Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:38:42 GMT

به مادر قول داده بود برمی‌گردد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۷۲۷۶

به مادر قول داده بود برمی‌گردد

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: در دل جمعیت مادران شهدای زیادی آمده بودند، بعضی‌هایشان را با قاب عکسی که به دست داشتند می‌شد شناخت و برخی را با بی‌تابی‌هایشان… همه منتظر بودند تا خانواده شهید غلامحسن صابری به یادمان شهدای گمنام برسند.

سرمای هوا و کرونا مانع آمدن جمعیت نشده بود، اکثراً دو یا سه ماسک زده بودند، حسابی هم لباس پوشیده بودند تا سرمای هوا را کمتر حس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز در پارک ولیعصر شهر قدس دوباره غوغایی به پا شده بود؛ در آبان سال ۹۲ که دو شهید گمنام با استقبال مردم شهر قدس در یادمان شهدای گمنام این شهر آرام گرفتند، سال‌ها میزبان روضه‌ها و هیئت‌های مذهبی بودند، خیلی‌ها در کنار مزارشان درد دل کردند و سنگ صبورشان این دو شهید گمنام بود. خیلی از مادران شهدا برایشان مادری کردند.

بعد از ۷ سال، یکی از این دو شهید گمنام با آزمایش DNA شناسایی شد؛ شهید غلامحسن صابری. شهید صابری که متولد ۱/۱/۳۷ در روستای ناریان طالقان بود در سن ۲۷ سالگی در تاریخ ۰۱/‏۱۲/‏۶۴‬ در منطقه عملیاتی فاو_عملیات والفجر به شهادت رسید و ۳۵ سال خانواده‌اش را چشم انتظار بازگشتش گذاشت.

نوشتن از حس مادران شهدای گمنام سخت است

نوشتن از مادران شهدای گمنام سخت است؛ درک کردن چشم‌انتظاری‌هایشان کار کسی که این درد را تحمل نکرده نیست. در ازدحام جمعیت و حال دگرگون این مادر شهید، فرصتی برای گفتگو نبود تا بتوان از سال‌هایی که انتظار فرزندش را کشیده، پرسید؛ اینکه در این سال‌ها چشمش به در بود تا غلامحسن زنگ در خانه را بزند و وارد شود یا خبری از شهادتش بیاورند؟ اینکه هر بار که از خانه بیرون می‌رفت نگران این بود که نکند پسرش بیاید و پشت در بماند؟ اینکه در این سال‌ها وقتی به چشمان فرزندان غلامحسن که نگاه می‌کرد، دلش آرام می‌گرفت یا نه؟!

ولی می‌توان حس این مادر را بعد از اینکه به مزار فرزندش رسید، متوجه شد؛ همان موقع که با قد خمیده خودش را بعد از ۳۵ سال فراق به سنگ قبر پسرش رساند و لحظه‌ای از سنگ سرد مزار جدا نمی‌شد، همان موقع که اشک‌هایش امان نمی‌داد تا عکس شهیدش را روی مقبره‌ای که نوشته شده شهید گمنام ببیند.

شهرها بوی یاس می‌گیرند

بعد از ۳۵ سال که مادر، همسر، فرزندان و خواهران شهید با قاب عکس شهید غلامحسن صحبت می‌کرند و اشک می‌ریختند، دلتنگی‌هایشان را به مزار شهید می‌برند؛ مزاری که به حکمت پروردگار، فاصله زیادی با محل زندگی خانواده شهید ندارد. خانواده شهید صابری، ساکن شهرستان نظرآباد از استان البرز هستند و دیگر هر وقت اراده کنند خودشان را به یادمان شهدای شهر قدس در پارک ولیعصر می‌رسانند.

حالا یکی از دو مقبره شهدای گمنام، نامدار شده و چشم‌انتظاری خانواده‌ای به پایان رسیده. با گذشت ۴۰ سال از دوران دفاع مقدس، هنوز هم با تشییع شهدا یا شناسایی شهدای گمنام، شهرها رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرند تا یادمان نرود چه روزهایی بر دل مردم این کشور گذشت تا عزتش حفظ بماند.

کد خبر 5134214 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: یادمان شهدای گمنام شهید گمنام شهر قدس استان البرز دوران دفاع مقدس شهید مادر شهید تشخیص هویت آزمایش DNA خانواده شهدا صفحه اول روزنامه ها گرافیک مطبوعات ایران دکه روزنامه توییتر کاریکاتور مجلس ایالات متحده امریکا ویروس کرونا هیئت دولت جو بایدن واکسن کرونا لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهدای گمنام شهید گمنام سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۷۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد گفت: مراسم استقبال مردمی از شهید گمنام در فرودگاه شهید صدوقی یزد، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ساعت ۷:۳۰ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره حفظ آثار استان یزد، منصور زارع اظهار کرد: مراسم استقبال مردمی از شهید گمنام در فرودگاه شهید صدوقی یزد، پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۷:۳۰ برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شب پنجشنبه هم مراسم گرامیداشت شهدای امنیت استان با حضور پیکر مطهر شهید گمنام و قرائت دعای ندبه در امامزاده سید جعفر محمد (ع) یزد واقع دربلوار جمهوری برگزار می‌شود، ادامه داد: در روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه هم مراسم وداع با این شهید گرانقدر ساعت ۲۰ در گلزارشهدای فیروز آباد اشکذربرگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد، خاطرنشان کرد: این شهید گرانقدر در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه در پارک بزرگ اشکذر پس از تشییع به خاک سپرده می‌شود.

زارع از عموم مردم ولایتمدار دارالعباده برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری این لاله‌ی بی نام نامدار وطن دعوت کرد.

کد خبر 749182

دیگر خبرها

  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • رفسنجان به عطر شهید گمنام دیگری عطرآگین می‌شود 
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو