Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کرونا که آمد همه فکر می کردند هنر هم خانه‌نشین می‌شود و هنرمندان هم در گوشه‌ای زانوی غم به بغل می‌گیرند و چشم انتظار رفتن کرونا می‌شوند.

ولی بر خلاف این تصورها هنرمندان با ابزار هنر و استعداد و توانمندیشان به مدافعان سلامت پیوستند و آثاری را در راستای تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تولید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم همه تلاش خود را بکار گرفت تا اگرچه امکان برگزاری  جشنواره‌های فرهنگی و هنری به روال معمول آن به دلیل شیوع کرونا وجود ندارد آنها را در بستر فضای مجازی به اجرا درآورد.

یکی از این جشنواره‌ها که جشنواره نمایش کوتاه طنز مجازی با عنوان ماڵ، شانۆ، پێکەنین است که به منظور ایجاد فضای شور و نشاط در مردم در شرایطی که کرونا و خانه‌نشینی میزان افسردگی، ناراحتی و اتفاقات ناگواری هم چون خشونت خانگی را افزایش داده برگزار شده است.

آیین اختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج و با حضور حدود ۳۰ نفر برگزار شد.

افتتاح پلاتوهای نمایش در بیجار و دیواندره 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فجر ویترینی برای همه جشنواره‌های حوزه تئاتر در کشور است، اظهار داشت: مایه افتخار است که از کردستان امسال پنج اثر به این جشنواره راه پیدا کرده است.

عبیدالله رستمی با اشاره به اینکه هنرمندان باید خود را برای شرایط پساکرونا آماده کنند، افزود: هنرمندان با تولید آثار فاخر هنری می توانند در ایجاد فضای شاد در جامعه بسیار تاثیرگذار باشند.

وی اضافه کرد: برای اکران همزمان فیلم‌های جشنواره فجر در استان و رونمایی از کتاب نویسندگان در سال جاری اعلام آمادگی کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: برای برگزاری جشنواره‌ طنز دیواندره و دومین دوره جشنواره رسانه‌های کُردی در سال ۱۴۰۰ هم آمادگی خود را اعلام کردیم.

رستمی یکی از خواسته‌های استان را برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی تئاترخیابانی مریوان اعلام کرد و گفت: همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا   در اسفند امسال فراخوان برگزاری این جشنواره را اعلام کنیم.

وی خواستا تدبیر ویژه برای برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز شد و اظهار داشت: بیش از یک دهه از آغاز نخستین دوره این جشنواره می‌گذرد و هنوز هم بودجه ثابتی به آن اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: می‌طلبد برنامه‌ها و جشنواره‌های حوزه موسیقی، رسانه ، کتاب و نمایش استان دارای بودجه پایدار باشند تا بتوان برای برگزاری آنها برنامه‌ریزی  کرد.

رستمی به احداث پنج پلاتو نمایش در استان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ عملیات احداث این پلاتوها آغاز شده است و پلاتوهای شهرستان های دیواندره و بیجار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

ارسال ۳۲ اثر به دبیرخانه جشنواره نمایش طنز مجازی

رییس انجمن هنرهای نمایشی کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه همه کارها و موفقیت‌های انجمن نتیجه کار و مشارکت جمعی هنرمندان این حوزه است، اظهار داشت: هنرمندان استان همواره حضوری فعال در جشنواره ‌بین‌المللی فجر داشتند.

فاتح بادپروا با بیان اینکه هنرمندان استان در اوج شیوع کرونا زحمات زیادی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم کشیدند، گفت: جشنواره طنز مجازی یکی از برنامه‌های حوزه تئاتر برای ایجاد شرایط روحی مطلوب در مردم در ایام شیوع کرونا بود.

وی با بیان اینکه سخت ترین شیوه کار تئاتر کمدی و طنز است، افزود: در این حوزه کمترین کار انجام شده و جا دارد بسیاری بیشتر به آن پرداخته شود.

رییس انجمن هنرهای نمایشی کردستان از استقبال خوب هنرمندان از این جشنواره خبرداد و یادآور شد: هر چند اعلام شده بود جشنواره نمایش کوتاه طنز مجازی استانی است ولی ۱۱ اثر از دیگر استان های کشور هم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

بادپروا با اشاره به اینکه هشت اثر ارسال شده هم مرتبط با محورهای جشنواره نبودند، اظهار داشت: بدون احتساب آثار خارج از استان و غیرمرتبط با موضوع جشنواره ۳۲ اثر از شهرستان‌های مختلف استان به دبیرخانه ارسال شد.

وی یادآور شد:  ارتباط و تعامل باعث پیشرفت در کار می شود لذا هرچه ارتباط هنرمندان با ادارات ارشاد در سطح استان بیشتر باشد بهتر می توانند در حوزه تئاتر و هنر فعالیت کنند.

سخنگوی انجمن هنرهای نمایشی کردستان هم در این مراسم گفت: با توجه به شرایط کرونا امکان برگزاری اختتامیه جشنواره در سالن و مکان بزرگ تر وجود نداشت.

علیرضا اسماعیلی با بیان اینکه هنرمندان برای تعالی فرهنگ و هنر دیار خود تلاش می کنند، افزود: کردستان در حوزه تئاتر و نمایش های کمدی دارای استعدادها و ظرفیت های فراوانی است.

وی اضافه کرد: اگر چه در ایام شیوع کرونا سالن های تئاتر تعطیل شدند ولی هنرمندان ما با بهره‌مندی از فضای مجازی به خلق آثار هنری و انتشار آنها در این فضا کردند. 

سخنگوی انجمن هنرهای نمایشی کردستان با اشاره به اینکه چند اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره طنز مجازی مملو از خلاقیت و نوآوری بود، گفت: آثار منتخب این جشنواره در فضای مجازی پخش می‌شوند.

تجلیل از گروه‌های منتخب راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

گروه های نمایشی منتخب استان کردستان برای حضور در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از نمایش صحنه ای آژاکس به کارگردانی فاتح بادپروا، باب بارا به کارگردانی نیما ایمانزاده، روییدن به کارگردانی شعیب مکتبداری و نمایش‌های خیابانی اتوپیا به کارگردانی سوران حسینی و مرگی که‌و به کارگردانی فریدون احمدی است که در این مراسم از کارگردان‌های این نمایش‌ها تجلیل به عمل آمد.

آثار شایسته تقدیر و برگزیده جشنواره طنزمجازی


هیات داوران جشنواره نمایش کوتاه طنز مجازی متشکل از محمد زارع‌زاد، زاهد کریمی، نامیق خدایار، حسین مرادی و هیوا اسدبیگی بود.

با رای هیات داوران سه اثر راه یافته به این جشنواره شایسته تقدیر شدند که این آثار شامل نمایش تلقین از دیواندره به کارگردانی آزاد مرادی، ئاراد از بانه به کارگردانی علاء عزیززاده و نمایش دیاری چین و ماچین به کارگردانی سالار ویسی است.
نمایش‌های برگزیده این جشنواره هم شامل نمایش یک فوت طلب شما به کارگردانی علی اصغر فیض الهی از بیجار، کلاس آنلاین به کارگردانی نازیلا امینی از سقز و سرخوشی به کارگردانی حمید جوشنی از سقز است.

اختتامیه جشنواره‌های رقابتی همواره با شور و شعف خاصی و با وجود حس دلهره و هیجان زیادی از سوی حاضران در آن و سپس شنیدن صدای دست زدن و هورا کشیدن این جماعت همراه است ولی از وقتی کرونا آمده همه سالن‌ها و محل‌های برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها دلتنگ همهمه و جوش و خروش شرکت کنندگان هستند.

برچسب‌ها کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر اخبار کنکور فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان انجمن هنرهای نمایشی کردستان بین المللی حوزه تئاتر شیوع کرونا جشنواره ها ارسال شد نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهادهای استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالابردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6089723 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی