تهیهکننده «ابلق»: رأیهای مردمی امسال در فیلم فجر اعتبار ندارد
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۱۳۸۰
تهیهکننده فیلم «ابلق» گفت: با اختلالی که در سامانه "سمفا" و سیستم رأیگیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد.
به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته پیگیریهای انجام شده نشان داد که بسیاری از تهیهکنندگان حاضر در جشنواره اطلاعی از شیوه رأیگیری مردمی این دوره از جشنواره ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این باره حسین انتظامی - رئیس سازمان سینمایی - اعلام کرده است که بلیت فروشی برحسب سالن و اعلام رأی مردمی نوعی اعتمادسازی است، چون در سالهای گذشته ابهاماتی در خصوص آرای مردمی مطرح میشد و با افزایش شفافیت اعتماد بالاتر می رود.
اما در این باره تهیهکننده فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و یکی از فیلمهای پرمخاطب جشنواره امسال معتقد است، با پیگیریهایی که انجام داده در صحت و دقت رای گیری مردمی امسال ابهام و تردید وجود دارد.
محمد حسین قاسمی در گفتوگویی با ایسنا با بیان اینکه درباره شیوه رأیگیری مردمی اطلاع رسانی انجام نشده بود و خودش براساس تحقیقاتی که انجام داده از جزئیات این شیوه مطلع شده است، توضیح داد: آنچه من از دبیرخانه پیگیری کردم، بر این مبنا بود که وقتی تماشاگر بلیتی را خریداری میکند پیامکی برایش ارسال می شود که تا پایان آن شبی که فیلم نمایش داده شده فرصت رأی دادن دارد. البته این موضوع را وقتی یک روز از جشنواره گذشته بود، متوجه شدیم و از آنجا که اطلاع نداشتیم امسال بلیت در اختیار تهیه کنندگان قرار نمی گیرد و خود ما هم فرصتی برای خریداری بلیت نداشتیم، نتوانستیم این پروسه را تست کنیم. بنابراین بر اساس اطلاعاتی که از طریق تماشاگران و دوستان به دستمان رسید، متوجه اتفاقاتی شدیم.
او در این باره گفت: خوشبختانه فیلم «ابلق» بیشترین سانس فوقالعاده را در جشنواره داشته و با توجه به تایم بلند این فیلم سانسهای ۹ و 9:30 هم به راحتی پر شدند، اما ماجرا اینجاست که وقتی چند روز از جشنواره گذشت، بر اساس پیامهایی که برخی مخاطبان دادند، متوجه شدیم بخش عمدهای از آنها پیامکی برایشان ارسال نشده است یا برخی از آنهایی که پیام دریافت کردند وقتی وارد سایت میشوند و میخواهند رأی خود را ثبت کنند موفق به انجام کامل مراحل نمیشوند. برخی دیگر هم بودند که وارد سامانه میشدند اما با این پیام مواجه میشدند که "این رای قبلا ثبت شده است". من این ماجرا را از دبیرخانه جشنواره پیگیری کردم ولی متاسفانه اشراف دقیقی بر موضوع نداشتند، به همین دلیل رابط میان سازمان سینمایی و سمفا را معرفی کردند و در نهایت متوجه شدم مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد.
قاسمی ادامه داد: تحقیقات من نشان داد که سامانه سمفا در همان روز بلیتفروشی هم دچار اختلال شده بود و این هم در دبیرخانه مطرح شد که دچار حمله سایبری شده است. در حالی که جای تعجب است، مگر این سامانه یک سایت هستهای بوده که دچار چنین اتفاقی شود؟ به زعم من حجم بالای ورود به سایت باعث اختلال در آن شده بود و وقتی چنین اختلالی وجود دارد به نظر میرسد کل ماجرا ابطال میشود. یکی از نکاتی که آن دوست رابط به من گفت این بود که برخی از مردم شاید پیامهای تبلیغی خود را بسته باشند و برایشان پیام جشنواره ارسال نمیشود و این یک اتفاق بد است، چون اگر قرار باشد بابت پیام های رأیگیری از مردم پول گرفته شود، شرعاً و قانوناً درست نیست. البته من احساس میکنم به دلیل آن که اشراف نداشتند چنین مطلبی را بیان کردند و وقتی هم دیدند که من ناراحت شدم، کلاً آن را رد کردند. اما از طرف دیگر با وجود تایید اختلال در سمفا میگویند که تعداد سانسها برای همه فیلمها یکسان است، در حالی که به نظر من فیلم «ابلق» تعداد سانسهایش به لحاظ نفرات نسبت به دیگر فیلمها متفاوت است و این اختلال در مقایسه و بررسی ها لطمه میزند.
او تاکید کرد: برای ما مسلم شده یک اختلال در سامانه سمفا به وجود آمده و برای رفع این مسئله هیچ پیشبینی در نظر گرفته نشده است. البته تمام اینها که میگویم استنباط من از نتیجه صحبتهای رابط جشنواره و سامانه سمفا است.
وی با تاکید براینکه به عنوان تهیهکننده نحوه اکران و بازخورد مخاطبان را پیگیری میکند و هر دو مسئله برایش اهمیت دارند، ضمن قدردانی از استقبال تماشاگران فیلم «ابلق» اضافه کرد: در پیگیریهایی که انجام میدادم، متوجه شدم یکی دو تا از فیلم ها مثلا ۱۰۰ بلیت را بر اساس ۳۰ درصد ظرفیت فروش خود فروختهاند و در دستگاه هم این 100 بلیت ثبت شده است اما در سالن سینما 30 نفر بیشتر حضور نداشتند یعنی انگار ۷۰ نفر پول بلیت را داده و خرید کردهاند اما به سالن نرفتند. این قضیه به نظر من مشکوک است، چون به این معناست که شخصی میتواند بلیت بخرد و امکان رای داشته باشد ولی به سالن نرود. این موضوع برای یکی دو فیلم دیگر هم تکرار شده و برای سینمادارها هم اتفاق عجیبی است. به ویژه آنکه امسال شرایط خرید تکی بلیتها وجود دارد و اگر کسی از سامانه رأیگیری و فروش بلیت اطلاعاتی داشته، میتوانسته تمام اینها را مهندسی کند. در این باره بجز خود ما برای فیلمهای دیگری هم مشکل مشابه وجود دارد.
قاسمی در پایان تاکید کرد: با شرایطی که اکنون وجود دارد، مشخص است که تجزیه و تحلیل رأیها مشکل دارد هرچند شاید سیستمی طراحی شده که از آن بیاطلاع هستیم، ولی در همین حد هم میتوان دچار تردید بود که مثلاً فیلم ابلق 1200 رأی دارد شاید هزار رأی آن مثبت باشد. یک فیلم دیگر هر ۲۰ رایی که دارد مثبت است. آیا نسبت اینها با هم برابر است؟ با این حال با توجه به شرایط به دوستان دستاندرکار جشنواره حق میدهم که شاید فکر نمیکردند اکران مردمی داشته باشند تا برای رأیگیری آن هم فکری جدیتر کنند، ولی معتقدم با این حجم اختلال نمیتوان سیمرغ مردمی امسال جشنواره را قابل اعتماد دانست چون زمانی که کاری انجام می شود دیگر وقت خطا نیست، در حالی که الان شاهدیم این آزمون و خطا در زمان اجرای رایگیری در حال انجام است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فیلم فجر 99 فیلم ابلق سیمرغ مردمی فجر جشنواره فیلم فجر 99 تهیه کننده رأی گیری فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای لغو ۵ کنسرت در تهران
به گزارش پارس نیوز، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذیصلاح دستور لغو کنسرتهای موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کردهاند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرتها به تاریخ دیگری موکول شده است.
کنسرتهایی که لغو شدهاند شامل کنسرتهای مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سهشنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت میشوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیتفروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو میشود یا خیر!
زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر میشود، شاید اولین مقولهای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام میکند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامهریزی و هزینه میکنند. گاه این برنامهریزیها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را میطلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیتها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.
با این وجود بارها شاهد بودهایم که کنسرتهای موسیقی پس از بلیتفروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بودهاند، لغو شدهاند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.
برگزاری «ایراناکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!
اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیتفروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیتفروشی میکند؟!
منبع : ایسنا