Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخصیص هزار میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته امداد، یارانه معیشتی بهمن ماه پنجشنبه واریز می‌شود، سامانه فروشگاهی مودیان از سال آینده اجرایی می شود، قاچاق سوخت روزانه در مرزها به زیر ۳ میلیون لیتر رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۷ بهمن شبستان به شرح زیر است:

تخصیص هزار میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

بانک مهر ایران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و به‌منظور تأمین کمک هزینه تجهیز مسکن مددجویان بی‌بضاعت با کمیته امداد امام خمینی(ره) تفاهم‌نامه‌ امضا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از تفاهم‌نامه‌ای که به امضای دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل این بانک و سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) رسید، تأمین کمک هزینه تجهیز مسکن مددجویان بی‌بضاعت و همچنین توانمندسازی قشر آسیب‌پذیر ساکن در مناطق محروم و کوهستانی است.

مدیرعامل بانک مهر ایران در آغاز مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: تفاهم‌نامه کنونی در راستای مسئولیت اجتماعی بانک است و بانک بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال از منابع خود را برای بهینه‌سازی سرویس‌های بهداشتی و تکمیل خطوط لوله گاز خانه‌های مددجویان مناطق محروم کمیته امداد تخصیص داده است. هر نفر ۳۰ میلیون ریال می‌تواند دریافت کند و بالغ بر ۳۳هزار نفر می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. نرخ کارمزد آن ۴ درصد و مدت زمان آن نیز ۳۶ ماهه تعریف شده است.

اکبری درباره ضمانت مورد نیاز برای دریافت این وام‌ها نیز گفت: مسئله ضمانت تسهیلات حل شده و بر عهده کمیته امداد است. به همین علت خیلی سریع پرداخت خواهد شد. امیدوارم کاری که کمیته امداد در مناطق محروم به کمک بانک مهر ایران انجام می‌دهد، ماندگار شود و بخشی از دردها و آلام مناطق محروم را کاهش دهد، حداقل زیرساخت مردم در مناطق محروم اندکی بهتر شود.

پرداخت ۲۵۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در ۱۰ ماه

مدیرعامل بانک مهر ایران در همین رابطه افزود: با همت همه همکارانم در شعب و ستاد و همچنین حمایت نهادهایی همچون کمیته امداد و بنیاد برکت، توانستیم بر این چالش غلبه کنیم، به‌طوری که به بیش از یک میلیون و ۸۵۰هزار تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که ارزش آن به ۲۵۰هزار میلیارد ریال می‌رسد. با اینکه سال سختی بوده، اما از نظر مبلغ هدف سال خود را در طول ۱۰ ماه گذراندیم.

وی درباره رویکرد این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات گفت: سعی کردیم بخشی از تسهیلات خود را در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی متمرکز کنیم که حدود ۵۰ درصد منابع بانک در این حوزه به‌صورت تسهیلات پرداخت شده است. مابقی هم در حوزه‌های درمان، معیشت، ازدواج و... بوده است.

اکبری همچنین اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگی که در دو سال گذشته انجام داده‌ایم، این است که با حمایت نهادهای خیریه و عام‌المنفعه از جمله کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد مسکن و... در حوزه‌های اشتغال یا توانمندسازی افراد و همچنین بهینه‌سازی خانه‌های روستایی کارهایی انجام دادیم. بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن برای بهسازی خانه‌های روستایی داریم. تفاهم‌نامه‌ای برای اشتغال روستاییان با بنیاد برکت داریم. همچنین دو تفاهم‌نامه بزرگ با کمیته امداد در حوزه‌های معیشت و اشتغال‌زایی داریم. تا کنون ۳۵۰هزار نفر در دو سال گذشته توانسته‌اند از تسهیلات بانک مهر ایران به ارزش ۲۵۰هزار میلیارد ریال استفاده کنند.

 

یارانه معیشتی بهمن ماه پنجشنبه واریز می‌شود

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این دوره دومین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند کسر خواهد شد.

برپایه این گزارش، در ادامه حمایت‌های معیشتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه مقرر شد همه افرادی که در نوبت قبل وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت نداشتند مشمول دریافت وام یک میلیون تومانی کرونا شوند. همچنین در مجموع ۱۱ میلیون خانوار معادل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تسهیلات یک‌میلیون‌تومانی دریافت ‌کنند.  

طبق آخرین آمار بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

پانزدهمین بسته حمایت معیشتی بنزین که قرار است چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، در واقع حمایت معیشتی است که دولت پس از افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان‌ماه سال گذشته تصویب کرد. 

در همان دوران، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که درآمد حاصل از محل افزایش بهای بنزین که معادل ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است را بین ۱۸ میلیون خانوار (معادل ۶۰ میلیون نفر) تحت عنوان «حمایت معیشتی دولت» تقسیم می‌کند.

این ماه نیز همچون دوره‌های گذشته خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

 

سامانه فروشگاهی مودیان از سال آینده اجرایی می شود

محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با مالیات بر تراکنش های بانکی گفت: مالیات بر تراکنش ها از گذشته هم به عنوان یکی از شواهد و قرائنی برای ردیابی رویداد مالی که منتج به درآمد شده باشد مد نظر سازمان امور مالیاتی بوده است.

وی افزود: دسترسی به تراکنش های بانکی از طریق حساب های بانکی در گذشته بسیار سخت بود و باید توسط وزیر اقتصاد از بانکها استعلام و دریافت می شد اما در حال حاضر به موجب قانون این اطلاعات از طریق خود بانکها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

این تراکنش ها نه به عنوان یک رویداد مالیِ درآمدی بلکه به عنوان یکی از شواهد برای ردیابی رویداد مالی که منتج به درآمد می شود مورد استفاده قرار می گیرد که سازمان امور مالیاتی هم از یکی دو سال گذشته این داده ها را مورد استفاده قرار می دهد.

علیزاده تمکین بیشتر فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی را نتیجه مثبت این نوع رویکرد دانست و گفت: با اختیار داشتن این اطلاعات، تمکین مودیان نسبت به مالیات های تشخیصی بیشتر شده است.

وی همچنین در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی گفت: بخشی از درآمدهای کشور توسط سود حاصل از سپرده گذاری های بانکی تأمین می شود که این بر میزان درآمد ملی و تولید ناخالص داخلی هم اثرگذار است.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اگرچه اقتصاددانان درمورد وضع مالیات بر این نوع درآمد نظرات مختلفی دارند اما به نظر کارشناسان مالیاتی اگر این سیاست در سطح کلان و ارقام بالا پیگیری شود می تواند ظرفیت خوبی برای منابع مالیاتی کشور باشد.

علیزاده با بیان اینکه صد درصد رقم بودجه ای مالیاتی بودجه سال 99 وصول شده گفت: منابع مالیاتی پیشنهادی دولت در قانون بودجه سال آینده حدود 225 هزار میلیارد تومان است که با بررسی های جامع کمیسیون تلفیق به رقم 250 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی از پیاده سازی و اجرای سامانه فروشگاهی مودیان در سال 1400 خبرداد و گفت: طبق این سامانه، کلیه رویدادهای مالی و نحوه مطالبه مالیات ها به صورت کانالیزه و مشخص شفاف سازی می شوند.

 

قاچاق سوخت روزانه در مرزها به زیر ۳ میلیون لیتر رسید

سرهنگ حسین سهرابی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» با موضوع مرزبانی و پیشگیری از قاچاق عنوان کرد:کالای قاچاق را نمی توان درحوزه مرزبانی به شکل انتظامی تعریف کرد یا علت آن را پیدا کرد و از وقوع آن جلوگیری کرد درواقع کالای قاچاق در حوزه مرزبانی با منافع مرزنشین گره خورده است. سرمایه گذاران بسیاری از اطراف آمده اند که مرزنشین نیستند اما از ساکنان مناطق مرزی استفاده می کنند.

وی، کوله بران را تاجر خرد مرزی دانست و عنوان کرد: در قانون «کوله بر» کسی است که از فرمانداری مجوز دریافت کرده است و تحت نظارت حاکمیت تردد می کند یعنی فعالیت این افراد که سرمایه کلان ندارند و نمی توانند تجارت خود را به صورت گسترده و ترانزیت انجام دهند، کاملا تعریف شده است و قاچاق محسوب نمی شوند.

کارشناس اداره مبارزه با قاچاق کالا یادآور شد: فعالیت کوله برانی که از معابر غیررسمی مانند کوه ها و مناطق صعب العبور تردد و معمولا کالاهای ممنوعه حمل می‌کنند، قانونی نیست.

سهرابی با تاکید بر این که مرزبانی صرفا کنترل امنیتی معابر رسمی را بر عهده دارد، عنوان کرد: پست های مرزی در معابر رسمی قرار دارند که مدارک بازرگانان ارائه می شود، اگر کالا با مدارک مطابقت داشته باشد اجازه تردد به آن داده می شود، در غیر این صورت به مراجع قانونی ارجاع داده می شود، یعنی بخشی از کالای قاچاق از معابری وارد می شود که تحت کنترل مرزبانی نیست.

وی به موضع تیراندازی به کوله بران گفت: بر اساس قانون هر شخصی که بدون داشتن مجوز (به شکل غیرقانونی) از مرز رد شود مجرم است و به مرزبانان اجازه تیراندازی داده شده است اما با این حال، باز هم برای کمک به مرزنشینان ، سازش صورت می گیرد.

کارشناس اداره مبارزه با قاچاق کالا خاطر نشان کرد: تردیدهایی که درباره کشتن کولبه بران وجود دارد به دلیل اختلاط آنها با قاچاقچیان است، درواقع به دلیل حضور معاندان و سرمایه گذاران کشورهای معاند، قاچاقچیان با کوله بران درآمیخته اند و تفکیک آنها به خصوص در شب بسیار مشکل است و گاهی مرزبانان ناچار به شلیک می شوند و گاهی خود آنها به دلیل حرکت در مناطق صعب العبور سقوط می کنند.

به گفته سهرابی میزان قاچاق در سال جاری کاهش محسوسی داشت و دلیل اصلی آن شیوع ویروس کوید 19 و کاهش تردد بین شهرها و کشورهاست . همچنین برنامه ریزی مسئولین انتظامی و نظامی یکی دیگر از دلایل کاهش این پدیده در مرزها بود.

وی افزود: قاچاق ثبت شده در حوزه مرزبانی در سال 92 ، نشان می داد که روزانه 7میلیون لیتر سوخت قاچاق می شد اما خوشبختانه اکنون به کمتر از 3 میلیون لیتر رسیده است.

 

حمایت از جهش تولید و برخورد با سوءاستفاده کنندگان از منابع بانکی

در نشست دوره ای رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل شبکه بانکی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور برگزار شد، اقدامات نظام بانکی در حمایت از جهش تولید و موانع موجود در این مسیر مورد بررسی قرار گرفت.

 در این نشست دکتر همتی به تشریح عملکرد بانک ها در حمایت از تولید پرداخت و گفت: نظام بانکی کشور در دو سال و نیم اخیر و در اوج جنگ اقتصادی کشور نقش بی‌نظیری ایفا کرده و بازار پول کشور در حال حاضر در آرامش کامل قرار دارد. 

رییس شورای پول و اعتبار با بیان این که در ۹ ماهه اول امسال ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط‌ بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی پرداخت شده است، عنوان کرد: حدود ۶۰ درصد از این مبلغ در قالب سرمایه در گردش بوده است، از این رو رشد اقتصادی مثبت کشور در شش ماه نخست امسال بدون حمایت بانک ها امکان پذیر نبوده است.  وی خاطرنشان کرد: بانک ها تمایلی به تملیک واحدهای تولیدی ندارند و تعطیلی واحد تولیدی سودی برای بانک نخواهد داشت؛ لذا بانک ها از حداکثر امکانات خود برای مدارا و رفع مشکل تولیدکنندگان استفاده می‌کنند. 

وی با بیان اینکه حجم پرونده‌های مربوط به مطالبات معوق بانکی غالباً مربوط به مقاطع گذشته است تصریح کرد: در سال‌های اخیر با سیاست های اتخاذ شده و همراهی نظام بانکی با تولید کنندگان روند این  قبیل پرونده‌ها کاهشی بوده است. 

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی گزارش‌های رسانه‌ای نادرست در خصوص عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی گفت: هرچند ممکن است در مواردی تخلف و قصور از سوی بانک ها رخ داده باشد، اما این تخلف نباید به پای نظام بانکی نوشته شود و رسانه‌ها بایستی در انعکاس این موارد با دقت بیشتری عمل کنند. 

همتی ضمن تقدیر از همراهی قوه قضاییه در وصول بخش زیادی از مطالبات معوق شبکه بانکی گفت: منابع بانکی در واقع سرمایه‌های مردم است و بانکها باید با قدرت نسبت به وصول مطالبات خود عمل کنند.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار سامانه فروشگاهی مودیان سازمان امور مالیاتی هزار میلیارد تومان هزار میلیارد ریال یک میلیون تومانی بانک مهر ایران یارانه معیشتی مناطق محروم کمیته امداد میلیون لیتر تفاهم نامه نظام بانکی هزار تومان سال گذشته تراکنش ها سال آینده کوله بران بانک ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۶۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید

یارانه ۶۰۰ هزار تومانی در قالب اعتبار خرید رایگان بسته‌های حمایتی برای مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

طرح یسنا با هدف کمک به امنیت غذایی مادران دارای فرزند زیر دو سال، از سال گذشته برای حدود ۲۴ هزار مادر واجد شرایط در دهک اول درآمدی اجرا شد و دامنه آن از ۸ استان کم برخوردار شامل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان فراتر نرفت، اما حالا، آن‌گونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده، این طرح به‌صورت سراسری و برای سه دهک کم‌درآمد اجرایی شده

تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.

آمار‌های ارائه شده از سوی وزیر کار حاکی از این است که در فاز کشوری طرح یسنا ۹۳۵ هزار و ۷۲۴ نفر در خانواده‌های سه دهک کم‌درآمد که مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در آن‌ها حضور دارند، از یارانه ۶۰۰ هزار تومانی خانوار بهره‌مندی می‌شوند.

پیش‌ازاین سه مرحله تأمین اعتبار طرح یسنا برای دهک اول درآمدی در ۸ استان و به ازای هر مادر ۴۰۰ هزار تومان انجام شده بود و در طرح جدید، این یارانه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در سه دهک به‌صورت کشوری انجام می‌شود و خانوار‌های مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده در سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: برای خانوار‌های مشمول یارانه مادران دارای کودک شیرخوار که مشمول طرح یسنا هستند، پیامک ارسال می‌شود و اعتبار این طرح در حساب سرپرست خانوار مشمول شارژ شده که در قالب طرح کالابرگ قابل استفاده است.

همچنین خانوار‌ها می‌توانند با کد ملی سرپرست خانوار و سیم‌کارت به نام او وارد برنامه کاربردی «شما» شوند و ضمن اطلاع از وضعیت مشمول بودن یا نبودن، از میزان اعتبار باقی‌مانده در حساب و نام و نشانی فروشگاه‌های نزدیک خود مطلع شوند.

بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را ماهانه به آن‌ها اختصاص دهد.

دیگر خبرها

  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران