Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@23:59:57 GMT

شیراز با زیباسازی به استقبال نوروز ۱۴۰۰ می رود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۳۲۵۸

شیراز با زیباسازی به استقبال نوروز ۱۴۰۰ می رود

گروه استان‌ها ـ رئیس سازمان سیما، منظر شهرداری شیراز گفت: با اختصاص بودجه‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به این سازمان جهت نورپردازی و زیباسازی سطح شهر به استقبال نوروز ۱۴۰۰ می‌رویم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم   از شیراز ، آذرماه سال 87 دستورالعملی تحت عنوان ضوابط و مقررات ارتقای کیفی سیما و منظر شهری، با هدف هماهنگی میان نهادهای ذیربط در کشور شکل گرفت که یکی از اهداف اصلی این کمیته بعد از زیباسازی، احیای فرهنگ و معماری اصیل شهر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهر شیراز طبق نظرسنجی‌های شهرداری، یکی از مهمترین خواسته‌های شهروندان امنیت قلمداد شد و نورپردازی معابر، کوچه و خیابان‌ها و پل‌ها به عنوان نمود اصلی این مطالبه در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا به سبب زیبایی و احساس امنیت، سبب افزایش حضور مردم در فضاهای شهری گردد.

به جز امنیت، رفع بدمنظری‌ها، ناهنجاری‌ها و آلودگی‌های بصری و کاهش تزاحم و ناهمگونی برخی بناها و سازه‌ها با محیط به ویژه در مناطق گردشگری و تاریخی نیز مطالبه کارشناسان و دلسوزان حوزه شهری بود و در همین راستا در شهر شیراز پل عابر پیاده چهارراه زند به سبب همخوانی نداشتن با بافت تاریخی منطقه و مخدوش کردن چشم‌انداز بصری این خیابان تاریخی جمع آوری شد.

در همین خصوص سخنگوی شورای شهر شیراز نیز چند ماه پیش در حاشیه افتتاح یکی از پروژه‌های شهری به تسنیم گفت: چپگرد دلگشا با وجود توان فنی و مهندسی مطلوب سازه و بنای آن، آسیب جدی به هویت گردشگری و منظر بصری آن منطقه وارد می‌کند و اجرای تقاطع غیرهمسطح جام جم نیز سیما و فضای زیبا و گلستانی دورنمای طبیعی آن منطقه را نابود می‌کند.

برخی بدسلیقگی‌ها در طراحی یا جانمایی مبلمان‌های شهری، صندوق صدقات، کیوسک‌های تلفن و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی نیز انگیزه‌ای دیگر برای تهیه این گزارش شد و در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت ارتقای سطح کیفی فضاهای شهری با هدف بالابردن سرانه حضور شهروندان در این فضاها، مبلمان‌ها و باغ و بوستان‌ و پارک‌ها با رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری که چندماهی از ریاستش بر این سازمان می‌گذرد گفت و گو نمودیم.

استقبال از نوروز با نورپردازی و زیباسازی فضاهای شهری

محمدرضا زندیه با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر بیشترین توجه وی و شهردار شیراز معطوف به پویش بزرگ زاگرس سبز و کاشت یک میلیون بذر گیاهان بومی در ارتفاعات شیراز است گفت: نگهداری و حفاظت از فضای سبز و باغات و افزایش سرانه فضای سبز شهری اولویت‌ اصلی این سازمان است.

وی در ادامه اظهار داشت: دیگر اولویت ما نورپردازی و زیباسازی سطح شهر است و در این راستا و با حمایت شهردار شیراز امسال بودجه ای معادل 100 میلیارد تومان جهت زیباسازی پل‌ها و المان‌ها، معابر و خیابان‌ها به این سازمان اختصاص داده شده که برخی از این پروژه‌ها در حال اجرا بوده و برخی نیز در ایام مبارک دهه فجر و مابقی تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی افزود: از جمله مهمترین این پروژه‌ها، زیباسازی و نورپردازی پل کابلی ولی‌عصر، پل شهدای کشن، بلوار مدرس به طول حدوداً 7 کیلومتر، بلوار زند از میدان شهرداری تا بیمارستان نمازی، پل شهدای یغمور، پل مهدیه و گذرها و تقاطع‌های دیگر است.

وی در ادامه گفت: نورپردازی المان‌های پارک 580 هکتاری، نورپردازی ساختمان دادگستری میدان شهرداری، بلوار چمران، زیرگذر علی ابن حمزه نیز در همین راستا و با هدف زیباسازی شهر و ارتقای سلامت روانی و فکری شهروندان درحال انجام است.

زندیه در خصوص برنامه شهرداری برای ایام نوروز نیز پاسخ داد: برای نوروز نیز ما طبق روال هر ساله و از اکنون در حال تمهیداتی چون گل‌کاری، درخت‌کاری، نوسازی و رنگ آمیزی معابر، مبلمان‌ها و نماها و زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری هستیم و این امر به منزله دعوت به سفر در ایام نوروز در شرایط کرونایی کنونی نیست و در این خصوص تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم اما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.

زندیه در پایان گفت: شعار ما همواره این است که زیباسازی شهر به سبب اینکه باعث ارتقای احساس امنیت و آرامش و سلامت روحی شهروندان می‌شود یک لحظه هم نباید تعطیل شود.

فضاهای شهری و مناسب‌سازی قرارگاه‌های رفتاری شهروندان

در این خصوص یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه شهری معتقد است: تصمیم‌سازی درباره هر وضعیت یا پدیده، مستلزم شناخت درست آن پدیده بوده و عمیق‌ترین لایه شناخت هر پدیدار نیز شناخت وجود آن است و شناخت ما از چیستی شهر و شهروندانش راه‌گشای شناخت‌های بعدی ما خواهد بود و موجب شناخت بحران‌هایی می‌شود که گریبان‌گیر شهرمان شده است.

احمدکلائی در گفت وگو با تسنیم افزود: شهرهای امروزی به فضایی برای تلاش شهروندان با هدف نبودن در فضای شهر تبدیل شده، رابطه شهروند با فضای شهری قطع گشته و تنها در مبدأ و مقصد نمود می‌یابد و زمان‌هایی هم که فرد به اجبار در فضاهای شهری حضور دارد، اغلب این حضور همراه با تحمل دشواری‌های فراوان و صرف آمد و شد می‌گردد و هدف نهایی شهروند شهرهایمان در چنین شهری جز فرار از فضای شهری نیست.

این معمار و شهرساز شاخص بیان کرد: در چنین وضعیتی هر تلاش برای ساماندهی فضاهای شهری، هنوز آغاز نیافته محکوم به شکست است؛ چرا که در نبود اصلی‌ترین رکن شهر که انسان و پویایی اوست، اختلال شبکه فضایی روابط شهر ناگزیر و به ناچار حیات شهر در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

کلائی افزود: شهر موفق‌ترین تجربه بشر برای شکل دادن به جهانی است که در آن زندگی می‌کند و از آنجا که شهر با زیست بیش از 70 درصد ساکنان زمین پیوند خورده بنابراین تفکر درباره شهر نمی‌تواند از زمینه مادی و تلاش برای تغییر آن جدا باشد.

مشاور ادوار مختلف شهردار و شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: شرایط عمومی شهر، برآیند رفتار ساکنان آن شهر است و کنش و رفتار یکایک شهروندان نیز به شهر روح و هویت می‌دهد و بسترساز رشد و توسعه شهر می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به بی‌هویتی صحنه شهری و کاهش تعلق خاطر در بسیاری از شهروندان نسبت به مسائل شهر و آنچه در محیط پیرامونشان می‌گذرد افزود: شهرها از فضاهای مختلفی تشکیل می‌شوند که برای حمایت و روان‌سازی برخی از فعالیت‌های فردی، اجتماعی و ایجاد معانی که شهروندان به آنها نیاز دارند شکل می‌گیرند و هر فعالیت به فضایی با ویژگی خاص یا قرارگاه رفتاری مناسب نیاز دارد که در صورت عدم وجود فضای مناسب،کیفیت بُروز نوع فعالیت‌ها دچار مشکل شده و در نهایت موجودیت شهر از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی با چالش و مشکل روبرو خواهد شد.

مشهد در حوزه زیباسازی شهری نسبت به سایر کلانشهرها ممتاز است زیباسازی شهر ایلام و تسریع در انجام پروژه‌های شهری در اولویت نخست قرار گیرد اراک| ساماندهی مشاغل یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در زیباسازی شهری اراک است

در ادامه این متخصص امور شهری گفت: نیاز ساکنان شهر با گسترگی شهرها، گسترش یافته و تغییرکرده و عناصر شهری نیز در نتیجه آن شکل گرفته، گسترش یافته و تغییر کرده و به همین دلیل اهمیت و توجه به مبلمان شهری و مناسب‌سازی محیط شهری برای حضور شهروندان در فضاهای شهری از چالش‌های پیش‌رو در کلان‌شهرهای امروزی است.

در پایان احمد کلائی گفت: شهرها به گونه‌ای شکل گرفته اند که با کمتر رفتار و خواسته انسانی سازگاری دارند و به همین سبب مشاهده رفتار انسان‌شهری در چنین شهر ناسازگار، مفهومی نادرست و خارج از انتظار ما است و مفاهیمی ارزشمند همچون مطالبه‌گری، اخلاق، فرهنگ، آبادانی، توسعه و مشارکت که باید در شهر انسانی متجلی شود، منوط و مشروط به برخورداری از انسان‌شهری در عرصه شهر مناسب انسان است و در گستره انسان‌شهری و شهر انسانی است که شهروندان به محیط زندگی خود اهتمام می‌ورزند و در ادامه آن آبادانی شهر محقق می‌شود.

طرح جامع مبلمان شهری با استانداردهای بومی متناسب با فرهنگ و اقلیم شیراز

در ادامه دیگر منتقد حوزه مدیریت شهری نیز ضمن با اهمیت خواندن نقد موضوعات مربوط به طراحی فضا و مبلمان شهری در شهر شیراز افزود: در شهرها از جمله شهرگردشگرپذیر شیراز ما باید با ساختار شهری متفاوتی با دیگر شهرها و سکونتگاه‌ها روبرو باشیم و به واسطه همین تفاوت و به دلیل حضورپذیری و بهره برداری انسان‌ها از این مکان‌ها و فضاهای شهری، نیازمند مبلمان شهری مناسب در تمامی قلمروهای همگانی هستیم که باید پاسخگوی نیازها و خواسته‌های شهروندان و گردشگران باشد.

سعید زحمت‌کشان گفت: فضاهای نشیمن، محیط‌های زیبا، تابلوهای هدایت کننده، سطل‌های زباله، المان‌‌ها، سازه‌های مربوط به روشنایی و نورپردازی، باجه‌های تلفن، ایستگاه‌های اتوبوس، سرویس‌های بهداشتی، فضاهای سبز و مواردی از این دست به صورت دائم با هدف خدمات‌رسانی و یا زیباسازی مورد استفاده این جامعه هدف واقع شوند.

زحمت‌کشان با تأکید به ارائه طرح جامع هدفمند یازدهگانه در مناطق شهری شیراز بیان داشت: مهمترین موضوعی که در رابطه با مبلمان شهری مورد توجه است زیبایی بوده و زیباسازی شهر نیز در ابتدا با شناخت فرهنگ و نیازهای استفاده کنندگان همراه خواهد بودکه این مهم نیازمند تهیه طرح جامع مبلمان شهری است.

این کارشناس معمار افزود: نوع مبلمان شهری نشانگر فرهنگ و هویت یک شهر است و شیراز که ادعای جهان‌شهری دارد باید به همین تناسب در طراحی و جانمایی این مبلمان نیز رویکرد و اقدامات مناسب در سطح جهانی داشته باشد.

زحمت‌کشان همچنین بیان داشت: در حال حاضر مدیریت شهری شیراز نظیر شهرداری و شورای اسلامی شهر با رویکرد انسان محوری اقدامات مثبتی در این چند سال صورت داده اما با قدم زدن در خیابان‎های این شهر که دارای پیشینه غنی از تاریخ و فرهنگ و همچنین نیازها و خواسته‌های در سطح جهانی است با در نظر گرفتن مولفه‌های مختلف زیست پذیری، هنوز با چالش‌های گوناگونی از جمله جانمایی نادرست، عدم طراحی و اجرای نامناسب مبلمان شهری مواجه هستیم که امیدواریم با توجه به تغییرات مدیریتی در این حوزه شاهد پیشرفت مطلوبی باشیم.

در پایان این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه ساماندهی و مناسب‌سازی مبلمان شهری باید با در نظرگرفتن استانداردها و تفکری خلاقانه همراه باشد اظهار داشت: مرتفع کردن این مسئله نیازمند مداخلات مجموعه مدیریت شهری در ساماندهی و مناسب‌سازی به ویژه در طراحی و اجرای اصولی این مبلمان است که ضرورت دارد استانداردهایی بومی متناسب با این بستر جغرافیایی که فرهنگ و اقلیم در آن نقش اساسی دارند، تعریف و تهیه شود تا مبنای کار شهرداری و دیگر متولیان و حامیان شهری قرار گیرد.

در پایان این گزارش خاطرنشان می شود تسنیم ضمن تحسین اقدامات صورت گرفته به‌ویژه در ماه‌های اخیر به پیگیری لزوم توجه به احداث تندیس و المان‌سازی از مشاهیر شهر شیراز و اهمیت سامان‌دهی و ترمیم برخی ناهمواری‌های سطح شهر به‌ویژه در پیاده‌روها  و کمبود سطل‌های زباله به عنوان برخی کاستی‌های موجود در این حوزه پرداخته و بر پیگیری آن تا حصول نتیجه اصرار می‌ورزد.

همچنین اصلاح برخی جانمایی‌های غلط مثل کیوسک تلفن و صندوق صدقه در جای نامناسب یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی پشت شاخه‌های درختان، یا قرار گرفتن برخی تابلوهای خدماتی، درمانی، اداری تجاری در جای نامطلوب یا کهنه و بد منظر بودن آنها که متعلق به ادارات دولتی یا بخش خصوصی اما تحت حوزه اختیارات شهرداری هستند نیز از دیگر مواردی است که توسط این رسانه پیگیری خواهد شد.

گفت وگو و گزارش از سروش سلیمی

انتهای پیام / 424/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زیباسازی شهر مناسب سازی فضاهای شهری مبلمان شهری شهر شیراز پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از اتمام عملیات ساخت پارکینگ در محله چهل اختران و نزدیکی بقاع متبرکه این محله خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مجید متین‌فر امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص پروژه تملک و تخریب مغازه‌های اطراف قبرستان نو اظهار کرد: با همکاری دادستانی در ماده ۸ بیش از ۹۰ درصد پروژه تملک و مغازه‌ها تخریب شده است.

وی افزود: به دلیل مشترک بودن دیوار وقفی با مغازه‌های قبرستان نو، اختلافاتی با اداره کل اوقاف بوجود آمده که تلاش مجموعه مدیریت شهری در راستای حل آن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به پروژه ساماندهی میدان مطهری خاطرنشان کرد: در هسته مرکزی شهر قم نیاز به همکاری فعال تمام ارگان‌ها داریم و نقش آستانه مقدسه حرم و اداره کل اوقاف در گسترش و پیشرفت و اجرای پروژه‌های مهم شهری بسیار پررنگ است.

متین‌فر در خصوص پروژه چهل اختران تصریح کرد: پروژه پارکینگ چهل اختران با ظرفیت ۱۰۰ خودرو و شبستان اجرا و تکمیل شده است.

وی تأمین بودجه برای پروژه‌های شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری پشتیبان‌های ملکی متناسبی برای اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 748815

دیگر خبرها

  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز