Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، شمار ابتلای روزانه به کووید -۱۹ در جمهوری آذربایجان اگر چه در ماه های آبان و آذر نزدیک به پنج هزار نفر می رسید ولی در یک ماه اخیر این شاخص کاهش قابل توجه داشته و به ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در روز رسید به طوری که دولت باکو به تازگی در این ارتباط تصمیم گرفت برخی محدودیت های رژیم قرنطینه ای را لغو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار رسمی در ۲۴ ساعت اخیر ۳۲۲ مورد ابتلای به ویروس کرونا در جمهوری آذربایجان به ثبت رسییده است که ۱۱ نفر نیز جان خود را از دست داد است .

همچنین تاکنون در مجموع ۲۲۷ هزار و ۲۷۳ نفر در این کشور با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند که ۲۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از آنها درمان شده و سه هزار و  ۹  نفر نیز جان خود را از دست داده اند .

آغاز واکسیناسیون در جمهوری آذربایجان

دولت جمهوری آذربایجان در چنین شرایطی  روز دوشنبه ( ۲۹ دی ماه جاری ) نخستین مرحله واکسیناسیون کرونا را با واکسینه جمعی از مسوولان و پرسنل بهداشتی آغاز کرد.

برای واکسیناسیون شهروندان جمهوری آذربایجان از واکسن شرکت چینی سینوواک (Sinovac) استفاده  می شود و بر همین اساس با این شرکت قرارداد دریافت ۴ میلیون دوز واکسن امضا شده است .

شرکت سینوواک قرار است در مرحله نخست دو میلیون دوز واکسن به جمهوری آذربایجان تحویل دهد.

وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان با اعلام این که دومین مرحله واکسیناسیون در این کشور اول فوریه ( ۱۳ بهمن ماه ) آغاز می شود ، افزود : واکسن های شرکت چینی پس از طی مراحل آزمایشگاهی در ترکیه وارد جمهوری آذربایجان می شود.

در مرحله نخست پرسنل نهادهای بهداشتی و شهروندان در سن بالای ۶۵ سال در جمهوری آذربایجان واکسن دریافت می کنند.

جمهوری آذربایجان نیز مانند دیگر کشورها از آغاز بروز همه گیری کووید ۱۹ در راستای مقابله با این بیماری و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد این کشور تلاش کرده است.

کمک های اقتصادی دولت به آسیب دیدگان

دولت جمهوری آذربایجان همزمان با اجرای اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و اعمال محدودیت سخت قرنطینه ای برای مقابله با کووید – ۱۹ ، در مرحله نخست  با اختصاص دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون منات (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) کمک مالی برای فعالیت‌های اقتصادی سعی داشت تاثیرات منفی شیوع کرونا ویروس به اقتصاد کشور را به حداقل برساند.

این کمک مالی دولت به واحدهای های اقتصادی و کارآفرینان در قالب اجرای برنامه ویژه هیات دولت جمهوری آذربایجان توزیع شد . این برنامه همچنین شامل ارایه کمک مالی ماهانه به کارکنان واحدهای تولیدی با هدف جلوگیری از اخراج آن‌ها در شرایط تعطیلی و یا کاهش فعالیت واحدهای اقتصادی شده است .

دولت جمهوری آذربایجان همچنین در شرایط همه گیری بیماری کووید ۱۹ ماهانه ۱۹۰ منات (۱۱۰ دلار) کمک مالی برای افراد بیکار که مجموع تعداد آنان ۳۰۰ هزار نفر در این کشور اعلام شده است، اختصاص داده است .

خسارت های مالی کرونا

این در حالی است که " میکائیل جباراف " وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان خسارت روزانه به اقتصاد جمهوری آذربایجان از همه گیری کرونا ویروس را  ۱۲۰  تا ۱۵۰  میلیون منات (برابر ۷۰  تا ۸۸میلیون  دلار) اعلام کرد .

بر این اساس است که " الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به تاثیرات منفی شیوع کرونا ویروس به اقتصاد این کشور، از هیات دولت خواستار تجدید نظر و کاهش هزینه هایی شد که در اولویت دولت نمی باشند.

علی اف همچنین با اشاره به این که بیش از ۶۰۰ هزار نفر در جمهوری آذرربایجان بر اثر همه گیری کرونا شغل خود را به طور موقت از دست دادند، افزود : دولت پرداخت بخش قابل توجه از حقوق ماهانه این افراد را بر عهده گرفته است.

کارشناسان  اقتصادی جمهوری آذربایجان در ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور در شرایط همه گیری کووید -۱۹، حوزه گردشگری را متحمل بیشترین آسیب از شیوع کرونا عنوان کردند .  

به نظر آنها پیآمدهای نامطلوب شیوع کرونا ویروس به حوزه صادراتی جمهوری آذربایجان چندان هم قابل توجه نمی باشد چرا که بیش از ۹۰ درصد از صادرات جمهوری آذربایجان را نفت و فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد و شرایط صنعت نفت و گاز کشور بیشتر به وضعیت بازار جهانی نفت بستگی دارد.

بخشی از صادرات جمهوری آذربایجان همچنین شامل طلا، پنبه و میوه و تره بار می‌باشد که بازارهای جهانی نیز تقاضای بیشتری برای این محصولات دارند و بنا بر این انتظار نمی‌رود شیوع کرونا ویروس در جمهوری آذربایجان بر فعالیت این حوزه‌های اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی جمهوری آذربایجان همچنین عقیده دارند که همه گیری کووید -۱۹ هرچند تاثیر منفی به روابط اقتصادی منطقه‌ای و تا حدی قطع ارتباطات اقتصادی میان کشورهای منطقه شده است ولی با این حال بر اساس توافق کشورهای منطقه، مسیرهای ترانزیتی در خاک این کشورها از جمله جمهوری آذربایجان همچنین فعال می‌باشد.

اقدامات و محدویت های دولت برای کنترل کرونا

جمهوری آذربایجان نیز همچون دیگر کشورها در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور اقدام کرده است و با اعمال محمدودیت سخت قرنطینه ای برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلای به این ویروس تلاش می کند .

با این حال ستاد عملیاتی هیات دولت جمهوری آذربایجان برای مقابله با کووید – ۱۹ شنبه گذشته ( ۲۷ دی ماه )  تصمیم گرفت با توجه به کاهش موارد ابتلای به ویروس کرونا در این کشور، برخی محدودیت های رژیم قرنطینه ای را لغو کند.

 ستاد عملیاتی هیات دولت جمهوری آذربایجان اعلام  کرد که از روز ۱۸ ژانویه (۲۹ دی ماه) جاری دریافت اجازه سه ساعته روزانه از طریق سامانه الکترونیکی وزارت کشور جمهوری آذربایجان برای خروج از منزل در باکو (پایتخت) و چند شهر دیگر از جمله لنکران، ماسالی، جلیل آباد، شکی، زاقاتالا، قوبا، خاچماز، یولاخ، برده، بیله سوار و اسماعلی لغو می شود.

همچنین از ۲۵ ژانویه جاری (۶ بهمن ماه) فعالیت واحدهای تجاری به غیر از مراکز تجاری بزرگ، سالن های زیبایی و آرایشگاهها، موزه ها و سالن های نمایشگاهی و حرکت وسایل نقلیه بین شهری در جمهوری آذربایجان از سر گرفته می شود.

بنا به تصمیم ستاد عملیاتی هیات دولت جمهوری آذربایجان، از اول فوریه (۱۳ بهمن ماه) نیز رستورانها، کافه ها و چایخانه ها فعالیت خود را در این کشور از سر می گیرند.

این در حالی است که ستاد عملیاتی هیات دولت جمهوری آذربایجان تصمیم گرفته که رژیم قرنطینه برای مقابله با شیوع کرونا را تا اول ماه آوریل ( ۱۲ فروردین ماه سال  ۱۴۰۰) در سراسر جمهوری آذربایجان تمدید کند و در قالب آن فعالیت متروی باکو تا آن مدت همچنان تعطیل خواهد بود و استفاده از ماسک نیز اجباری می باشد. 

  در حال حاضر در قالب محدودیت های رژیم قرنطینه ای همه مدارس و دانشگاهها در سراسر جمهوری آذربایجان تعطیل بوده و آموزش دانش آموزان  و  دانشجویان چند ماه است که به صورت آنلاین انجام می گیرد.

همچنین دولت جمهوری آذربایجان در راستای مقابله با همه گیر کووید-۱۹ مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی خود را بسته است ولی این محدودیت ها شامل حمل و نقل ترانزیتی نمی شود .

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا آذربایجان جمهوری آذربایجان واکسیناسیون باکو پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا آذربایجان کرونا ویروس کرونا آذربایجان جمهوری آذربایجان واکسیناسیون باکو اخبار کنکور ستاد عملیاتی هیات دولت جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان شیوع کرونا ویروس رژیم قرنطینه ویروس کرونا محدودیت ها قرنطینه ای همه گیری کمک مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره

ایسنا/ایلام رئیس دامپزشکی شهرستان بدره از انجام واکسیناسیون ۴ هزار و ۶۲۵ راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره طی اردوی جهادی خبر داد.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

«بهمن محمدی» به ایسنا اظهار کرد: رزمایش جهادی دامپزشکی طی فروردین ماه در منطقه زرانگوش بدره برگزار شده است.

وی گفت: در این طرح چهار هزار و ۶۲۵  راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی، ۴۰۰ راس علیه بیماری آبله بزی، ۷۴۳ رأس علیه بیماری بروسلوز بز و بزغاله واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی بدره تصریح کرد: مشاوره‌های بهداشتی و معاینه رایگان در دام‌های بازدید شده انجام  گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد