Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالیکه محموله های واکسن چین در فرودگاه های شرق آسیا تحویل داده می شوند، آمریکا با کمک مهاراجه های هندی به دنبال تقابل با نفوذ پکن در آسیاست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ویروس کرونا یکی از بهانه های آمریکا در دولت دونالد ترامپ برای افزایش فشار به چین بود. ترامپ به این بهانه که چین منشأ ویروس کرونا بوده تلاش داشت تا این کشور را مقصر این ویروس مرگبار معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن بایدن برخی کارشناسان احتمال تغییر رویکرد آمریکا در قبال چین را پیش بینی می‌کردند اما سیاست این روزهای دولت بایدن بیانگر چنین موضوعی نیست.

به نظر می رسد واشنگتن قصد دارد که به هر طریقی از میزان نفوذ چین در عرصه بین‌الملل بکاهد. یکی از این اهرم ها واکسن کروناست و اخبار منتشر شده در روزهای اخیر پیرامون این موضوع حاکی از ادامه رقابت این دو قدرت حتی در عرصه واکسن کروناست. در این گزارش به تلاش چین برای کمک به کشورهای شرق آسیا در تامین واکسن و راهبرد متقابل آمریکا برای بی اثر کردن این اقدام پرداخته شده است.

محبوبیت چین در آسیا با محموله های واکسن

پاکستان یکی از متحدان اصلی چین به شمار می رود و از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برای پکن در پروژه یک کمربند یک جاده برخوردار است. شاید بی دلیل نباشد که پاکستان اولین کشور دریافت کننده 500 هزار دوز واکسن سینوفارم چین است و درحالی که این کشور با بیش از نیم میلیون مبتلای ویروس کرونا و 11 هزار مورد مرگ و میر ناشی از این ویروس درگیر است، پکن با ارسال واکسن کرونای ساخت خود به دنبال جلب اعتماد بیشتر مقامات اسلام آباد است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با اشاره به کمک چین به پاکستان در زمینه ارسال واکسن گفت که همکاری در این زمینه میان دو کشور نه تنها بیانگر همکاری راهبردی میان دو شریک قدیمی بوده بلکه نشان دهندده کمک صادقانه هردوکشور به یکدیگر در زمان لازم است.

به نظر می رسد یکی از دلایل تعلل کشورهای همسایه چین در اعتماد کامل به واکسن های چینی مجوز استفاده آنها برای عموم مردم بوده است. 18 بهمن شرکت سینواک چین اعلام کرد که دولت این کشور مجوز استفاده مشروط این واکسن برای تمام مردم را صادر کرده است. پس از اعلام این خبر یکی پس از دیگری گزارشاتی از کمک‌های چین به کشورهای همسایه مخابره شد. مقامات چین روز شنبه اعلام کردند که این کشور 500 هزار دوز واکسن کرونا به نپال اعطا خواهد کرد. برخی کشورهای دیگر مانند اندونزی باتوجه به جمعیت بالای خود فرصت را از دست نداده و سریعا آمادگی خود برای دریافت واکسن را اعلام کردند. 13 ژانویه جوکو ویدودو، رئیس جمهور چهارمین جمعیت بزرگ مسلمان با حضور در مقابل دوربین ها اولین دوز واکسن کرونای ساخت شرکت سینواک را دریافت کرد تا اعتماد کامل خود به این واکسن را نشان دهد. از جاکارتا تا مانیل و کوالالامپور، کشورهای آسیایی درحال سفارش واکسن به چین و تایید مجوز استفاده اضطراری آنها هستند.

هند، مهره ارزشمند توازن نفوذ منطقه‌‌ای

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه چین روز جمعه در اولین گفتگوی تلفنی خود با یانگ جیه چی، دیپلمات عالی چین گفت که واشنگتن برای پاسخگو دانستن چین در قبال تلاش برای تهدید ثبات در حوزه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام با متحدان خود همکاری خواهد کرد. هند یکی از این متحدان است که ترجیح داده منافع خود را با واشنگتن هماهنگ کند. خروج هند از بزرگترین توافق تجاری دنیا (باحضور چین، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای شرق آسیا) و تشدید اختلافات مرزی دهلی و پکن از جمله مواردی است که واشنگتن را متقاعد ساخته از هند به عنوان یک مهره ارزشمند برای تقابل با نفوذ چین استفاده کند. این تقابل به حوزه واکسن نیز ورود پیدا کرده و روز یکشنبه مقامات از تایید ارسال محموله واکسن کرونا از طرف هند به کامبوج و برنامه آتی برای ارسال این واکسن ها به مغولستان و برخی کشورهای دیگر در محدوده اقیانوس ارام خبر دادند.

دیپلماسی واکسن

هند درحالی که خود درگیری ویروس کروناست و برنامه واکسیناسیون در این کشور به تازگی شروع شده، دولت ناریندرا مودی قصد دارد با اعطای واکسن آسترازنکای ساخت هند، در عرصه رقابت از پکن بیش از این کم کاری نکند. در همین رابطه سفیر هند اعلام کرده که پس از درخواست نخست وزیر کامبوج از همتای هندی خود، دهلی با اعطای 100 هزار دوز واکسن به کامبوج موافقت کرده است. این درحالی است که کامبوج یکی از متحدان مهم چین بوده و انتظار می رود میلیون ها دوز از واکسن شرکت سینوفارم را دریافت کند.

هند روز یکشنبه نیز برای اولین بار 500 هزار دوز واکسن آسترازنکا به افغانستان ارسال کرد. دهلی پس از میلیون ها دلار سرمایه گذاری در افغانستان در سالهای گذشته برای کاهش نفوذ پاکستان در این کشور در عرصه تحویل واکسن کرونا نیز به دنبال معرفی خود به عنوان یک ناجی است. به گفته آنوراگ سریواستاوا، سخنگوی وزارت خارجه هند این کشور تاکنون 15.6 میلیون دوز واکسن برای 17 کشوردر قالب قرارداد و یا کمک تامین کرده است. میانمار، بنگلادش، نپال، سریلانکا و مالدیو کشورهایی هستند که هند واکسن کرونای ساخت خود را در قالب "راهبرد دوستی واکسن" در اختیار آنها قرار داده است.

ارسال محموله های واکسن به کشورهای آسیایی از طرف هند که خود دومین تعداد بالای مبتلایان به ویروس کرونا را دارد حاکی از آن است که تحرکات اخیر چین در آسیای میانه و شرق شدیدا باعث نگرانی هند شده و احتمالا با قول حمایت از سوی دولت بایدن تمام تلاش خود برای از دست ندادن متحدان قدیمی و کاهش نفوذ پکن را در قالب دیپلماسی واکسن پیش میبرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا ویروس کرونا اخبار هند اخبار چین اخبار آمریکا ویروس کرونا اخبار هند اخبار چین هزار دوز واکسن واکسن کرونا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم

  درخصوص ماهیت تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمنان و نضج یافتن آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست آن‌که، پذیرش زور و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌ها، ریشه فرهنگی و فکری دارد. سلطه‌پذیری، در واقع به معنای پذیرش هنجارهای ساختگی و الگوواره‌های مغایر با فطرت و ارزش‌های انسانی توسط افراد و جوامع سلطه‌گراست. پر واضح است که سازش و کرنش در برابر بیگانه، به‌نوعی که استقلال فکری و فرهنگی را از بین ببرد، ارمغانی جز بی‌هویتی و نابودی ساختارهای فرهنگی جوامع در پی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، تسلیم‌ناپذیری در برابر زیاده‌خواهی‌ها و متعاقبا ایستادگی و مقاومت افراد و جوامع در برابر فشار بیگانگان، هویت‌آفرین بوده و نشان از پایبندی به ارزش‌های فطری و آموزه‌های معنوی و دینی دارد. انسان‌ها و جوامع موحد، قدرت را منحصر در ذات باریتعالی می‌دانند، از این رو مقهور قدرت‌های ساختگی نشده و آن را مغایر با آزادی خدادادی خود قلمداد می‌کنند. از آنجا که فرهنگ، نقش زیربنایی در جوامع گوناگون دارد، بیگانگی از فرهنگ خودی، به مراتب نسبت به از خودبیگانگی اجتماعی(که توسط هگل و دیگران مطرح شده)آثار و تبعات سوء بیشتری دارد و منتج به سرکوب ارزش‌ها و هنجارها و تبدیل آنها به ضد ارزش می‌شود و زمینه پذیرش فشار و زور را فراهم می‌سازد. نکته دوم، مربوط به نگاه امامین انقلاب به آسیب از خودبیگانگی و تأثیر سوء آن بر عزت و استقلال کشور است. حضرت امام خمینی(ره)، ریشه‌های آسیب به استقلال را،فکری - فرهنگی دانسته ووابستگی درونی و ذهنی به دشمنان را منشأ سایر وابستگی‌های تحقیر‌آمیز قلمداد می‌فرمایند. در نگاه کلان رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزبزرگ‌ترین فاجعه برای ملت ما،وابستگی فکری به دشمنان و غافل ماندن از ارزش‌های درون‌زای ملت ایران است.
معظم له در اولین روز از سال۱۳۹۳ و درحرم مطهر حضرت امام رضا(‌علیه السلام)‌ روی همین مسأله، تاکید ویژه‌ای فرمودند: « نادیده گرفتن خطوط انقلاب اسلامی و هویت اصلی ملت ایران، تحقیر اخلاق ایرانی و فرهنگ اسلامی و مقایسه‌ای احساسی و توام با لاابالی‌گری، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی تردید را در میان مردم به وجود خواهد آورد.» قاعده قرآنی محکم و مبنایی نفی‌سبیل، ناظر بر آن است که خداوند متعال راهی برای تسلط کفار بر مسلمین قرار نداده و وابستگی انسان‌ها به کفار، معلول نادیده گرفتن ارزش‌های ذاتی و انسانی و حرکت در مسیری غیر‌خداپسندانه است. نکته سوم، معطوف به رصد و تحلیل ابزارهای نوین دشمن (‌خصوصا در پیچ تاریخی کنونی) در راستای تحقیر و تسلیم ملت‌های مسلمان و محو مولفه‌های استقلال و عزت از حیات آنهاست. دشمن در این مسیر، مصادیق سلطه‌پذیری و سازش جوامع اسلامی را در بسته‌های تزیین شده ارائه کرده و تمرکززدایی از ذات و ماهیت این بسته‌های ضد‌فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است. درمقابل، نقطه قوت گفتمان انقلاب اسلامی، قدرت اقناع و تبیین‌گری آن درمواجهه تمام‌عیار با دشمن درعرصه جهاد تبیین است. تکیه بر‌کنشگری فرهنگی در مقابل نگاه واکنشی و انفعالی وبازخوانی دقیق مولفه‌های تسلیم‌ناپذیری واستقلال‌طلبی درتمدن اسلامی- ایرانی، چارچوب و پیش‌شرط اصلی تحقق قدرت واستقلال همه‌جانبه ما ومتعاقبا، ناکامی وشکست نهایی دشمنان خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • قدرت و نفوذ ایران در جهان مایه افتخار است