Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:56:43 GMT

بازنگری در تعریف و شیوۀ ثبت سند

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۸۷۷۶

بازنگری در تعریف و شیوۀ ثبت سند

ایسنا/اصفهان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان خبر داد که ازاین‌پس، برای ثبت یک سند حتماً نیازی به فروش و یا اهدای آن نیست و حتی یک تابلوی هنری و عکس نیز می‌تواند در این مرکز دارای شناسنامۀ ثبتی شود.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی تا به امروز وظیفه داشت مدارک و شواهدی را که در قالب سند تعریف‌شده بود یا از مردم بخرد و یا از اهداکنندگان دریافت کند اما متأسفانه در این شرایط اقتصادی این روش نمی‌تواند موفق باشد، چون از یک سو سازمان پول کافی برای خرید اسناد ندارد و از سوی دیگر، اهداکننده نیز ترجیح می‌دهد سند را به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این سیکل معیوب موجب شده که ما اسناد خصوصی کمتری را دریافت کنیم اما با تحلیل و بررسی، روشی تازه را پیدا کردیم که بتوانیم از این اسناد نیز به‌عنوان یک میراث ملی حفاظت کنیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان گفت: برای این منظور در وهلۀ اول در تعریف سند بازنگری کردیم؛ تا به امروز تنها آثار مکتوب بر کاغذ، سنگ، پوست و ... سند شناخته می‌شد اما با تعریف جدید، هرگونه شواهد و مدارکی که ما را به تاریخ اجتماعی رهنمون شود، سند است.

کثیری خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان علاوه بر استان اصفهان، استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد را نیز تحت پوشش دارد و برای احصای اسناد موجود در این استان‌ها، به نظرمان رسید اعلام کنیم کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند سند خود را اهدا کنند یا بفروشند، برای ثبت آن وارد عمل شوند تا این سند دارای شناسنامه شود و نسخه کپی آن هم در آرشیو مخزن برای پژوهشگران قابل‌دسترسی باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر ما با نگارخانه چهارباغ در اصفهان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که به‌موجب آن هنرمندان سراسر کشور می‌توانند با ارائه اثر خود به این گالری، بدون پرداخت هزینه‌ای گزاف، آن را دارای سند و شناسنامه کنند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه منطقه اصفهان گفت: اصل این سند به صاحب اثر برمی‌گردد و کپی و شناسنامه آن در مخزن مرکز اسناد نگهداری می‌شود. کدی که به‌واسطۀ این اقدام به مالک اثر داده می‌شود نیز در هر نقطۀ دنیا مالکیت او را بر این سند اثبات می‌کند. ضمن اینکه اگر فرد شرایط فیزیکی نگهداری از سند را نداشته باشد، ما می‌توانیم با گرفتن مبلغی اندک، سند او را به‌صورت امانت در مرکز اسناد نگه‌داریم.

کثیری یادآور شد: فعلاً این طرح را در چهار استان اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد پیاده می‌کنیم اما محدودیتی در پذیرش اسناد نداریم و از سراسر کشور پذیرای درخواست متقاضیان صدور شناسنامه برای سند هستیم.

وی تصریح کرد: مالکیت، امری قابل‌احترام است و ما  به‌هیچ‌وجه قصد گرفتن اسناد با ارزش مردم را نداریم بلکه تنها می‌خواهیم یک کپی از آن در مرکز اسناد وجود داشته باشد تا سرمایه‌های ملی در پستوی خانه‌ها از دست نرود.

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان در پاسخ به این سؤال که مبنای ثبت یک سند به نام فرد چیست؟ گفت: مبنای کار ما بر اساس خود اظهاری است و منشأ اثر را ارائه‌دهندۀ اثر می‌دانیم اما اگر فردی ادعا کند که برای اثر او شناسنامه‌ای به نام دیگری صادرشده، می‌تواند از طریق فرایندهای قانونی موجود و با ارائه مستندات لازم، نسبت به اثبات حقانیت خود اقدام کند.

کثیری اظهار کرد: ما قادریم جلوه‌های هنری بناهای تاریخی را نیز ثبت کنیم. عکس‌های بسیار قدیمی‌ای از اصفهان نزد مردم و عکاسان وجود دارد که بهترین روایتگر تاریخ اجتماعی شهر است و مورخان و پژوهشگران به آن نیاز دارند؛ پس چه خوب است که با این روش بتوانیم نسخه‌ای از این عکس‌ها را در مرکز اسناد نیز داشته باشیم و از آن به طرز شایسته نگه‌داری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مرکز اسناد و کتابخانه ملی سند مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت بیداری در آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ محور‌های اصلی این همایش تعریف مفهومی الگوی اول زن، تعریف مفهومی و بیان جنبش‌های الگوی دوم زن و تبیین الگوی سوم زن در بیانات رهبری بود. 
 دانشگاه صنعت نفت آبادان در این همایش میزبان دانشجویان و دانش آموزان ۳ دبیرستان متوسطه دوم آبادان و خرمشهر است.

دیگر خبرها

  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • روایت بیداری در آبادان
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان