Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@10:17:49 GMT

تولیدات کشاورزی خوزستان به ۵.۲ میلیون تن رسیده است

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۲۷۰۳

تولیدات کشاورزی خوزستان به ۵.۲ میلیون تن رسیده است

خاوازی از تولید ۵.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان خبر داد و گفت: در گذشته تولیدات کشاورزی در فاز اول طرح ۲۹۵ هزار هکتاری ۱.۷ میلیون تن بود که اکنون با ۳.۵ میلیون تن افزایش به ۵.۲ میلیون تن رسیده و این افزایش عملکرد را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «کاظم خاوازی» ظهر امروز (یکشنبه 12 بهمن) در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تبریک  ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: بزرگترین پروژه ای که در بخش کشاورزی در حال انجام است پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی 2 سال و نیم گذشته در استان خوزستان 14 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدات داشتیم، افزود: از این مقدار ۱۳ میلیون تن محصولات.... بوده است بنابرین این مسئله بسیار مهم و مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: طی بازدیدهایی که بر اساس طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از روستاها داشتم حرف ها و صحبت های و دفدغه های مردم را شنیدیم، البته بخشی از ابن پروژه دارای اشکالات فنی است که دوستان ما در جهاد نصر در حال تلاش برای رفع نواقص هستند.امیدواریم هر چه رودتر این نواقص رفع شوند.

 

خاوازی پیش از آغاز پروژه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان کل تولیدات محصولات کشاورزی این منطقه را ۱.۷ میلیون تن عنوان کرد و ابراز داشت: امروز به فضل الهی با اجرای طرح این رقم به تولید ۲.۷ میلیون تن رسیده است و بیانگر افزایش عملکرد در این بخش از فاز اول در ۲۹۵ هزار هکتاری است. اکنون نیز این رقم تولیدات کشاورزی به ۵.۲ میلیون تن رسیده که ۳.۵ میلیون تن افزایش عملکرد را نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه ارزش زمین های کشاورزی استان خوزستان اکنون بسیار بالا رفته که به نوعی به اقتصاد خانواده در روستا کمک شده است، یادآور شد: بعضی از واقعیت های بخش کشاورزی این است که اگر دولت ورود پیدا نمی کرد امکان نداشت که خاک های شور و قلیا را اصلاح کنند. این خاک مانند خاک شور نبود که دارای تکنیک و اصلاح خاص است، این نیز اکنون در اختیار کشاورزلن قرار گرفته است.

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در گذشته با وجود این خاک بسیاری از گیاهان مانند ذرت علوفه ای و سودال گراس و در بخس هایی چغندر قند را نمی توانستند بکارند الان نیز این امکان برای کشاورزان فراهم شده تا این محصولات را له راحتی بکارند.

 

وی اضافه کرد: اکنون شرایط تراکم کشت حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است به طوریکه به غیر از کاشت یک گیاه می توانیم بخشی از فصل کشت را گیاهان دیگر اختصاص دهیم و این کاشت اتفاق بی افتند. با این روند براساس براوردی هم که صورت گرفته ۶۲۵ میلیون متر کعب در سال صرفه جویی آب را شاهد خواهیم بود.

 

خاوازی طرح 550 هزار هکتاری را پروژه ای بسیار ارزشمند خواند، بیان کرد: اگر سرمایه گذاری صورت گرفته هم که ما حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده را در نظر بگیریم.همچنین براساس هماهنگی با ریاست محترم جمهوری و معاون اول رئیس جمهور که مصوبه هیات دولت را عوض کردند که این کار صورت گیرد اگر می خواستیم امسال طبق پیش بینی هایی انجام شده که تقریبا ۵۰۰ هزار تن برنج تولید شود بایستی ۵۰۰ هزار دلار برنج وارد می کردیم.

 

وی ادامه داد: اگر ۵۰۰ هزار دلار سال گذشته را هم حساب کنیم اکنون به رقمی بالغ بر ۱ میلیون دلار می رسید بنابراین هر مقدار که سرمایه گذاری شد عملا در دو کشت فقط برنج تولید شد. این نیز اهمیت این کار را نشان می دهد.قطعا جهاد نصر تلاش می کند تا نواقص موجود را برطرف کند، اجازه مطالعات بخش اول فاز دوم داده شده که عملا به فاز دوم قدم برخواهیم داشت.

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر دولت ورود پیدا کند و منابع مالی را تامین کند و وزارت نیرو هم تخصیص کامل آن را بدهد ما آمادگی کامل را داریم با تجربه ای که از گذشته داشتیم به بهترین نحو ممکن این مسئله را ادامه دهیم.در فاز دوم حتما باید بسته آموزشی و ترویجی و و ورود تکنولوژی دیده شود اگر ما ۵۰ هزار هکتار هم کمتر سرمایه گذاری کنیم ولی این بسته ها کامل باشند مطمئنم تغییر رفتار کشاورزان عاملی برای افزایش عملکرد سریع را به دنبال خواهد داشت.

 

وی یکی از شاخص های مهم در بخش کشاورزی را بحث آبیاری تحت فشار خواند و تاکید کرد: استان خوزستان ۱۲۶ هزار هکتار مجهز به سیستم های نوین آبیاری است ۵۶ هزار هکتار آن از مسیر توسعه همین آبیاری های تحت فشار برای سایر استان ها و ۷۰ هزار هکتار آن از طریق پروژه ۲۹۵ هزار هکتاری فاز اول بوده است.امسال هم ۴۰۰۰ هکتار سهمیه داشتند که ۱۰۰ درصد آن را جذب کردند و ۴۰۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار را انجام دادند.
خاوازی بیان کرد: کار بسیار خوبی ازطریق استاندار خوزستان و مسئولین این استان که پشتیبانی کردند تا مجتمع پرورشی ماهی در شهرستان کارون صورت بگیرد. اکنون نیز ۳۰ مزرعه آبگیری شده و حدود ۳۵۰۰ هکتار بخش مفید این مجتمع است که در اختیار ۲۰۰ تعاونی ها، دانشگاهی ها، فارغ التحصیلان و مردم قرار گرفت.

 

پایان پیام/660

منبع: شبستان

کلیدواژه: کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی میلیون تن رسیده افزایش عملکرد استان خوزستان ۵ ۲ میلیون تن هزار هکتاری هزار هکتار ۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۲۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت