Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات گفت: یکی از مهمترین مشکلات شهرستان کلات در بخش منابع طبیعی و مرتع، حضور دام مازاد بر ظرفیت مرتع است به طوری که در بعضی مراتع تعداد دامی که از مرتع چرا می‌کنند حدود ۱.۵ برابر ظرفیت مراتع است.

حسن محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان کلات به لحاظ پوشش گیاهی غنی است و هم مراتع قشلاقی، هم مراتع ییلاقی و میان‌بند دارد و می‌توان گفت شهرستان کلات جزء معدود شهرستان‌هایی است که سه فصل چرایی دارد و مهمترین مشکلی که در حال حاضر آسیب جدی به مراتع وارد می‌کند حضور دام بیش از ظرفیت مراتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان کلات شهرستان سیل‌خیزی است و حدود ۶۰ درصد منطقه به لحاظ سیل‌خیزی و فرسایش‌پذیری حالت بحرانی دارد، قطعا یکی از مهمترین مولفه‌های موثر در جلوگیری از سیلاب، پوشش گیاهی است؛ چراکه پوشش گیاهی باعث تثبیت خاک شده و با جلوگیری از تشکیل رواناب به نفوذ آب در خاک کمک می‌کند.

معضل فرسایش خاکی از معضل کمبود آب بیشتر است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معضل فرسایش خاکی از معضل کمبود آب بیشتر است، یادآور شد: دام مازاد بر ظرفیت مراتع باعث تخریب و آسیب جدی به مراتع شده و با از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و سیلاب در منطقه تشدید خواهد شد.

محمدزاده اظهار کرد: در رابطه با ممنوعیت ورود دام مازاد بر ظرفیت مراتع قانون‌هایی هم مشخص شده است اما وقتی دامدار را از یک قسمت منع می‌کنیم دام‌هایش را به نقطه دیگری می‌برد و متاسفانه مجدد همین مشکل پیش می‌آید و این معضلی است که در کل کشور هم با آن مواجه هستیم و نیازمند یک راهکار اصولی است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات تصریح کرد: معیشت مردم شهرستان کلات وابسته به دام است و به جرأت می‌توان گفت شغل ۹۵ درصد مردم دامداری است و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

محمدزاده افزود: متاسفانه در شهرستان کلات به دلیل نبود زیر ساخت‌های اقتصادی از جمله صنعت و... مردم مجبور هستند از راه دامداری امرار معاش کنند و به راحتی نمی‌توان جلو دام‌ها را گرفت که وارد مراتع نشوند بلکه باید زیرساخت‌های لازم برای مردم فراهم شود.

یکی از راهکارهای موجود علاوه بر بحث فرهنگ‌ سازی، تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی است

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای موجود علاوه بر بحث فرهنگ‌ سازی، تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی است که علاوه بر سود اقتصادی آسیب به مراتع هم کمتر خواهد شد که این امر مستلزم مساعدت و مشارکت همگانی است همچنین با توجه به اینکه معیشت مردم منطقه بر پایه دامداری است باید طرح‌های اقتصادی جایگزینی برای اشتغال در منطقه ایجاد شود تا مردم به جای دامداری به مشاغل دیگر روی بیاورند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات گفت: در قسمت‌هایی از شهرستان که به لحاظ پوشش گیاهی آسیب دیده و فقیر شده‌اند اقدامات حفاظتی انجام شده و به همین منظور در ۱۶۰ هکتار از مناطق بحرانی و آسیب‌ دیده سعی کردیم با احیاء گونه‌های بومی منطقه، به صورت طبیعی به طبیعت کمک کنیم که پوشش گیاهی تقویت شود.

وی تآکید کرد: به منظور جلوگیری از خسارات سیل و هدر رفت‌ آب و خاک در سه سال اخیر اقدامات آبخیزداری خوبی در منطقه اجرا شده و یا در حال اجرا است که نقش بسیار موثری در کاهش خسارات ناشی از سیل داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها منابع طبيعي چرای دام کلات شهرستان کلات منابع طبیعی ظرفیت مراتع پوشش گیاهی بر ظرفیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۴۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، بارش'باران و وقوع سیل در شرق استان کرمان بویژه شهرستان بم خسارت زیادی به مردم منطقه وارد کرده است جهاد گران بسیجی در حال امداد رسانی و کمک به سیل زدگان هستند .
 فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بم‌گفت : بارش باران و سیل در شرق استان شهرستان بم باعث آب گرفتگی منازل و خسارت به مردم شده است و تعداد ۳۰ گروه جهادی با بیش از ۳۰۰نفر از بسیجیان ۳ روز  است که در حال امداد رسانی و کمک به مردم منطقه سیل زده شهرستان بم هستند .
سرهنگ دهقانیان گفت سیل در بم به کشاورزان و منازل مسکونی قنوات باغات کشاورزی راهای روستایی خسارت زیادی وارد کرده است دستگاه‌های اجرایی در حال برآورد خسارت در منطقه هستند .

فرمانده ناحیه بسیج سپاه بم گفت : گروه‌های جهادی در حال لایه روبی سیل از منازل و شستشوی لوازم مردم و تخلیه گل  آب از منازل هستند کار امداد رسانی بسیجیان کمک‌به مردم ادامه دارد .

دیگر خبرها

  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • (ویدئو) چرای گوسفندان در دشت لاله‌های واژگون
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • تولید قوی در گرو استفاده از ظرفیت مردم 
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه