Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@03:09:01 GMT

دستمزد کارگران را ریالی افزایش دهید نه درصدی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۵۵۷۳

دستمزد کارگران را ریالی افزایش دهید نه درصدی

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. اعلام کنند که چقدر به دستمزد کارگران اضافه می شود.

به گزارش مشرق؛ علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کاردر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  تسنیم، درباره دستمزد ۱۴۰۰ کارگران گفت:با توجه به اتفاقاتی که در تعیین دستمزد سال گذشته رخ داد, روندی که امسال در حال طی شدن است, بهانه های گروه کارفرمایی و دولت به یک بهانه "نخ نما" تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: اینکه گفته می شود، تولید و کارفرمایان توان پرداخت دستمزد ندارند, سال ها است که در حال تکرار است. بارها اعلام کرده ایم که بزرگترین تکیه گاه دولت درسال گذشته برای عدم پذیرش نظر گروه کارگری و تعیین مزد یک جانبه ادعای "مهار تورم " بود. در جلسات شورای عالی کار وزیر اقتصاد و دولت با تأکید بر اینکه ما " تورم را روی ۱۵ درصد مهار خواهیم کرد"حضور پیدا کردند. ادعای آنها این بود که افزایش دستمزد منجر به تورم می شود. اما  در طی سال دیدیم که دولت نه تنها به ادعای خود مبنی بر تورم ۱۵درصدی عمل نکرد, در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها, شاهد تورم افسارگیسخته بودیم.

خدایی گفت: گروه کارگری برای سال آینده دو مسیر را دنبال می کند. مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۰ است که جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است. با توجه به گزارش هایی که از جلسات کمیته دستمزد از گروه کارگری دارم, به نظر می رسد دولت و کارفرما به صورت مشترک با هم هدف اینکه اجازه ندهند, سبد معیشت به روال عادی خود تصویب شود را پیش می برند, دلیل آن هم این است که گروه کارگری از شکایتی که در دیوان از دستمزد انجام داده است,استناد به سبد معیشت کرده است.

هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری هم رأی به نفع گروه کارگری مبنی بر ابطال مصوبه داده است,به نظر می رسد,از روند جلسات کمیته مزد رضایت نداریم. طبق وعده هایی که داده شده بود, بنابر این بوده است که تا آخر بهمن ماه, کمیته دستمزد, عدد و رقم سبد معیشت را تعیین کند.

 وی گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه کمیته مزد مجدداً‌برگزار می شود، منتظر هستیم که سبد هزینه معیشت نهایی و اعلام شود تا وارد مذاکرات مزدی شویم.

 خدایی گفت:سال گذشته برای تعیین دستمزد دچار این مشکل بودیم که جلسه نهایی مزد به روزهای آخر سال کشیده شد.  بارها به دبیرشورای عالی کار اعلام کردیم که با توجه به اینکه مذاکرات مزدی ممکن است زمان بر باشد و با حاشیه هایی همراه باشد,بهتر است مذاکرات مزدی به روزهای پایانی سال موکول نشود. اما سال گذشته دولت این را نپذیرفت و به روزهای پایانی موکول شد. کشیده شدن مزد به روزهای سال ۹۹ در بازار کار بی نظمی هایی را به وجود آورد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: درخواست ما این است که دولت هر چه سریع تر جلسات مزدی را برگزار کند,اما نگاه کلی گروه کارگری به ماجرا این است که به هیچ عنوان به کش دار شدن جلسات راضی نیستیم. حتی اگر در ۱۰دقیقه اول جلسات مزدی, گروه کارگری به خواسته " منطقی و معقول " خود برسند, مصوبه مزدی را امضا خواهند کرد.

 وی افزود:اما اگر خواسته گروه کارگری محقق نشود, تا بی نهایت به مذاکرات ادامه می دهیم. روال ما همواره این بوده است که بحث قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال های گذشته جبران شود. عدد ورقم مزد و درصد تعیین مزد برای ما ملاک نیست. آنچه برای ما ملاک است سفره کارگران ومعیشت آنها است. با اعدادو ارقام نمی خواهیم بازی کنیم. خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. با توجه به اینکه دستمزد کارگران اینقدر کوچک مانده است,اگر میزان افزایش به صورت  "درصد"باشد, عدد بزرگی از آن استخراج می شود.

خدایی گفت:حداقل خواسته ما برای دستمزدسال آینده باید " جبران قدرت خرید" کارگران باشد. با این حداقل ها وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد. عدد ورقمی که در کمیته دستمزد شورای اسلامی کار مطرح می شود, عدد و رقم استاندارد حداقلی برای خوراکی ها,‌آشامیدنی و مسکن و ارتباطات و آموزش و تفریحات است. نماینده مرکز آمار عددی را برای سبدمعیشت اعلام کرده است اما هنوز ریز محاسبات را اعلام نکرده است. اگر ریز محاسبات را اعلام کند,با قانون مطابقت داشته باشد ما می پذیریم و مقاومت نداریم. اما با توجه به شرایط و اطلاعاتی که از مرکز آمار استخراج می کنیم, به نظر ما آن اطلاعات نمی توانددرست باشد. در حال حاضر هم کمیته امداد, حداقل خوراکی های یک نفر را حدود ۷۵۰هزار تومان اعلام کرده است.

اگر حداقل خوراکی ها حدود۷۵۰هزارتومان برای یک نفر باشد, حداقل خوراکی ها برای یک خانوار۳.۳نفری عدد فقط خوراکی بالای ۲.۵ میلیون تومان خواهد شد. با لحاظ کردن آمارهای استخراجی از مرکز آمار, سبد خوراکی ها و آشامیدنی بالاتر از ۷ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد شد. اما باز هم منتظر هستیم, در جلسه کمیته مزد به صورت سه جانبه به عدد سبد معیشت مشترک با شرکای اجتماعی برسیم.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر علی خدایی کمیته امداد امام خمینی شورای عالی کار دیوان عدالت کمیته امداد دستمزد کارگران شورای عالی کار مذاکرات مزدی گروه کارگری سبد معیشت کمیته مزد سال گذشته خوراکی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: دائمی شدن قراردادهای کارگری در نوبت رسیدگی هیئت دولت قرار گرفت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، صولت مرتضوی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه در رابطه با بیمه کارگران ما افزایش لازم را در مصوبات ۱۴۰۳ انجام داده‌ایم، گفت: پیشنهاد نمایندگان کارفرمایان و کارگران این بود که آنچه افزایش پیدا می‌کند، مبنایی باشد تا در دوران بازنشستگی اثر داشته باشد.

وی گفت: به همین دلیل ما افزایش ها را روی ردیف های مبنا انجام دادیم که موجب افزایش بیش از ۳۵ درصدی دستمزدها شد یعنی تقریبا نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد بیشتر از سال قبل افزایش داده شد و امیدواریم با مدیریتی که در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد و با مهار تورم و از طرفی با کمک های معیشتی که دولت در برنامه دارد و به آحاد مردم به ویژه جامعه کارگری کمک می‌کند، بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

مرتضوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح مسکن کارگری هم با اشاره به اینکه در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیندها کوتاه شود، اظهار داشت:  بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لایحه جامع اشتغال هم گفت: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • وزیر کار: دائمی شدن قراردادهای کارگری در نوبت رسیدگی هیئت دولت قرار گرفت
  • وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • توضیحات وزیر کار درباره افزایش بیمه کارگری
  • توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت