زنان در هر انتخاباتی نامزد مورد نظر خود را پیروز می کنند/ استحکام خانواده اهمیت ویژهای دارد
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۹۰۰۷
رئیس جمهور با بیان اینکه زنان واقعاً در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی داشتهاند، گفت: زنها در هر انتخاباتی اگر تصمیم بگیرند وارد صحنه بشوند، میتوانند آن فردی که مدنظر آنهاست را پیروز انتخابات کنند.
به گزارش مشرق؛ حجّتالاسلام حسن روحانی، رئیسجمور، عصر امروز (سهشنبه ۱۴ بهمن) در مراسم بزرگداشت روز زن، با تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: فاطمه زهرا سلامالله علیها نه به عنوان تنها دخت پیامبر بلکه به عنوان شخصیتی والا در علم، دانش، مبارزه، فعالیت اجتماعی و تربیت فرزندان برومند مطرح هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) جایگاه ویژهای در تاریخ اسلام دارند، اظهار داشت: همه ائمه میراثی که به ماندگار میگذاشتند، صحیفه فاطمی بود که امیرالمؤمنین آن را گردآوری کرده بود که کلام حضرت زهرا بود. امروز زنان افتخار میکنند پیرو حضرت زهرا باشند.
روحانی با اشاره به حضور زنان در پیروزی انقلاب گفت: در دوران انقلاب نقش زنها بسیار مهم بود. در همه تظاهرات پرشکوهی که در تهران و شهرهای مختلف برگزار میشد، ما شاهد بودیم که زنان دوشادوش مردان حضور دارند و فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: زنها هم مثل مردان شهید دادند و زندان رفتند و شکنجه دیدند. این نشان میدهد انقلاب ما انقلابی بود که همه اقشار و گروهها در آن فعال بودند از جمله زنها که نقش بسیار بزرگی داشتند.
روحانی در ادامه گفت: بعد از انقلاب هم در همه حماسهها زنان حضور دارند از جمله در دفاع مقدس. امروز هم در صحنه کشور و جامعه حضور بسیار فعالی دارند. امروز نمونههایی را در تماس با استانها مشاهده کردیم. میبنیم که خانمها نهتنها خودشان فعال هستند و دارای شغل هستند بلکه منشاء شغل برای دهها و صدها خانواده هستند که این کار بسیار ارزشمندی است.
رئیسجمهور با بیان اینکه بعد از انقلاب خدمات زیادی به زنان انجام شد، اظهار داشت: زنان واقعاً در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی داشتهاند. زنها در هر انتخاباتی اگر تصمیم بگیرند وارد صحنه بشوند، میتوانند آن فردی که مدنظر آنهاست را پیروز انتخابات کنند، چرا که پنجاه درصد جامعه را تشکیل میدهند و هم در رأی دادن و تبلیغ کردن برای کاندیداها حضور فعال و مؤثری دارند.
روحانی با بیان اینکه قرآن به صراحت میگوید همه آنهایی که در راه جامعه خدمت میکنند دارای اجر هستند چه مرد باشند چه زن، اظهار داشت: مقام زن و مرد در انجام عمل صالح و عمل اجتماعی برابر است.
وی افزود: همه ادیان آسمانی به زنها توجه کردهاند امّا در ادیانی که تحریف شدهاند میگویند کسی که باعث اغفال حضرت آدم شده، همسر اوست. این در حالی است که ما چنین چیزی را در اندیشههای اسلامی نداریم. قرآن میگوید شیطان هر دو را وسوسه کرد و هر دو از بهشت خارج شدند.
رئیس جمهور ادامه داد: منطق ما این است که زنها منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بیتردید خدا جامعه انسانی را طوری آفریده که مرد مکمل زن و زن مکمل مرد است. اسلام جایگاه برتر برای مرد به عنوان جنسیت قائل نیست. چیزی که معیار برتری است علم، تقوا، کار، کوشش و جهاد است. ممکن است در این راه زن برتر باشد یا مرد. استعدادی که خدا برای مقام و عظمت و رشد انسانها به مرد داده عیناً به زنها هم داده است. البته مردها و زنها هرکدام ویژگیهایی دارند و اساس خلقت هم بر این است و بر همین مبنا احکام و مقررات دینی آمده است.
روحانی درباره سابقه حضور اجتماعی زنان در غرب گفت: از یک حقوقدان سوئیسی پرسیدم زنها از چه تاریخی در انتخاباتها حضور پیدا کردند و او گفت که از سال ۱۹۷۴ و این تاریخ چندسال بیشتر با انقلاب ما فاصله ندارد. بنابراین آنطور هم نیست که در کشورهای دیگر و در قرون گذشته زنها به همه حقوقی که حقشان بوده دست پیدا کرده باشند.
وی ادامه داد: در کشور ما بعد از انقلاب این زمینه کاملاً مهیا شد که زنان به صحنه بیایند و البته حق معمولاً گرفتنی است و خانمها هم حقشان را بازستاندهاند و همین امروز ما در جامعه میبینیم که در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان دانشگاه و علم و مشاغل فعال هستند.
روحانی گفت: امروز در فضای مجازی و دولت الکترونیک و شرایط خاصی که اقتصاد دیجیتال مهیا کرده، زنها خیلی راحتتر از گذشته میتوانند از این فضا استفاده کنند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوریمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر حجت الاسلام حسن روحانی حجت الاسلام حسن روحانی انقلاب روحانی حضرت زهرا پیامبر قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنشهای انتخاباتی رادیکالها پس از عملیات تحریم!
جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعلها بوده است.
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
روزنامههای امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هستهای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان میآورند که بررسیها نشان میدهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان میباشد.
آغاز این کنشها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:
سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.
این روزنامه اصلاحطلب در ادامه نوشته است:
این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشهای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم.
بررسیها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند.
اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و مینویسد:
امید در ایران به امری مناقشهآمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.
در ادامه این یادداشت آمده است:
شوربختانه در پیمایشهای متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشتهای مردم در حوزه مولفههای سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان میدهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشتهاند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشتهاند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافتههای امیدبخشی حاصل نشده است.
اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.
این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.
اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.