Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جنوب شرق ایران منطقه‌ای طلایی از نظر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و صنعتی است که یکی از مزیت‌های آن وجود دریا به‌عنوان یک جایگاه مبادلاتی و سکوی پرتابی به آینده‌ای درخشان و مثال‌زدنی به شمار می‌رود که در توسعه و گسترش کشور تأثیر به سزایی دارد.

بندر استراتژیک چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و بشری است که به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد جزو مهمترین مناطق اقتصادی و صادراتی کشور و منطقه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و استراتژیک آن نسبت به کشورهای همسایه و آسیای میانه که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای منطقه برای توسعه اقتصادی و مبادلات بین‌المللی به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است. این بندر دارای پتانسیل‌هایی است که با برنامه‌ریزی دقیق مسئولین ملی و محلی می‌توان در راستای افق چشم‌انداز نظام برای افزایش توانمندی و تقویت جایگاه کشور در بین قدرت‌های شرقی و غربی دنیا از آنها استفاده کرد.

بندر چابهار به دلیل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و آسیب پذیر نبودن هنگام بروز بحران به دلیل دوری از تنگه هرمز، یک گذرگاه ارتباطی مطمئن و مقرون به صرفه بین المللی به ویژه برای کشورهای افغانستان، هند و آسیای میانه است از همین رو این ظرفیت‌های بی نظیر کشورهای همسایه، خاورمیانه و آسیایی را که در عرصه اقتصاد جهانی قدم گذاشتند را وادار کرده است تا با استفاده از فرصت معافیت این منطقه از تحریم آمریکا، گام‌هایشان را محکم‌تر و تندتر برای سرمایه‌گذاری در این بندر بردارند.

هند و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که برای توسعه اقتصادی و تجاری خود در عرصه جهانی، بندر چابهار را به‌عنوان نردبان ترقی خود انتخاب کرده‌اند و راه موفقیت خود را سرمایه‌گذاری و مبادله در این منطقه از ایران می‌دانند.

توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای رؤسای جمهور ۳ کشور رسید

موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید و در نهایت در دی ماه سال ۹۷ همزمان با اولین نشست کمیته اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار، شرکت IPGL هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کرد و قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار بین اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و این شرکت هندی به امضا رسید.

این در حالی است که راهکارهای عملیاتی سازی تفاهم نامه چابهار در ۹ بند به امضای نمایندگان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هندوستان و جمهوری اسلامی افغانستان رسید و بر اساس تفاهم نامه امضا شده قرار بر این شد تا کارگروه مطالعاتی در خصوص رقابتی کردن هزینه کلی کریدور چابهار، نسبت به کریدورهای رقیب تشکیل شود. از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست که به اجماع سه کشور رسید، بررسی مسائل گمرکی و حمل و نقل زمینی بود و مقرر شد کارگروه مربوطه در این زمینه نیز مطالعات اجرایی لازم را انجام دهد.

در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داده و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه گذاری قرارداد چهار فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است که با عملیاتی شدن این چهار فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

قرار است راهبری یک فاز از چهار فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد و طرح سرمایه گذاری هندی‌ها در زمینه تأمین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله است.

قرارداد ایران با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. موضوع قرارداد اپراتوری ۱۰ هکتار (محوطه کانتینری، کالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و…) از فاز اول بندر شهید بهشتی، ۳۶۰ متر اسکله کانتینری و چند منظوره و در نهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است. در قرارداد اصلی که مدت آن ۱۰ سال است ۶۴۰ متر اسکله و ۷۰ هکتار محوطه و تأمین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.

از سوی دیگر هندی‌ها همواره یکی از مشتریان اصلی بندر چابهار برای سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و زیربخش‌های آن بودند اما پس از خروج یک طرفه و غیرمنطقی ترامپ از برجام کار برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران سخت شد. البته گفته می‌شد که بندر چابهار در تحریم‌های اخیر و ظالمانه مقامات آمریکایی استثنا است و هندی‌ها این امتیاز را از آن‌ها گرفته‌اند اما با این وجود هند نیز برای سرمایه‌گذاری در چابهار با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده بود که هم اکنون به نظر می‌رسد این موانع برطرف شده است.

تجهیزات هندی تخلیه و بارگیری به ارزش ۸.۵ میلیون دلار به بندر چابهار رسید

بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اولین محموله تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری بندر چابهار، در راستای فعال‌سازی قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و طرف هندی، هفته گذشته به بندر چابهار وارد شد.

وی افزود: این تجهیزات در راستای تعهدات قراردادی سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه‌گذار هندی، به چابهار وارد شده است که بخش اول آن شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی به ارزش ۸.۵ میلیون دلار است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس این قرارداد طرف هندی متعهد به تأمین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری، بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت است.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، با توجه به اهمیت نقش فرامنطقه‌ای و در راستای توجه ویژه به بندر چابهار، همواره از صاحبان سرمایه داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بندر اقیانوسی استقبال کرده است.

سرمایه‌گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار نیست

آقایی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار نیست، گفت: جرثقیل‌های ١٤٠ تنی در راستای تسهیل و تسریع عملیات تخلیه و بارگیری در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی به کار گرفته می‌شود و مکمل سایر تجهیزات پیشرفته بندری است.

این در حالی است که در راستای تعهدات قراردادی سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه‌گذار هندی، این قرارداد جهت تأمین تجهیزات بندری چابهار و در قالب قرارداد ( BOT) به مدت ۱۰ سال و به منظور تولید و خرید تجهیزات آغاز شده است. بهره برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T (Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است.

قرارداد با طرف هندی شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری است, بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده است که حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند و اعطای خط اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است.

در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و همه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی بر عهده طرف هندی است و برنامه‌ریزی و انبارداری در محوطه اسکله‌های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، جابه‌جایی کانتینر در محوطه‌ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده‌ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.

در مجموع با توجه به اینکه از مجموع ۳ گذرگاه حمل ونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی کرده‌اند، ۲ گذرگاه از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور «شرقی - غربی» جهان است و با توجه به اینکه بندر چابهار نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است قطعاً دیگر کشورها نیز علاقمند به سرمایه گذاری در این بندر هستند.

علاقه مندی ازبکستان برای سرمایه گذاری در توسعه چابهار

همچنین در نشست دوجانبه حمل و نقلی دو کشور ایران و ازبکستان که به صورت ویدئو کنفرانس با هدف بررسی راهکارهای اجرایی ترانزیت کالا میان دو کشور به مبدأ و مقصد هند و سایر کشورهای ثالث از طریق بندر چابهار در آذر ماه امسال برگزار شد، طرف ازبکستانی از علاقه‌مندی برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.

دوران دهقانوف معاون حمل و نقل ازبکستان در این نشست امکانات و تجهیزات بندر چابهار را بسیار مطلوب برشمرد و اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های عملیاتی، تجهیزاتی و موقعیت ژئواستراتژیک بندر چابهار پیشنهاد می‌شود کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کمیته توسعه حمل و نقل ازبکستان برای بررسی دقیق طرح‌ها و ارائه برنامه‌های عملیاتی حضور ازبکستان در بندر شهید بهشتی چابهار، تشکیل شود تا این کارگروه نسبت به تهیه نقشه راه اقدام کند.

ظرفیت‌های بندر چابهار عامل گسترش روابط اقتصادی تاجیکستان با ایران

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران نیز در دی ماه و در دیدار با معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ظرفیت‌های بندر چابهار سیستان و بلوچستان می‌تواند موجب گسترش روابط اقتصادی تاجیکستان با ایران شود.

وی با بیان اینکه این کشور علاقمند به گسترش روابط اقتصادی با ایران و رساندن آن به مرز یک میلیارد دلار، گفت: ظرفیت‌های بندر چابهار سیستان و بلوچستان می‌تواند در گسترش این روابط بسیار مؤثر باشد.

سفیر تاجیکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و زبانی دو کشور، افزود: ما انتظار داریم مردم ایران همانطور که به ترکیه و ارمنستان سفر می‌کنند به کشور ماهم که مراکز دیدنی زیادی دارد سفر کنند.

ابراز تمایل قرقیزستان برای ترانزیت کالا از بنادر ایران

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دی ماه امسال در نشست دو جانبه با آواز بیک عبدالرزاق اف؛ سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران با استقبال از توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت:

تفاهم نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان به گونه‌ای است که سایر کشورها می‌توانند به آن ملحق شوند و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن استفاده کنند

وی درباره تفاهم نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر ترانزیتی چابهار، تصریح کرد: این تفاهم نامه به گونه‌ای است که سایر کشورها می‌توانند به آن ملحق شوند و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن استفاده کنند، از این‌رو در مبحث ترانزیت کالا این موضوع فرصت مناسبی برای تجار قرقیزستان است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: توصیه می‌کنم صاحبان کالا قرقیزستان از زیرساخت‌ها و امکاناتی که در بنادر ایران وجود دارد بازدید کنند تا از نزدیک متوجه شوند که این بخش چه خدماتی را ارائه می‌دهد.

آواز بیک عبدالرزاق اف؛ سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران نیز با تأکید بر علاقه این کشور برای ترانزیت کالا از طریق بنادر ایران، گفت: با توجه به بسته شدن شدن مرز بین چین و قرقیزستان، ترانزیت کالا از طریق بنادر جنوبی ایران به مرز سرخس و قرقیزستان اهمیت قابل توجهی دارد و امید است که بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

همچنین در این نشست دو جانبه مقرر شد، کارگروه فنی برای بررسی بیشتر همکاری بین دو کشور ایران به قرقیزستان با هدف ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران تشکیل شود

از همین رو به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های بی نظیر سواحل مکران، بندر چابهار می‌تواند به عنوان هاب پیوند دهنده بنادر منطقه تبدیل شود و به عنوان پیوند دهنده کشورها در راستای همکاری‌های متقابل عمل کند به گونه‌ای که کشورهای مختلف بر اساس نیاز و منافع می‌توانند در این بندر بدون هیچ محدودیتی سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند.

کد خبر 5134904

منبع: مهر

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سیستان و بلوچستان بندر چابهار سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید بهشتی ازبکستان قرقیزستان افغانستان ترکمنستان خاورمیانه آسیای میانه سواحل مکران دهه فجر ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه شهرستان کرج شیراز بوشهر اردبیل شهرکرد لیگ برتر فوتبال ایران انقلاب اسلامی ایران ایلام سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید بهشتی چابهار برای سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان ترانزیت کالا تخلیه و بارگیری هند و افغانستان بندر چابهار تأمین تجهیزات بهره برداری میلیون دلار آسیای میانه سایر کشورها برای توسعه تفاهم نامه توسعه بندر ظرفیت ها طرف هندی سه جانبه دو کشور یک بندر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده

عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در مورد ساخت پایگاه فضایی در جنوب کشور تصریح کرد: پایگاه پرتاب فضایی چابهار، استراتژیک و راهبردی در صنعت فضایی کشور خواهد بود که ساخت آن در همین دولت کلید خورد و امیدواریم امسال فاز اولش را به اتمام برسانیم و نخستین پرتاب را تا پایان امسال انجام دهیم.

 پایگاه فضایی امام خمینی(ره) نخستین پایگاه سکوی ثابت ایران شامل مجموعه عظیمی است که همه مراحل  آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را به‌عهده دارد؛ این پایگاه در ۸۰کیلومتری جنوب شرق استان سمنان نیازهای فضایی کشورمان در مدار لئو را پوشش می‌دهد.

در عین حال در سال ۱۳۸۹ اعلام شد بنابر محدودیت‌های جغرافیایی موجود، تحقیقات برای ساخت دومین مرکز فضایی ایران در شهر چابهار آغاز شد.

براساس مصوبات شورای‌عالی فضایی، مدیریت کلان پایگاه فضایی چابهار به‌عهده سازمان فضایی است و قرار است در زمینه پرتاب موجود زنده و پرتاب ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در مدار زمین‌آهنگ فعالیت کند بنابراین این پرتاب‌ها به شرایط ویژه‌ای نیاز دارند و حتی‌الامکان باید در شرایط نزدیک به منطقه استوایی صورت گیرند تا هزینه‌های پرتاب و انجام مانورهای مداری آن به حداقل برسد که پایگاه فضایی چابهار این قابلیت را دارد.

پایگاه فضایی چابهار دارای پتانسیل مناسبی برای قراردادن ماهواره در هر دو مدار قطبی و استوایی است. سایت چابهار نزدیک به خط استوا (عرض جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۰ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۶۰ درجه و ۲۷ دقیقه شرقی) است که با این شرایط می‌توان از اثرات انرژی حاصل از سرعت چرخش زمین در اطراف محور قطبی آن استفاده کرد، این اثر می‌تواند سرعت پرتابگرها را به‌مقداری قابل ملاحظه افزایش دهد. بندر چابهار هم‌عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه‌جزیره فلوریدای آمریکاست و دارای شرایط آب‌وهوایی کاملاً مشابه این بندر.

سایت چابهار دارای سطح بالایی است که برای اطمینان کافی از ایمنی پرتاب‌ها فراهم شده است. این سایت شامل یک بندر آبی عمیق با امکانات بارگیری مناسب است و بندرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما است.

این سایت دارای پهنای گسترده به‌سمت اقیانوس هند است که برای تمام مأموریت‌های فضایی مفید است و کمترین خطر را متوجه جمعیت و اموال اطراف آن منطقه می‌کند.

امکان نصب تجهیزات ردیابی در تپه‌های اطراف (رادارها و آنتن‌های تله‌متری) از جمله دیگر مزیت‌های خوب در پایگاه چابهار است.

این منطقه به‌دلیل موقعیت استوایی و ساحلی خود، یک سایت با تهویه مناسب و محیطی معتدل با رطوبت نسبی دارد و از تغییرات دمای اندکی در فصول مختلف سال برخوردار است همچنین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی در مقابل زلزله آسیب‌پذیری کمتری دارد.

پایگاه پرتاب چابهار مجهز به زیرساخت‌هایی است که می‌توانند با توسعه مراکز فضایی در آینده سازگار باشند که این زیرساخت‌ها شامل جاده‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر، مخابرات و... است.

بنابراین دو مزیت عمده برای پایگاه ملی فضایی چابهار وجود دارد که نخست نزدیکی به استواست به‌طوری که انرژی کمتری برای مانور یک فضاپیما به یک مدار استوا و ژئو نیاز دارد. از طرفی، دسترسی آزاد به دریای رو به جنوب دارد به‌طوری که برای موشک‌هایی که در سطوح پایین‌تر قرار می‌گیرند آثار مخروبه ناشی از خرابه موشک‌ها و بقایای فضاپیماها نمی‌توانند روی محل زندگی انسان‌ها تأثیر بگذارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند