Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی خواستار ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان برای تشویق و ترغیب افراد بی‌سواد یا کم‌سواد به شرکت در دوره‌های سوادآموزی شد.

علیار راستگو در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با وجود اقداماتی که در استان انجام شده نتوانسته‌ایم بی‌سوادی را به شکل کامل ریشه‌کن کنیم و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با تاکید بر اینکه باید از توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز بهره‌مند شد، گفت: در چند شهرستان استان که بافت اصلی آن روستایی و عشایری است دلایل بی سوادی توسط سازمان‌های مردم نهاد بررسی و پایش و از نتایج آن در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها استفاده شود.

راستگو اظهار کرد: اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی رصد و پایش افراد بی سواد شاغل در واحدهای تولیدی و صنایع و همچنین شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران نیز اطلاعات دقیق از افراد بی سواد ساکن در روستاها را جمع آوری و اعلام کنند.

وی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی استان آمار و اطلاعاتی در خصوص دلایل بی سوادی استان دارند که باید جمع بندی و ارائه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی افزود: ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه فارغ از اینکه توشه ارزشمندی برای آخرت است، تقویت نظام اسلامی را نیز در پی دارد چرا که هر فردی که بی‌سواد باشد، علاوه بر خود، معضل‌ها و گرفتاری‌هایی را نیز برای دیگران ایجاد می کند.

مدیرکل آموزش و پروش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: حوزه ماموریت این اداره کل در حوزه سوادآموزی، شناسایی، جذب و آموزش است که اکنون در لایه های سخت این کار وارد شده ایم.

جعفر پاشایی افزود: مخاطب آموزش و پرورش در حوزه سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که برابر آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در این حوزه سنی تقریبا چهار دهم درصد از میانگین کشوری پایین هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: از تمام بهورزان و مراقبان سلامت که در خط اول مواجه با مراجعه کنندگان به حوزه سلامت هستند دعوت می کنیم بازماندگان از تحصیل را شناسایی و آنها را برای سوادآموزی تشویق و ترغیب و به نهضت سوادآموزی معرفی کنند.

محمدحسین صومی گفت: حدود یک هزار خانه بهداشت در استان فعال است و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهورز و مراقب سلامت در استان وجود دارد که اگر هر یک حداقل پنج نفر را معرفی کنند درصد بی سوادی در جامعه کاهش خواهد یافت.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی نیز گفت: باید هم پوشانی سه جانبه بین خانه های بهداشت، آموزش و پرورش و دهیاران انجام شود تا در روستاها افراد بی سواد با کدملی شناسایی شوند.

تقی کرمی افزود: امروزه تعریف از سواد، خواندن و نوشتن نیست و براساس تعریف یونسکو سواد به منظور توانایی تغییر در زندگی تعریف می شود.

وی تاکید کرد: این اداره کل آماده همکاری برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل در استان است و از تمام دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاها در خواست می شود تمام اطلاعات ساکنان روستاها را از نظر تحصیلی جمع آوری و اعلام کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌ شرقی هم گفت: منشاء عمده مشکلات ما در جامعه به خصوص در حوزه آسیب های اجتماعی بی سوادی است.

بدر شکوهی افزود: برای پیشبرد امور محوله در حوزه سوادآموزی نیازمند همکاری رسانه ها هستیم تا با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع در جامعه آگاه سازی و حساسیت زایی شود.

وی ادامه داد: گروه های هدف که تحت عنوان بی سواد و کم سواد تلقی می شوند به طور عمده در جوامع روستایی، عشایری و سکونگاه های غیر رسمی ساکن هستند.

شکوهی اظهار کرد: چالش اساسی برای شناسایی این افراد وجود دارد ولی می توان از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و خانه های بهداشت بهره مند شد.

وی گفت: متاسفانه با گذشت ۴۰ سال هنوز سامانه دقیق اطلاعاتی در این حوزه وجود ندارد که این قابل قبول نیست.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، با تشکیل شورای پشتیبانی سواد آموزی، دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی از جمله جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شوراهای اسلامی شهر و روستا و استانداری در راستای مبارزه با بی‌سوادی با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بي سوادي نهضت سوادآموزي آذربایجان شرقی شوراهای اسلامی افراد بی سواد دستگاه ها اداره کل بی سوادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت

آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق (ع) گفت : یاد و نام و خاطره‌های شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی می‌داریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود می‌فرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر می‌کنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان می‌کنم، چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچه‌ها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) گشود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، موج‌آفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق (ع) و سایر اهل بیت (ع) بوده است و بار‌ها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمده‌ایم از پدران معنوی ما به حساب می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقش‌آفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهره‌های مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری (ع) داشت و از چهره‌های مهم حوزه‌های علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزه‌های علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بی‌بدیل داشتند.

او ادامه داد: البته در آن زمان حوزه‌های علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم، اما در اواخر عصر حضور ائمه (ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزنده‌ای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقش‌آفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومت‌های شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاسته‌اند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزه‌های علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرت‌ها و سفر‌های مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر ساده‌ای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهر‌های مختلف جهان وجود دارد، اما آن زمان، یک سفر حج ماه‌ها طول می‌کشیده است و ابزار‌های ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزه‌های ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفر‌های علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجاب‌انگیز و درخشان از زندگی ایشان است.

آیت‌الله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتگو‌های فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عده‌ای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت، اما کسانی همانند امام صادق (ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانه‌رو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.

او با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازه‌ای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند، چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه می‌گشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت (ع) استقبال کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • فعالیت ۵ هزار گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت