Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت ها و شرکت ها (ظاهرا) باهم مسابقه گذاشته اند برای مقابله با تغییرات اقلیم و برنامه های بزرگی برای جذب و ذخیره سازی کربن دارند. اما متخصصان بر این باورند این برنامه های جذب و ذخیره سازی کربن، راه فراری است در مقابل تعهدات واقعی.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، اصول سرمایه گذاری پاسخگوی سازمان ملل می گوید که بین سالهای 2019 و 2020، حدود 42 شرکت اهداف انتشارات صفر خود را اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از نیمی از این برنامه ها شامل، درختکاری،حفاظت از جنگل ها و جذب CO2 بوده است هرچند تجارتی که این شرکت ها در پیش گرفته اند در جهت گرم تر کردن کره زمین بوده است.

این تکنولوژی ها به طور کلی با عنوان حذف دی اکسید کربن (CDR) شناخته می شوند. اما CDR باعث نمی شود این شرکت های آلاینده بتوانند خود را از عواقب آلایندگی کنار بکشند. برای درختکاری زمین بسیار زیادی نیاز است و دیگر روش های جذب دی اکسید کربن هم بسیار گران قیمت هستند.

هرچند شرکت ها برنامه هایی هم دارند که مثلا از طریق تولید انرژی از بیومس، جذب انتشارات تولیدی و فراوری این انتشارات به اهداف «انتشارات منفی» هم برسند. اما همین تکنولوژی هم به زمین زیادی نیاز دارد.

بر اساس گزارش جدیدی که صلح سبز بریتانیا منتشر کرده است تا سال 2050 از طریق جنگل کاری های جدید می توان بین 500 تا 3600 میلیون تن متریک دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب کرد. بریتیش ایرویز و شرکت نفت انی ایتالیا هر کدام مدعی هستند که سالانه خواهند توانست 30 میلیون تن متریک دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب کنند. یعنی به اندازه 12 درصد آن چیزی که صلح سبز پیش بینی می کند.

 

پانل بین المللی تغییر اقلیم IPCC هم می گوید که فقط 500 میلیون هکتار زمین خالی وجود دارد که می توان برای جذب کربن از آن استفاده کرد. صلح سبز می گوید رویال داچ شل به تنهایی برنامه ریزی کرده است یک دهم از این مقدار زمین را درختکاری کند تا به اهداف انتشارات صفر خود برسد.

وقتی صنایع را در نظر می گیرید برنامه های برخی شرکت ها بدتر از این هم هست. بخش برق به راحتی می تواند با تولید برق بادی و خورشیدی در جهت کربن زدایی پیش رود و آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که این بخش می تواند بدون هیچ گونه برنامه CDR به انتشارات صفر برسد.

با این حال شرکت های برقی بر استفاده از CDR تاکید دارند.

IPCC در هر دستورالعملی که برای کاهش گرمایش زمین به کمتر از 2 یا 1.5 درجه منتشر کرده است از CDR سخن می گوید. برخی از این نقشه های طوری نوشته شده اند که انتشارات منفی از بهترین تخمین هایی که از نظر اقتصادی عملی هستند هم عبور کرده است.

کوین اندرسون و گلن پیتر مقاله ای در سال 2016 با عنوان «مشکل انتشارات منفی» نوشتند که 500 ارجاع داشت. در همان سال جیمز هانسن هشدار داد که انتشارات منفی در سناریوهای اقلیمی «چون سرطانی در حال گسترس» است.

برخی بر این اعتقاد هستند که قرار نیست تمامی برنامه هایی که از انتشارات صفر صحبت می کنند نامعتبر باشند. اما برخی صنایع سنگین و نیز بخش حمل و نقل هم نمی توانند با استفاده از CDR به انتظاراتی که سیاست گذاران از آنها دارند برسند.

ThyssenKrupp AG که یک شرکت تولید کننده فولاد است می خواهد تا سال 2050 به انتشارات خنثی برسد و شرکت کشتی رانی مورال مرسک هم قرار است در طی یک دهه به انتشارات خنثی برسد. شرکت نفتی اکسیدنتال هم امیدوار است بواسطه جذب کربن به تجارتی سودآور برسد.

سابین فوس از موسسه تحقیقات مرکاتور می گوید: مشکل این است که این پروژه ها شرکت ها را از توسعه کربن زدایی فراینده های فعلی خود معاف می کند.

 

 

برچسب هااکسیدنتال پترولیوم انتشارات صفر انتشارات منفی انرژی امروز انرژی خورشیدی پانل بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) تکنولوژی جذب و ذخیره سازی کربن (CCUS) حذف دی اکسید کربن (CDR) رویال داچ شل (Royal Dutch Shell) مزرعه بادی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انتشارات صفر انرژی امروز انرژی خورشیدی حذف دی اکسید کربن CDR رویال داچ شل Royal Dutch Shell مزرعه بادی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو دی اکسید کربن انتشارات صفر برنامه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده

بهره‌وری انرژی برای آینده‌ای پایدار حیاتی است، با این حال افزایش بیش‌ از حد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون وجود زیرساخت‌های کارآمد و مدیریت مصرف، جهان را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتلاف انرژی یک مشکل بزرگ است و حدود سه‌چهارم انرژی جهانی به دلیل سیستم‌ها یا زیرساخت‌های ناکارآمد و رفتارهای مصرف نادرست هدر می‌رود. بهره‌وری انرژی اغلب به نفع افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود، حال آن‌که بهبود آن و کاهش اتلاف انرژی می‌تواند انتشار کربن را پایین آورد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و بار تولید انرژی سبز را کاهش دهد. از آنجا که دولت‌ها بر توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود تمرکز می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک عنصر حیاتی برای تقویت امنیت انرژی پاک یعنی مدیریت زباله‌های انرژی را نادیده می‌گیرند.

دردسرهای افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورها در سراسر جهان باید سیستم‌های موجود خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که انرژی در حمل‌ونقل و استفاده از بین نمی‌رود و شبکه‌های برق آماده پذیرایی از پروژه‌های انرژی پاک جدید می‌شوند که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده ارائه شوند.

این توسعه نیازمند تمرکز بیشتر بر کاهش اتلاف انرژی به جای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است، زیرا جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر بدون توجه به کارآمدی و کاهش مصرف در عمل بی‌فایده خواهد بود. یکی از موارد مشکل‌ساز در این زمینه برای اروپا، عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی از چین به‌دنبال افزایش اهداف ظرفیت انرژی خورشیدی خود توسط دولت‌ها است.

چین در تولید مقادیر زیادی پنل با هزینه کم بسیار موفق بوده است. این امر به تولید بسیار کمتر پنل‌های خورشیدی در مناطق گران‌تر مانند اروپا و اتکای بیشتر به چین برای تهیه پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان منجر شده و رقابت تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. به این ترتیب دولت‌ها به فکر وضع تعرفه‌هایی بر صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین هستند که به زودی به ایالات متحده نیز راه پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود چین مقادیر زیادی پنل‌های خورشیدی را به کشورهای سراسر جهان بفروشد و به آن‌ها امکان توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کم‌هزینه را بدهد. این امر نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری انرژی خورشیدی است، با این حال می‌تواند منجر به اتکای بیش از حد به افزایش ظرفیت به جای بهبود کارایی در تمام منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی شود.

بهره‌وری انرژی از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به ارمغان آورده است. معرفی مجدد آن برای عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به اهداف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، بشر را قادر می‌سازد تا به این روند ادامه دهد.

برخورداری از شانس مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پای‌بندی به توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص و حفظ گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، نیازمند بهره‌وری انرژی است. بهره‌وری انرژی می‌تواند یک‌سوم صرفه‌جویی کربن مورد نیاز را تا رسیدن به کربن‌صفر خالص تأمین کند و با برق‌رسانی هرچه بیشتر سیستم انرژی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری در عرضه، تقاضا و ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد از گرمای اتلاف‌شده، کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

بهره‌وری انرژی در اروپا

مهندسی سیستم انرژی آینده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن است بتوانند با به حداکثر رساندن پتانسیل تقاضا، هزینه‌های اجتماعی سالانه ۱۱.۲ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۰ و ۱۶.۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. این انعطاف‌پذیری به این مناطق کمک می‌کند تا انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید خود را تا حدود ۴۰ میلیون تن کاهش دهند و تولید برق از گاز طبیعی را به میزان ۱۰۶ تراوات ساعت یا حدود یک‌پنجم مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای تولید برق نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. انتقال از سوخت‌های فسیلی به یک سیستم کاملاً الکتریکی می‌تواند تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی نهایی را کاهش دهد.

بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور

اطمینان از بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور نیز بسیار مهم است. بازار هیدروژن با سرعتی بالا در حال رشد است، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های سوخت پاک‌تر برای نیرو دادن به صنایعی مانند تولید و هوانوردی هستند. تبدیل انرژی تجدیدپذیر به هیدروژن از طریق الکترولیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که بسیاری معتقدند بهتر است به‌طور مستقیم به‌عنوان برق مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین جهان باید فناوری‌های الکترولیز با راندمان بالا را برای بهبود فرآیند تبدیل و تمرکز بر کاهش تقاضا برای هیدروژن توسعه دهد. به این ترتیب یکپارچه‌سازی استراتژیک بخش‌هایی که گرمای اضافی را برای کاهش تقاضای انرژی و افزایش کارایی به کار می‌برند، ممکن و ضروری است.

تا پایان دهه تا ۵۳ درصد از انرژی ورودی جهانی به‌عنوان گرمای اضافی هدر می‌رود، اما این گرما می‌تواند برای تأمین انرژی ماشین‌آلات و همچنین گرمایش ساختمان‌ها و آب استفاده می‌شود.

سیستم‌های انرژی موجود در سطح جهانی بسیار ناکارآمد هستند و تقاضای انرژی در جهان همچنان در حال افزایش است. بنابراین، دولت‌ها در تلاش هستند تا به سرعت منابع انرژی موجود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند تا از تلاش‌های کربن‌زدایی حمایت کنند. در این میان برای کاهش ناکارآمدی‌ها و مهار مصرف غیرضروری انرژی، کار چندانی انجام نمی‌شود. بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش استفاده بیش از حد به کاهش انتشار کربن و همچنین کاهش بار دولت‌هایی که به دنبال افزایش تولید انرژی سبز با سرعتی ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

کد خبر 748687

دیگر خبرها

  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟