت الله مصباح یزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۸۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم اندیشی فعالان حوزه خانواده منطقه ١٠ با عنوان «جامعه پرداز خانواده» با هدف شناسایی، معارفه و هم افزایی فعالان مساله محور حوزه خانواده روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست هم اندیشی خدیجه مهدی پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگسرای عطار نیشابوری گفت: یک تیم ۱۵ نفره، متشکل از کارشناسان فرهنگی هنری ماه هاست در حال شناسایی، ارزیابی و ارتباط گیری با کنشگران فعال حوزه خانواده در منطقه ۱۰ می‌باشند تا بتوانند در رویدادی مساله محور بر اساس بوم این منطقه، فعالین و نوع فعالیتشان را با هم به اشتراک بگذارند. موضوع خانواده از جمله موضوعاتی است که در همه سازمان‌ها و نهادها به عنوان یک رویکرد و از دغدغه‌های اصلی دلسوزان و صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی است و این مدیریت هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: کنشگران و فعالان حوزه خانواده در این رویداد در محورهای ازدواج، هویت زن، جمعیت، فرزند پروری و طلاق، شناسایی و جهت هم افزایی و حیات مجموعه‌های خود به یکدیگر معرفی خواهند شد تا بتوانند عملیات‌های مشترک تعریف و به حل مسائل خانواده‌های محورهای یاد شده کمک کنند.

مهدی پور در ادامه این نشست گفت: مراکز فعال در حوزه سبک زندگی، مبلغین و گروه‌های تبلیغی، مجموعه‌های علمی و پژوهش محور، مؤسسات، مراکز مشاوره، مساجد و هیأت مذهبی فعال در حوزه‌های اجتماعی، خیریه‌ها، گروه‌های جهادی، گروه‌ها و کانال‌های مجازی، کنشگران و اساتید برجسته و به نام حوزه خانواده می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و ان شاالله با هم افزایی بتوانیم اقدامات موثری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده در منطقه ۱۰ و شهر تهران انجام دهیم.

نشست مذکور روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۴:۳۰ در فرهنگسرای عطار نیشابوری واقع در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، انتهای خیابان شهید امیر قلی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091143 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار