Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دامنه فارسی «نقطه ایران» امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و  ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی,  به صورت مجازی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در این نشست مجازی بهره برداری از دامنه نقطه ایران را اتفاقی خوب برای فعالان فضای مجازی معرفی کرد و گفت: در بخشی از طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که پیش از این در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است بر اهمیت زبان فارسی تاکید شده که راه اندازی دامنه‌های جدید اقدامی مهم و موثر در راستای اهداف این سند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذری جهرمی ادامه داد: یکی از اهدافی که در استفاده از این دامنه‌ها به چشم می‌خورد این موضوع شکاف دیجیتال را بین افرادی که توانایی کار با فضای مجازی را دارند اما تسلط بر زبان انگلیسی ندارند کاهش داده و فرایند فعالیت مجازی را برای فارسی زبانان سراسر دنیا بهبود بخشیده است.

وی درباره پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور بیان کرد: ورود اینترنت به ایران از طریق IPM بود و دامنه ir. نیز یکی از حوزه‌های این پژوهشگاه است. دامنه دات ایران موضوع مهم دیگری است که IPM به آن پرداخته است.

افزایش دو برابری محتوای فارسی در فضای مجازی

وزیر ارتباطات درباره جایگاه زبان فارسی در فضای مجازی اظهار داشت: با توجه به سند راهبردی شبکه ملی اطلاعات، محتوای فارسی در فضای مجازی 2 برابر شده و سهم زیادی نسبت به خیلی از زبان‌ها دارد.

آذری جهرمی افزود: اگر راه برای استارتاپ‌ها و تسهیلات باز شود برای این موضوع راهبرد بهتری است. IPM به عنوان نهادی علمی در آی کن فعالیت دارد هرچند در این فضا حاکمیت رعایت نمی شود و نگاه به حکمرانی آمریکایی است؛ تقویت فعالیت IPM و اثرگذاری بیشتر سایر بخش‌ها در آی کن ضروری است. می‌طلبد تا مجموعه‌های دیگر هم در آی کن فعال شوند و بتوانند از حقوق شرکت های ایرانی در راستای مدیریت بیشتر فضای مجازی دفاع کنند.

وی انتقادهای شرکت‌های ایرانی از IPM را مطرح کرد و بیان کرد: شرکت‌های ایرانی که از دامنه آی ار استفاده می کنند از استراتژی IPM  برای نبود تبلیغات مشکل دارند. خدمات این پژوهشگاه کلیدی است . باید دامنه های دو حرفی در اختیار شرکت ها قرار گیرد. اسامی شرکت‌ها طولانی است و برای دامنه یافتن سخت است. IPM  باید دستورالعمل‌هایی را مدون کند و در نوع پاسخگویی نیز فوری تر، به روز تر و دقیق تر عمل کند.

وزارت ارتباطات، اولین مشتری «نقطه ایران»

وزیر ارتباطات گفت: درخواست اخذ دامنه نقطه ایران برای وزارت و سایت شرکت‌های تابعه را امروز به عنوان اولین مشتری ثبت می کنیم. در کنار هم می توانیم موقعیت کشور را در فضای مجازی بهتر کنیم.

وی در پاسخ به موضوع کمبودهای پژوهشگاه دنش‌های بنیادی مطرح شده در این جلسه افزود: باید برای نیازهای محاسبات چاره اندیشی کرد. سوپر رایانه سیمرغ موضوع مهمی است که به زودی در کشور به بهره برداری می‌رسد و می‌توان شبکه ارائه خدمت ظرفیت شبکه محاسباتی گرید را با سیمرغ انضمام کرده و در اختیار دانشگاه ها بگذاریم.

محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در این افتتاحیه مجازی بیان داشت: پژوهشگاه دانشگاه بنیادی یکی از دستاورد‌های انقلاب است که در بحبوحه جنگ و انقلاب افتتاح و در عمق ۳۲ ساله به یک مرکز تحقیقات علوم پایه در خاورمیانه تبدیل شد. این مرکز در حوزه علوم بایو و حوزه کامپیوتیشن پیشرفت‌های خوبی حاصل کرده است. 

لاریجانی درباره پروژه‌های در حال اجرای این پژوهشگاه توضیح داد: اولین رصد خانه حرفه‌ای بعد از رصدخانه خواجه نصیر در جنوب کاشان افتتاح می‌شود. پروژه شتابگر ملی نیز که در قزوین کلنگ زنی شده است بعد از سازمان انرژی اتمی بزرگترین پروژه اتمی است. اقدامات و فعالیت‌های IPM تبلیغاتی نیست و کار زمانی که به نتیجه برسد به خوبی دیده خواهد شد.

باید در برابر شیطنت‌های سایبری دشمنان مصوت‌تر شویم

وی ادامه داد: بحث دامنه یک موضوع حیثیتی و امنیتی است که در طول دو دهه گذشته توسعه وسیعی یافت و نشان دادیم در این حوزه می‌توانیم با تجهیزات مخابراتی تهاجماتی که به جمهوری اسلامی می‌شود را رفع کنیم. در شرایط کنونی باید سعی کنیم دربرابر شیطنت‌های اینترنتی مصون‌تر شویم.

دسترسی عمومی به دامنه فارسی جدید از اردیبهشت ماه

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره پروژه دامنه «نقطه ایران» توضیح داد: این پروژه آماده سرویس‌دهی شده و اسامی را برای شروع به طور اشانتیون تعریف کرده‌ایم که در فاز اول برای سازمان‌های دولتی در دسترس قرار می‌گیرد و در اردیبهشت به طور عمومی باز می‌شود. مقررات این پروژه به زبان فارسی تهیه شده و لازم است کمیته‎ای زیر نظر شورا تشکیل شود که مقررات را نظارت کند حتی می‌توان مقررات را تا آنجا تسهیل کرد تا نقطه ایران را در اختیار همه مردم قرار دهیم.

لاریجانی درباره کمبودهای این پژوهشگاه گفت: در شبکه رصدخانه‌ای برای یک پایش منظم از آسمان، رصدخانه کشورهای مختلف به هم شبکه می شوند و در این زمنیه نیازمند امکانات زیاد دیتا برای ذخیره سازی هستیم. دو پروژه ملی HPC و گرید محاسباتی است که قسمت دیتا اگر گسترش یابد وارد فضای محاسبات ابری می‌شویم که اقدام مهمی است.

دامنه «نقطه ایران» چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه این مراسم سرپرست ثبت دامنه «نقطه ایران» درباره چگونگی کارکرد این دامنه‌ها گفت: هر دامنه که در آن به غیر از حروف اصلی یک حرف وجود داشته باشد به آن دامنه IBN یا دامنه‌های بین‌المللی می‌گویند. تا کنون در سطح بین‌المللی ۶۲ IBN  به ۴۳ کشور اختصاص یافته که یکی از آن‌ها در حال حاضر در ایران مورد استفاده است و به زودی یک دامنه دیگر هم اضافه می‌شود.

علیرضا صالح عنوان کرد: بیزینس کارت هر کس تمام حروف روی آن به زبان و خط همان کشور است به جز آدرس ایمیل و وبسایت شخص که برای افرادی که به زبان دیگر مسلط نیستند استفاده از اطلاعات آن سخت است. وقتی آدرس یک سایت را به طور شفاهی به کسی می‌دهیم ممکن است در نحوه املای آن دچار مشکل شود اما دامنه‌های فارسی را به راحتی می‌توان همانطور که به گوش می‎رسد تایپ کرد. مدیر سایت‌ها می‌تواند کانتنت معادل آن زبان را به شما ارائه کند.

صالح ادامه داد: خط ما به طور استاندارد عربی است، اما زبان فارسی است. و این مشکلاتی را ایجاد می‎‏کرد چرا که کشورهای عربی می‌خواستند‌ این خط فقط برای دامنه‌های خودشان استفاده شود اما خیلی از کشورهایی که از خط عربی استفاده می‌کنند به زبان عربی صحبت نمی‌کنند.

وی افزود: یازدهمین دامنه بین المللی که در ریچه ثبت شد دامنه نقطه ایران بود. در سال ۸۲‌ پژوهشگاه فعالیت خود را بر روی IBN آغاز کرد و در سال ۸۳ دامنه ایرانی فارسی به صورت آزمایشی ثبت شد. سال ۸۸ برای ثبت دامنه نقطه ایران درخواست به آی کن دادیم و سال ۸۹ با این درخواست موافقت شد. استاندارد‌ها تغییراتی کرد که در استاندارد‌های ۲۰۰۸ برخی از استاندارد‌های ۲۰۰۳ نقض می‌شدند و نیاز بود تا مقررات برای این هماهنگی تغییر کند.

دامنه‌های «نقطه ایران» گامی موثر در راستای فارسی‌سازی فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در ادامه این افتتاحیه مجازی گفت: باید به سمت فارسی سازی بیشتر فضای مجازی برویم. خردسالان و بزرگسالان ممکن است آشنا به زبان انگلیسی نباشند و از این طریق بتوانند با بهره بهتری از فضای مجازی استفاده کنند. زبان بر روی تفسیر انسان از جهان تاثیر دارد.

ابوالحسن فیروز آبادی تصریح کرد: زبان، بر بیان جهان ذهنی تاثیر دارد و همین تعبیر از جهان ذهنی است که جهان واقعی را می‌سازد. امید است با افتتاح این پروژه در زبان برنامه نویسی نیز شاهد پیشرفت باشیم. در جهت موفقیت پروژه مذکور مرکز ملی فضای مجازی با نهایت ظرفیت حاضر به همکاری است.

بیشتر بخوانید

انتقاد معاون وزیر ارتباطات از آمارهای غلط از پیشرفت زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارتباطات ارتباطات و فناوری اطلاعات آذری جهرمی دامنه اینترنتی دامنه نقطه ایران فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات دامنه نقطه ایران وزیر ارتباطات فضای مجازی آذری جهرمی زبان فارسی دامنه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دو سیما درباره سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، تعداد زیادی از شاعران از جمله بنگلادش، هند، پاکستان و ... شعر سرودند.

قزوه درباره لزوم توسعه و زنده نگه داشتن زبان فارسی در سایر کشور‌ها گفت: اگر انگلیس و کمپانی هند شرقی نبود، الان زبان فارسی زبان اول دنیا بود. آنها آمدند و به مرور ریشه زبان فارسی را خشکاندند.

مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که چند کشور فارسی زبان هستند؟ گفت: شاعران فارسی زبان زیادی داریم، که حتی در روسیه و اوکراین هم دیده می‌شود. به طور کلی، استادان زبان فارسی در سراسر دنیا از جمله مصر، اروپا و امریکا وجود دارد. تلاش ما پرورش شاعران زبان فارسی است. شاعران در سطح بالاتری نسبت به متخصصان دستور زبان فارسی قرار می‌گیرند. شاعر می‌تواند چراغ زبان فارسی را روشن کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند