Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبری از اخطار به پنج شهرداری خراسان جنوبی به علت مدیریت بد پسماند خبر داد و گفت: در این زمینه محیط زیست ۲۰۰ اخطاریه صادر کرده است.

«حسن اکبری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مطالعه ای که توسط ستاد ملی غبار و غبار انجام شده و بنا به وضعیت مالی و نرخ تورم سال 98، برآورد خسارت سالانه گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی خراسان جنوبی 505 میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با توجه به خسارت های زیاد گرد و غبار به بخش های زیستی و اقتصادی استان، افزود: این خسارت شامل خسارت بر محصولات کشاورزی، کاهش تولیدات، تاسیسات، برق، آب، ساختمان ها و بیماری ها تنفسی است، لذا اگر می‌توانستیم گرد و غبار را کنترل کنیم، 505 میلیارد تومان درآمد بیشتری عاید استان می شد.

 

اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ پدیده گرد و غبار در شرایط حادی نبوده و روزهای گرد و غباری زیاد نداریم، گفت: اما شرایط استان کویری خراسان جنوبی، شکننده و طبیعت خشکی دارد.

 

وی خراسان جنوبی را دومین استان بیابانی کشور عنوان کرد و افزود: مساحت کانون های فرسایشی استان زیاد است یعنی حدود یک سوم مساحت (بیش از دو میلیون هکتار) استان در معرض فرسایش است که اگر مراقبت بیشتری نداشته باشیم، وضعیت بدتری بر استان حاکم می شود.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: مدیریت مصرف آب عامل مهمی برای پیشگیری از گرد و غباری شدن استان؛ است، زمانی که کمتر آب مصرف شود، سفرهای زیرزمینی کمتر آسیب می بینند و پوشش گیاهی استان به خاطر رطوبت بالای خاک شاداب تر و کمتر فرسایش اتفاق می افتد.

 

اکبری پیشگیری از تخریب طبیعت را عامل دیگری برای پیشگیری از گرد و غبار عنوان کرد و گفت: تخریب طبیعت به هر بهانه ای از جمله دیم کاری، ایجاد بندسارها، جاده های دسترسی متعدد، معدن کاری گسترده و حتی مسابقات آفرود و گردشگری خارج از اصول در طبیعت باشد موجب تغییر کاربری اراضی طبیعی می شوند و سبب فرسایش و گرد و غبار می شود که به همه مردم و مسئولان بر می گردد.

 

وی تصریح کرد: کانون های بحرانی گرد و غبار در جوار شهرها از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید مقابله انجام شود، جایی که فرسایش اتفاق افتاده باید مقابله هم باشد که تاکنون برای مقابله نهالکاری در استان اقداماتی انجام شده است.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برای مقابله با بیابانزایی؛ درختچه های بومی که سازگار با شرایط استان هستند باید کشت شود که پر هزینه و نیاز به آب دارد، که ما با محدودیت مواجه ایم، لذا جنگل کاری در سطح گسترده توصیه نمی شود ولی برای مکان های بحرانی کانون فرسایش به ویژه مکان های نزدیک شهر باید مقابله با بیابانزایی در دستور کار باشد.

 

اکبری در ادامه با اشاره به حوزه پسماند، تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن و آلودگی های محیط زیست غیر از گرد و غبار که منشاء آن انسانی است، در بقیه حوزه ها به استثنای پسماند، مشکلات کمتری داریم.

 

وی افزود: خوشبختانه در حوزه صنایع، مشکلات کمتر است  چراکه صنایع رعایت کرده و سیستم کنترلی گرد و غبار، تهویه و تصفیه فاضلاب دارند.

 

پنج شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه هامعرفی شدند

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه محیط زیست خراسان جنوبی در حوزه پسماندهای عادی با مشکل مواجه است، عنوان کرد: متاسفانه روش دفن زباله مناسب نیست، قانون گذار می گوید پسماند باید از مبدا جمع آوری و تفکیک شود و موارد بازیافتی، بازیافت و مابقی کمپوست و جمع آوری بهداشتی شوند که متاسفانه این اتفاق در استان ما نمی افتد.

 

اکبری بیان کرد: طرح تفکیک از مبدا با اینکه مصوب شده؛ اجرایی نمی شود، هنوز طرح موفقی برای تفکیک زباله از مبدا نداریم و به صورت موردی بعضی از شهرستان ها اقدامات جزئی دارند، ولی عمده پسماند استان به صورت مخلوط جمع آوری و به زباله گاه ها منتقل می شود.

 

وی با بیان این مطلب که بیشتر زباله گاه ها هم مشکل دارند، تصریح کرد: زباله ها اگر به روش قابل قبولی دفن می شدند، مشکلات کمتری داشتیم ولی این اتفاق نمی افتد و پسماند در زباله گاه ها رها و پلاستیک ها توسط باد در طبیعت پخش و پرندگان و سگ های ولگرد در زباله ها جستجو و انتقال بیماری را انجام می دهند.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی از صدور بیش از 200 اخطاریه به واحدهای پسماند و زباله گاه ها خبر داد و افزود: به دلیل دفن نامناسب پسماند مجبور شدیم برخی از شهرداری ها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

 

اکبری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج شهرداری خراسان جنوبی به دادگاه ها معرفی شدند؛ برخی شهرداری ها هم به صورت مقطعی اقدامات خوبی انجام داده اند اما تداوم نداشته است و باید مکرر بازدید و اخطارات داده شود.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: زباله و پسماند مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اکبری خراسان جنوبي بیرجند مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی شهرداری خراسان جنوبی زباله گاه ها گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی این روستا و احتمال شکستگی آن، و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه ها، دستور تخلیه روستا از سوی مدیریت بحران صادر شد.

۶۰ خانوار ساکن روستای نوده زیرکوه هم اکنون در حال تخلیه و اسکان در شهر آبیز هستند.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی: به دلیل ادامه بارش‌ها تا صبح فردا، نیرو‌های امدادی و خدمات رسان در بیشتر نقاط استان به ویژه زیرکوه، خوسف، نهبندان و طبس آماده باش کامل هستند.

دیگر خبرها

  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست