Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:15:17 GMT

روند کاهشی وابستگی به نفت در دولت تدبیر و امید

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۹۱۷۱

روند کاهشی وابستگی به نفت در دولت تدبیر و امید

به گزارش روز جمعه ایرنا، برخورداری از اقتصادی مستقل از درآمدهای نفتی و یا هر ماده خام دیگری که کشور را در دام تک محصولی بودن گرفتار کند خواسته هر دولتی، به ویژه در دنیای در حال توسعه است.

صحبت از اقتصاد بدون نفت به معنای حذف نفت از اقتصاد نیست، بلکه تأکیدی است بر اینکه بودجه کشور و یا برنامه‌های توسعه نباید بر مبنای درآمد حاصل از خام فروشی نفت تهیه و تنظیم شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع مهمترین چالش و مسئله اصلی اقتصاد کشور طی هفتاد سال گذشته بوده است. در این مدت تقریباً همه برنامه‌های توسعه و همچنین بودجه‌های سالانه که بر مبنای این برنامه‌ها تهیه، تنظیم و عملیاتی شده‌اند به نوعی وابسته به درآمدهای نفت بوده‌اند.

به همین خاطر مقامات کشور پیوسته بر قطع وابستگی بودجه به نفت تأکید داشته و دارند. این موضوع، محور گفتگوهای جلسه سران سه قوه در عصر روز سه شنبه نیز بود.

 حجت الاسلام و المسلمین  «حسن روحانی»، رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رییسی»، رییس قوه قضاییه و «محمد باقر قالیباف»، رییس قوه مقننه عصر دیروز بعد از نشست مشترک که به میزبانی دستگاه قضا برگزار شد، ‌ بر لزوم قطع وابستگی بودجه به نفت و تامین معیشت و مقابله با کرونا و سلامت مردم تاکید کردند.

 حجت الاسلام روحانی گفت: امروز تصمیم گرفتیم بخش اجرا و کمیسیون تلفیق جلسات بیشتری داشته باشد تا بودجه به گونه‌ای تصویب شود که به نفع همه مردم و اقتصاد و رشد و توسعه کشور باشد.

رییس جمهوری اضافه کرد: تلاش همه ما این است که وابستگی بودجه جاری را از نفت برای همیشه  ببریم و این کار در این چند سال اخیر به خوبی انجام گرفته است یعنی وابستگی بودجه اجرایی به نفت همواره کاسته شده است و امسال هم همینطور خواهد بود و امیدواریم هزینه‌های جاری ما به نفت وصل نشود و از منابع دیگر تامین شود.

روند وابستگی به نفت در دولت تدبیر و امید کاهشی بوده است

منابع پیش بینی شده حاصل از فروش نفت از سال ۱۳۹۲ تا سال پایان کار دولت تدبیر و امید یکسان نبوده است. در بودجه‌های سالانه این منابع رقم‌های متفاوتی را شامل می‌شود. در سال ۱۳۹۲ کمی بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. در سال بعد با اندکی افزایش به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بعد از آن تا سال ۱۳۹۸ افزایش قابل توجهی در درآمدهای برآوردشده نفتی مشاهده می‌شود.  

با این حال شاخصی دیگر در آخرین ردیف جدول زیر وجود دارد که وابستگی بودجه به نفت در دوره دولت تدبیر و امید را بهتر نشان می‌دهد. در این ردیف حداقل وابستگی بودحه به نفت دیده می‌شود. چنانچه مشاهده می‌شود روند وابستگی بودجه به نفت از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸کاهشی بوده است. در سال ۱۳۹۲ حداقل وابستگی ۴۲.۴ بوده اما در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۲۷.۳ درصد کاهش می‌یابد.

البته درآمدهای نفتی دولت طی ۸ سال گذشته کمتر از میزان برآورد شده در بودجه بوده است. آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان بهار سال ۹۷، بیش از ۲۹۴ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار نفت به فروش رفته است.  در این دوره زمانی بالاترین درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۶ به دست آمده که این میزان درآمد برابر با ۶۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار است.

هر چند در سال ۱۳۹۲، میزان درآمد نفتی ایران برابر با ۶۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار بود اما این رقم با کاهش قیمت نفت در سال ۱۳۹۳ به ۵۵ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار کاهش یافت. این روند کاهشی در سال بعد نیز ادامه داشت و به حدود ۳۱ میلیارد دلار رسید.

اما با به نتیجه رسیدن برجام، ایران توانست در سال ۱۳۹۵ صادرات نفت را حدود ۴۱ درصد افزایش دهد و درآمدهای نفتی را به بیش از ۵۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برساند. سپس در اولین سال شروع به کار دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۶ میزان درآمد حاصل از فروش نفت به حدود ۶۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

بعد از آن در سال ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام روند نزولی درآمدهای نفتی شروع شد به طوری که درآمد نفتی دولت به شدت کاهش یافت.

در این مورد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته بود که «کل درآمد نفتی کشور در سال ۱۳۹۸ به دلیل شدت تحریم‌های آمریکا، در حدود ۸ میلیارد دلار بوده است».

از اواخر سال ۱۳۹۸ موضوع کرونا نیز مزید بر علت شد و در سال ۱۳۹۹ تحریم‌ها و کرونا دست به دست هم دادند و درآمدهای نفتی را باز هم کاهش دادند. بر اساس گفته «محمد باقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه «درآمد نفتی ایران امسال به زیر ۹ میلیارد دلار می‌رسد».

در مجموع برآورد می‌شود که کل درآمدهای نفتی دولت تدبیر و امید تا سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد که کمی بیشتر از نصف درآمدهای نفتی دولت‌های نهم و دهم است. بنابراین، می‌توان گفت که در ۸ سال گذشته بودجه کشور کمتر از گذشته به نفت وابسته بوده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی تحریم نفتی بودجه1400 درآمدهای نفتی نفت حسن روحانی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی تحریم نفتی بودجه1400 مجلس شورای اسلامی تحریم نفتی بودجه1400 درآمدهای نفتی نفت حسن روحانی قوه قضاییه اخبار کنکور وابستگی بودجه به نفت دولت تدبیر و امید درآمدهای نفتی میلیارد دلار درآمدهای نفت میلیون دلار درآمد نفتی نفتی دولت سال ۱۳۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهشی شد

در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات امروز (پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 38 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 118 تومان معامله می‌شود.

بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان/ خریداری در بازار نیست

 

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 60 تومان و نرخ حواله یورو به 43 هزار و 940 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 991 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 196 تومان است.

بروز رسانی: پنج‌شنبه 6  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 38  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 118

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 60

قیمت یورو (حواله)

43 هزار و 940

قیمت درهم (اسکناس)

11 هزار و 991

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 196

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهشی شد
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال