Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسکانیوز، اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیهٔ میان‌دولتی اقتصادی است که اعضای آن را پنج کشوربلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل می دهند که می تواند در توسعه تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه به عنوان یکی از اهداف مهم سیاست خارجی کشور نقش موثری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در سال ۹۷ هم «علی‌اکبر ولایتی» به عنوان نمایندهٔ ایران در سفری که به مسکو داشت با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا خبر داد.   اتحادیه اوراسیا نقش بسیار مهمی می تواند در گسترش تبادلات اقتصادی ایران با کشورهای اوراسیا ایجاد کند که این مساله با نهایی شدن کریدور شمال و جنوب باعث منافع راهبردی همه طرف ها میشود.
در صورت تحقق این مهم در سفر «محدباقر قالیباف» به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی که حامل پیام ویژه رهبری انقلاب برای پوتین رئیس جمهور روسیه نیز هست، این موضوع می‌تواند سبب تسهیل تجارت میان ایران با کشورهای عضو آن شود که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمند به حساب می آید.
حضور در ائتلاف ها و اتحادیه های منطقه ای به خصوص در راستای گسترش تعاملات تجاری با اعضای آن می تواند یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار مقابله ایران با تحریم های آمریکا باشد.
در واقع با افزایش این قبیل اقدامات نشان داده ایم که اجازه نخواهیم داد آمریکا و متحدانش با فشار و تحمیل خواسته های خود، توان منطقه ای ایران را محدود و ما را به انزوای بین المللی بکشانند.
در خصوص لزوم و اهمیت توسعه ارتباط ایران با روسیه در قالب «نگاه به شرق» بارها سخن گفته شده و دلیل اصلی آن هم این نکته مهم است که با استفاده از تجارب ارزشمند بدست آمده در سال های اخیر نسبت به غرب و البته شرایط تحریمی سختی که در آن قرار گفته ایم، حتما باید گزینه های دیگرارتباط و همکاری خود از جمله کشورهای شرقی را بررسی و به سمت گسترش تعاملات تجاری با آنها پیش رویم.
به عبارت دیگر، در شرایطی که آمریکا و متحدان غربی و عربی آن با همه توان درصدد محدودسازی قدرت و نفوذ ایران بوده و هستند و کماکان در حال پیشبرد سیاست فشارحداکثری علیه ایران هستند، توسعه روابط با کشورهای منطقه ای و به خصوص گسترش تعاملات تجاری با همسایگان یکی ازالویت های نظام به حساب می آید که باید در قالب نگاه به شرق آن را تحلیل کرد.
روسیه به عنوان قدرتی بین المللی از منظر سیاسی و اقتصادی، در سال های اخیر و پس از برجام و البته به خصوص پس از خروج آمریکا از آن توافقنامه، در مجامع بین المللی ایران را بارها حمایت کرد و بر لزوم حفظ برجام و البته توسعه همکاری با ایران تاکید داشته است.
بنابراین، یکی از اهداف و دستاوردهای سفر قالیباف به روسیه و دیدارش با مقامات عالی رتبه آن کشورمی تواند تحقق این مهم باشد که ایران با پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای تامین منافع ملی خود گامی جدی و عملیاتی بردارد.
گفتنی است، در دستورکار برنامه های سفر سه روزه قالیباف به روسیه که از امروز (یکشنبه) و به دعوت «ویچیسلاو والودین»، رئیس دومای روسیه آغاز شده، علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، دیدارهایی با همتایانش در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور قرار دارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: روسیه قالیباف مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه تعاملات تجاری منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

در حالی که اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه آماده می‌شود اما تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در اقدامی که می‌تواند چشم‌انداز انرژی اروپا را تغییر دهد، کمیسیون اروپا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه پیشنهاد کند. اقدامات پیشنهادی شامل ممنوعیت صادرات مجدد در داخل اتحادیه اروپا و تحریم سه پروژه ال‌ان‌جی روسیه است. تصمیم کمیسیون اروپا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، به‌ خصوص در پی نبرد جاری در اوکراین اتخاذ می‌شود.

اتحادیه اروپا در اوایل سال میلادی جاری، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را اعمال کرد، اما تاکنون از انجام اقدامات مشابه علیه واردات ال‌ان‌جی خودداری کرده بود. با این حال، با افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه از آغاز جنگ اوکراین که حدود ۱۵ درصد از عرضه گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، فشار بر بروکسل برای اقدام در این زمینه، افزایش یافته است.

هدف از ممنوعیت پیشنهادی حمل در داخل اتحادیه اروپا، جلوگیری از انتقال محموله های ال‌ان‌جی روسیه به مقاصد دیگر است. در حال حاضر بلژیک، فرانسه و اسپانیا، بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی روسیه هستند که بسیاری از این واردات مجددا به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است با اعمال محدودیت‌هایی بر حمل، اطمینان حاصل کند که ال‌ان‌جی روسیه به بازارهای خارج از اروپا راه پیدا نمی‌کند.

علاوه بر ممنوعیت انتقال ال‌ان‌جی روسیه، کمیسیون اروپا همچنین سرگرم بررسی تحریم‌هایی علیه سه پروژه روسیه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲، اوسک لوگا و مورمانسک است. در حالی که جزئیات این تحریم‌ها، هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، انتظار می رود پروژه هایی را هدف قرار دهند که هنوز عملیاتی نشده اند و تلاشهای روسیه برای گسترش صادرات ال‌ان‌جی  را پیچیده تر می‌کند.

اقدام کمیسیون اروپا، منعکس کننده نگرانی فزاینده در اتحادیه اروپا از وابستگی این بلوک به انرژی روسیه است. در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد، سیاست گذاران اروپایی به طور فزاینده، به دنبال راههایی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است با هدف قرار دادن واردات ال‌ان‌جی روسیه، پیامی روشن به مسکو ارسال کند که اقداماتش در اوکراین بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد. اما با افزایش فشار بر بروکسل برای اقدام، احتمال زیادی دارد که چشم انداز انرژی اروپا در ماههای آینده، دچار تغییرات قابل توجهی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه